+++Toukotuhisijat vko 14+++
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12752384&p=2&tmo…
Ja uusi viikko käyntiin. Yllä linkki viime viikon juttuihin.
Kommentit (56)
Tervetuloa Hönttä! Käyhän listaamassa tietosi tuonne Toukotuhisijoiden la ja esittelyt-listalle, niin päivitän sinutkin sinne mukaan.
Ronnikalla oli ollut tosi jännät paikat. Koitahan levätä mahdollisimman paljon ja anna vaan tyyneesti miehelle kaikki vähänkin raskaammat tehtävät, kuten joku sinua aiemmin jo neuvoi. Olisi hyvä vauvan vielä vähän aikaa masussa kasvaa...
(.) Eipä täällä mitään uutta auringon alla. Vointi on ollut hyvä, mitä nyt närästää välillä aika kovinkin. Nukkuminen on ollut hiukan huonoa viime aikoina kun tuntuu, ettei saa hyvää asentoa millään. Nukun yleensä kyljellään, mutta välillä tuntuu niinkuin sekin painaisi mahaa. Monesti yöt meneekin miljoonasti asentoa vaihtaessa ja tyynyjä paremmin aseteltaessa. Eipä ole mikään ihme, että seuraavana aamuna tämä mamma on " vähän" väsynyt. Ehkäpä se kuitenkin tästä. Alan kyllä olemaan jo aika valmis luopumaan tästä mahasta. Toivon kuitenkin ettei vauva nyt kuitenkaan ihan pariin viikkoon vielä tule. Olisi sitten vähän kypsempi ja imetykset sun muut sujuisi vähän paremmin. Mun tuurilla tämäkin raskaus menee reippaasti yli lasketun ajan. (Esikoinen käynnistettiin aikoinaan rv 41+5).
No, se jää nähtäväksi.
Hyvää viikonalkua kaikille toivotellen,
Pikkupapu, esikko 2 v. ja poitsu rv 36+0
Jotenkin alkaa synnytys hiipiä mieleen ja toukokuun loppuun tuntuu olevan vielä ikuisuus. Olen yrittänyt keksiä itselleni mahdollisimman paljon tekemistä, huomenna pääsee lajittelemaan vauvan vaatteita ne on nyt mun pikkusiskolla ja ne pitäis käydä läpi että mitä säästetään ja mitä laitetaan pois.
Meijän kummallakin tytöllä on synttärit nyt keväällä joten tekemistäkin kyllä riittää. Mutta sitten on näitä päiviä kun mies on koko päivän töissä ja aika tuntuu matelevan...
No täytyy varmaan lähtee hetkeks ulos niin piristyy. Siellä melkein paistaa aurinkokin:)
Nanna rv 32tasan
Hassun valoisaa edelleen, kiitos tietysti kellojen siirron ja tuon auringonpaisteen :) Lumet sulaa niin että kohina käy. Ja toukokuu lähestyy. Vaikka vielä sinne tuntuu olevankin ikuisuus, mutta kun alkaa miettiin mitä kaikkea pitäisi saada tässä tehtyä ennen vauvan syntymää, niin aikaa ei enää niin kovin olekaan. Huhtikuiset tuntuu saavan vauvoja ihan yhtenään jo, kohta varmaan saadaan lukea ensimmäisen toukotuhisijankin syntymästä :)
jahas, kuvittelin saavani pidempäänkin kirjoiteltua, mutta herra kohtakolmevee päättikin toisin. Joten mennäänpä siis auttamaan muovailuvahojen siivoamisessa... Palaillaan paremmalla ajalla..
