Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes alkoholittomat häät - vieraat kävivät piilopulloilla!?

Vierailija
07.11.2014 |

Menin mieheni kanssa noin kuukausi sitten naimisiin. Oltiin suunniteltu aika pitkään hääpäivää, viilattu menuja pitopalvelun kanssa, näperretty koristeita ja etsitty pitkin maita ja mantuja teemaan sopivia juttuja. Häihin oli kutsuttu yhteensä n. 70 henkeä eli oikeastaan vaan lähimmät sukulaiset (meillä on suuret suvut, joten jo serkuista tulee melkeen puolet vieraista) ja ystävät. Hääkutsussa mainittiin info-osuudessa, ettei meillä ole alkoholitarjottavia, paitsi viiniä sai ruoan kanssa, ihan jo siksi, että vieraat tietävät asiasta sitten. Koko mun lähipiiri myös tiesi, että viimeinen asia, jonka häissäni olisin halunnut nähdä, on humalaisia hoipertelemassa paikasta toiseen. Ei ollut meidän hääpäivän juttu nämä "ilmaisen viinan bileet" ja juodaan kumpikin todella vähän, joten olisi ollut outoa juhlia häitä humalassa. 

Noh, hääpäivä koitti ja kaikki meni kutakuinkin niin kuin pitikin PAITSI osa häävieraista oli kuin olikin ihan tuhannen humalassa! Siis nuoremmasta hääväestä (18-35v) lähes jokainen juoksi autolla piilopullolla ja alkoihan suurin osa sitten myöskin humaltumaan illan mittaan. Loppuillasta yksi vieras oli jo aiheuttanut kohtauksen pihalla ja sen jälkeen sammunut autoonsa, ja minä pidättelin harmistuksen itkua. Mua sapetti niiiin paljon näiden vieraiden käytös ja vaikka kuinka menikin muuten hyvin, niin en saanut sille mitään, että meinasin yhdessä vaiheessa alkaa itkemään loppuillasta kuunnellessani känniremmin örinöitä. Miestäkin harmitti ihan silminnähden, kun yksi humalaisista oli hänen hyvä ystävänsä ja mies sanoikin tälle nätisti, että jospa pistettäisiin se pullonkorkki kiinni nyt, ei ole meistä oikein kivaa tämä homma. Itse en viitsinyt edes sanoa mitään, mun mielestä sopasta olisi vaan puuttunut morsian rääkymässä porraspielessä vierailleen "älkää viitsikö juoda!!!". Kun me oltiin poistuttu hääyön viettoon, niin siellä oli vissiin sitten ruvettu sotkemaan omia booleja sun muita. Äitini oli yrittänyt tätieni kanssa puhua järkeä päähän etenkin serkuilleni ja sanoivat, että eikö hävetä yhtään, kun hääparikin harmistui tuosta käytöksestä, mutta kyllä häihin kuulema yksi piilopullo mahtuu.

En vaan saa tätä suoranaista vitutusta vieläkään pois harteilta. Yhteenkään humalaheikkiin en ole ollut yhteyksissä juhlan jälkeen, miehen ystävä kyllä soitteli pari päivää häiden jälkeen ja pyyteli kovasti anteeksi. Oli kuulema ensin hauskasta vitsistä lähtenyt piilopullosta hörppääminen ja senhän nyt tietää miten käy, kun pikkuhiprakan saa alle - lisäähän sitä on juotava. En ole halunnut enää läheisteni kanssa asiaa puida, en halua kuulostaa epäkiitolliselta ja siltä, etten olisi nauttinut häistäni - kaikki meni kyllä hyvin iltaan asti, mutta en vain oikeasti pääse yli tästä kiukusta. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jos itse olet piilopullolla ravaaja, niin miksi teet sitä..?!

ps. Jos jätetään sitten ne "ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa" koska se nyt ei mun mielestä ole pointti tässä, järjestettiin sellaiset häät kuin haluttiin ja mun mielestä vieraiden olisi pitänyt sopeutua siihen (jos jollekin nyt oikeasti yksi ilta ilman alkoholia vaatii oikein sopeutumista...). 

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 03:33"]

Sukusi kuulostaa todella juntilta.

[/quote]

Meidän suvussa on paljon näitä piilojuoppoja, sitä niinsanottua parempaa väkeä. Kulissit on kunnossa, äiti saattaa olla koko päivän kännissä, kun käy vetämässä viinaa joltain kätköltään, kuulin näitä juttuja heidän lapsilta kun ovat nykyään aikuisia. Kyllä lapset tiesi, että äiti on taas kännissä ja niitä pullojakin löytyi mitä ihmeellisimmistä paikoista.

