***HUHTIHIPPUSET*** to-su viikolla 14!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12802582&p=1&tmo…
tässä siis linkki alkuviikon turinoihin. :)
Burde ainakin oli yöllä lähtenyt Viltsunhakureissulle! :) tsemppiä vaan sinne! ja Saselle myös, jolla tänään käynnistys!
eipä muuta, mukavaa loppuviikkoa vaan kaikille ja toivottavasti saadaan lisää hippusia pian! t.VadelmaMama, rv 38+2
Kommentit (84)
Kiitokset VadelmaMamalle uuden pinon aloittamisesta!
Mitenkähän se burden synnytys on mennyt? Toivottavasti saamme häneltä ja muiltakin synnärillä olevilta pian terveisiä...
Mulla on eilisen autotoilailun jälkeen lähtenyt verenpaineet kovasti nousuun. Koko raskauden ajan ovat alapaineet olleet 58-62 välillä eli todella matalat. Eilen neuvolassa mitatiin alapaine 74 ja tänään kävin paineet mittauttamassa ja alapaine oli 82. Eihän tuo kovalta kuulosta, mutta mulla kun on aina ollet paineet matalat niin tuollainen nousu tuntuu. Koko päivän " kohissut" päässä ja ollut lievää päänsärkyä. Sormuksestakin luovuin aamulla kun ekaa kertaa mulla on nyt tullut turvotusta oikein kunnolla. Nyt oon sitten verenpainetarkkailussa kun paineet ovat nouseet korkeaksi lähtötasoon nähden.... :(
Nyt tarvii alkaa ottamaan rauhallisemmin!! Mitenkähän se multa vain onnistuisi :)
Mieheni on kiltisti tänään korjaillut autoa... oikaissut rekisterikilpeä ja alapuskuria... Kyllä nolottaa!!!!
Eveliinukalla paranemisia palovammoihin! Ne ovat kyllä aina tosi kipeitä! Apteekista saa hyviä palovammalaastareita ja sidoksia. Ne on toimivia, toisin kyllä aika kalliita... Mutta niiden alla vamma parantuu nopeammin eikä lähde niin helposti tulehtumaan...
Winku: Mulla kanssa menee vatsa aivan kuralle rautavalmisteista. Mut sellaista nestemäistä rautayrttivalmistetta kun Reuterbluesaft suosittelivat neuvolassa. Se on sopinut mun vatsalle. Valmistetta saa isommista apteekeista ja luontaistuotekaupoista.
Ny meni aivan eri tuotteiden mainostamiseksi :)
Hyviä vointeja kaikille!!!
Karru ja turvonnut kroppa
ihan ekana vastailen muistaessani, kun oliko Emmasophia kun kyseli noista paineiden nousuista...? mulla siis alapaineet olleet alkuraskaudessa 65 luokkaa ja kun nyt on jo päälle 80 (korkein ollu 88), niin kätilö on alkanut hiukan huolestua. ja lisäks kun on turvotusta ja pari kertaa ollu ihan hivenen verran protskua virtsassa, niin lääkäri määräs sitten 2x viikossa käymään tarkistuttamassa paineet ja pissan. kuitenkaan päänsärkyä tai ylävatsakipua tai muita r.myrkytys oireita ei oo ollu, joten ei oo sitten toksemiaverikokeita enempää tutkittu. vähän kyllä mietin josko pyytäisin päästä äitipolille, kun kuitenkin vähän vaivaa tää juttu...
mitäs muuta...? huomena siis neuvolaan aamulla, sitte aattelin josko niitä vauvanvaatteita kävis vähän läpi -viimeinkin. onko ketään muuta joka olis näin jälkijunassa valmistelujen kanssa? musta tuntuu, että koulu vie kyllä kaikki mehut, illalla ei jaksa muuta kun säätää ruoat, ottaa pitkät unet ja laittaa lapsen nukkumaan. :( kiva olis jaksaa esikoisenkin kanssa vähän touhuta, kun kohta ei sitten ehi eikä kädet riitä samaan malliin kun aiemmin. no. enää ens viikko ma-to koulua, sitten koittaa viiiiimeinkin äitiysloma mullakin. jäähän sitä hurjat 4 päivää ennen laskettua! ;)
en nyt muista mitä piti kommentoida muuta... toivottavasti Winkun maha paranee. mun mahalle on käyny noi Maltoferin tipat tosi hyvin. saan mahan tosi kipeeks tableteista, mutta noista ei tuu mitään oireita. :)
taidan mennä nukkumaan. öitä! t.VadelmaMama, rv 38+2
Eilen kävin siis myös neuvolassa ja (tottakai) verenpaineet oli koholla. 151/91 näytti alimmat lukemat..Viikon olin tutkinut pissiä proteiinin varalta ja nyt sitten tämä. Turvotteluja on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tänään siis katsotaan mihin suuntaan paineet on asettuneet ja tarviiko olla yhteydessä äitipoliin ennen ensi keskiviikkoa (jolloin mulla on sinne aika varattuna).