Hönttä rv 33+3 sekä isommat murut
käy meikäläisen tie huomenna eli viime keskiviikon neuvolareissulla oli sitten sokerit koholla pissassa kun edellisellä keikalla oli proteiinit :(
Sitten tietysti ajatus sokerirasituksesta sapetti niin, että verenpaine oli normaalia korkeampi ja täti sitä mittaili neljä kertaa ja vielä uudestaan tänään kun olin isoveljen kanssa 4-vuotistarkastuksessa. Tänään paineet oli 78/110, joten enää ei pitäisi olla moitteen sanaa. Painoakin oli tullut 800g kahdessa viikossa ja siis kaikenkaikkiaan jo jotakuinkin 15 kiloa :( Hemoglobiini sentään oli 120.
Onneksi äitiysloma alkoi vihdoin ja työtkin sain hoidettua sitä ennen mielestäni kohtuulliselle mallille.
Taisi joku kysellä virtsarakon painamisesta. Mulla on usein pissaamisen jälkeen sellainen olo, ettei olis pissalla käynytkään, mutta mitään ei tietenkään tule ja välillä vauva tuuppii virtsarakkoa silleen, että tulee kylmät väreet ja tämä kaveri on mielestäni perätilassa ja kovin ylhäällä . Housuihin lorahtelee myös sekä valkovuotoa ja pissaakin ihan takuuvarmasti, jos on oikea pissahätä ja tulee aivastus.
Ankkis rv35 tasan
Lorahtelua täälläkin... On jo useamman viikon pitänyt vaihtaa alushousut monesti päivässä. Pikkuhousun suojilla tietysti pääsisi helpommalla, mutta en tykkää pitää niitä kun hautovat. Tuossa viikko sitten tiistaina kävin sairaalassakin näytillä kun lorisi niin kunnolla! Yhtäkkiä tuli vaan niin paljon, että meni alushousut ja sukkikset ihan märiksi :/ Soitin synnyttäjien vastaanottoon (äippäpoli oli jo kiinni) ja käskivät tulla varulta näytille. No testiä tekivät ja ultrasivat ja kaikki onneksi kunnossa. Lääkäri sanoi, että tuli varmaan reilusti vuotoa... No sitä tuli sitten kyllä tooooodella reilusti! :O Painoarvio oli 2 kg, kohdunsuu kiinni ja kanavaa jäljellä 2-3 cm.
Arpia on mahaan tullut nyt jo enemmän kuin ikinä esikoisen odotusaikana. Silloin tuli pari hullua arpea ihan alamahaan. Ja nekään eivät tulleet kuin vasta synnytyksessä! Nyt tuolla alhaalla on jo useampi viiru. On mulla kyllä painoakin jotain 6 kg enemmän kuin esikoisesta tähän aikaan. Rasvaillut olen kyllä ahkerasti, mutta ei sillä oikeasti ole niin väliä. Kudostyypistähän se kiinni on.
Täällä kans alakerran luut rutisee. Kairaa tuo vauva alas niin älyttömästi, että vaikertaa saa. Ja tosiaan, parhaimmassa tapauksessa vielä 2 kk edessä... huh huh..
Kiitokset teille, jotka vastasitte siihen " paineentunnetta vessakäynnillä" -kysymykseen. Oiskohan se sitten vaan sitä, että vauva on niin alhaalla ja puskee päällään? Pitää vielä huomenna neuvolakäynnillä kusasta th:lta.
Kiva olisi päästä teitä tapaamaan sinne lapsimessuille, mutta täältä Oulusta tulee vähän pitkä matka ;) Harmi, olisi ollut mukavaa nähdä :( Mutta mukavaa tapaamista teille, jotka pääsette!
Miten kävi Ronnikan työhaastattelun? Tsemppiä sulle niihin kipuiluihin.
Mulla muuten alkoi tänään äitiysloma. Eipä tähän arkeen kummempaa muutosta tule kun olen ollut 2,5 vuotta kotona.... Paitsi tietysti tulee rahaa paremmin :D *bd*
Uusille tervetuloa mukaan!
