Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" nolo" pelko synnytystilanteessa

03.04.2008 |

Meille on tulossa kolmas elokuussa. En ole synnytysta paljon viela miettinyt, mutta sen verran kuitenkin, etta muistui mieleeni viime kerrasta, miten nolo olin kun ponnistettaessa tuli kakat poydalle. Ma en halua, etta kay taas niin. Miten sen voi estaa?? Pitaisko ensin yrittaa kayda vessassa...vai tuleeko sitten vauva ponttoon ;D... no ei vaisinkaan.

Onko kukaan muu nain hassu, etta on nolona tallaisesta asiasta, vai onko edes kelleen sattunut nain?

Sita kipuahan mun pitaisi jannata, eika tallaista pikkuseikkaa...

Banana rv. 22

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole ihan normaalia, että niitä kakkojakin tulee pöydälle. Mut voithan pyytää peräruiskeen synnärillä. Multa ite asias kysyttiin kun tultiin sairaalaan, että haluanko peräruiskeen ja otin sen. Voihan olla, että silti jotain tuli vielä synnytyksessä, mut en ainakaan huomannu. Aion pyytää peräruiskeen jatkossakin.

Vierailija
2/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan peräruiske, niin on suoli tyhjä sitten.. :)

varmasti monelle muullekin on käynyt niin ja kätilöille ei ole juttu eikä mikään tuommoinen! kyllä ovat nähneet kaikenlaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani vain totesi, että eipähän pääse kukaan sanomaan ettei tullut lasta eikä paskaa, kun häneltä tuli molemmat. ;)

Vierailija
4/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki eritteet, pissa, kakka ja veri, kuuluu ihan normaalisti synnytystilanteeseen. Se on niin fyysisesti rankkaa ulospäin työntämistä, että ihmehän se olisi jos yksi (vauva) tulisi ja toinen (kakka) pysyisi! Mutta juttele kätilöiden kanssa jos kovasti huolestuttaa, he kyllä voivat kertoa miten tavallista se on ja miten sitä ei todellakaan kannata jännittää tai siitä olla nolona. Jos niin haluat, voit tosiaan vaikka pyytää sen peräruiskeen mutta itse olen ajatellut että en halua siihen muuhun kramppailuun vielä suolenkin tyhjennyskramppeja mukaan...

Vierailija
5/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eipä kannata sinun kyseistä asiaa murehtia. Kyllä ne kätilöt on nähnyt kaikenlaista matkan varrella...

Mulla tyhjeni ensin suoli ponnistusvaiheen alkaessa ja sitten tuli vauva. Eipä siinä sen kummenpaa:) Riippuu ihan siitä miten nopea sulla on synnytys, että ehditäänkö mitään peräruiskeita ylipäätänsä antaa. Mulla oli ollut se toiveena, mutta eipä siinä hätäkässä enää mitään ruiskeita tai suolihuuhteluita mietitty saati ehtinyt vessassa käymään. Tuntuuhan se vähän nololta, kun siinä makoilee ja kätilö ottaa ensin vastaan lämpimän lähetyksen, mutta itse ajattelin, että se on loppu pelissä aika pieni juttu sen rinnalla, että vauva saadaan turvallisesti tähän maailmaan.

Nyt toinen tulossa heinäkuussa, joten kolmen kuukauden päästä kohti uusia kokemuksia:))

Vierailija
6/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei itseasiassa edes peräruiske auttanut.

Ekassa synnytyksessä ei edes kysytty haluanko sen vai ei, vaan antoivat sen mulle automaattisesti. Silti pääsi " vahingot" ponnistaessa.

Tokassa taas ei olisi ehtinyt moisia edes ajatellakaan kun oli niin nopea synnytys. Kätilölle itsekin etukäteen asiaa jo nolostelin että " mitä jos nytkin..." mutta naureskeli vaan mulle hyväntahtoisesti että kuuluu asiaan :-)

Vierailija
7/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos mitenkään ajallisesti mahollista, niin todellakin kyselen tyhjennyksien perään. :O

Vierailija
8/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolen tyhjentyminen synnytyksen aikana kuuluu asiaan. Vaikka olisi peräruiskeen saanutkin sieltä yleensä tulee viimeiset tipat vauvan mukana, vauvan pää tarvitsee synnytyskanavassa kaiken tilan, eli puristaa myös peräsuolen lyttyyn. silloin suoli tyhjenee automaattisesti. Kova uloste peräsuolessa voi olla synnytysesteenäkin ja hidastaa synnytystä.

Joten kätilöt kyllä tietävät ja näkevät kaikenlaista joten rentona vain synnytykseen, pääasia että vauva tulee ulos.

Vipe

Vierailija
9/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan kyllä kakkosen kanssa sen pyytää.

Itse luulin että kaikille tarjotaan sitä automaattisesti...

Vierailija
10/18 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat ja kätilöt on niitä eritteitä nähneet niin paljon ettei varmasti hetkauta tai ole sulla aihetta nolostua.

Siinä tilanteessa en itse ainakaan tuollaista viitsisi edes alkaa miettimään..

Nazuli

Vierailija
11/18 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi 3 vkoa etuajassa ja koko odotus ajan kärsin kovasta vatsasta. Kätilö auttoi kakan pois ja sanoi, että ei se vauva olisi kovin helpolla tullut kun oli tuo edessä.

Minulle ei ole ehdotettukaan peräruisketta vaan olen syönyt luumua joka päivä jotta vatsa olisi toiminut.