Yritän kirjoitella myöhemmin enemmän ja tulen kertomaan miten näitten paineiden kanssa oikein kävi. Jotenkin tuntuu, että tämä ei voi olla enää todellista, kun joutuu ravaamaan harva se päivä jonkun vaivan takia neuvolassa ja äpkl:lla.
Lillero ja Hippunen rv 36+6
Ajattelin välillä taas kirjoitella kuulumisiakin. Täällähän on taas tapahtunut vaikka mitä! ONNITTELUT jo syntyneiden vauvojen perheille! Taitaapa olla viikonvaihteen jälkeen jo monta uutta Hippusta maailmassa, kun noita oireita tässä lueskelee. Kaikille paljon voimia synnytykseen ja sen odotteluun.
Äitipolilla saivat nyt viimein päätettyä, ettei murtunut häntäluu estä alatiesynnytystä. Jipii!! Oli toinen lääkäri ja alkoi todella selvittämään asiaa, eikä niin kuin edellinen joka raapi vain päätään - miettien mitä tekisi. Tosi helpottunut olo, kun mulle leikkaus olisi ollut äärettömän pelottava asia. = )
Vauveli voi hyvin ja kuten etukäteisarvio jo olikin on tyttö. Neidillä painoarvio on nyt 3600-3800. Hyvin on nyt pysynyt vauhtiasennossa eli pää alaspäin. Eli ei muuta kuin tulemaan...
Kummiasioista on ollut puhetta. Meillä on kummit jo pyydetty ja kaikki suostuivatkin. Mukavaa kun kummeissa on myös ensikertalaisia. Moni pohti ketä pyytää kummiksi, kun ehdokkaat eivät kuulu kirkkoon. Meillä ei ainakaan kasteessa millään tavalla tarkisteta kuuluuko kirkkoon vai ei. Miehenikin on kirkosta eroamisensa jälkeen tullut parin lapsen kummiksi. Itselleni ei kummiudella ole kirkkoon liittyvää roolia, vaan mielestäni on kyseessä enemmän lapsen luottohenkilö, enkä siis pidä kirkkoon kuulumista välttämättömänä. Virallisesti pitäisi kuulua kirkkoon, mutta...
Aurinkoista viikonloppua toivottaen.
K3ngu 38+ 3
aamulla tuli luultavasti limatulppaa ainakin osa pois ja sen jälkeen pari tuntia tuntunut jatkuvaa särkyä alamahalla, -selässä ja reisissä. Sen verran tuntuu, että pitää meilkein koko ajan kävellä. Jänskättää, mitähän tämä on. Supistuksia muutama tullut muttei mitään säännöllisyyttä. Yritän kovasti ottaa asian ihan iisisti, ettei tulisi pettymystä kaiken loppumisesta... :)
Meillä olisi tänään kannustalojen edustajan kanssa treffit klo 10. Pysynköhän mie paikallani siellä suunnitellessa... :)
Viva: tosi hieno juttu että vauva on kääntynyt tulosuuntaan. Uskon,että helpotti varmasti paljon oloasi.
Palaillaan! Jippii. Mulla on tänään 37 viikkoa täynnä!
Rautavalmisteista ollut paljon puhetta. Itse olen kuitenkin säästynyt raudan syönniltä koko raskauden ajan, ihanaa on hemppa pysynyt sen verran hyvänä. No kuitenkin olen monesti kuullut että nuo nestemäiset tipat ym sopivat herkkävatsaisille paremmin.
Eveliinukka siis pongannut limatulppaa, paljon supistuksia sinullekin. Itsekin samassa tilanteessa, tänään aamulla housuihin tipahti ruokalusikallisen verran limaa, ja pyyhkiessä hiukan rusehtavaakin tuli. Nyt on ollut ihan kummallinen olo sen jälkeen. Leukaluita pakottaa, tosin on niskatkin ihan jumissa olleet jo muutaman päivän. Ja alamahalla kanssa pientä tunnetta.