Kielo 33+1
Melkein tekis mieli vähä juksata miestä ja saada se lähtökuoppiin työpaikalta, mut taitais olla liian " julmaa" pilaa... Jos jotain lievempää keksis :o)
Eilen oli sit viiminen työpäivä, mulla oli määräaikainen sopimus ja päätty eilen, virallisesti ä-loma alkaa tietääkseni (Kelan sivuilta katoin) 3. tai 4.pvä, eli eipä täs välis vois edes työttömäksi ilmottautua. Menköön sitte näin.
Vähän oli haikeat fiilikset jäädä töistä pois...mulle on kyllä suusanallisesti luvattu, että töitä olis jatkossaki, jahka oon valmis pienen hoitoon laittamaan. Meillä kylllä mies haluais jäädä sit vanhempainvapaan lopusta kotiin, että jos vain mulle töitä on, niin menisin joskus vuodenvaihteen jälkeen töihin ja mies jäis kotiin hoitaan lapsia. Aika näyttää, miten siinä käy.
Mukavasti jaksoin siis töissä loppuun asti, vaikka täytyy tunnustaa, että ny loppuaikana olin kyllä iltasin töistä tullessa ihan naatti. Ei sitä niin työpäivän aikana huomannu, mut iltaisin ei paljo jaksanu ku sohvalla maata ja rauhotella supisteluja. Eli aiva oikeeseen aikaan tämä loma alkas. Ku ny vain sais tartuttua johonki...hommia olis kyllä.
Tytöt oli kyllä enemmän ku tyytyväisiä, ku saivat jäädä hoidosta pois. Ovat kyllä hienosti hoidossa viihtyneet, mutta tykkäsivät jäädä kotiinki. Eipä tarvi aamusin enää ennen kuutta herätellä, huoh. Ja eskarilainen on onnellinen, ku saa kotoa päin kulkea (meiltä matkaa kouluun 500m). Toki joudun aamusin saattamaan ja iltapäivisin hakemaan, ku täällä ei eskarilaiset saa yksinään mennä. Aamulla mentiin pyörillä, ja taisin olla melkonen näky mahani kanssa pyörän päällä - jalat levällään ja maha siinä välissä " roikkuen" täyty polkea ;o) Mut yllättävän helposti se suju!?!
Vieläkään ei mitää valmiina vauvaa varten... Äitiyspakkaus sentään saatiin postista haettua ja läpi katottua (oli muuten tosi kiva, mä tykkäsin!), mut siihen seki jäi... Ehkä mä tästä vielä intaudun, jahka oon pari päivää ollu kotosalla. Toivossa on hyvä elää.
Monenmoisista lorinoista ja lirinöistä on ollu puhetta... Mulla kans tota valkovuotoo tulee välillä ihan järkyn paljon, housuista läpi asti. Kiusallista, mutta tuttua edellisistäkin raskauksista. Ja mä oon kans tosi huono käyttään mitää suojia, mieluummin pesen sitte housupyykkiä tämän tästä. Virtsanpidätysongelmaa ei onneksi oo ilmaantunu (liekö siitä kiittäminen ratsastusharrastusta, joka vahvistaa lantiolihaksia).
Eipä tänne kummempia. Yritän nyt opetella nauttimaan näistä kotopäivistä...vielä tuntuu vähä oudolta.
KK ja AlmaElmeri ja rv:t taas ihan hukassa...olisko 34+jotain...
Huh huh kun tämä aika rientää..
Täällä ei taaskaan kummempia. Tuntuu ettei mitään ole tapahtunut ikuisuuteen :D Ei ole kummemmin vaivoja (mistä olen kyllä tosi onnellinen :)) paitsi että nyt muutaman päivän on toista jalkaa särkenyt ihan älyttömästi. Mietiskelin tuossa että vauva varmaan painelee jotain hermoa tai jotain..
Tuli pakokauhu kun tuossa katselin että meissä on odottajia jotka on viikolla 36!! :o
Juurihan minä sain tietää että odotan :D Mihin nämä kuukaudet on menneet???
Välillä on tuntunut ikuisuudelta odottaa odottaa ja odottaa, mutta nyt kun ajattelee taaksepäin niin aikahan on mennyt älyttömän nopeasti!
