Kysely: narsistien puolisot, miten moni lähipiiristänne tietää perheenne tilanteen?
Miten jaksatte? Eikö harmita, kun narsisti saa käännettyä asiat nurinperin ja tehtyä sinusta syntipukin ongelmiinne? Narsistihan pystyy vakuuttavasti kääntämään syyn toiseen ihmiseen. Vai pitävätkö muut sinua hankalana ja narsistia hurmaavana ihmisenä?
Kommentit (37)
Ohessa narsistin piirteet.. Kopioitu ylemmästä linkistä..
on piittaamatta sinun tunteistasi?
kohtelee sinua epäkunnioittavasti?
naureskelee sinulle tai loukkaa sinua, ja sitten sanoo että se oli pila, ja että sinulla ei ole huumorintajua?
naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, rodullesi, taustallesi tai asemallesi?
epää hyväksynnän, arvostuksen tai hellyyden?
kohtelee mykkäkoululla?
lähtee pois vastaamatta sinulle?
kritisoi sinua, nimittelee tai huutaa sinulle?
nöyryyttää sinua yksityisesti tai julkisesti?
pyörittelee silmiään kun puhut?
on sosiaalisia kuvioitasi (ystäviäsi tai sukulaisiasi) vastaan?
pakottaa sinut sosiaalisiin tilanteisiin (ja esittämään että kaikki on hyvin) silloinkin kun et koe oloasi hyväksi?
näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat?
sanoo, että olet liian herkkä?
satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa?
näyttää saavan tappelemisesta lisää energiaa, kun tappeleminen vain kuluttaa sinua?
hänen mielensä ailahtelee ennustamattomasti hyvän ja huonon välillä ilman selvää syytä?
antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama?
vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan?
yrittää kontrolloida päätöksiä, rahaa, ja jopa tukkasi ja vaatteidesi tyyliä?
valittaa kuinka pahasti sinä kohtelet häntä?
uhkaa lähteä tai heittää sinut ulos?
sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta?
on joskus lukinnut tai jättänyt sinut jonnekin?
on joskus uhannut satuttaa sinua tai sukulaisiasi?
on joskus lyönyt tai töninyt sinua, edes " vahingossa" ?
näyttää kehittävän ongelmia juuri kun näyttää siltä, että olette pääsemässä lähemmäksi toisianne?
vahingoittaa jotakin, jota rakastat: lemmikkiä, lasta, esinettä?
lohduttaa sinua tarpeeksi, jotta olisit onnellinen, mutta kritisoi tarpeeksi, jotta olet epävarma?
lupaa toistamiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua?
syyttää sinua kuvitelluista syrjähypyistä?
manipuloi sinua valheilla ja ristiriidoilla?
särkee huonekaluja, seiniä tai esineitä?
ajaa autoa kuin raivohullu?
käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä?
kyseenalaistaa sinun jokaisen siirtosi ja motiivisi, ikään kuin kyseenalaistaen sinun harkintakykysi?
keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele?
saa sinut kokemaan, että et voi voittaa? kiroaa sinut jos voitat, kiroaa jos et voita?
käyttää huumeita tai alkoholia? ovatko asiat silloin huonommin?
saa sinut raivon partaalle, mikä " osoittaa" , että vika on sinussa?
yrittää vakuuttaa, että hän on " oikeassa" ja sinä " väärässä" ?
sanoo usein jotakin, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin?
kohtelee sinua seksiobjektina, ikään kuin seksin pitäisi olla riippumatonta siitä, miltä sinusta tuntuu?
Tilanteesi on kriittinen, jos seuraavat kohdat sopivat sinuun:
Ilmaiset mielipiteitäsi vähemmän ja tukahtuneemmin.
Huomaat käveleväsi munankuorilla, varoen mitä sanoa ja milloin sanoa.
Kaipaat, että kumppanisi pehmeämpi ja haavoittuvampi puoli nousisi esiin.
Huomaat keksiväsi tekosyitä kumppanisi käyttäytymiselle.
Koet olevasi emotionaalisesti turvaton.
Koet, että ei ole OK puhua suhteestanne muiden kanssa.
Toivot, että tilanne muuttuisi... erityisesti sinun rakkautesi ja ymmärtäväisyytesi kautta.
Huomaat epäileväsi muistiasi tai todellisuudentajuasi.
Epäilet omaa järkeäsi.
Epäilet omia kykyjäsi.
Koet itsesi haavoittuvaksi ja epävarmaksi.