Itsellä kuitenkin toiveissa että ei ihan heti rupea tapahtumaan, vaikka sitten myöhemmin tänään. On nimittäin pakko päästä kaupungille ostamaan esikoiselle tuulihousuja ettei tarvii helteessä toppiksissa kouluun kiiruhtaa. Mies ei niin innokas ole noita housuja metsästämään mistään. Sitten pärjättäisiinkin vaatehankintojen osalta vauvan syntymän jälkeiseen aikaan.
Itse aloittelin tässä uhkarohkeasti talvivaatteiden pesun. Josko sitä ei enää sellaista takatalvea tulis että tarvittis kaikkia vaatteita käyttöön. No lasten haalareita ei vielä uskalla pois pistää mutta noita omia ja miehen vaatteita kyllä. Ja lapsiltakin parhaimmat kappaleet jotta säästyisivät siten ensisyksyyn.
Mutta syömään ja sitten neuvolaan näytille kauppareissun ohessa.
Vipe 40+3
kylläpä kuulostaa lupaavalta..voi taloesittelijä kattoa kummasti, kun liikuskelet ja puhiset..
Minä konsultoin aamulla ä- polia kun sen vp-lääkkeen oton jälkeen yhä tulee huono olo, pulssi vaihtelee, paineet romahtaa liiankin alas ja ihan vapisen..niin sain luvan lopettaa lääkkeen, kun ei riitä muuten paineet istukkaan asti. Nyt tarkkailtava, että missä asti paineet taas sitten kulkee ja stiksattava pissaa..ja oltava yhteydessä ä-polille jos hälyyttävää..
Mieletön turvotus mullakin, kun eilen oli liikkeellä lähes koko päivän, ihan kipeää teki illalla jalkapöytiin- piti liotella kylmässä vedessä. En enään jaksa edes poppakonsteilla yrittää saada helpotusta, kun ei mikään auta. Menen vain päivän kerrallaan ja odotan että lapsen syntymä tuo lopullisen helpotuksen. Mutta tyylillä sitten loppuun asti, kun mulla mahtuu enään kumpparit jalkaan, no onneksi onkin märkä sohjoinen piha ja tuolla metsikössä ja tiellä kun lasten kanssa rapakot ja purot penkoo niin ihan asianmukainen varustushan mulla on..
Mies lähtee rankametsään, jotta saadaan taas uusia halkoja kuivumaan..tekisi mieli mennä mukaan, saisikohan äksöniä alapäähän???!!! ÄH, ei taatusti tapahdu mitään..suosiolla jään puutarhatuolille istumaan ja keräämään pisamia- joku muukin taisi saada niitä kasvoihinsa?!
Supparisäteitä viikonloppuun kaikille------ja ilmotelkaa tilanteista, saapi jännätä edes jonkun muun synnytystä...( ei vissiin ole muuta elämää..)
klematis rv 38+3
Päivää! Olen aamun maalaillut kellarikerroksessa ja menen vielä jatkamaan. Nyt on takkahuoneesta sitten maalattu patterikin, joten kun mies saa sen hiivatin itkumuurin valmiiksi, niin päästään laittamaan lattia. Josko se nyt tänä viikonloppuna valmistuisi.
Mahakipu laantui illansuussa ja ei enää vaivannut juurikaan lätkämatsin alettua. Sitä tuijottaessa oli masu ihan eri syystä sekaisin, mutta onneksi kävi hyvin! :-) Olen ihan lätkäfriikki ja suunnilleen asunut aikoinaan jäähallilla, joten tulee seurattua. Toivottavasti tämä pikkukakkonen ehtii syntyä ennen MM-kisojen alkua, kun silloin esikoisen syntymän aikaan oli kisat just kesken ja arvatkaa vaan, että halusiko ne muut mammat katsoa kiekkoa töllöstä. >:-(
Kiitos kaikille rautavalmistevinkeistä, mutta enpä taida nyt enää viitsiä uusia kaappiin hankkia. Mulla on normaalisti sangen hyvä hemppa; säännöllisestä verenluovutuksesta huolimatta. Eli jos nyt kauheesti ostelen, niin jäävät vaan happanemaan. Pitää muistaa syödä riittävästi ennen tabua, niin selviää pelkällä löysällä ulosteella ilman noita karmeita kramppeja.
Onnea nyytinhakuun, omassa kropassa ei ole tuntemuksia synnytyksen suuntaan, vaikka kovin mieluusti olisin tämän 04.04. ottanut neidon synttäripäiväksi.
Winku ja Veera, 38+4
Terveisiä vain kaikille hipuille!
Noista paineista, kun monella on niiden kanssa ongelmia...et kannattaa herkästi tarkistuttaa. Jos vointi huononee tai muuten tuntuu oudolta...