Huh huh, ei voi muuta sanoa :)
Ihanaa keväistä päivää kaikille!!
sama84 ja pikkupallero 33+0
Mä en oo jaksanut pariin päivään kirjoitella, kun oon ollu jotenkin hirmu väsynyt...esim tänään heräsin klo 9.00 aamulla, kävin vaarilla kylässä tunnin ajomatkan päässä, niin kun kotiuduin neljän maissa ei auttanut kuin mennä nukkumaan=) mä olin niin nuutunut että meinasin ajaa auton bussipysäkille ja vetää tirsat...ihan omituista! ja nukuin siis yhtäkyytiä päivällä 3-4h, yritin välillä nousta, mutta silmät vaan painu kiinni. Toisaalta ihan sama kun äippälomalla jo olen, mutta kiusallista jos tää jatkuu koko kevään.
Huomenna olis taas kerran neuvola ja tietty heti 7.30 (ite kyllä pyysin sen siihen), sen jälkeen pitäis mennä särkypäivystykseen hammaslääkäriin. Naurakaa vaan, mä söin purkkaa ja puolet ala takahampaasta murtui irti...siinä oli siis vanha paikka ja se vei nyt mukanaan vähän lisää. Kivakiva. Hampaat on aika kovilla raskaana ollessa.
Täytyy huomenna kirjotella jotain viisaampaa, nyt suihkuun!
T: Pikkuvikainen masunasu ja vaavi rv 32+2
Töistä kirjoittelen, kun rauhallista ja kerkiän istua hetken.
Viime viikko kauheassa flunssassa ja 2v ja 4v myös, eli lepoa ei juuri saanut. Nyt enää yskä jäljellä ja työmaa kutsui taas. Enää 7 työvuoroa ennen äitiysloman alkua, jee.
Vointi on kohtalainen, neuvolassa kaikki hyvin, väkisin meinas saikulle laittaa, mutta en halua... Tulot jäis saamatta. Kolottaa lonkkia, painaa alas, liitokset naksuu ja väsyttää, mutta kaikkihan kuuluu asiaan.
Kivaa keskiviikkoa kaikille, jotka saavat ihanasti edes yrittää nukkua kasvavan vatsansa vieressä...
seppäskä 33+3
Koita jaksaa loppuun asti seppäskä, kohta alkaa vapaat!
Mua hymyilytti kun olit kirjottanut että " hyvää yötä niille jotka edes yrittäää nukkua mahojensa kanssa...tai jot." Mä tosiaan yritin=) Kaksi koiraa kainalossa(oli jääny makkarin ovi auki), mies kuorsaa ja sit olin litkinyt litran mehua illalla----->tarkoitta useaa vessa reissua... joopa joo...vattu mua väsyttää...
kahvia--->koirat lenkille--->neuvolaan...
Plaah, mukavaa päivää kaikille toivoo: unininen masunasu 32+3
Yö meni täälläkin pyöriessä ja asentoa etsiessä. ja sitten kun melkein nukahti, niin jompikumpi pikku-ukko viereisestä huoneesta alkoi huudella äitiä. tai nuorempi sanoo mua äi-jäksi ;-)
Mutta onneksi paistaa aurinko, kummasti se piristää mielialaa!! Eilen laitoin pihalle pyykkinarut, kun lumet oli sulaneet siitä pyykkitelineen alta. Tänään aion pestä vauvan vaatteet ja viedä ne ulos raikkaaseen ilmaan. Ja sitten on neuvolakin puoliltapäivin. Onneks sain lapsille kotiin vahdin, ettei tarvi koko katrasta ottaa mukaan.
Sit hoksasin, että mullahan on kukkamullat vielä vaihtamatta. Sekin pitäisi siis vissiin tehdä. Että semmoista näperrystä tiedossa tälle päivälle.
Muksaa keskiviikkoa kaikille!!
Hönttä 33+5 ja taustakuoro
Hei taas kaikille Toukotuhisijoille!
