Rasismista
Hei!
tiedän mistä puhut koska olen viimeiset kaksi vuotta murehtinut näitä juttuja,niin paljon, että masennuin asiasta ja olen ollut ahdistunut,onneksi en enää.Olen päässyt aika paljon yli näistä jutuista, mutta on se vaikeaa.
Mieheni on tummaihoinen,Karibialta ja minä suomalainen.
Olemme onnellisia ja meillä on ihana 3 vuotias poika.
Olemme kohdanneet kaikennäköistä kuitenkin näinä 6 vuoden aikana kun olemme olleet yhdessä.
Ihmiset kommentoivat, osa sukulaisista ei halua tuntea minua enää jne.
Olen itse purkanut surujani musiikkiin,laulan suruni ulos.
Keikkailemme mieheni kanssa yhdessä hän soittaa saxofonia ja minä laulan.
Tämän takia meitä kunnioitetaan, koska tummaihoiset ihmiset nähdään lahjakkaina vain musiikissa ja urheilussa,kiva stereotypia mutta totta:)
En tiedä muuta sanoa kuin kiitos että kerroit tarinasi näillä sivuilla koska on helpottavaa tietää että en ole yksin tilanteessani.Toivottavasti saat tämän viestin!
Rakkaudella,Anita
Kommentit (37)
siiri09:
Varmasti useammat heistä onkin noin päällisin puolin kunnossa, mutta pääkopan sisällä saattaa olla jos jonkinmoinen kaos.
Varmasti tämä joissain tapauksissa totta.
neiti:
olen saanut myöskin rasistista kohtelua kun odotin tytärtäni ja oli keskenmenoriski niin hoitaja totesi " parempi kun menee kesken, kun hän tietää miten tummaihoisilla lapsilla on vaikeata Suomessa"
Valititko tai huomautitko asiasta?
i]
Valititko tai huomautitko asiasta?
[/quote]
Olin silloin aika shokkissa siitä keskenmenon vaarasta enkä reagoinut siihen kommenttiin, olin aika nuorikin. Jälkikäteen miettinyt monta kertaa, järkyttyneenä.
Tylyä kohtelua ja huonoa palvelua olen saanut kyseisestä paikasta sen jälkeenkin. Ennen kuin kuopuksen kanssa sitten vaihdoin naisten klinikalle. Mulla lapsia siis 4.
Kun kohtaatte rasismia tai muuten vain nuivaa kohtelua hoitohenkilökunnan taholta, tehkää ihmeessä valitus ko. paikan ylihoitajalle joko soittaen, mailaten tai kirjeitse. Jos lääkäri päästelee sammakoita suustaan, niin valitus ylilääkärille.
Kun joku hoitaja puhuu/käyttäytyy rasistisesti, kysykää vain viileän rauhallisesti hänen nimensä ja statuksensa. Tajuaa kyllä, että homma ei jää tuohon.
Itselläni yksi labrahoitsu puhui outoja ulkomaalaisten miesten ¨kakkaisuudesta¨ ja herra ties mistä. Soitin tulikiven katkuisen puhelun ylihoitajalle. Hoitsu joutui vaihtamaan aluetta, koska meillä täällä Vuosaaressa on paljon ulkomaalaistaustaisia. Olin nimittäin ihmetellyt ylihoitajalle ko. henkilön sopivuutta tälle alueelle (olin kuullut muiltakin hänestä). Tästä on jokunen vuosi, ja tämä lyyli on tullut takaisin alueemme labraan. Jokaisen ulkomaalaisen nimen kohdalla alkaa sönköttämään nimeä ja toteaa aina, kuinka NIIN vaikea nimi.
Sähköpostitse taikka kirjeitse (kirjeestä itselle kopio josta myös maininta kirjeessä) silloin niitten on pakko reagoida niihin ja antaa vastine. Kannatta myös laittaa että mihin toiminpiteisiin aiotte ryhytyä asian korjaamiseksi.
Jokaisen hoitajan ja asiakaspalvelussa olevan on ostattava myös käyttäytyä, ei nykyaikana ole kellään missään varaa pitää henkilöä joka on alalle sopimaton.