Vaikka toi on niin vaikeeta, kun mullekkin sanottiin et jos ilmenee päänsärkyä tai kipua ylävatsalla....vaikea itse tietää. Mullakin oli päänsärkyä flunssan ja nuhankin takia. Ja vatsan väänteitä on jos jonkin laista raskaus aikana. Mua ahdisti oma vastuu siitä et huomaisi olossa muutoksen. No lopuksi tuntin itseni tosi sairaaksi ja se oli helppo todeta.
Mutta tsemppiä teille paineilijoille! Tiedän miltä tuntuu, kun joutuu käymään kotrolleissa ja muisssa tiheeseen tahtiin.
Terkut kaikille!:)
Mun pitäis kaiketi siirtyä tonne synnyttäneiden puolella, mutta hengataan nyt vielä täällä lukemassa uutisia uusista hipuista:)
pikaisesti tuota lätkäasiaa, että tervetuloa tänne Ouluun! ;-) Pakko myöntää, mutta teikäläisten puolella sitä itsekin eilen tuli oltua - vaan enpä taas enää... =)
Kuumeinen ja kolottava olo täällä senkun jatkuu - tosi tympeää! Tänään oli pakko luovuttaa ja käydä itse viemässä esikoinen autolla päiväkotiin, jotta sai itselleen auton neuvolareissua varten. Ei taida olla meikäläisestä enää kovin kävellijäksi - ja sekös hirvittää sitten oikeitten suppareitten alettua! Viimeksi olo oli inhimillisimmillään supistellessa, kun käveli ja hieroi alavatsaa - kunnes epiduraali sitoi sänkyyn...
Aurinko sentään pikistää tuolta pilvien lomasta, joten sikäli mieli on korkealla!
39 tasan
Jaha, eveliinukkako on sitten seuraava!! bd bd
Täällä oli aamulla " kovia kuukautiskipuja" mutta tais jo vähentyy. Taidan kyllä tietää syynkin mistä tuli, mun piti mennä labraan aamulla kahdeksaksi ravinnotta. Toi ravinnotta olo on mulle aika haastavaa, tulee helposti heikottava olo. No, mutta meidän autopa ei lähtenytkään käyntiin!! Jep jep ja kävelyreissu tuli ja vielä kiireesti piti mennä että ehtii kymmenen kuljetukseen näytteet kun on perjantai ja siellä labrassa on aina ainakin tunnin jonot aamuisin. Että varmaan tosiaan siitä puolijuoksusta ta:lle vaan noi kivut johtui. Oli kyllä inhottavaa kun ei ollu ees syönyt mitään...ja tosiaan mulle mahtuu kans jalkaan vaan crocsit ja kumpparit ja nyt olin liikkeellä crocseilla -onneks ei oo lunta täällä helsingissä!
Mutta nyt sitten meilläkin joutuu mies tänään autoremppaa tekemään, sitä kun tuntuu olevan liikkeellä ;) . Se lähti julkisilla ja joutuu ilmeisesti sitten tuleen uuden akun kanssa takaisin, ei nyt paljon uskalla ottaa sitä riskii ettei auto lähde käyntiin sitten kun h-hetki on käsillä =) .
Onpahan ihana huhtikuinen ilma! Meidän parvekkeelle paistaa mukavasti aurinko. Tänään olisi kyllä oikein hyvä päivä jonkun huhtihippusen syntyä!! Kukas olis?
-vanilja 39+1
Täksi päiväksi oli alun perin haikara tilattu meille, mutta eipä näy eikä kuulu¿
Neuvolasta tulin just. Muuten kaikki ok, mutta paineet on hiukan nousussa täälläkin :( Nyt viimesen kuukauden ajan joka kerralla on niitä syynätty oikeen urakalla, aina monta kertaa mitataan, jotta saavat lukemat, joihin ovat tyytyväisiä. Johan ne paineet nyt jo nousee siitä pelkästä jännityksestä, kun pelkää että mitähän se mittari taas näyttää¿
Ei oo kuitenkaan mitään kovin dramaattista nousua ollut tähän asti, eikä mitään muita hälyttäviä oireita, joten ei tässä sitten mitään muuta kun taas maanantaina neuvolaan, ellei neiti sitten satu viikonlopun aikana syntymään :)
Kummiasiasta vielä, kun mulle on just toi kirkkoon kuulumattomuus tässä aiheuttanut pään vaivaa, niin kiva kuulla ettei se ehkä niin tarkkaa oliskaan :) Mulle ei siis ittelleni sillä ole mitään väliä, kuuluuko kummit kirkkoon vai ei, mutta luulin että kirkko olis siitä tarkempi¿
Mutta täytyypi tästä lähteä tonne ulos ihanaan säähän reippailemaan, jospa neiti sais siitä vähän vauhtia¿ :)
Niisku ja masuneiti rv 40 tasan...
