Miten vanhana voisit vielä kuvitella yrittäväsi lasta?
Mulla tuntuu, että 40 vuotta olisi sellainen maksimi-ikä. Ainakin tällä hetkellä on tällaiset aatokset.
Kommentit (35)
Vierailija:
En halua että kun kukaan lapsistani loisii enää kotona, kun täytän 50v.
Ite oon aatellu että tuossa 42-45 vuotiaana kokeillaan vieläkö tarppäisi=)
Tottakai riskit yms. pelotaa ja täytyy katsoa miltä silloin tuntuu mutta minusta olisi kiva saada vauva vielä vanhenpanakin Esikon sain kun olin 20-vuotias=)
Nyt kun olen 25v ja odotan kolmatta. En haluaisi enää tulevaisuudessa lisää lapsia. Se on nyt tässä sitten.
Nelikymppisenä saatu kuopukseni on nyt 13v ja ihanaa kun on seurana vielä. Yksinäistä olisi ilman häntä mutta toki hänkin saa heti lähteä kun aika tulee. En kuitenkaan mitään aikamiespoikaa halua katsella.
En voisi kuvitella tulevani äidiksi enää yli 30 vuotiaana vanhuksena :)
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että suomalaisten elinikä pitenee koko ajan? Nykyiset ja tulevat kuuskymppiset todennäköisesti elävät toimintakykyisempänä, terveempinä ja aktiivisempina kuin meidän isovanhempamme. Aikaa kiikkustuolissa vaarin kanssa istumiseen on vaikka lapsia saisi nelikymppisenä :)
Kyllä mä olen ihan käsittänyt että asia on ihan päinvastoin.
Elämäntavat... ruokatottumukset ja liikuntatottumukset kaikki valtaosalla pielessä...
eissa ainakin. Tällä hetkellä tuo 35v olis se raja, mutta mistä sitä tietää miltä tuntuu kun on 40v, ja jos vauvakuume taas iskee..Mutta se järki päässä pitää olla, että lapset saa kunnolla aikuisiksi ennenkun on itellä toinen jalka haudassa:)
Eliniän piteneminen on mm yksi syy siihen miksi eläkeiän korotuksia on tehty ja tullaan tekemään. Valtion talous ei kestä mummoutuvaa ja vaariutuvaa kansaa vaan tarvitsee tehokasta ja tuottavaa työvoimaa. Inhoan sanoja tehokas ja tuottava :)
Ikääntyvä ja pitkäikäinen väestö on myös haasta terveydenhuoltojärjestelmälle varsinkin jos terveiden ja toimintakykyisten elinvuosien määrä ei kasva suhteessa elinikään.
Mutta tämä meni ohi alkuperäisen aiheen :)
olin aina ajatellut, että hankin lapset alle kolmekymppisenä, ja niin tapahtui.
Vierailija:
Elämäntavat... ruokatottumukset ja liikuntatottumukset kaikki valtaosalla pielessä...
mutta lääketiede on kehittynyt niin, että ihmiset todella elävät pidempään. Monet myös hyväkuntoisempina kuin vanhempiensa sukupolvi.
Jos lasta ei pariin vuoteen kuulu, niin laitatan varmaan kierukan takaisin. Mutta eiköhän se onnistu, ensimmäinen tärppäsi nopeasti ja moni nelikymppinen tuttavani on raskaana. Ei nelikymppiset mitään ikäloppuja ole!