Vierailija
22/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmekään jos joivat omia juomiaan, tylsät häät ilman viinaa ja morsiankin äkäinen tiukkis niin kuka vittu sitä selvipäin kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeesti tekivät, mutta asia on myös niin, ettet sä voi vaatia ihmistä olematta juomatta. Olisit keskittynyt hauskan pitoon, etkä kännikalojen bongaamiseen. Selkeesti pieni osa kännäsi.
Että jos vellot ajatuksessa, niin tottakai se harmittaa enemmän ja jää parhaiten häistä mieleen. Mitäpä jos siirtyisit muistelemaan niitä hyviä hetkiä?
Onnea uudelle rouvalle.

Vierailija
24/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän joka suvussa riittää näitä "en minä ole alkoholisti, voisin olla milloin tahansa juomatta, mutta en nyt seuraavan parin tunnin aikana ja minun on pakko saada juoda, kun muuten on niin tylsää" -tyyppejä. Ikävää, että teille sattui keskimääräistä holtittomampi sakki kohdalle.

Vierailija
25/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon suomalaisiin häihin kuuluu viinapullo halkopinossa tai auton takakontissa ja kiukkuinen morsian tai anoppi.

En ymmärrä näitä morsiamia, jotka haluavat juhlia niinkuin minä haluan ja kaikkien muiden mielestä pitää olla myös hauskaa juuri niinkuin morsian haluaa, minä olen aina ymmärtänyt että vieraiden pitäisi hyvissä juhlissa viihtyä ja siitä saa isäntäväkikin tyydytyksen kun juhlissa vierailla on hauskaa. 

Vierailija
26/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on yleensä armottoman tylsiä. Ja sitä tylsempiä mitä enemmän on näperretty ja yritetty tehdä hienoa. Jos ei halua juhlia pitkän kaavan mukaan niin pitää lyhyen kahvitilaisuuden tms. On hölmöä luulla että ihmiset istuvat tuntikaupalla selvin päin ihailemassa askarteluja.

Vierailija
27/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, eikö se isäntäväki saa viihtyä? En kannata esim lapsettomia häitä (kahden suvun yhdistyminen), mutta puolestani, kunhan ketään ei vahingoiteta, kukin juhliakoon tavallaan. Nuo vieraat olivat törkeitä. Vai sopiiko sinulle että ilmoitat että ei lapsia häihin, silti kaikki tuovat huutavat lapsensa?

Ja ei, alko ei kuulu automaattisesti suomalaisiin juhliin, sivistyneet osaavat käyttää kohtuudella, juhliessaankin.

Vierailija
28/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa että vieraat eivät osanneet käytäytyä. Jospa osa ymmärsi kutsun tekstin niin että halusitte vain infota alkoholitarjoilun puuttumisesta jotta vieraat tietävät varautua omin eväin? Näitäkin on nimittäin nähty. Piilopullot ovat monien mielestä osa hääperinnettä ja joillekin pitää rautalangasta vääntää että juhlat ovat alkoholittomat.

Vierailija
29/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP, hyvä kuvaus. En ole aiemmin ymmärtänyt "kuivia juhlija" mutta onnistuit konkretisoimaan näkökulmaa. Vaikka "kaikki" naukkailisivatkin sivistyneesti, karkaa homma illan mittaan muutamalta lähes väkisin.

Teit parhaasi mutta sukujuhlat ovat tuollaisia. Et voi tietää kaikista kaikkea ja porukkaa tulee kutsuttua muulla perusteella kuin että ovat maailman mukavimpia seuraihmisiä.

Vierailija
30/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kesällä alkoholittomissa häissä, ja jossain niillä oli tylsää, niin minkä hiton sille tekee, että porukka on itse niin tylsää. Jos tosiaan on mukavampaa örveltää kännissä kuin kuunella ja katsoa esityksiä, jotka olivat todella hyvällä maulla valittu, syödä hyvää ruokaa ja jutella ihmisten kanssa, niin minkäs niin tylsille ihmisille tekee. Jääkää pois ja menkää kapakkaan! M&A, teidän (alkottomat) häät oli parhaat ikinä! Jos tunnistit itsesi, onnea vielä kerran. Meitä oli niin paljon, niin että ette voi arvata, kuka olen. Jos jollain siellä oli tylsää, niin moiset tylsimykset voivat jäädä kotiin itkemään, miten tylsää ilman viinaa on. 

Vierailija
31/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä prinsessajuhlia on vain lehdissä, kirjoissa, virallisissa hääkuvissa ja unelmissa. Tämä puoli jätetään kertomatta.

Kannattaa pitää realismia mukana siinä millaisia ja miten täydellisiä juhlia odottaa.

Vierailija
32/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlathan olivat varmaan ihan onnistuneet - porukka viihtyi jne?

Vierailija
33/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikille muille on puhelu eteisessä, paitsi pastorille."