Omassa perheessä tyttö 1v3kk ja kesällä myös uusi vauva afrikkalaisen mieheni kanssa, ja asumme täällä syrjemmässä pk-seudulta tai isommista kaupungeista...eli ulkomaalaisia vielä normaalissa katukuvassa melko vähän. Toistaiseksi suorat rasistiset kokemukset ovat rajoittuneet kerrostalon alakerran pyörävarastossa olleisiin vauvan vaunuihin ja koiran vetoahkioon kontaktimuovilla liimattuihin neekerihahmotarroihin sekä sairaalassa lapsen kotiinlähtötarkastuksessa lääkärin esittämiin kysymyksiin;" onkos tämä isä vielä kuvioissa mukana,asutteko yhdessä jne." . Kyllähän se sydäntä kirvelee kun ajattelee että täysin viatonta ja puhtoista juuri syntynyttä lasta voi joku karvastaa pelkän erilaisuuden vuoksi! Tosin synnytyksessä ollut kätilö oli kultainen ja sanoi, että onneksi syntyy muitakin kuin umpisuomalaisia lapsia-laajempi geenikanta yleensä terveempikin hänen mukaansa. Mutta tottahan tuo on, että kyllä lääkärin odotushuoneessa, kaupassa jne.massakohtaamispaikoissa lapsi saa katseita osakseen, yleensä hyväntahtoisesti hymyileviltä ihmisiltä, mutta myös pahansuopia ja ylenkatseellisia. Kunpa vain jaksaisi/osaisi kasvattaa lapset terveen itsetunnon omaaviksi ja vahvoiksi aikuisiksi, yhteiskuntamme tuskin niin nopeasti muuttuu suvaitsevaksi...nyyh.
Niin kerran mieheni oli tulossa junalla Tikkurilasta ja meni vahingossa taajamajunan sijasta kaukojunaan (vai mikä se on) ja siinähän ei käy se HKL:n lippu muttei hän sitä tiennyt. Hän huomasi sitten heti junaan astuttuaan ja junan jo liikkeelle lähdettyä että juna olikin vääränlainen.
Siihen sitten porhalsi paikalle kuulema sellainen iäkkäämpi raskastekoinen konduktööri ja alkoi huutaa ja mongertaa käsittämätöntä englannin ja suomenkielen sekoitusta. Mieheni puhuu jo sujuvaa suomea joten hän oisi kyllä ymmärtänyt jos tämä höpertävä konnari olisi puhunut asiallisesti suomea, tuskin muita kieliä osasikaan.
Mieheni oli yrittänyt selittää että hän tuli vahingossa väärään junaan ja oli näyttänyt hänelle lippuaan mutta konnari oli vetäissyt sen hänen kädestään ja huutanut isolla äänellä " nou nou" ja oli vielä laittanut sen lipun omaan taskuunsa. Mieheni oli ostanut häneltä sitten lipun ja konnari oli palutettuuan HKL:n lipun miehelleni mennyt tiehensä.
Minä laitoin VR:lle siitä meiliä ja sanoin että vaikka ymmärrän että näitä pummimatkustajia löytyy niin mieheni on kuitenkin tummasta ihonväristään huolimatta rehellinen ja vastuuntuntoinen ihminen, hän ei pummilla matkustele. Laitoin vielä että tuskin tätä episodia ois tapahtunut jollei hän olisi ollut suomalainen taikka eurooppalainen ja sitten vielä laitoin siihen että teidän henkilökuntanne kaipaa lisää asiakaspalvelu koulutusta.
Sain sitten sieltä pitkän meilin jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja sanoivat että asia oli viety eteenpäin. Luulen ettei siitä mitään seurauksia tälle konnarille ollut, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että aina pitää huomauttaa jos tälläistä tapahtuu.
Sitten tässä pari päivää sitten jumpassa eräs itsekin erääseen vähemmistön kuuluva jumppakaveri siellä alkoi selittään että kun arabeista on niin huono kuva täällä ja kun raiskauksiin syyllistyy usein maahanmuuttajat jne.