ONNEA kaikille VAUVAUTUNEILLE, ainakin marinelle & browniette osuivat silmään sekä tietenkin edellisyönä lähtenyt burde :) Tulkaahan kertomaan kuulumisianne kun ehditte.
SUPISTUKSIA & LIMATULPPIA yms. KAIKILLE NIITÄ TOIVOVILLE! ja mulle kans!!
Meillä on esikoinen taas kipeenä. Viime yönä mittasin kuumetta 39,3 ja aamullakin vielä 38,5. Aikas jännä, ettei alle 1-vuotiaana ollut oikeastaan lainkaan kipeänä ja nyt 1v täytettyään on jo toistamiseen kipeenä.. Kaipa se rintamaidon vaikutus on heikentynyt jo kunnolla (imetin ½ vuotiaaksi)..
Monet oli olleet hulluilla päivillä. Täällä ei sellaisia ole, mutta Isossa Karhussa oli poikkeustila ja käytiin siellä eilen neuvolan jälkeen. Eipä mukaan tarttunut kuin kevätpipo neidille ja kirpparikierrokselta sitten vähän enempi (mm. parit kengät, kurahanskat, vauvalle tossukat yms.). On se muuten kumma miten ei enää jaksa kävelläkään.. Meiltä on neuvolaan ja kaupunkiin matkaa vajaa 3km ja tuskaa oli. Kotiin oli pakko tulla linkkarilla...
Eiliset neuvolakuulumiset rv37+0 (ja masukuva rv36+6 http://www.aijaa.com/v.php?i=1857910.jpg )
PISSA puhdas
PAINO +1,244kg = 15,5kg tullut HUI!!!!
TURVOTUS +/- (sormissa)
PAINEET 126/75
SF-MITTA 32cm (+1cm edelliseen)
SYKE +150 (oli liikkuvalla päällä, aiemmin ollut +120-140)
TARJONTA rt, kunnolla kiinnittynyt, vähän laskeutunut
Pitäisi ehkä tosissaan pakata jo pikkuhiljaa kassia valmiiksi.. Terkka oli sitä mieltä, että synnytys voi nyt käynnistyä milloin vaan. Seuraavan ajan sain ensi torstaille. Eipä tuo terkkatäti tosissaan ottanut, kun sanoin että voisi antaa seuraavan ajan tuonne rv40 paikkeille.. Sinne toukokuun alkuun täällä kuitenkin kärvistellään..
Hyvää viikonloppua kaikille, toivottaa suklaata mässäilevä (juups, kaikki makea maistuu!!)
Ufa (rv37+1) & Viivi (13,5kk)
Pakko tulla vielä kommentoimaan!
Ufa: Voi että miten jollain voi olla noin pieni ja söpö maha!! Aivan ihana! Mulla on varmaan kaks kertaa isompi rantapallo...=)
Ja niiskuneiti: En ole nyt ollenkaan varma, mutta musta tuntuu että se kummiasia menee niin, että kirkkoon kuulumattomia voi olla kummeina kun on vaan yks kirkkoon kuuluvakin kummi! Siis varmaan jostain seurakunnan sivuilta löytyis tietoa, mutta näin asia oli muistaakseni silloin kun mun pikkuveli kastettiin öbaut 20 vuotta sitten =) . Sen kummit on nimittäin yks " vääräuskoinen" eli ortodoksi, yks kirkkoon kuulumaton ja yks " kunnollinen" eli kirkkoon kuuluva kummi =) . Ja silloin meni läpi just sillä että se yks ees oli " normaali" . Aika hassua. On toki voinut asiat muuttua paljon tossa liki 20 vuodessa, en tiedä vaaditaanko enää sitä yhtäkään.
Aurinkoista päivää ja suppari-säteitä!
-vanilja 39+1
Onnea vauvautuneille ja niille joilla se on ihan kohta käsillä!