Tulet yhä masentuneemmaksi.
Koet yhä enemmän olevasi ansassa ja voimaton.
Olet pelännyt tai pelkäät kumppaniasi.
Kumppanisi on satuttanut sinua fyysisesti, edes kerran.
Jos epäilet, että suhteesi on verbaalisesti tai emotionaalisesti vahingoittava, puhu ihmisille, joihin luotat. Puhu sielunhoitajille, soita turvakotiin, opiskele, etsi ammattiapua. Älä anna verbaalisen ja emotionaalisen väärinkohtelun muuttua fyysiseksi pahoinpitelyksi!
on piittaamatta sinun tunteistasi?
- vaikka surisin omaisen kuolemaa, käskee jo päästä yli eikä märehtiä
naureskelee sinun uskomuksillesi, uskonnollesi, rodullesi, taustallesi tai asemallesi?
- vitsailee lasten kuullen neekereillä, juutalaisilla yms.
kohtelee mykkäkoululla?
- aina kun ei saa periksi
lähtee pois vastaamatta sinulle?
- aina jos haluan keskustella
on sosiaalisia kuvioitasi (ystäviäsi tai sukulaisiasi) vastaan?
- ei pidä perheestäni eikä siellä käydä koskaan yhdessä, ei ole myöskään ystävieni kanssa tekemisissä lainkaan, jos joku tulee kylään mies istuu olohuoneessa ei tervehdi tai puhu mitään
näyttää varmistavan, että et saa juuri sitä mitä oikeasti haluat?
- haluaisin kouluun tai työhön, koulu ei käy kun ei ole varaa, työ ei käy kun on pitkä matka
satuttaa sinua erityisesti silloin kun olet alamaissa?
- mitä märehdit, pääse jo yli siitä
antaa maailmalle hyvän kuvan itsestään ja on ulkopuolisten arvostama?
- oi kun hoidan lapsia niiiin paljon, kyllä minä sitten teen kaiken
vääristelee sanojasi, kääntäen omat sanasi sinua itseäsi vastaan?
yrittää kontrolloida päätöksiä, rahaa, ja jopa tukkasi ja vaatteidesi tyyliä?
- yrittänyt saada lopettamaan lehtitilaukset, nettiyhteyden, auton pois, pesulla käyminen pitäisi vähentää että säästäisi rahaa, hiuksia ei tarvitse leikata tai värjätä, tyhjää sotkemista
valittaa kuinka pahasti sinä kohtelet häntä?
- aina nalkutan
uhkaa lähteä tai heittää sinut ulos?
- jos sanon etten enää jaksa, haluan lasten kanssa pois, minä saan lähteä ja lapset jää. PISTE
sanoo asioita, jotka tuntuvat hyviltä, mutta tekee tekoja, jotka tuntuvat pahoilta?
- en juo enää, parin päivän päästä täys kännissä. ensi lomalla mennään koko perhe, loma tulee " ei sinulla ole mikään loma" , käyttää omiin juttuihin lomat
on joskus lukinnut tai jättänyt sinut jonnekin?
- jätti kerran talvipakkasella yksin odottamaan taksia joka ei tullut
lupaa toistamiseen, ettei koskaan enää loukkaa sinua?
syyttää sinua kuvitelluista syrjähypyistä?
- kenen autonjäljet on pihalla, kuka setä täällä on käynyt jos lapsi selittää vaikka lastenohjelman sedästä
käyttäytyy epäkypsästi ja itsekkäästi, mutta syyttää sinua tällä tavoin käyttäytymisestä?
- kysyy sopiiko hänen mennä, vaikka ei juuri silloin sopisi, menee silti vapaalla menee vaikka olisin sairas ja jättää lapsien kanssa
keskeyttää jatkuvasti; kuulee, mutta ei kuuntele?
- ei vastaa, joten en tiedä kuuleeko edes
käyttää huumeita tai alkoholia? ovatko asiat silloin huonommin?
- alkoholi, krapulassa on kauhea. syyttää minua juomisesta tai uhkailee juovansa vielä enemmän jos menen jotain sanomaan
saa sinut raivon partaalle, mikä " osoittaa" , että vika on sinussa?
yrittää vakuuttaa, että hän on " oikeassa" ja sinä " väärässä" ?
- juttu kuin juttu, vaikka tietäisin tasan olevani oikeassa, mies haastaa silti ja vääntää ja vääntää kunnes annan periksi
sanoo usein jotakin, jonka kieltää myöhemmin tai väittää sinun ymmärtäneen väärin?