No sanoin hänelle että ne rikolliset ovat poikkeuksia, suurin osa arabeista on kunnollisia ihmisiä ja nuo tuollaiset mielipiteet ovat vain tekosyitä joilla peitellään sitä omaa yleistä suvaitsemattomuutta. Sanoin myös että suurin osa näistä yhä vaan lisääntyvistä raiskauksista on edelleenkin suomalaisten tekemiä tässä maassa oli se prosenttisuhde mikä vaan ja sanoin että olen ylpeä miehestäni koska toista yhtä suurenmoista ja hienoa ihmistä minä en ole vielä eläessäni tavannut, sen sanon myös hänelle itselleenkin usein.
Jäin kyllä ihmettelemään että ihmiset jotka itsekkin ovat varmasti monien syrjimiä, ovat niin ennakkoluuloisia, mutta ehkä juuri siksi...
" että en minä niin huono ole etteikö joku muu olisi minua huonompi"
oikeasti sehän on aika säälittävää.
Ja mieluiten kirjallisena - sähköposti siihen riittää, on ihan yhtä lainvoimainen dokumentti kuin etanapostilla lähetetty! Potilasasiamiehet ovat oikeasti paitsi ihan hoitovirheitä ym. varten, myös kaikenlaisia huonoja kokemuksia/huono kohtelua selvittelemään tarkoitetut! Tosin ylihoitajaan tms.esimieheen ei toki kukaan kiellä olemasta yhteydessä potilasasiamiesreklamaation LISÄKSI!
Aivan pöyristyttäviä kommentteja nuo Kättärillä ja labrassa kuullut...!! :-o Todella törkeää. Siis tiedän minäkin, ja kaikki varmaan tiedämme, että ihmiset ja niin ollen hoitohenkilökuntakin paljolti varmaan *ajattelee* nurjasti vielä nykypäivänä, mutta ajatukset on etenkin työmaalla ja hoitotyössä semminkin pidettävä _aivan ehdottomasti_ omana tietonaan!! Uskomatonta tökeryyttä... Naistenklinikkaa pidetään tosiaan vanhanaikaisena ja hierarkkisena laitoksena, mutta niin paljon HUSissa puhutaan ihmisarvosta ja yhteisvastuusta, että en ole yllättynyt, jos siellä muualta tulleet tosiaan saavat hienotunteisempaa kohtelua. (Henkilökunnan olot sen sijaan kyllä ovat vielä sisäisen hierarkian syömiä...)
Itse sain onneksi kuopuksen kanssa Kättärillä hyvää kohtelua enkä kuullut mitään tuonsuuntaistakaan - vaikkëi isä enää edes ollut mukana kuviossa! ;-P Lastenlääkärikin pojan kotiinlähtotarkastusta tehdessään vaan tuumi, että " ai, jannu on kasvattanut talviturkin" , rupatteli pojalle (ja mulle) ja kaikki varsin positiiviseen sävyyn. Poitsuni kyllä olikin melkoisen karvainen vastasyntyntyt!! :-D Samoin lastenlääkäri kyseli ihan ystävälliseen sävyyn pojan sukujuuria ja vaikutti olevan aidosti kiinnostunut - ei siis mitään huomautuksia tai piiloviestejä... (Sitä paitsi, lääketieteellisestä näkökulmasta joskus on ihan tarpellistakin tietää lapsen perimästä vähän tärkemmin.) Eikä onneksi vastaavaa muulatkaan henkilökunnalta, mutta ehkemme sitten olleet riittävän " eksoottinen" pari...