Meillä eilen taas nla ja kaikki ok. Pissa puhdas, RR 113/70, ei turvotuksia. SF huisi 35 1/2 cm, sydänäänet ok. Pää pysynyt alhaalla muttei vielä ole kiinnittynyt. Painoa viikossa lisää 1400g, kiitos aurinkoisten säiden ja jäätelökauden korkkaamisen ;)
Ei vieläkään siis tulossa tämä lapsi, vaikka omat odotukset jo korkealla. Harjoitussuppareita käytännössä koko ajan ja sellaista menkkajomotusta ja satunnaista viiltelyä alamahalla. Mutta muksu heiluttaa pyllyä kyljeltä toiselle ja viihtyy niin hyvin tuolla masussa joten ei kait kannata hätäillä. Jos menee syntymä yli lasketun ajan niin on kyllä meidän suvun eka!
No. Jos pysyy sisällä vielä ensi viikon niin laitetaan kärsimään siivouksesta isolla ässällä. Isälläni siis 60-v synttärit ensi viikon perjantaina ja porukalla päätimme yllättää hänet tekemällä täyden kevätsiivouksen talossa ja lopullisen remonttiroippeiden poisrauvauksen pihalta. Terassille sijoitamme uuden hienon kaasugrillin, joka on tilauksessa parhaillaan, ja ympärille järjestämme sen arvoiset puitteet. Isukki on työmatkalla koko viikon joten meillä on hyvin aikaaa touhuta. Isäni ei välitä juhlista ja on todella kiusaantunut jos joutuu huomion kohteeksi, joten siksi emme isompia juhlia järjestä. Samoin talouden pito on hänellä vähän onnetonta, sillä se oli äidin hommia, ja ison talon siivous on hänelle aikasen ylivoimainen urakka. Eli parasta olisi että muksu pysyisi masussa vähintään laskettuun aikaan...
PALOVAMMAT ovat inhoja! Käy näyttämässä tk:ssa jos niistä yhtään vaivaa. Varsinaiset palovammavoiteet auttavat heti vamman jälkeen laitettuna, mutta muita hoitoja ja kivunlievitystä kyllä löytyy. Ja hyvä kontrolloida paranemista sillä palovammoihin tulee herkästi tulehdus.
AUTON RUTTAAMINEN on mälsää! Mutta noita tapaturmia sattuu ja hyvä että se on vain peltiä mikä hajoaa. Pienet säikähdykset pitävät myös pitkään varpaillaan ja ekstravarovaisena, mikä ei ole haitaksi, jos haluaa hyviä puolia etsiä...
VERENPAINEIDEN kanssa taisteleville voimia. Toivottavasti pahimmat heittelyt asettuu pienemmällä annoksella lääkettä jotta poispurku ei kestä kauaa.
Joku kärsi myös ÖISESTÄ HUONOSTA OLOSTA ja heikotuksesta. Oletko herätessäsi mahdollisesti selinmakuulla? Näin loppuvaiheessa kohtu ja sen arvokas sisältö on jo niin iso että ne painavat alaonttolaskimoa aiheuttaen vena cava syndrooman. Ei veren paluu sydämeen heikkenee ja se voi aiheuttaa mm. heikotusta, huimausta, huonoa oloa, sydämen tykytystä jne. Vaarallista se ei kuitenkaan ole, sillä oireet juuri pakottavat vaihtamaan asentoa parempaan jolloin veren paluu sydämeen paranee. Itselläni tulee tämä vaiva esiin silloin jos istun liian pitkään takanojaisessa asennossa. Pakko nousta jaloittelemaan että olo helpottuu.
Piitkästi tarinaa taas. Kun niin harvoin keskittyy kirjoittamaan listalle pelkän lukemisen sijaan niin tuppaa kertymään tarinaa. Ja osa jää aina sanomatta :)
Nautiskelkaa naiset kevätauringosta!
Pumpulipingu 39 tasan
Leivontahommat siis ovat nyt kutakuinkin lopussaan. Tänään on tullut väännettyä sellaset about 60 pikkupizzaa pakkaseen mahdollisten tulevien vieraiden varalta. Oli muuten haastavaa miettiä mitä kaikkea laittais niihin täytteeksi, vaikka entinen pizzeriatyöläinen olenkin. =)
Näiden pizzojen lisäksi pakkasessa on muutamia erilaisia muffinseja sekä korvapuusteja. Nyt olisi siis vaavin aika tulla ulos, niin pääsee tyhjentämään pakkasta.. **vinkkinä masuun**
Niiskuneidillä näköjään samanlaista paineiden vaihtelua näin loppuvaiheessa kuin mullakin. On nyt viimesten 3-4 neuvolakerran aikana jouduttu aina mittaamaan paineet 2-3 kertaa, jotta ovat tyydyttävällä tasolla. Muutoin kaikki on ollu mallillaan. Mun paineita varmaan nostattaa painon jännittäminen, kun sitä on tässä loppuvaiheessa tullu sellaset 600g-1,1kg per viikko lisää. Sen siitä saa, kun karkki ja jäde maistuu liian hyvältä..