- en ole luvannut olla juomatta...
kohtelee sinua seksiobjektina, ikään kuin seksin pitäisi olla riippumatonta siitä, miltä sinusta tuntuu?
- nyt pannaan kun minua haluttaa
tekisi mieli lyödä häntä... Säälin anoppia!
Olen antanut mennä kaiken niin huonoon jamaan. Ei työtä, ei säästöjä, vanhentunut koulutus. Minulla ei ole mitään, joutuisin ihan tyhjän päälle lähtemään. Toinen mitä pelkään, että menettäisin lapset juuri em. syistä. Mies kun ei aio lapsia antaa mukaani. Miehellä on työ, talo ja varallisuuttakin.
Minunkin appiukkoni oli todellinen narsisti, sadistinen suorastaan vaimolleen, julma, itsekeskeinen ääliö. Miehelläni on ollut iso työ oppia erottamaan, mikä on narsistista mallia, mikä normaalia, mikä omaa luonnetta ja mikä opittua. Meidänkin suhteen alussa - tajuan nyt jälkikäteen - mieheni toteutti näitä narsistisia piirteitä aika ikävästikin, mutta kun appiukko ensin häippäsi ja sitten kuoli, mieheni on päässyt asioista pikkuhiljaa eroon. Nyt on mennyt hyvin, vaikka vieläkin välillä kuulen mieheni puheessa appiukon äänensävyt.
ja nyt kun on erottu niin _ei kukaan_ usko vaikka tietää, paitsi uusi puolisoni kun on nähnyt ja kuullut itse kaikkea mitä exäni sanoo ja tekee mulle ja lapsille ja mitä hän sitten sanoo ja tekee sosiaalitoimistoon tai tarhaan tai kouluun tai vanhemmilleni, eli aivan eriä mitä minulle,
uusi kumppanini siis uskoo, hän tuota narsismia ensin ehdottikin kun tutki googlella tuota exäni tapaa olla ja toimia kun kerroin ja mitä olen aiemmin kertonut millaista meillä on ollut, eli tuon ns peruskauran lisäksi vapaudenriistoa (lukitsi minut ja lapset kellariin kyläpaikassa juhlan ajaksi), valheiden levittäminen minusta yhteisille tutuillemme, vaatteideni saksimista, pakottanut palauttamaan itselleni ja lapsille hankkimiani ostoksia kauppaan, dissannut ja vähätellyt _kaikessa_, kiristänyt seksillä, nöyryyttänyt jne,
asiasta eli narsismista tietää sosiaalitoimisto, vanhempani ja tarha,
vaan kukaan ei usko, ehkä vähiten äitini joka melkeinpä jopa palvoo exääni kun hän on äitini mukaan eron jälkeen ollut aina niin rehellinen ja avoin ja mukava, soittelee vanhemmilleni ja valehtelee kaikenlaista ihan huvikseen kai. Joo, on on mukava...
No, en ole missään tekemisissä exäni kanssa mitä ei ole pakko, eli lasten tapaamisiin liittyen vaan pikaisesti nähdään parkkipaikalla ja se on siinä, mitään muuta yhteyttä ei koskaan pidetä eikä puhuta juuri sanaakaan noissa vaihtotilanteissa edes. Vanhempieni kautta hän sitten soittelee ja kertoo uskomattomia kuulumisiaan ja valittaa elämäänsä ja valehtelee ja kerää sääliä, en enää jaksa edes yrittää äidilleni kertoa exäni todellista luontoa kun äiti niin kiihkeästi häntä puolustaa,
ja tarhaa olen kerran vaihtanut samasta syystä, exä sai tarhantädit puhuttua minua vastaan ja alkoi itse mennä sinne juttelemaan kuin mikäkin ihannevanhempi ja lopulta minuun suhtauduttiin kovin penseästi. Uudessa tarhassa en ole suuremmin kertonutkaan tilanteesta eikä exä ainakaan vielä ole sinne ollut yhteydessä, ainakaan että tietäisin ja minusta suhtautuvat ihan hyvin minuun vielä eli ei ole kai kertonut tarinoitaan sinne, tosin ei kyllä kukaan tarhantädeistäkään tunnu ottavan vakavasti sanaakaan mitä yritän sanoa, olen kieltänyt ettei missään nimessä saa luovuttaa lapsia muuta kuin minulle, he olivat vaan että no ei me voida estääkään jos toinen vanhempi haluaa hakea joskus...No niinpä.