Kaikkea kyllä tuolla turuilla ja toreilla kuulee. Omani eivät onneksi ole joutuneet tuollaisen suoranaisen " hyökkäyksen" kohteeksi - ainkaan niin, että tietäisin ja olisin ollut paikalla... En kyllä tiedä, mitä tuolla koulumaailmassa tapahtuu... Minua surettaa ja huolestuttaa kaikkein eniten paitsi toki se, mitä huomauttelu ja pilkka tekevät kasvavan lapsen itsetunnolle ja identiteetille, mutta erityisen kamalaa on se, että ennakkoluulot ja ihan avoin rasismi tuntuu paremminkin lisääntyvän kuin vähenevän. Oma esikoiseni alkaa olla murrosiässä ja ihan hiljattain heräsin juuri tajuamaan sen, että hänellä ei enää ole ympärillään sitä " pikkulapsen suojamuuria" , joka aikasemmin on kuitenkin varmasti suojellut paljolta. Valitettavasti näin ei ollut ap:n tapauksessa, mutta ajattelisin kuitenkin, että ihan pahimipia idiootteja lukuunottamatta (!!) harva ääliökään hyökkää verbaalisestikaan pienen lapsen kimppuun etenkin hänen ollessaan liikkeellä yksin. Vaikkapa 8-9 -vuotiaan ollessa kyseessä. Mutta nyt, omani on liki 13v ja normaalisti senikäisellä reviiri pikkuhiljaa laajenee. Kyseinen poika on todella kiltti ja ujohko eikä varmasti mikään rellestäjä, ja sitä suuremalla syyllä en voi olla murehtimatta, miten hän selviytyy, kun huomaa silkalla ulkomuodollaan vaikkapa leffareissulla provoivansa jotain typerystä ja mahdollisesti joutuvansa konfliktiin, johon ei todellakaan muuten joutuisi... Hän on ulkonäöstään huolimatta vieläpä " umpisuomalainen" , joskin ulkomailla syntynyt ja isä on ulkomaalainen, mutta hyvin pienestä Suomessa asunut ilman isän vaikutusta. Selitä siinä sitten, että olet yhtä suomalainen kuin kimppuunkävijätkin... :-(
No, teillä kaikillahan tämä on yhtä lailla edessänne. Muuta emme kai voi tehdä kuin yrittää tosiaan vahvistaa lastemme itsetuntoa riittävästi jo ihan vaahtosammuttimen kokoisesta... Voimia kaikille tuulimyllyjen kanssa taisteleville!
Olen siis tuo alkuperäinen kirjoittaja.
En vaan ole päässyt sivujen uudistuksen jälkeen vanhalla nikilläni sivuille, joten loin uuden.
että ei rasismia oikeasti ole olemassa enää nykyään....ei kukaan tervejärkinen enää nykyään välitä minkä värinen toisen iho on tai mistä maasta se on kotoisin... kunnes
tapasin nykyisen mieheni.....
pahimpia paikkoja on kyllä oman kokemukseni mukaan pitkän matkan junat.
Ei ole yhtäkään junamatkaa ilman, ettei jonkinlaista rasismia joutuisi kohtaamaan...varsin usein kumma kyllä asialla on vanhempi rouva....
Kerran mieheni oli asemalla tupakalla (On muuten nyttemmin lopettanut koko tupakoinnin :) )
Paikalle tuli sitten vanhempi rouva miehensä kanssa ja kävi motkottamaan kun yleisellä paikalla poltetaan tupakkaa (Kuka nyt ei aseman pihalla polta tupakkaa? Ja vaikka tupakointi on mielestäni ällöttävää ja ei ole minustakaan kivaa jos joku vieressä polttaa niin eihän se ole missään laissa vielä kielletty, etteikö aseman pihalla saa polttaa? Ainakin siinä aseman pihalla oli miljoona muitakin tupakoitsijaa ja ihan suomalaisia kaikki. Yleensä en mene seisomaan tietentahtoen sellaisen ihmisen viereen joka polttaa jos en halua haistella tupakansavua...)
ja sanoi, että mitähän huumeita siellä tupakan sisälläkin oikein onkaan.
:( Tietäen mieheni, ettei hän ikinä käytä huumeita olin ihan ällistynyt ja todella loukkaantunut. Kaikki ympärilllä olevat ihmisetkin vain tuijottivat ja minun teki mieli vain huutaa sille mummolle mutta kun en voinut...niin kuin aina ennenkin vain nielin kaiken kiltisti.