Te jotka olette vauvan kotiutumisvaatteet jo pakanneet, onko teillä tullut mielenmuutosta tässä viime hetkillä? Mä tajusin eilen, että taisi olla nyt 4. kerta kun vaihdoin vauvan vaatteet kassiin. Ja nyt mulla on siellä jopa 2 bodya, ettei se alunperin suunniteltu sitten olekaan vauvalle liian pieni jos hän sattuu olemaan isompikokoinen (kokoarviota ei missään vaiheessa ole tehty). Mies naureskeli, että pitääkö sen kohta ottaa laukku mukaansa päivisin töihin, jotta en enää vaihtelis mieltäni päivittäin =)
Nyt syömään (kerrankin jotain terveellistä)!
~* Heidi ja LittleOne (1 päivän päässä la:sta..)
Tuli tosi jännä fiilis kun burden tekstejä luki!Voi kun itsekin olisi jo tossa vaiheessa...
Mulla on ollu tänään tosi masennus-päivä...rasittavaa herää aamulla kun mitään ei taaskaan oo yöllä tapahtunu...En jaksais enää yhtään odottaa vaikka laskettuun aikaanki on vielä viikko...Olis edes jotain oireita niin tuntis olevansa edes vähän lähempänä synnytystä, mutta ei oo juuri mitään oireita!!Vauva vaan liikkuu iloisesti mahassa, ihan kuin ei aikois tulla ollenkaan pois...Toivon niin kovasti että sais Hipsun kotiin vappuun mennessä...Kyllähän mun neuvolatätikin sanoi että hänelläkään ei ollut yhtään supistuksia ennen kuin oli tosi kyseessä, joten mäkin yritän lohduttautua sillä että lapsi saattaa tulla koska vaan ilman oireitakin, mut jos joskus on ollu vähän jotain menkkakipumaista alavatsakipua niin on aina ihan voittavafiilis!sitä vaan tapahtuu tosi harvoin...aika jännää muuten että kerranki elämässään sitä toivoo saavansa kipuja.:D
No joo se siitä valituksesta. eilen oli kuitenki kiva päivä kun olin äidin ja veljen kanssa Jumbossa ym ja jaksoin tosi hyvin koko päivän olla liikkeellä, tänään on vaan näitä huonoja päiviä...
Toi ihana sää on kyllä onneksi niin piristävä!!Pitäis nyt ulkoilla ja liikkua paljon niin olis muuta ajateltavaa. Jospa sitä miehen kanssa lähtis jonnekin syömään ym kun hän tulee töistä. Kavereitakaan ei tänään oikein jaksa nähdä, ei jaksa oikein keskustella kiinnostuneena kun omat ajatukset pyörii vaan vauvassa, vaikka kyllähän sekin veis ajatukset muualle.
Meillä oli eilen sellainen arvausleikki miehen, äidin ja mun sisarusten kanssa että koska vauva syntyy. Kaikki veikkas siinä 13-20.4 välillä. Mun LA on 12.4, eli saa nähdä osuuko joku oikeaan. Toivotaan, se olis ihan hyvä aika jos ei ennemmin tuu. Mun eka veikkaus aiemmin oli 5.4 eli huomenna,mut taitaa jäädä haaveeksi.
Onkos muut jo laittanu parvekkeita ja pihoja kevätkuntoon?Mä innostuin toissapäivänä siivoo parvekkeen ja hakee tuolit ja pöydän sinne kellarista. Pitihän sitä tietty kukkiakin sitten ostaa. Ostin valkoisia narsisseja muutaman. Nyt on kiva istuskella tuolla ulkona. Kesällä voi sitten raahaa sinne patjan ja pötkötellä sielä Hipsun kanssa.:) Kun ei oo omaa pihaa,niin pitäähän sitä nauttia tosta pikkuisesta tilasta minkä tohon ulos pääsee,tohon kuitenki aurinkokin paistaa melkein koko päivän.