Esikoisen opettaja uskoo minua, hänet unohdin tässä mainita vaikka on uuden kumppanini lisäksi ainut positiivinen ihminen tässä asiassa, hän oli tehnyt saman havainnon ihan itse, että exäni tarina muuttuu sitä mukaa mikä on hänelle edullisempaa sanoa, opettaja ihmetteli tätä että saattaa sanoa ihan pokkana jotain ja sitten seuraavassa lauseessa muuttaakin tarinan ihan toisin päin, jos vaikka joku ihmettelee jotain kohtaa tai jopa huomaa että hei eihän tuo ole totta, niin exäni vaan tuhahtaa tai sanoo tyyliin JAA, ja jatkaa eri linjalla täysin pokkana. Exä ei enää olekaan yhteydessä koululle oma-aloitteisesti koska tuo opettaja on kuulemma epäpätevä ja hänellä on asenne exääni kohtaan.
No, kyllä tästä siis parempaan on menty, ja koska ei olla missään tekemisissä varsinaisesti keskenämme, ei hän pysty enää oikein mua satuttamaankaan joten annan hänen jatkaa kieroiluaan äidilleni ja sosiaalitoimistoon (ls-ilmoituksia jne mutta tutkittu on jo minut ja kotimme ja mulla ei ole hätää vaikka miten sinne soittelee), oikeudessa kävimme kerran lasten asumisesta muutama vuosi sitten mutta hän ei " yllättäen" saanut lapsia itselleen enkä tiedä onko ihan äkkiä uudestaan oikeuteen koittamassa, sanoi kyllä että muutaman vuoden päästä uudestaan, mutta ei pelota että saisi lapset multa nytkään kun ei viimeksikään onnistunut, annan siis hänen raivota ja kieroilla rauhassa kun ei siitä minulle mitään seuraa ja pahempi olisi jos alkaisin taistella häntä vastaan.
Vähän on auttanut tai itseasiassa aika paljonkin se, että hänellä oli uusikumppani ja he erosivat ja kiusa on siirtynyt tämän uuden exän niskaan mitä olen kuullut, mutta en puutu siihen millään lailla kyllä koska saan itse olla rauhassa.
Eron jälkeen oli ihan mahdotonta se kiusanteko ja vittuilu mitä exäni harrasti, se onneksi loppui reilussa parissa vuodessa ja tilalle tuli kylmyys ja seläntakana valehtelu ja kiusayritykset mutta ei enää sano minulle kahdenkesken juuri mitään kun näemme.
uuteen kumppaniini hän ei ole koskaan ollut missään yhteydessä, mitä ihmettelen kyllä suuresti ettei ole hänelle mitään valheita koittanut syöttää minusta...
Kun lapsien kauttahan on pakko kuitenkin olla tekemisissä.
Meillä auttoi aika (muutama vuosi) ja se että narsisti erosi uudesta kumppanistaan, joten alkoi piinaamaan tätä pääsääntöisesti ja unohti minut aika pitkälti. Nyt kiusaa tekee enää satunnaisesti kun tulee joku ns hyvä tilaisuus eteen ja muuten on kylmä ja etäinen, vihamielinen eikä puhu sanaakaan lasten vaihtotilanteissa välillä.
Alussa mies oli kyllä erilainen. Arvosteli minua ja ylipäätänsä kaikkia naisia. Mikään ei ollut hyvin jne. Tunnistin tuosta listasta montakin piirrettä. Kauheaa!
Pistin seurustelun poikki. Aloimme kuitenkin olemaan uudestaan yhdessä. Mies halusi ja pyysi.
Mies muuttui, ja etenkin kun saimme lapsia.
Ehkä siihen vaikutti myös se, että hän itse vihaa isäänsä ja millainen hän on ollut.
Nykyään mieheni on maailman kultaisin, ja aina perhe ja/tai minä tullaan ykkösenä.