Neuvola-käynti takana ja uutiset sieltä olivat hyviä. Jännitin kovasti sitä kohdunkaulan lyhentymää mutta nähtävästi saikkari ja rauhoittuminen tekivät terää ja lyhentyminen oli pysähtynyt 2,5cm. Verenpaineetkin olivat edelliskerrasta parantuneet 118/80 samoin hemog.135, kohdunpohjankorkeus 29 ja sydämensykkeet ja liikkeet myös kunnossa. Jouduttiin kylläkin käydä pääsiäispyhänä Tyksissä liikehälytyksen vuoksi mutta onneksi se oli turha käynti.
Ulkona ihana auringonpaiste jonne lähden kohta vaappumaan - tuota hyötyliikuntaa tulisi nyt neuvola-tädin mukaan lisätä ettei puntari näytä aivan älyttömiä lukuja. Kokonaisnousu mulla on nyt 9 kg mutta mullakin tuota lähtöpainoa oli " mukavasti" .
Täälläkin seinällä " työlista" tekemättömistä töistä jossa mm. kukkamultien vaihto, nurmikon haravointi, keittiönkaappien järkkäys, vauvanvaatteiden pesu ja silitys...jne...mukava huomata etten tässäkään huurussa ole yksin...
Vyöhyketerapia-käyntejä on nyt kaksi takana ja kokemus on positiivinen. Täysin se ei ole vienyt vaivoja pois mutta helpottanut mm. liitoskipuja, närästystä, unenlaatua ja jalkoken turvotusta. Suurin haasteemme on saada vauva kääntymään, pikku-sisu kun on edelleenkin viisto-asennossa (onneksi peppu ylhäällä). Kova jumppa hänellä on käynnissä mutta eipä ole vieläkään kääntynyt alaspäin...toivotaan vyöhykeen auttavan!
Nyt tuulihousut jalkaan ja kohti kävelylenkkiä!
Tulin nopeasti käymään kun nopsaa luin vain mitä olitte kirjotelleet, en oo käynytkää pitkään aikaan kun oli tossa muutto ja kaikki, netin kytkemiset jne.
Siitä piti vaan että Kielo oli tuossa miettinyt että pikkuhousunsuojat hautoo niin ei tykkää käyttää. Mulla sama mielipide asiasta mutta löysinkin nyt vuokkosilta aivan älyttömän ohuen pikkuhousunsuojan joku ultra light se oli, vaaleanpunainen pakkaus. Ne ei tunnu yhtää että olisi housuissa ;)
Sopii oikein hyvin valkovuotoon ja on se noi lorauttelutki pitäny jotenki, heti pitää kyl sit käydä vaihtamassa...helpompi se on sit vaihtaa kun housut kokonaan, muutenkin tuo pukeminen on kyllänsä hankalaa..
Ihanaa kuulla että muutkin alkaa olemaan kyllästyneitä tähän mahaan jo..
Jalan pohjat on aivan älyttömän kipeet päivän jälkeen, vähän aikaa kun on levänny ja nousee sekin ottaa aina oman aikansa että pääsee niin sanotusti vauhtiin.. jne jne..
Mussun Rv 35
Toissapäivänä jäin nyt saikulle äippälomaan saakka lonkka- ja liitoskivuista. Eilen kävin tyhjäämässä töissä kaapin ja vein avaimet ja tuli olo, kun ois lopputilin saanu:) Hullu tunne, kun ei tarvi mennä töihin ja se taas tuo ajatuksiin sen, että tää Ötökkä oikeesti tulee kohta maailmaan. Apuaaa ja Ihanaaaa!!!!!!!!!!
Eilen oli neuvolakin, kaikki ok. Oikeesti tuli ja on edelleenkin semmonen hyvä olo. Vaikka sattuu ja väsyttää ja semmosta, mut silti on onnellinen olla:) En osaa selittää. Kai se toi kevätkin tekee. Mä jo haaveilen, et pääsis vaunuja työnteleen tonne ulos sulaneille teille.
