Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, miten saa 3-vuotiaan yöunille???

02.04.2008 |

Nyt on koko perhe tosi avun tarpeessa. 3-vuotias on alkanut viimeaikoina niin hermoja rassaavan temppuilun nukkumaan laitettaessa, että omat neuvot on ihan loppu.

Iltarutiinit on olleet samat vauvasta asti. Ilta rauhoitetaan, luetaan, pidetään sylissä, halitaan ja lauletaan. " Normaaleihin" iltatoimiin menee n. puolituntia - 45 minuuttia pesuineen, satuineen ym.

Helvetti alkaa kun pitäisi jäädä huoneeseen nukkumaan. Lapsi tulee miljoona kertaa huoneesta pois. On yritetty unikoulua, ovea lukkoon ettei pääse pois, pahoina päivinä uhkailuja ja huutamistakin - mikään ei auta.

Emme ole jääneet viereen nukuttamaan ja olemme yrittäneet olla johdonmukaisia. En vaan kestä enää sitä että koko ilta menee aina tähän rumbaan. Yhtään ei jää aikaa rauhoittua itse ennen omaa nukkumaanmenoaikaa kun tämä huoneesta pois ja takaisin vieminen kestää pahimmillaan 1,5 tuntia.

Kuka keksii hyvän vinkin millä vintiön saa pysymään sängyssä???

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on nyt 2v1kk ja n. ½ vuotta ollaan jouduttu olemaan vieressä joka iltana. Kun nukkui pinniksessä eikä päässyt sieltä pois, niin jäi aina yksin nukkumaan. Mutta kun oppi tulemaan pois sängystään ja nyt kun on matalat sängynlaidat, niin tulee heti pois sängystä vaikka olisi kuinka väsynyt!

Mulla on kaks vanhempaa lasta, joiden vieressä emme koskaan ole joutuneet makoilemaan. Mutta tämä kolmas on nyt sitten opettanut meitä siihen, mutta minkä tehdä kun muu ei auta!! Ei auta torumiset ja se että vie sen lapsen tuhat kertaa takaisin. Poika nukahtaa nimittäin meillä nopeitin jos me olemme vieressä. Joskus menee ½ h, joskus vain 5 minuuttia. JOs en olisi vieressä, rumbaa kestäisi varmasti tuntikausia.

Ajattelen näin että kai tämä joskus loppuu??

Vierailija
2/5 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat keinot kuten uhkailu tai huutaminen eivät nimittäin ainakaan auta lasta rauhoittumaan omaan sänkyynsä eikä ainakaan oven lukitseminen!! Nämä keinot saavat aiheuttavat vain lisää vastarintaa, turvattomuutta ja huomion hakemista... ja sitäkin voi miettiä, mltähän aikuisesta tuntuisi mennä nukkumaan moisissa olosuhteissa :(

Ei se viereen jääminen ikuisesti kestä. Jossain vaiheessa sitten kun tilanne on rauhoittunut niin voi taas kokeilla mennä pois huoneesta. Ja 3v alkaa jo vähitellen ymmärtää jonkin palkitsemissysteeminkin, esim. voi aamulla saada tarran tarrataulukkoon jos on illalla jäänyt rauhallisesti nukkumaan omaan sänkyyn. Ei kannata stressata asiasta, nopeammin lapsi nukahtaa jos äiti tai isä on hetken aikaa vieressä ja itse olen ottanut tuon viereen jäämisen siltä kannalta, että saan siinä itsekin pienen lepohetken ja hengähdystauon, kun makoilen pimeän lastenhuoneen sohvalla :)

T. Omama, joka parhaillaan on kolmannella nukutuskierroksella - 4.5v ja 6v isommat nukahtavat ihan itse omaan huoneeseen mutta pienintä nukutellaan vielä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkää viereen. Meillä jääty aina viereen ja nukahtaa 15min-20 min. Ei mene koko iltaa nukuttamisiin todellakaan. Tätä systemaattisesti 3ikävuoteen saakka, sen jälkeen viiden minuutin vieressä olon jälkeen jää suosiolla yksin nukahtamaan. Turvallisesti ja rauhallisesti. Teillä täytyy nollata tilanne viereen jäämisellä ja kun sen oppii taas että sänkyyn mennään todellakin nukkumaan eikä pelleilemään niin sitten voi kokeilla yksin jäämistä, kun jää rauhallisin mielin sänkyyn.

