Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kohtuullisesta alkoholinkäytöstä läpi raskauden

Vierailija
02.04.2008 |

Olen juonut läpi raskauden noin kerran tai kaksi viikossa lasin punaviiniä, nyt olen jo ihan viimeisilläni. Tosiaankin vain sen lasillisen, ja kerran-kaksi viikossa. Ihan hyvällä omallatunnolla - tähän asti, mutta sitten eilen kiihkoilijatuttavani kuuli tästä ja antoi mun kuulla kunniani.

Jäin sitten miettimään, että mitä ihmettä. Mielestäni aika kohtuullinen määrä. Kellään faktoja asiasta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta sori, niinhän ne alkkikset tekee. Hakeudu ap hoitoon ihan oikeasti, jos et raskausaikanakaan pysty olemaan ilman. VAIKKA käyttösi ei suurkulutusta olekaan.

Vierailija
2/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap tuhoaa täysin lapsensa elämän, tai ap nauttii elämästään eikä tee turhaa stressiä pikkuasioista.

Suomalaisilla on kyllä erittäin kieroutunut suhde alkoholiin, sen tämäkin keskustelu taas näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyttäys ja haukkuminen alkaa todenteolla vasta ap:n vastauksen jälkeen. Siinä ei kyllä pahemmin mitään " puolustella" , hänhän vain kiittää kommenteista? Ja suurkulutusta, tai hoitoon oikeuttavaa käyttöä tuo ei tosiaankaan ole. En olisi tuollaisesta asiakkaasta huolissani.

t. neuvolatäti

Vierailija
4/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee fyysisesti paha olo, kun ajattelenkin heidän itsekkyyttään. Eikö tosiaan voi sitä 9 kuukautta olla ottamatta tippaakaan alkoholia? Mitä hyötyä siitä alkoholista on vauvalle? Kuka voisi sen minulle uskottavasti selittää? Miksi pitää ottaa se lasillinenkaan, eikö tosiaan muuta juomaa keksi? Aihetta ei ole tutkittu tarpeeksi, että voitaisiin luotettavasti sanoa, ettei kohtuukäytöllä ole haittoja. SIKSI NOLLATOLERANSSI RASKAUSAIKANA.

Vierailija
5/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että neuvolatäti tämän viininlipityksen hyväksyy?!

Vierailija
6/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daiju.

Vierailija
7/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa on silloin tällöin syödystä suklaasta tai saunomisesta vauvalle, kun äiti on raskaana? Ei mitään.

Vierailija
8/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat juuri eivät ole verrattavissa toisiinsa.

Vierailija
9/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kohtuukäyttö ole ihan ok. Sitäpaitsi jos otetaan yhtä tiukkapipoinen ja joskus jopa tekopyhyyteen verrattavissa oleva asenne kaikkea " vaarallista" kohtaan niin lukitaan vaan odottavat äidit steriiliin koppiin 9 kuukauden ajaksi. Vai mitä mieltä olette passiivisesta tupakoinnista, dieselautojen hiukkaspäästöistä, raskasmetallia sisältävien kalojen, sienien, marjojen, maitotuotteiden ym. syönnistä. Kaikki WANNABE DOCTORit ja asiantuntijat vaan kieltämään kävelytien vasemmalla puolella kulkeminen ym. tosi riskialttiit jutut. Juu ja alkkiksia kaikki. Just näin. Niin ja siihen narkkarikommenttiin. Eräs asiantuntija on todennut, että teoriassa hepon piikittäminen on turvallisempaa kuin alkoholin juominen. Että ap, jos jutut ja morkkausviestit täällä alkavat kyrpiä niin tempase kunnon satsi suoraan suoneen. Siitä ei todistettavasti seuraa kuin riippuvuus, ei muuta... :D

Asiantuntijoita koko maa täynnä. Ja kumminkin istuttavat lapsensa autoon kasvot menosuuntaan alle 3-vuotiaana, voi härreguud.

Vierailija
10/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraa ja jatkuvasti!

Vierailija
11/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kielletään tosiaan kaikki oleminen ja tekeminen ja syöminen raskaanaolevilta, jos ei sitä alkoholiakaan kerran saa ottaa. Näin juuri... Tehkää miten haluatte. Minä en ota tippaakaan alkoholia raskaana ollessani, koska en halua riskeerata lapseni terveyttä AIVAN TURHAN ASIAN takia.

Vierailija
12/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tollanen käyttö sallittavaa. Suomessa vain tällainen nollatoleranssi.

Vierailija
13/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut asiasta useamman lastenlääkärin kommentin, ja he tuntuvat olevan sitä mieltä, että takuuta mistään turvallisesta alkoholimäärästä raskauden aikana ei voida antaa ja siksi olisi parempi olla ilman.

Vierailija
14/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi ikinä itse uskaltanut riskeerata noin =/

Turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskausaikana EI OLE. Satunnainen lasillinen ei tiettävästi aiheuta vaurioita, mutta sinulla kyse on säännöllisestä juomisesta. Fas-lasta et varmaan saa, mutta lievemmät häiriöt (lukihäiriöt, keskittymishäiriöt) voivat johtua äidin säännöllisestä vaikkakin " kohtuullisesta" alkoholinkäytöstä.

Vierailija
15/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käyttänyt alkoholia raskauksieni aikana kuin pari kertaa nostanut " alkumaljat" juhlissa, mutta en todellakaan paasaisi sinulle alkoholin liiallisesta käytöstä. Varmasti tilanne on kunnossa.

Vierailija
16/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset, nyt 5 ja 3, ovat kaikin puolin normaalisti kehittyneitä. Kolmannessa raskaudessa olisin varmaan myös käyttänyt samalla lailla, mutta sain niin tolkuttoman päänsäryn joka kerta kun otin enemmän kuin suullisen viiniä, että katsoin parhaaksi pidättäytyä alkoholin käytöstä lopulta kokonaan. Vauva on jo syntynyt, mutta sama tuntuu jatkuvan edelleen joten toistaiseksi viinin juominen on poissa laskuista...

Vierailija
17/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tapa oikein ja kaikki muut väärin. Keskieuroopassa on vuosisatoja juotu viinejä, 6 vuotiaasta eteenpäin,tosin silloin vedellä laimennettuna, moni muukin asia on muuttunut viimeisien vuosikymmenien aikana, mutta ovatko ihmiset terveempiä tai onnellisempia, rohkenen epäillä. Mitään vahinkoa ei sulle ole tullut, parempi juoda se viini ja olla hyvällä tuulella, kaikki tietää pohjimmiltaan mikä on itselle parasta, varsinkin kun on raskaana.

Vierailija
18/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Suomessa on myös todettu sikiövaurioita YHDELLÄ viikottaisella alkoholiannoksella. Siksi nollatoleranssi, kun jotkut ilmeiesesti on herkempiä, eikä voi etukäteen tietää, ketkä.

Ei pitäisi piirtää veteen viivaa, kun ei siitä hetken päästä enää piirtäjäkään tiedä missä se oli.

TOki joku voi sanoa juovansa vain yhden, mutta vetäiseekin koko pullon. Mistä minä sen tiedän, eikä sitäkään voi kontrolloida. Ja jollekulle lupa ottaa yksi on lupa vetää koko pullo, kun lopettamaankaan ei pysty.

Vierailija
19/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole eka raskaus vaan kolmas lapsi, ja edellisissä aika sama tyyli. Lapsemme ovat jo päiväkodissa ja koulussa ja hyvin pärjänneitä normaaleja lapsia. Meidän elämään mieheni kanssa kuuluu se lasillinen punkkua lauantai-päivällisen kera. Olen kertonut tästä tavasta neuvolassa enkä ole saanut sieltä negatiivista palautetta. Siksi tää eilinen saamani läksytys tuntui niin omituiselta, ja jäin pohtimaan, että onko tässä asiassa tullut jotain uusia vedenpitäviä faktoja, jotka olis multa menneet ohi. Tarkoitus ei tietenkään ole ollut vahingoittaa vauvaa. Ja punaviinilasillisen hyvää tekevät vaikutukset minulle on hyvin tiedossa.

ap

Vierailija
20/28 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden ajan? Omasta mielestäni kyseessä on jonkin asteinen riippuvuus alkoholiin, jos ei vajaaksi vuodeksi voi jättää pois. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään juoda edes puolikasta siideriä raskaana ollessa, pystyn oikein mainiosti olemaan ilmankin.