Teen ystävät! Mikä on lempiteesi?
Itse olen vasta " aloitteleva teen juoja" . Olen ihastunut irtoteenä ostamaani Marrakesh thé -nimiseen teehen. Mitä muita laatuja suosittelette? Mikä on lempiteesi? Mistä ostat teesi? Juotko pussi- vai irtoteetä?
Kommentit (24)
kunnolla haudutettuna. Roibos-tee ja muut yrttiteet maistuu, musta tee on alkanut maistua huonommin, toki sitäkin juon jos ei ole vihreään mahdollisuus. Teetä menee päivässä litra-kaksi.
Pentikin Onnenpäivät irtoteetä, Keisarin Morsianta pussina ja irtona, Pirkan Vihreää Vaniljateetä pussina, nyt ostin jonkun lajitelman maustettua valkoista teetä pussina.
MUTTA: Onko sitä sellaista Söder Te:ä enää olemassa? se oli pussiteetä ja maailman ihaninta, muistaako kukaan? Jotain hedelmäistä se oli, mutta mistä ihmeestä sitä saisi???
Juon lähes pelkästään vihreää irtoteetä (tuota jade chai:ta uskollisesti jo 7 vuotta ;) ja mustaa teetä nykyään todella harvoin. Joskus pitää saada kupillinen hyvin haudutettua Earl Greytä maitotilkalla.
Roibusta tulee myös juotua silloin tällöin.
Pussiteetä juon töissä, tykkään Ayurveda-yrittiteesekoituksista ja japanilaisesta minttuteestä.
Teen ostan teepuodeista.
Mä ostan mustaa teetä, en pidä yleensä niistä kukkaisteestä. Ainoastaan earl grey käy.
Mutta mikä tahansa onkaan teelaatu, niin pitää tehdä kiehautettuun veteen. Silloin teepussikin ehtii hautua riittävästi eikä teestä tule kylmää.
Vierailija:
Mutta mikä tahansa onkaan teelaatu, niin pitää tehdä kiehautettuun veteen. Silloin teepussikin ehtii hautua riittävästi eikä teestä tule kylmää.
English Breakfast sekä Irish Breakfast.
Russian Earl Grey ja Lady Grey ovat bergamottiöljyllä maustettua mustaa teetä kuten Earl Greykin, mutta noissa kahdessa ensinmainitussa on hitunen sitrusta.
Noi Breakfast-teet taas ovat sellaisia perusjuttuja, mustaa teetä nekin. English on lempeä juoma, jota voi nauttia pitkin päivää. Irish on kuten maa, jonka mukaan se on nimetty. Vähän vahvempi kuin English, erikoinen savuntyyppinen, turvemainen tuoksu ja maku. Ja tätä en tarkoita pahalla, ei se maistu samalta kuin turvetta laittaisi suun täyteen. :) Vaan sellainen pehmeä, metsäinen.
Näistä mä tykkään.
English tai Irish Breakfast.
Töissä, kun joku muu hauduttaa valmiiksi, on tarjolla erilaisia maustettuja mustia teelaatuja, joskus parempia, useimmiten keskiverto " kauppalaatua" .
Kotona iltapäivällä/alkuillasta usein Darjeeling -teetä, mikä on aivan ihana, makeahko, maustamaton musta tee. Jonkin verran on noita maustettuja mustia teelaatuja kotonakin, mutta mieluummin maustan itse (ks. alempana..).
Sitten myös vihreää ja valkoista, useimmiten maustamatonta, ja rooibosta. Kolmea viimeisintä usein silloin jos on aivan erityisesti aikaa nauttia teestä. Illalla ennen nukkumaanmenoa joko rooibosta tai jotain yrttisekoitusta, jossa ei kofeiinia.
Usein käytän teetä maustamaan hunajaa, joskus maitoa. Harvemmin sitruunaa, lähinnä silloin jos sitä sattuu kotona esim. ruoanlaittoa varten olemaan.
Esim. Margarets Hope on aika hyvä. Aamuisin juon kiireessä pussiteetä ja joskus iltaisin Rooibosta, muuten pelkästään haudutettua.
T. Jade Chain juoja
Vierailija:
Usein käytän teetä maustamaan hunajaa, joskus maitoa. Harvemmin sitruunaa, lähinnä silloin jos sitä sattuu kotona esim. ruoanlaittoa varten olemaan.
En ole " oikeasti" ollenkaan mikään teen juoja, vaan kahvi-ihminen. Mutta kerran maistettuani oon jäänyt ihan koukkuun tuohon tahtitiin. Se on niiiin hyvää:) Maku on vanilja-ananas (teetä siinä ei oikeasti ole). Mieto, hienostunut maku:)
Nykyään tilaan Maustemekasta ja lemppari tällä hetkellä on Rooibos uuniomena.
English breakfast menee jos Assamia ei ole, mutta se ei ole niin hyvää. Myös Darjeeling jees, mutta aamuisin mitä mustempaa tee on, sen parempaa. Lisänä sitten maitoa ja sokeria. Iltapäivällä sitten vihreää tai valkoista teetä.
kylässä voin juoda maustettuakin teetä tai vihreää ja valkoista teetä. Rooibos on myös hyvää, vaikkei se teetä olekaan.
sitä saa ihan mistä tahansa kaupasta, tosin Alepassa voi olla aika rajalliset valikoimat. :) Herkkukaupat, vanhan ajan sellaiset. Hakaniemen halli on aika hyvä.
Vierailija:
Vierailija:
Ja kamomilla/hunaja tai inkivaari/sitruuna!! Ja raskaana ollessa menee litrakaupalla vadelmanlehtiteeta. Juon mieluummin yrttiteeta (oikeastaan mika vain menee) kuin mustaa, mutta Suomessa ollessa tulee juotua mummon kanssa sita Princess-teeta.
Teekauppa Théhuone 61 Eerikinkatu 12, Kamppi, Helsinki Avoinna:
Arkisin 10 - 18
Lauantaisin 11 - 15
p. 044 269 6611
Teen ystäville lukuisia eri teelaatuja, haudutuspannuja, teehen liittyvää kirjallisuutta ja välineistöä sekä ennen kaikkea asiantuntevaa palvelua.
Nordqvistin Valkoinen lohikäärme, maustettu omenalla, päärynällä ja grenadiinilla. Tuota löytyy ihan päivittäistavarakaupoista. Hyvänä vinkkinä voisin antaa Hakaniemen hallin siirtomaatavarakaupan, joka myy erikoisia irtoteelaatuja. Jos siis asut pk-seudulla. Sieltä tulee aina ostettua erikoisuuksia, kun sinnepäin sattuu.
2