V70 -ketju. ;)
Miten me suomalaiset voimmekin olla niin kateellista kansaa!
Kun joku kehuu ostavansa/omistavansa jotakin, niin heti hyökkää joukko ihmisiä haukkumaan.
Tuo V70 -ketju oli loistava esimerkki (siihen en viitsinyt tätä viestä laittaa, sillä olisin saanut vain vastaukseksi " olet vain kateellinen" tms.).
Siellä kun joku kertoi, että heillä on Volvo, niin heti tulee hyökkäys " ihan paska auto" , " en ajaisi vaikka maksettaisiin" , " meillä onkin se ja se auto, paljon parempi ja kalliimpi" jne. jne.
Ja kun joku sitten välissä kysyy " mitä teidän Volvo maksoi" , niin se joka siihen vastaa, niin sen kimppuun hyökätään " vähänkö on tyhmää maksaa autosta noin ja noin paljon" , " samalla rahalla olisi saanut paremman" , " ennemmin maksan asuntolainaa tuolla rahalla" , " Volvo on nykyään ihan tavisauto" jne. jne.
Siis mitä muuta tuo on kuin kateutta? :D
Jos iha oikeasti ei olisi kateellinen tai katkera, niin ei vastaisi tuolla tavalla.
Ei minua ainakaan syö, jos joku kertoo että osti 500 000euron talon käteisellä, kun itse asumme aika pienessä vuokra-asunnossa, kun ei ole varaa omistusasuntoon. Ja jos joku kertoo että pihassa on upouudet ja huippukalliit (velattomat) BMW ja Volvo, niin ei sekää harmita yhtään, vaikka meillä on vuoden -97 ja alle 4000euron auto, jonka arvo on varmaan nyt alle ostohinnan.
Minä olen onnellinen näin, ja olen myös onnellinen toisten ihmisten puolesta. Sehän on todella upea asia jos jollakin on esim. velaton asunto. :)
Ne joilla on oikeasti jotakin arvokasta (on se sitten maallista mammonaa tai henkistä rikkauta ja rakkautta), niin ei paljon kitise toisten onnesta ja hyvästä tuurista. Miksi kitisisi?
Kateutta, kateutta... ;)
Kommentit (28)
Kateus se siellä vain pilkistää, kun toisia pitää arvostella.
Av:llahan kaikki ovat hyvätuloisia ja omistavat vähintään 50 000 euron auton.... ;)
Ne joilla on varaa, ei yleensä edes yritä herättää naapurikateutta.
Meillä naapureilla ei ole varaa, koska ajavat autoilla, joihin menee enemmän kuin heidän vuosipalkkansa, mutta eipä nouse kateus vaikka he kuinka yrittää. Meidän arvot on ihan muissa asioissa. Eipä ole velkaa korvia myöden, asumme velattomassa omakotitalossa, joka olemme omalla työllä maksaneet. Onneksi isovanhemmatkin elää edelleen, ei olla kaivattu perintöjä.
Ja uskoisin voivani väittää että kuuluun varmaan aika monen mielestä hyvätuloisiin, minun ei tarvii miehen palkalla leuhkia.
Monesti huomaa myös, että jotkut todellakin uskovat kaikki mitä toiset kirjoittavat... Vai olenko ainoa, josta tuntuu ettei _oikeasti_ rikkaat tule av:lle omaisuuksistaan huutelemaan?! Vähän sivu aiheesta, mutta kuitenkin.
Ympärilläni sattui olemaan sellaisia todellakin parhaat päivänsä nähneitä, rumia, ruosteisia vanhoja autoja. Funtsin että nuokin autot ovat olleet joskus kalliita ja uusia ja hienoja. Niiden omistajat ovat röyhistäneet rintaa ylpeydestä ajaessaan niillä.
Kovin on katoavainen tuo ylpeyden aihe, mutta toisaalta ymmärrän oikein hyvin. Suomalaisessa kulttuurissa auto on the pyhä lehmä ja meidän ikäisemme ihmiset on äidinmaidosta saakka opetettu arvostamaan sellaisia ulkoisia seikkoja kuten juuri uudet hienot autot.
LAST YEAR " hienona perheautona" !
Vierailija:
Ympärilläni sattui olemaan sellaisia todellakin parhaat päivänsä nähneitä, rumia, ruosteisia vanhoja autoja. Funtsin että nuokin autot ovat olleet joskus kalliita ja uusia ja hienoja. Niiden omistajat ovat röyhistäneet rintaa ylpeydestä ajaessaan niillä.
Parempi on ajaa vanhalla hyvin pidetyllä ja komealla. Ei tule joka nurkalla vastaan toisin kuin näitä uusia tusinavehkeitä. Siinä on sitä tyyliä.
Mitä se kenellekään kuuluu, mikä auto kenelläkin on? Ketä kiinnostaa, onko jollakin Volvo vai Mersu vai mikä. En ymmärrä. :)
Onko vaikea uskoa, että joku on tykästynyt ko. autoon ja haluaa sellaisen ostaa, vaikka se ei olisikaan " muodikasta" eikä mikään statussymboli?! Meillä esim. mies on hyvin merkkiuskollinen: haluaa auton olevan tiettyä merkkiä ihan siksi, että on pienestä pojasta kasvanut siihen kiinni. Jonkun mielestä typerää ja junttia ja " niin last year" , mutta mitä se muille kuuluu, minkälaisella autolla joku muu haluaa ajaa? Ei siihen kenenkään muun rahat kulu.