Vierailija
4/5 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vanhemmuus rassaa niin että kyky järkevään ajatteluun tuntuu heikentyvän... Jotenkin olen ajatellut niin, että kun siitä vieressä istumisesta on päästy niin siihen ei kannata enää mennä. Viime kesänä pidetyn unikoulun jälkeen iltanukuttaminen sujui rauhallisesti omaan sänkyyn jääden ilman, että olisi tarvinnut istua vieressä - aina viime viikkoihin asti.

Ehkä tämä on joku kehitysvaihe, että lapsi tarvitsee taas enemmän läheisyyttä. Tänä iltana siis jos ja kun temppuilu taas alkaa, menen viereen.

Vierailija
5/5 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin juuri 3v. täyttänyt aloitti samanlaisen iltarumban loka-marraskuussa. Ihan kuin taikaiskusta hän aloitti iltaisin aivan hulvattoman shown, jossa ei auttanut mikään. Välillä meidän vanhempien hermot oli aivan riekaileina ja yritettiin myös jäähyä (jota ei meillä yleensä käytetä missään, koska emme usko siihen), joka ei missään nimessä tehonnut, yllytti vain poikaa riehumaan enemmän. Ja meidänkin poika oli aina ennen tätä rumbaa nukahtanut itsekseen iltarutiinien jälkeen.

Olin itse vielä viimeisilläni raskaana, joten kahden tunnin nukutusrumba alkoi todella käydä voimille, kun en muutenkaan ollut kovin energinen. Näin sitten vain teimme sen päätöksen, että toinen meistä jäi aina sadun lukemisen jälkeen pojan viereen makaamaan kunnes tämä nukahti. Itselleni tämä sopi mainiosti, sillä nukahdin itsekin aina ja sain näin hiukan lisää levättyä. Tällaisessa järjestelyssä poika nukahti vain 10 minuutissa. Tämä oli täydellinen parannus aikaisempaan 2 tunnin rumbaan! :)

Tämä viereen jääminen oli meille helpotus, vaikka olimme aina olleet sitä mieltä, että kun kerran nukahtaminen oli aina ollut helppoa, niin emme " opettaisi" poikaa enää vaatimaan tätä viereen jäämistä.

Näin teimme aina iltaisin parin kuukauden ajan, kunnes sitten helmikuussa ajattelimme kokeilla, josko entinen helpon nukahtamisen ilta saataisiin takaisin. Ja yllätys oli suuri, kun heti ensimmäisestä yrityksestä lähtien on poika nukahtanut itsekseen iltasadun jälkeen 10 minuutissa. Pari kertaa hän saattaa pyytää jompaa kumpaa meistä vanhemmista käymään, kun on jokin kysymys esim. päivän tapahtumista jäänyt mieleen. Eli nyt ollaan taas aivan rauhallisissa illoissa. Ihanaa!!

Suosittelen lämpimästi tuota viereen jäämistä ja sen jatkamista jonkin aikaa. Sillä saadaan ikään kuin peli vihellettyä poikki riehumisilta ja pyyhittyä muistista tuo sängystä pois juokseminen yms. Meillä poika ihan selvästi uhmassaan haki rajojaan ja jos vielä itse provosoiduimme tästä, niin soppahan siinä oli valmis. Eli itsellä vain pää kylmänä ja rauhallisuutta ja viereen jäämistä, niin eiköhän se siitä :)

Rauhallisia iltoja teille toivotellen,

Nalle, poika 3v ja tyttö 2kk