Kukkamultien vaihtoo ja ikkunoiden pesua ois täälläkin, sais vain aikaseks..
Aurinkoa!
Norpanpoikanen, rv 32+4
vai mikä on kun useampi täällä tuntuu nukkuneen huonosti viime yönä. Mä heräsin kolmen aikoihin vessaan, enkä saanut unta enää sen jälkeen. Aamulla väsytti niin, että tuntui ettei jalat jaksa kantaa meikäläisen plussapallon näköistä vartaloa.
Soitin neuvolatädille eilisen sokerirasituksen tuloksista ja se muisteli niiden olleen ihan ok, mutta sanoi varmistavansa ja soittavansa takaisin ihan kohta joskus kaksi tuntia sitten... Tämä neuvolantäti aloitti juuri muutama viikko sitten vakkarin opintovapaasijaisena ja vähän tuntuu, että se hössöttää
Koipanpa vaihteeksi jaksaa pinoutua. Pikkasen on ollut virta vähissä viime aikoina. TYKSissä on taas tullut käytyä, vaihteeksi. Vihdoin kaikki sokeriarvot tyydyttävät lekureita, nyt vaan kun oma pääkoppa kestäis tuon dieetin ylläpidon ja jatkuvan sokeriarvojen mittailun. Pikkasen alkaa meinaan korpeamaan kun aina syömisen jälkeen tunnin päästä joutuu mittaamaan sokeriarvo. Ei siinä muuten mitään, mutta a) sitä ei tahdo aina muistaa ellei laita muistutusta b) ei oikein viitsi minneen lähteä sitä odotellessa. No, aamupaino on jo alle mun raskauden lähtöpainon eli ainakin on nyt sitten tullut laihduttua mukavasti tämän raskauden aikana. Isäntä jo kovasti vinkuu vieressä, että hän on aikoineen ottanut tietyn kokoisen naisen ja ei saa kuulemma liikaa pienentyä. Höh. Ei koskaan ole hyvä.
TYKSissä selvisi nyt tällä kertaa myös se, että masussa B-vaavi on tehnyt kupperiskeikan ja on kääntynyt päälleen. Selvisi sitten minulle, että mikä vasenta lonkkaa on painanut pääsiäisestä lähtien. Näköjään vyöhyketerapeutti onnistui sittenkin. A-vaavi sitten tanssahtelee siinä ihan B-vaavin nassun edessä kohdunsuun päällä... mycket lystiä. Ei ole vielä saanut pisuja lorautettua minulta housuun, mutta välillä kyllä valkovuotoa tulee koko rahan edestä niin kuin näköjään monella muullakin. Lekuri oli sitä mieltä, että on hyvin mahdolllista, että B-vaavi painaa nyt päänsä hiljaksiin ihan alas asti ja työntää A-vaavin jalat pois, jolloin B-vaavista tulisinkin A ja A-vaavista B noin niin kuin lopulta. Passais mulle mainiosti. Saisinpahan synnyttää alakautta ilman muuta. Sektio kun ei edelleenkkään huokuta. Ajatuskin neljästä mukelosta ja sektiohaavasta värisyttää. Niin juu ja muksut ovat kasvaneet kohtuudella ja ovat noin 2,2kg ja 2,3 kg. Tähänkin olivat kovin tyytyväisiä ja minä myös. Helppaa kovasti vaivoja kun ei ole ihan kauheasti vauvaa mahassa.
Ensi viikolla pääsen sitten viralliseen puntariin neuvolaan niin saadaan vihdoin ihan neuvolakorttiin asti uudet painolukemat :) Tyksiä onkin sitten vasta parin viikon päästä. Aika vähällä tunnun siellä vierailuista pääsevän, sillä olen seuraillut muiden kaksosodottajien systeemejä ja muissa sairaaloissa tuntuvat juoksutttavan paljon useammin kontrollisssa. Eipä haittaa minua laisin.