Vierailija:
Silloin olin helvetin onneton. Nyt ajan parhaat päivänsä nähneellä yli 10 vuotta vanhalla autolla ja olen onnellisempi kuin koskaan.
Ei johdu siis autosta tietenkään, vaan avioerosta, mutta monesti olen itsekseni miettinyt tuota asiaa :)
Ihan sama asia kuin jostain ulkomaanmatkasta tai jonkun ulkonäöstä kun täällä puhutaan: ei se aina ole kateutta, että sanoo, että ei vaan oikeasti halua lähteä vaikka jonnekin Thaimaahan, tai että jonkun mielestä joku nainen ei ole kaunis. Ne on vaan mielipiteitä.
Vierailija:
Vai pönkitätkö todellakin omaa egoasi autolla?
En omista V70 mutta onhan se tilava ja turvallinen- lapsiperheille varmasti aivan passeli auto. Se kai nyt kuitenkin on pääasia?
sen omistavat LUULEVAT kaikkien olevan kateellisia kun heillä on ko. traktori.
Eivät tajua että on junttia omistaa volvo V70 joka on päästöiltääkin aivan törkeän saastuttava. Kateellisia ei varmaankaan siitä autosta olla vaan se herättää normaaleissa ihmisissä agressioita kun Juntit LUULEVAt olevansa jotain hienia kun omistavat kansanauton. Monet muut autot maksavat sitä paitsi paljon enemmän.
AP on juntti jos ei tätä tajua
se ei ole menestynyt koskaan törmäystesteissä, päinvastoin.
On niin out omistaa " turvallinen" ja " saasteeton" " ruotsalainen laatu-auto" - joka tehdään nykyään Slovniassa ! Ei todellakaan Ruotsissa
ja peesi ap: lle ... kateutta se vain on... lapsellisuudesta saa syyttää niitä ketkä haukkuu v70, mutta ne ketkä alottaa ketjun/ vastauksen " meillä onkin uusi v70 ja me ollaan toooosi rikkaita" , niin ei nekään täysillä ajele.... miksi pitää tuoda omaa varakkuuttaan esille... oikeasti rikkaat eivät puhu rahoistaan mitään, niillä ei ole tarvetta tuoda tilinsä saldoa esille.... eli yleensä näitä " auton arvo 70 000e, talon arvo 700 000e ja tilin saldo miljoona" - viestejä, voi jo pikkasen epäillä....
tottakai olisi kivaa jos rahaa olisi hienoon ja uuteen autoon jne... ja rahaa olisi tilillä niin ettei tarttisi miettiä mitä ostaa... mutta kun kerran voi elää ilman miljooniakin, niin hyvä niinkin...
... uutta autoa vaikka lotossa voittaisi. Siinä vaiheessa olisi todella varaa nautiskella ja hankkia jotain hauskempaa, harvinaisempaa ja ennenkaikkea tyylikkäämpää.
Uudet ja yleiset autot on vain niin taviksia.
Tällä hetkellä mulla on V70 käytössä, ihan kiva auto, mutta en tartte niin isoa, joten vaihtoon lähtee. Volvossa kyllä luultavasti edelleen pysyttelen. Mulla on ollut jos minkä merkkistä autoa, ja olen huomannut että kiinnitän huomiota samoihin merkkeihin enemmän mitä mulla on. Esim. nyt mä olen huomannut että V70 on todella monella, ennen en ollut huomannutkaan :)
ajavansa jotenkin erikoisella ja ihmeellisellä autolla. Siksi tulen tuollaisiin ketjuihin korjaamaan noita vääriä käsityksiä. Ja toinen asia mikä minua ällöttää on volvoilijoiden jatkuva jankutus, turvallinen Volvo, Volvo on turvallisempi kuin joku jne.
Volvoilijat herätkää vuoteen 2008! Volvo ei ole enää sen turvallisempi kuin muutkaan autot! Volvo oli sitä 1980-luvulla, ei enää! Volvo on nykyään vain YKSI USEISTA autoista joissa turvallisuuteen on panostettu.
Vierailija:
ajavansa jotenkin erikoisella ja ihmeellisellä autolla. Siksi tulen tuollaisiin ketjuihin korjaamaan noita vääriä käsityksiä. Ja toinen asia mikä minua ällöttää on volvoilijoiden jatkuva jankutus, turvallinen Volvo, Volvo on turvallisempi kuin joku jne.Volvoilijat herätkää vuoteen 2008! Volvo ei ole enää sen turvallisempi kuin muutkaan autot! Volvo oli sitä 1980-luvulla, ei enää! Volvo on nykyään vain YKSI USEISTA autoista joissa turvallisuuteen on panostettu.
t. toinen joka naureskelee av-ammojen kateudelle.. ;)