Kakkosen ja kolmosen synnytyksessä sitten koska en vessaan päässyt ponnistin pöydälle.

Luumukuuri alkaa taas kesällä kun laskettu aika on marraskuussa:)

Kevät terveisin

Moschino

Vierailija
12/18 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei edes kysytty. Tosin sanoin et olin aiemmin ottanu jo kotona pari pientä peräruisketta, kun ummetti. Silti laitettiin. Ja pelkkä suolenhuuhteluvesihän valmistelussa ulos tuli. Peräpukamat tosin paisu ponnistaessa mahtaviin mittoihin, ja taiskin olla kipentä koko synnytyksessä (kiitos epiduraalin).

Vierailija
13/18 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennakkoon kaikkiin papereihin laittanut, että haluan peräruiskeen ja sanoin, kun menin synnyttämään, että sen haluan. Hoitaja sittne kertoi, että monesti se peräruiske saattaa tehdä sen, että kivut tulee kovemmaksi, vaikka synnytys ei etenekään sen kummemmin. En sit ottanut sitä ja kakat tuli pöydälle. TOinen kätilö vain silmäs toista ja otti paperiin ja vei pois. Ei siinä sen kummempaa...Ite taisin sanoa siinä ennen, että nyt taitaa tulla jotain muuta kuin vauva :)

Vierailija
14/18 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla lihaksilla kun ponnistetaan, niin on ihan luonnollista, että ulostettakin tulee. Et todellakaan ole ainut eikä sitä tarvi hävetä. Itselleni viime synnytyksessä iäkkäämpi kätilö halusi antaa peräruiskeen (on kai ollu entisaikoina tapana rutiinisti) ja oli niin hirveä kokemus, että jos vielä olen synnyttämässä, niin ennemmin paskon pöydälle! Peräruiske tekee ihan kauheat vatsan väänteet ja uloste tulee paineella. Sitten kun siinä supistelee parin minuutin välein, niin oli aika kauheaa...

Vierailija
15/18 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kahdessa olen ottanut sen vesiperäruiskeen ja omalla kohdallani ei ole vaikuttanut kipuihin tai supistustiheyteen. Ehkä olen saanut sit sopivassa kohtaa. Supistusten välissä kerennyt saamaan, tai ainakaan ei jäänyt mitään kammoa koko asiaa kohtaan. Eli otan varmasti tässä kolmannessakin. Sen verran helppo ja nopea juttu on ollut. Eipähän ainakaan tiellä ole mitään, kun vauvan ponnistaa pois.

Sen ajattelin nyt tehdä tässä kolmannessa, että just ennen epiduraalin laittamista (jos laitetaan), käyn pissalla. Viimeksi laittoivat sitä ringeriä suoneen siinä samalla kun puudute alkoi vaikuttamaan (en ollut juonut itse paljoa) ja kun suht nopeasti pääsi ponnistamaan, tunsin puolitäyden rakon jotenkin haittaavan ponnistamista. En sitä ponnistamista ennen edes huomannut ajatella asiaa.

Tässä kolmannessa nyt lopussa on kyllä ollut jo pari viikkoa massu löysällä vauvan pään painaessa alhaalla, että sinänsä vois vaikka jättää tällä kertaa väliinkin, jos ei ehdi.

Vierailija
16/18 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin suunnitellut haluavani peräruiskeen ennen synnytystä ja mun kohdalla se toimi loistavasti. Ainakaan Klyx-peräruiske ei aiheuttanut mulle mitään kouristuksia tms vatsakipuja.

Ponnistamisen tarve tuntui kovana kakkahätänä ja kätilölle huolissani sanoin etta kakka tulee, pakko päästä vessaan. Kätilö oli ihanan rauhallinen ja sanoi että vauva se sieltä tulee.

Mukavempi olo mulla oli kun tiesin että suoli oli tyhjä.

Kaikkea sitä miettii ja pelkää ennen synnytystä. Mutta kuten on jo moneen kertaa mainittu, ihan tavallistahan se kakantulo on ja kätilöille varmasti jokapäiväistä. Tsemppiä =)

Vierailija
17/18 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä tuli kakat ponnistuksen yhteydessä. Ja kyllä nolotti... Mutta ei se mitään. Toisessa suoli tyhjentyi jo kotona kun supistusten väli tiheni. Kätilö kysyi haluanko peräruiskeen, mutta en ottanut. Se auttoi kun suoli tyhjeni jo kotona. Mutta pissat minulla tulikin sitten ponnistusvaiheen yhteydessä.

Vierailija
18/18 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tosin en ole aikaisemmin tälläistä kokenut koska ensimmäistä odottelen jonka olisi tarkoitus tuossa kesäkuussa syntyä..mutta niin huvittavaa kun se onkin niin ehkä pahin pelkoni koko synnytyksessä on juuri tämä että ne kakat tulee,koska mielestäni se vaan on jotenkin niin noloa :D tuo kakkaaminen vain on niin henkilökohtainen asia että ei tunnu mukavalta sitten laskea niitä toisten naaman eteen :D tosissaan ne kivutkaan ei jännitä niin paljoa kuin tämä kakkajuttu :D mutta niinkuin täällä on jo monesti sanottukkin niin kaikki joille olen tämän kertonut ovat myös sanoneet ihan samaa että normaalia se on ja että tuskin sitä siinä tilanteessa tulee kovin paljoa mietittyä..että kyllä jos vain tilanne sallii niin eiköhän se peräruiske tule otettua sitten kun hetki koittaa :)