Mun täytyy myös tunnnustaa, että olen vasta ajatuksen tasolla kaivanut vauvanvaatteita ylähyllyltä. Voi vielä käydä niin, että löydän itseni sairaalasta ennen kuin ne tulee sieltä kaiveltua... tekemislistalla kun tuntuu kokoajan olevan niin paljon muuta oleellisempaa kuten vaippojen ompelu, hahtuvien neulominen mukasvasti sohvalla tai sitten niinkin absurdi asia kuin keittiön kaappien siivoaminen. Heh. Neuroosinsa kaikilla.
Jaksuja kaikille :)
Kyrk@&Tiitiäiset rv 33+2
En ole kirjoitellut pitkään aikaan kun nettiyhteytemme on jotenkin tökkinyt lähiviikkoina, mutta nyt pelittää taas ja yritän aktivoitua kirjoittelussa.
Täällä minä vaan kukun enkä saa unta. No onneksi ei ole aamulla heti menoa. Tähän asti olen kyllä nukkunut ihan mallikkaasti, mutta nyt ei vaan saa unta. Mietin että nytkö nää uniongelmat alkaa. Meneekö seuraavaa kuukausi yöllä valvoessa. No toivotaan että tää on joku tilapäinen häiriö.
Viimeksi neuvolassa vauva oli jo kääntynyt pää alaspäin. Myös synnytyssairaalassa ollaan käyty tutustumassa. Eipä tässä ole enää kuin sairaalakassin pakkaaminen ja villapöksyjen pesua lanoliinilla. Niin ja tietysti ois pari keittiön kaappia järkättävänä. Tuntuu että monellakin muulla täällä on sama keittiönkaappi-syndrooma ;)
Pitää varmaan yrittää mennä takas nukkumaan. Kohtahan mieskin herää jo töihin.
maria7 + poitsu rv 36+0
tai alkaahan tuo päivä jo olla. Nukuttu suht hyvin, vaikkakin vähän lyhyet yöunet. Joku 5 tuntia, mutta yritetään sillä jaksaa. Yöt nukun niin sikeästi, ettei tartte vessassa käydä. Ellen sitten herää siihen kun lapset tulee meidän huoneeseen, niin sit käyn samalla veskissä. Yritän olla juomatta hirveesti vettä illalla, niin sitten saan nukuttua paremmin.
Massu alkanut tosiaan kasvaa, vaikkakin hiukan jo laskeutunut, eli ei enää niin korkealla. Kaveri ihmetteli, että voiko se tuosta enää kasvaa. Vaikka ei se omasta mielestäni mikään hirittävän iso ole. Kuukausi vielä, ja rapiat päälle. Paljon on tekemistä (mm. tuota kaapinsiivousta :D), vauvanvaatteiden esillelaittoa ym ym JA YM. Olen pessyt ne pienimmät äitiyspakkauksen vaatteet, ei ne niin hirmu isoilta näytä joten saa varmasti pian ottaa käyttöön. Ajattelin että otan siitä sen pilkullisen bodyn mukaan synnärille ja valkoset puolipotkarit, menee sit tytölle sekä pojalle. On nuo muutkin muksut ollut aika pitkiä, etteivät sitten ole mahottoman isoja päällä.
Siivottua olen jopa saanut tänä aamuna. Imuroin ja lakaisin lattiat, sitten vessat pesty ja pölyjä pyyhitty. No, turhaahan tuo, huomenna taas yhtä likasta. Ja eiköhän tuolla meidän koiralla oo taas alkanu karvanlähtö, joten päivittäin saa imurinvarteen tarttua, blääh :/
Seuraava neuvola olisi ensi viikolla, ja sitten seuraava käynti onkin viimeinen lääkäri. Pitää pyytää päästä ultraan vielä ennen laskettua aikaa, saisin jonkinlaisen kokoarvion. Yli en halua että menee, meidän molemmat lapset syntyneet viikkoa ennen laskettua aikaa ja painanut 4300g. En halua mitään viisikiloista yrittää synnyttää, auts! Ja jos pääsis äitipolille ultraan kun siellä on nyt tuo 4D ultra :)) Sillä saa vissiin (??) aika tarkan kokoarvion.