mutta mies tulee kohta niin meen vähän meikkaa ym jos sitä tästä piristyis.:)
-Henna- rv 38+6
Tänään kävin äitipolilla tarkistuksissa. Maksa-arvot on laskeneet sen verran, että seuraava äitipolikontrolli on parin viikon päästä viikolla 39. Sappihapot oli nyt viitearvojen sisällä ja alat-arvokin oli laskenut edellisestä mittauksesta. Hirveän huolissaan eivät olleet enää noista, vaan ilmeisesti ihan loppuun saakka mennään, ellei sitten ihan uutta ja ihmeellistä tapahdu noiden arvojen kehityksessä. Oon kuullut, että joissain tapauksissa ne hepatoosisynnytykset pyritään käynnistämään viikolla 38, mutta mitään sellaista ei lääkäri maininnu. Puhui vaan, että seurataan arvoja ja että voi olla, että kun sappihappo on ollut vaan kerran hieman koholla, niin että voisi kyse olla esim. sappikivistä tms. Kyseli saanko kutinoilta nukuttua, mutta onneksi se kutina ei ole jatkuvaa. Ainakin itseäni huojensi tieto siitä, että vauva voi hyvin. Seuraavalla kerralla katsotaan taas vauvan kokoa. Iso asukki siellä on, jänskättää miten paljon se ehtii vielä kasvaa. Jos teissä muissa huhtihippusissa on vastaavia tapauksia, niin kuulisin mielelläni lisää teiltä, miten teillä noi kontrollit sun muut.
Vauvan vaatteet on pesty ja hoitoalusta on valmiina, mutta kaikki muu onkin tekemättä! Sairaalakassia ja kotiutumisvaatteita en ole vielä alkanut virittelmään, taidan lykätä sen ihan viimeiseen saakka. Samoin vaavin nukkumapaikka-asiat on ihan miettimättä. Ehdittiin myymään esikoisen tavaroita pois, nyt niitä pitäisi hankkia uudelleen.
Hassu juttu, mutta nyt kun vauva saisi periaatteessa jo alkaa tulemaan, niin en saa yhtään supistusta. Ja tilanne tuolla alakerrassa on ihan kypsymätön. Ensin sitä pelkää ennenaikaista synnytystä ja sen jälkeen ei tapahdu mitään. Siitä puheenollen, taidankin tästä mennä siivoilemaan enneku mies tulee töistä ja esikoinen hoidosta.
Väsymystä on mulla ilmassa edelleen, joku muukin kirjoitti että vois nukkua koko päivän. Sama täällä!
Aurinkoista päivänjatkoa teille!
Olga-Severiina 37+2
Olga-severiina : mulla on ollu ne maksa ja sappi arvot korkeella ja sen takia jouduin olee sairaalassaki 4 päivää tarkkailussa, nyt oon viimisen viikon aikana käyny joka päivä osastolla käyrässä ja lääkäri on ultrannu...mul on kans ollu kovat kutinat ja sain siihen lääkityksen. Maanantaina sitten käynnistetään synnytys, koska ne arvot on ollu niin korkeet ja voi olla vaarallista vauvalle.
nyt tarvii lähtee syömään, ehtisin pikaseen vaan kirjottaa.
Mä taas täällä kulutan aikaani netissä =) .Odotan jo niin kovasti oman hippuseni näkemistä, ihanaa lukea vauvauutisia ja toisaalta huomata että muutkin alkaa olla jo kypsiä raskauteen.
Voi Annika, varmaan tosiaan hirvee olo sulla jos ei pysty kunnolla käveleen ja vielä räkätautikin iski päälle! Toivottavasti saisit nukuttua kunnolla ja olo helpottuisi.
Ja winkullakin on vatsanväänteitä, niitähän burdekin eilen valitteli kunnes sitten lähtikin synnyttään ¿ettei olis sulla sama tauti ;) . Ei vaan, kyllähän niitä vääntelyitä niistä rautatabuista tulee. Itse riemuitsin tänään kun neuvolantäti sanoi että voin jo lopettaa raudan. Toivottavasti olis sun olo helpottanu jo.
Klematis tais kysellä että kuka olis seuraava hippusenhakija! Täällois ainaki yks vapaaehtoinen, oon taas niiiiin turvoksissa että oksat pois! On tää tämmöstä kun eilen oli oikein hyvä olo ja palloilin hulluilla päivilläkin pallomahoineni. Ja tänään ei menny sit kun crocsit jalkaan. Mutta siitä tää turvotus varmaan taas tulikin kun eilen vähän enemmän oli liikenteessä¿jeps jeps. Mä joudun vielä meneen huomenaamulla maksakokeisiin kutinan takia, enkä siis saa nyt syödä mitään kun niitä varten pitää olla se 12 tuntia ravinnotta. blääh. Ja tietty just nyt taas tekis mieli suklaata tai jätskiä tai jotain muuta lohdutusta!! No, eipä auta¿mulla nyt kai ihan max 3 viikkoo, eiköhän sen kestä!
Odottajan tehtävä on odottaa.
-vanilja rv 39+0