T. 5
elämä onkin ollut jo pidemmän aikaa kamalaa. Meillä myös mies saa minut tuntemaan joka asiassa huonoksi, teen asiat väärin, en ymmärrä häntä, miksi koko ajan kyttään yms. Hän on teoillaan melkein vienyt meiltä kodin ja silti vika on aina kaikissa muissa kuin hänessä, hänestä puhuu kaikki paskaa, minun pitää uskoa häntä eikä ketään muita koska joku(en tiedä kyllä kuka) haluaa hänelle pahaa, lista on loputon ja joka kerta kun olen ilmoittanut etten enää jaksa niin hän saa minut uskomaan, että kaikki on hyvin, kyllä hän hoitaa velat(montakymmentä tuhatta)mistä en ollut edes tiennyt...en vaan todella tiedä miten päästä eteenpäin? Hänet on nähty nyt useamman kerran vieraan naisen ja pienen lapsen kanssa ostoksilla, kun on omien sanojensa mukaan ollut töissä,mutta kysyessäni häneltä sekään ei pidä paikkaansa vaan sekin loppupelissä osoittautui todeksi, on maksanut tämän samaisen virolaisen naisen puhelinlaskuja usean sadan euron edestä siihen sanoo syyksi, että häntä on kusetettu..eroa hän ei halua, koska rakastaa minua ja lapsia niin paljon....sekavaa kirjoitusta, mutta niin on meidän elämäkin..
Aikaisemmin sain turpaani koska miehellä oli suhde toiseen naiseen!!! Mun syytähän se oli. Yritin lähteä, mutta turpaan tuli ja henkeäni uhattiin, samoin monien muiden. Päätin jäädä vain turvatakseni lapsieni tulevaisuuden. Tämä onkin sitten pidempi juttu, jota en jaksa nyt selittää. Ei ole mitään " seliseli" vaan ikävää faktaa.
Tilanne parane, pahoinpitely jäi pois kun pidin suuni kiinni. Hänen suhteensakin loppui. Sen jälkeen näitä suhteita on ollut joitakin, hyvin lyhyt kestoisia. Olen taistellut viimeiset vuoden päästäkseni hänestä eroon.
Nyt asun omassa asunnossani lasten kanssa, avioerokin on vireillä. Miehestä en silti ole päässyt kokonaan eroon. Hän usein jää luokseni yöksi, mutta vain sohvalle. Hän syö ruokiani, pesen hänen vaatteensa ja hoidan hänen asioitaan, mutta EI muuta.
Olen suht tyytyväinen. Joskut tietysti häiritsee hänen luonteenpiirteensä (jota narsismiksi kutsutaan), mutta verrattuna aikaisempaan elämään olen todella tyytyväinen!
Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Nytkin miehellä on suhde mun naapurin kanssa. Ihan yks hailee mitä se nainen musta ajattelee, ei ole minun kaverini ja ukko on nyt HÄNEN ongelmansa.
vain kotiväki tietää asioiden todellisen laidan
Minun miehellä oli myös reilu vuosi sitten toinenkin suhde, mikä oli minun syytäni hänen mukaansa. Väkivaltaisuutta on silloin kun kerron hänelle miltä minusta tuntuu ja kuinka asiat on. Hänen mielestää vika ei koskaan ole hänessä vaan kaikissa muissa. Jos en ymmärrä ajoissa lopettaa " mäkättämistäni" nii rikki voi mennä ovi, seinä, kaljapullo jne ja sekin on minun syytäni koska ärsytän häntä...Tämän jälkeen hän pyytää anteeksi, kertoo kuinka paljon rakastaa, kuinka minä jalapset olemme tärkeintä maailmassa...
Itsellä takana neljä vuotta kestänyt suhde narsistin kanssa.
Suhteen päättymisestä on aikaa jo kuutisen vuotta, mutta se ikävä kyllä jätti minuun niin suuret arvet, että vaikuttaa nykyiseen ihanaan suhteeseenikin.
Narsisti raiskasi minut kahdesti ja käänsi tapahtuneen minun syykseni.
Valehteli sukulaisistaan ja kavereistaan, valehteli lapsuudestaan ja valehteli minusta heille. Ilmankos kaikki karsastivat minua.
Hän sai pikkuhiljaa, salakavalasti minut tuntemaan itseni tyhmäksi, luuseriksi, hulluksi. Sai minut epäilemään omaa muistiani ja arvostelukykyäni. En tiedä mihin kaikki loppui. Yhtäkkiä vaan jotenkin heräsin, avasin silmäni ja minulle riitti. Onneksi.
En ole käynyt terapiassa, olin varma että selviän tuosta suhteesta vahvana, mutta toisin kävi. Nykyinen mieheni ottaa terapiassa käynnin yhä useimmin esille. Useimmiten kyllä yrittää ymmärtää, mutta ei hänkään kaikkea jaksa.
jos tietäisin ja olisin varma niin en kai mäkään tässä enää sitkuttelisi...