Miehelläni on kyllä hyvä itsetunto ja hän ei yleensä loukkaannu näistä mutta minä en tahdo kestää.
Sitten paikalle tuli joku nuori sotilas ja mummo ja pappa heti tältä ystävällisesti kysymään, että missäs päin suomea hän nyt palvelee ja ihan kuin osoittaakseen meille, että katsokaas tässä on oikea suomalainen. Suomi kuuluu suomalaisille. Ja me vanhat papparaiset sodittiin silloin vuonna yks ja kaks suomi itsenäiseksi ja tänne ei ulkomaalaisten kuuluis tulla.
!!!!!Kuvitteleeko ne papparaiset oikeesti, että ne taisteli suomen itsenäiseksi!!! Jos venäjä olisi silloin halunut nitistää suomen niin se olisi sen pystynyt tekemään. Onnekkaasti tuohon aikaan venäjällä oli kiireitä muualla...sota saksaa vastaan ym....joten se ei joutanut paljoa panostamaan sodassa suomea vastaan. Antoivat vain pikku poikien vähän rähistä metsässä.
Yks toinen mikä mua ärsyttää on se kun suomalaiset miehet kuvittelee, että ne on niitä oikeita miehiä ja muiden maiden miehet on vain nynnyjä "maitopoikia". Olen kyllä aika varma kuitenkin, että koko suomen maasta ei löydy montaa joka kestäisi samat asiat kuin mun mieheni on joutunut elämänsä aikana kestämään. Ja vielä pysymään ystävällisenä ja kunnioittavana muita ihmisiä kohtaan.,... kaiken sen paskan jälkeen mitä ne on heittäneet.
Mun mies joutuu tekemään kahta kovemmin työtä kuin valkoihoiset, koska jos se tekee jonkin pienenkään virheen niin se johtuu heti siitä, että se on ulkomaalainen ja ulkomaalaiset muka aina haluaa vain lusmuta. Jos se istuu kahville tauolla niin se laiskotelee. Aina pitäs olla tekemässä jotakin jottei leimautuisi laiskaksi ulkomaalaiseksi. Joten hän ei istu kahville. Ei pidä taukoja. Ei levähdä...ja kaikki kauhistelee kuinka se on kova tekeen työtä. Mutta jos tekis samaan tahtiin kuin tavalliset suomalaiset niin....
Kaiken eteen se joutuu tekemään kahta enemmän kuin muut!
Mua vaan pistää niin vihaksi tämä kaikki ja tein tähän oikein kunnon vuodatuksen...
X-(
En jaksa tarkistaa mitä tuohon oikein kirjoitin. Kunhan vain piti saada tämä ärsytys ulos jonnekin. Sori, saakohan tuosta mun vuodatuksesta mitään selvää...
Mä yritän ajatella, ettei kannata välittää ihmisistä, jotka ovat jo kangistuneet kaavoihinsa eivätkä pysty ottamaan vastaan uutta tietoa ja muuttamaan näkemyksiään. Mutta kyllähän välillä tulee tilanteita, jotka satuttavat.
Tuosta työnteosta: ei parane olla liian ahkera. Muuten suomalaiset työkaverit alkavat katsoa pahalla, koska pomot odottavat kohta heiltäkin vastaavaa työtahtia ja tulosta. Pilke silmässä tämän kirjoitan, mutta oikeasti tämä on mieheni kokemus tosielämästä. No, miehenikin on Suomen kansalainen, mutta eipä häntä kovin usein sellaisena kohdella.
