Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kovettuneet kantapäät, plantaarifaskiitti... usein syynä on kuulemma liikunta??

Vierailija
05.11.2023 |

Hmm...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm

Vierailija
2/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä ainakin liikkuminen kovalla betonilattialla työn takia monta tuntia päivässä. 

Kenkävalinnalla ja hyviä kenkiä vaihtelemalla pystyn pitämään plantaarifaskiitin loitolla, vaikka se joskus uhkasikin. Kantapäiden kovettumista ei estä mikään. Onneksi on jalkavoiteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun minä en mielestäni liiku erityisen paljon. Erään liikuntaharrastuksen aloitan (jatkan) jossain vaiheessa, kun aika on taas suotuisa. 

Olen periaatteessa liikunnallinen, urheilullinen en pätkääkään. Mutta siis pidän kävelystä ja hyötyliikun. Siivoilen paljon. Ja minulla on ollut plantaarifaskiitti. Lääkärin toteama. Sitä ihmettelen kovin. 

Ap

Vierailija
4/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun jalat rasittuu siinä. Ei se mikään hmmm ole, vaihdat osan vaikka pyöräilyyn. 

Vierailija
5/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan siis sellaista hirveässä hiessä kropan rääkkäämistä. Ei kiinnosta sellainen pätkääkään. 

Vierailija
6/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen päivittäin noin 3h.Vanhana naisena. Läpi vuoden ajat säällä kuin säällä.Jalkinet pitää olla itselle sopivat,ei muodin määräämät.Kun on hyvät jalkineet ongelmia ei synny, sama koskee sukat.Suihkun ja sanomisen jäkeen rasvaan koko kehoni : Naamasta varpaisin rasvalla,joka on  muovinen sininen Nivea pullo. Ei iho ongelmia,ei jalka ongelmia. 

Vierailija
7/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikin sanoi kengistä. Että täytyy olla vähän korkoa. Kokkareita en tosin käytä.

Tuli aihe mieleeni, kun meinasi vähän plantaarifaskiitti alkaa taas oireilemaan. 

Vierailija
8/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkareita*

Hel-----vetin autocorrect. 

Vierailija
9/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkoja pitää rasvata päivittäinen eikä rasvan määrässä saa pihistellä. Jalkaraspia ei tule käyttää vaan kovettumat hoidetaan rasvalla ja känsät apteekista känsien hoitoon tarkoitetulla aineella. Rasvaa hierotaan jalkoihin niin kauan, että se on kunnolla imetynyt. Itse en käytä jalkoihin kalliita jalkarasvoja vaan ihan tavallisia vartalovoiteita kuten Niveaa, Dovea jne. Kävelen nykyään todella paljon ja ostan kävelyyn tarkoitetut tarpeeksi väljät kengät, joissa käytän vielä geelipohjallisia. Jos jalat ovat todella kuivat ja halkeilevat öljyä ne silloin tällöin ja kääri kelmuun vähintään pariksi tunniksi. Jos sinulla on esim. ylipainon takia vaikea hoitaa jalkojasi, niin sitten ei auta muuta kuin käydä säännöllisesti jalkahoitajalla.

Vierailija
10/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plantaarifaskiitti on kantapään jännekalvon tulehdus, jotka usein vaivaa paljon liikkuvia. Se voi johtua pohjelihasten jumeista, huonoista kengistä, ylipainosta...

Kovettuneille kantapäille raspaus ja säännöllinen rasvaus. Kuiville kantapäille hyvä voide: https://gehwol.fi/shop/gehwol-fusskraft-blue-dry-rough-skin-9#attr=210

Vierailija
11/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plantaarifaskiitti ja kovettuneet kantapäät on eri asia. Molemmat toki aiheuttaa kipua, mutta eri asiasta kyse. Kovettuneet kantapäät alkavat lohkeilla, niistä voi vuotaa kudosnestettä tai jopa verta. Asia on helppo hoitaa, vaatii vain vaivannäköä. Kuollut iho leikataan pois terällä. Sen voi tehdä jalkahoitajakin. Sitten raspataan ja lopuksi voidellaan. Voiteen käyttöä jatketaan ja tarvittaessa raspataan, ennen kuin tilanne pääsee liian pahaksi. 

Vierailija
12/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plantaarifaskiitti on kantapään jännekalvon tulehdus, jotka usein vaivaa paljon liikkuvia. Se voi johtua pohjelihasten jumeista, huonoista kengistä, ylipainosta...

Kovettuneille kantapäille raspaus ja säännöllinen rasvaus. Kuiville kantapäille hyvä voide: https://gehwol.fi/shop/gehwol-fusskraft-blue-dry-rough-skin-9#attr=210

Kiitos tuosta tiedosta plantaarifaskiitin ja pohjejumin yhteydestä! 

Olen onneksi löytänyt hyvän hierojan, joka teki ison työn pohkeideni kanssa. Nyt vasta hoksasin, että myös jalkaterät ovat paljon vähemmän kipeät työpäivän jäljiltä, kun olen käynyt hierojalla. Täytyykin varata taas aika.

T. Ketjun betonilattioita tallaava

Vierailija
13/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun minä en mielestäni liiku erityisen paljon. Erään liikuntaharrastuksen aloitan (jatkan) jossain vaiheessa, kun aika on taas suotuisa. 

Olen periaatteessa liikunnallinen, urheilullinen en pätkääkään. Mutta siis pidän kävelystä ja hyötyliikun. Siivoilen paljon. Ja minulla on ollut plantaarifaskiitti. Lääkärin toteama. Sitä ihmettelen kovin. 

Ap

Plantaari on tulehdus ja rappeuma. Tulee ihan myös iän, mutta vääränlaisen rasituksen myötä. Hyvät, joustavat ja pehmeäpohjaiset kengät ehkäisee plantaaria. Mulla on tullut jo kolmesti se ja kestää aina muutamia kuukausia, pahimmillaan kesti vuoden. Hyvin tuskallinen vaiva, kyyneliä saa vuodattaa, kun liikkeelle lähtee.

Paradoksaalista on, että itselläni se lähtee juoksemalla punttiksen juoksumatolla. En tarkkaan tiedä miksi näin on, mutta veikkaan, että pehmeä juoksualusta ja liikkuminen auttaa. Eli ei kannata heittäytyä kokonaan liikkumattomaksi, vaan liikkua oikealla, itselle sopivalla tavalla.

Vierailija
14/14 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut koskaan kovettumia kantapäissä ja liikun työssäni sekä vapaa-ajalla paljon. En rasvaa tai raspaa niitä ikinä. Ehkä siinä onkin syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä