4 vuotias lapseni ei syö itse, mitä teen?
hän ei halua syödä itse vaan häntä pitää syöttää että voi leikkiä samalla. 2 vuotiaana hän söi itse mutta nyt hänestä on tullut " laiska " syömään. kun päätän että en syötä häntä niin hän ei syö mitään vaikka kuinka nätisti yrittäisin puhua hänelle että kuuluu syödä itse. niin hän aloittaa kauhean kiukuttelun ja huutamisen. hän on tosi pienikoinen joten en voi antaa olla syömättä montaa päivää. mitä teen? antaklaa hyvä neuvo!
Kommentit (16)
Ihan kuin lapset tosiaan olisivat maapallolla vaan kiusaamassa, pomottamassa ja uhmaamassa vanhempiaan. Huoh...
Vierailija:
Jos tosissaan haluat että hän syö itse, älä syötä. Leikkiminen pois ruokapöydässä. Ei hän kuole jos yksi ateria jää välistä.
Kun kerran osaa, niin miksi pitäisikään syöttää? Ja jos yksi ruoka on jäänyt väliin, seuraava on maistunut. Ei ole koskaan ollut koko päivää syömättä. Leluja ei ole koskaan pöytään tarvinut ottaa, edes pienenä. Mutta se on mielestäni ok, jos lapsi on sellainen joka ei esim. syöttötuoliin asetu lainkaan ilman viihdytystä.
Ruokailu on ihmisen perustarpeita, kuten nukkuminenkin. Ja sillä asialla ei tarvitse pompottaa eikä sillä ole mielestäni mitään tekemistä jonkun hellittelyn kanssa.
Vierailija:
Syöminen on huolenpitoa ja melkein hellyyttäkin.
ja kun syö itse ei edes huoli muilta ruokaa. Harmi tämä ei kyllä onnistu.
Ihmettelen että miksi isoja lapsia syötetään kaksi vuotias on jo liian vanha syötettäväksi.
Ainakin meillä on kuukunut . Normaalisti hyvin syövä lapsi tekee 4v numeron syömisestään - olemetta syömättä . Ei auta mikään .
Itse olin tosi huolestunut . mutta kun kuulin että hoidossa syö normaalisti , lopetin stressaamisen asialla ja kohta alkoi lapsikin syödä normaalisti .
Meillä on aina ollut selkeät ruoka-ajat ja silloin istutaan pöydässä jne. Eivät auttaneet nämäkään silloin pahimmillaan... Tsemppiä ja pitkäää pinnaa !
4v.:mme on tosi pieni (12,5 kiloa)..... Muutaman kerran olen sortunut syöttämään, mutta nyt en taas ole. On aina ollut pieniruokainen, mutta nyt tuntuu, että syö kerrallaan vain lusikan tai kaksi! Masentavaa äidille :(
Meillä 4v syö välillä itse reippaasti, mmutta nytkin illalla pyöritteli vaan lusikkaa ja istui, niin kysyin et saako äiti syöttää? Sain, ja useimmiten apu kelpaa. 4v on oikeesti vielä tosi pieni.
Jos tosissaan haluat että hän syö itse, älä syötä. Leikkiminen pois ruokapöydässä. Ei hän kuole jos yksi ateria jää välistä.
Ei noin isoa tarvitse syöttää. Jos temppuilee pöydässä niin poista sieltä ja olkoon syömättä. Ei lapsi itseään nälkään tapa , vaan alkaa syödä kun on tarpeeksi nälkä!!!!
- Jos syöt itse lautasen tyhjäksi, saat jälkiruoaksi...
- Jos syöt itse lautasen tyhjäksi, saat tarran ja viidestä tarrasta saat palkinnon, joka on...
- Syöt lautasen tyhjäksi itse vai otatko lusikallisen kalanmaksaöljyä...
Onhan näitä konsteja. Kaverillani oli tämä kalanmaksaöljyjuttu pienenä ja söi kuulemma mielummin lusikallisen sitä kuin lautasellisen tyhjäksi...
niin älä syötä. Kyllä lapsi nälän tullen syö itse, viimeistään seuraavana päivänä, jos siis on normaalisti kehittynyt, ei mitään neurologista tms. todettu.
Mutta jos syöttäminen sinulle ok, niin jatka samaan malliin.
th
mutta älä nyt enää 4v syötä! Olkoon syömättä jos ruoka ei kelpaa!!! Luuletteko, että esim. päiväkodissa syötetään 4v. ei todellakaan.
Meillä ei edes vauva ole saanut tuoda leluja pöytään. Ruokapöydässä syödään, ei leikitä. Ei ole ihme jos saa kaikki tempput tehdä ja päälle vielä syötetään. Kai sen lapsikin tajuaa milloin pääsee helpommalla.
Lapsi osaa syödä ja varmasti esim. tarhassa sujuvasti syö itse, ja sitten myöhemmin koulussa ja yliopistossa jne. ;) Ei musta ainakaan ole mikään iso vaiva syöttää meidän 3,5-vuotiasta silloin tällöin. Ei tunnu pompotukselta. Pompottaakin hän osaa, se tuntuu äidistäkin erilaiselta (esim. unillemenoasiat, hampaidenpesu, joissa tosiaan taistellaan). Syöminen on huolenpitoa ja melkein hellyyttäkin. Ihmettelen teitä, jotka ottavat kauhean vakavasti sen, ettei ruokapöydässä saisi mitään muuta kuin syödä mussuttaa katse lautasessa..
Meillä 4v haluaa myös, että syötetään " kädet ei jaksa nousta" jne. on selityksiä.
Tällä hetkellä käytössä rastilista kun syö itse. Viikonloppuna lasketaan rastit ja saa " viikkorahan" sen mukaan. Samoihin rasteihin menee muitakin äitiä raivostuttavia asioita kuten vaatteet hujan hajan eteisen lattialla (vaatteet naulakkoon = rasti) jne.