Tänään sattui hiukkasen hämmentävä juttu. Olin tyttöjemme kanssa bussipysäkillä, kun eräs mies kysyi, onko tyttöjen isä jostain Aasiasta. Vastasin myöntävästi, mutta se ei kysyjälle riittänyt vaan hän halusi tietää maan. OK. Sitten mies kysyi, onko tytöillä sama isä. Olin aika hämmentynyt, mutta siinä muiden bussia odottelevien kuunnellessa sain sanotuksi, että on. Onneksi bussi tuli; seuraavaksi olisi varmaan kysytty siviilisäädystämme, seurustelun kestosta jne. jne. Tilanne ei sinällään ollut rasistinen, mutta tuntui siltä, ettei meillä massasta poikkeavilla ole oikeutta samanlaiseen yksityisyyden suojaan kuin muilla. Aina pitäisi edustaa. Mä en ainakaan mene ventovieraalta äidiltä kysymään, ovatko kaikki hänen lapsensa samasta isästä.
Olen kyllä aika varma kuitenkin, että koko suomen maasta ei löydy montaa joka kestäisi samat asiat kuin mun mieheni on joutunut elämänsä aikana kestämään. Ja vielä pysymään ystävällisenä ja kunnioittavana muita ihmisiä kohtaan.,... kaiken sen paskan jälkeen mitä ne on heittäneet.
Mun mies joutuu tekemään kahta kovemmin työtä kuin valkoihoiset, koska jos se tekee jonkin pienenkään virheen niin se johtuu heti siitä, että se on ulkomaalainen ja ulkomaalaiset muka aina haluaa vain lusmuta. Jos se istuu kahville tauolla niin se laiskotelee. Aina pitäs olla tekemässä jotakin jottei leimautuisi laiskaksi ulkomaalaiseksi. Joten hän ei istu kahville. Ei pidä taukoja. Ei levähdä...ja kaikki kauhistelee kuinka se on kova tekeen työtä. Mutta jos tekis samaan tahtiin kuin tavalliset suomalaiset niin....
Kaiken eteen se joutuu tekemään kahta enemmän kuin muut!
oli ollut töissä vantaan puolella, yleensä työt hesan sisällä, joten oli bussikortissa ladattuna hesan sisästä aikaa ja harvoin vantaan pulelle mennessä maksoi sitten rahalla vantaan sisäisen matkan. No näin teki taas kerran, eräs nainen sitten seurasi hänen matkantekoaan tarkkaan, oli kuullut että osti konnarilta vantaan sisäisen lipun ja kun alettiin olla hesan puolella, meni sanomaan konnarille että ei jäänytkään pois junasta vaikka osti vantaan sis.matkan...huoh...
konnari siten tuli kysymään onko lippua näyttää, hän sitten näytti 30 pvn hesan sisäisen lippunsa.. konnari oli ihan asiallinen, pahoitteli tapahtunutta, sillä naisella oli vähän vaikeat oltavat..mieheni antoi hänen tahallaan "ilmiantaa" itsensä, tajusi kyllä mitä nainen konnarille ja vierustovereilleen puhui..
Kaikki ei aina ole niinkuin ajattelisi, tuo nainekin oli varma kun ulkolainen kyseessä että yritti osan matkaa pummilla mennä, vaan saipahan nenilleen, ehkä seuraavan kerran miettii ennenkuin avaa suunsa..
yleensä yrität toimia mahdollisimman tarkasti maan sääntöjen mukaan, koska tiedät, että olet aina se ensimmäinen epäilty jos jotakin menee vikaan...
Ja kaikki tollaset pummilla matkustamisesta epäilyt sun muut lippujen ostamiset on niin naurettavia kun totta kai sää yrität ostaa aina sen oikean lipun kun sen lipun hinta on niin pieni....
Mun käsitykseen vain jotku opiskelijat yrittää matkustella yleensä pummilla. Miks nyt joku aikuinen mies lähtis kokeilemaan pikku pennien takia onneaan?
Ensin haukutaan suomalaiset rasisteiksi ja sitten itse tehdään ties mitä ennakkoluuloisia yleistyksiä suomalaisista. Kukakohan se rasisti onkaan?
Huvinsa kullakin. Kokeileppa saada mut provoutumaan :) Katotaan onnistutko.
olen saanut myöskin rasistista kohtelua kun odotin tytärtäni ja oli keskenmenoriski niin hoitaja totesi " parempi kun menee kesken, kun hän tietää miten tummaihoisilla lapsilla on vaikeata Suomessa"