Vierailija
34/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa. Hääpari päättää ja määrittelee miten kukinjuhlii. A) muualla ei ole tarvetta kännijuomisiin, B) isoveljen ei tarvitse valvoa.

Vierailija
35/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua puolustella niitä jotka joivat itsensä täysin sekaisin, mutta ehkä ymmärrän miten noin pääsi käymään. Jos mulle tulisi hääkutsu jossa erikseen mainittaisiin, että alkoholitarjoilu tulee olemaan niukkaa, ymmärtäisin minäkin (joka käytän hyvin vähän alkoholia koskaan) niin, että oma pullo on tarkoitus tuoda koska hääparilla ei ole varaa tarjota enempää. Ja nuo piilopullothan on aina tiukkaa viinaa, ei kukaan olutta kanna mukanaan. Sen kanssa menee helposti överiksi vahingossa.

Jos alkoholista ei olisi mainittu etukäteen mitään, harva olisi huomannutkaan mitään erikoista. Tai jos tarjolla olisi ollut loppuillasta mietoja alkoholijuomia, olisi kulutus ehkä pysynyt kaikilla paremmin hanskassa.

Tai sitten toive selvinpäin pysymisestä olisi pitänyt muotoilla ymmärrettävämmin.

Minäkin kehotan tuoretta rouvaa keskittymään häiden onnistuneisiin puoliin.

Vierailija
36/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 03:33"]Sukusi kuulostaa todella juntilta.
[/quote]
Serkku?

Vierailija
37/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 02:33"]Meillä oli samaa ongelmaa suunnitteluvaiheessa, kun omat juomatavat on se lasi tai kaksi viiniä ruuan kanssa ja saunan päälle yksi olut ja vastapainona sitten tämä suomalainen juhlakulttuuri jossa hauskaa ei ole alta kahden promillen. 

Meidän ratkaisu oli, että kutsussa tehtiin selväksi että alkuilta on niin sanotusti koko perheen juhlaa ja varsinaiset bileet alkaa sitten, kun hääpari ja lapsivieraat on paikalta häipyneet. Toimi ihan suht siististi, tervetuliaismaljat tarjottiin ja ruuan kanssa sitä viiniä, kuten meilläkin tapana on. Suurin osa malttoi odotella ihan kiltisti vaikka se pakollinen piilopullo jollain yksittäisellä setämiehellä mukana varmaan oli. 

Illalla sitten best man luki meidän kirjoittaman pienen kiitospuheen ja puheen päätteeksi avasi näytöstyyliin miekalla shampanjapullon, alkotarjoilut ja pikkupurtavat kärrättiin esiin ja dj pisti bileet käyntiin. 

Toimi meillä hyvin, saatiin ne siistit häät mitä haluttiin ja toisaalta vieraatkin olivat kuuleman mukaan tyytyväisiä, myös ne joille häitä ei ole ilman alkoholia.
[/quote]
Ihan hyvä idea. Itse en olisi halunnut poistua paikalta kesken bileiden. Niinkuin morsiamena.

Vierailija
38/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain häissä kännääminen voi liittyä ihan elämäntilanteeseenkin (ei kyllä tee asiasta hyväksyttävää jos aiheuttaa häiriötä). On suoraan sanottuna syvältä mennä 30-vuotiaana häihin kun viikkoa aiemmin jälleen yksi mies on todennut ettei hän ole valmis vielä sitoutumaan tai ei halua lapsia ikinä vaikka aiemmin väitti haluavansa tms. Se ei ole kenenkään syy, mutta saattaa pistää masentamaan rampata kokonainen kesä häissä kun itselle on valjennut että vanhaksipiiaksi ollaan jäämässä. On ahdistavaa katsoa siinä tilanteessa hääparin limomista, vaaleanpunaisia sydänkoristeluita ja tunteellisia puheita. 

Silloin pitäisi jäädä häistä pois mieluummin kuin mennä selviytymään boolikulhon voimin, mutta sitten se rakas ystävä joka on muuttunut kokopäiväprinsessaksi häitä suunnitellessaan, katkaisee välit.

Enkä puhu itsestäni, en edes ole vielä kolmeakymmentä ja olen perheellinen, mutta on tullut tarkkailtua ihmisiä ja joidenkin kanssa puhuttuakin asiasta. Monet suunnittelee häät kovin ryppyotsaisesti nykyisin. Ennen häät järjestettiin ja juhlittiin ja päätavoite oli päästä naimisiin ja pitää siinä sivussa hauskaa. Nykyisin häät ovat itsetarkoitus, ja ne ovat monelle morsiamen juhla. Unohdetaan kokonaan se että juhlitaan pariskunnan sitoutumista eikä morsmaikun kaunista olemusta tai viimeisen päälle -kattausta.

Vierailija
39/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/98 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä