Hassua, kun 2-vuotiaan taidot eivät ennakoineetkaan mitään!
Esikoiseni on syntynyt syyskuussa 2000. Hän on siis toisella luokalla.
Kun hän oli pieni, kaikki merkit viittasivat siihen, että hän oppisi aikaisin lukemaan. Esim.
- Äitiyslomalla opetin omaksi ilokseni hänelle aakkosia. 1,5-vuotiaana hän etsi Hesarista O-kirjaimia. Hän hämmästytti kaikkia ystäviäni.
- 2-vuotiaana hän osasi kaikki aakkoset. Kukaan ystävieni lapsista ei osannut.
- 2-vuotiaana hän sai lahjaksi 6-palaisen palapelin ja kokosi sen muutamassa sekunnissa. Eräs lto sanoi, että se ennakoi varhaista lukemista
- Hänelle on aina luettu paljon. 5-vuotiaana hän kuunteli sellaisia raskaita romaaneja, ettei tiennyt kenekään muun samanikäisen kuuntelevan.
Näiden vuoksi odotin ja odotin, että hän oppii lukemaan. Hän oppi lukemaan ekalla luokalla, lokakuussa tarkalleen. Nyt lukeminen on aika hidasta. Hän on lukemisessa luokan hitaimmasta päästä.
Kun hän oli pieni ajattelin, että matematiikka tulee tuottamaan ongelmia. Koska
- erään kaverini lapsi osasi 2-vuotiaana todistettavasti laskea ainakin kahdeksaan. Minun lapseni ei osannut laskea yhtään mitään. Numerot tulivat milloin missäkin järjestyksessä.
- toisen kaverini lapsi 4-vuotiaana luetteli bussien numeroita. Hän tiesi, kun bussi 82 tuli. Minun lapseni ei edes tiennyt, että on yli numero 10 numeroita
- 4-vuotiaana hän just ja just osasi laskea kymmeneen.
- 5-vuotiaana hän osasi korkeintaan laskea 3+2 ja siihenkin tarvittiin sormet avuksi. Vaikka kuinka olisi harjoiteltu.
Nyt hänellä ei ole koulun matikassa mitään ongelmia. Laskee suitsait 5x9-7. Eilen kertoi, että oli koko päivän miettinyt, mitä voisi olla 100x100 ja osasi päätellä, että se on 10 000.
Minusta nämä asiat ovat menneet ihan väärin päin! Tai sitten se ei ole lahjakkuutta, että hän saa kolun summatiivisista kokeista täydet pisteet. Tai sitten se ei olekaan ei-lahjakkuutta, että hän on hidas lukemaan. Mistäs minä tiedän, koska hän on esikoiseni eikä minulla ole vertailukohtaa.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Tavallaan vähän vastaava kokemus.