Nyt tästä pihalle kuopuksen kanssa. Ihana kurakeli tuolla puistossa, mutta lapset näyttää hyvin viihtyvän. Saikin penkoa esille kaikki lapiot, ämpärit ja muut tarvikkeet. Kesä tekee tuloaan , IHANAA!! Vaikka tämä ns. " välikeli" on kurjaa, kun on märkää ja rapasta.
Jaksamisia mammoille, pian se toukokuu koittaa ja nyytit noudettu :)
Amaria 34+6 (??)
Huomenna on viimeinen työpäivä, eli hiljalleen olen tässä lopettelemassa hommia :) Tuntuu kyllä jotenkin ihan epätodelliselta, en osaa selittää¿ Pari vuotta oon ollut tässä kivassa työpaikassa, ja jotenkin vaan on tosi outoa lähteä pitkälle tauolle (luulisin, että oon parisen vuotta kotona), ei sitä oikeen ymmärrä vielä.
Neuvola oli toissapäivänä. Muuten kaikki ok, mutta alapaine oli koholla (131/96). Neuvolantäti kehotti soittelemaan, jos tulee päänsärkyä tai muita vaivoja. No eilen sitten tietenkin alkoi olemaan pientä päänsärkyä. Tänään aamulla kävin työterveydessä mittaan verenpaineen, ja sehän olikin ihan ok (123/87). Eli väärä hälytys sitten. Taisi vain tiistaina olla niin hektinen päivä töissä, että se kohotti tuon alapaineen.
Liikkeiden laskentalapun sain myös. Tuota lappua lukiessa tuli mieleen, että pitäisiköhän niitä liikkeitä laskea ja merkitä ylös ihan joka ilta? Vai vain silloin jos on tuntunut vähemmän liikettä päivän aikana? Esikoista odottaessa laskin vain kerran liikkeitä ihan " virallisesti" , mutta nyt vasta aloin miettiä että ihan kuin neuvolassa olisi nyt puhuttu siihen malliin että kannattaa aktiivisesti seurata noiden ohjeiden mukaan. No, täytyy kysyä ensi kerralla vielä tarkennusta.
Kaikki valmistelut vauvaa varten on vielä tekemättä. Viikonloppuna voisi aloittaa. Tavarat on kyllä olemassa tai hankittuna (pöydälle laitettavaa hoitoalustaa lukuun ottamatta), mutta kaikki pitää vielä pestä/koota/järjestää ym. Niin no kertakäyttövaippoja ja tutteja voisi kanssa jo ostaa, ja liivinsuojia... ja nännivoidetta :) Ihan itsellenikin muistutukseksi...
Sen verran esikoisen osalta aloitettiin valmisteluja vauvaa varten, että alettiin " opettamaan" tulevaa isosiskoa nukkumaan koko yön omassa sängyssään. On kyllä periaatteessa nukkunut omassa huoneessaan 1,5-vuotiaasta asti, ja sinne aina nukahtaa illalla, mutta ainakin vuoden verran on tullut oikeastaan joka yö viimeistään aamuyöllä meidän viereen. Ei sinne sänkyyn oikein tunnu mahtuvan kahden aikuisen lisäksi yhtä sikin sokin nukkuvaa pikkutyttöä ja sitten vielä mahdollisesti tiheästi imetettävää vauvaa. Toki vauvalle laitetaan pinnasänky siihen parisängyn viereen, mutta tosiaan se imetyskin pitää huomioida, ja mahdollisesti muuten hankala vauva¿ Vaikka kuinka olisin halunnut antaa tytön tulla jatkossakin isin ja äidin väliin. Meinasi oikeasti itseltäni sydän särkyä, kun piti alkaa selittään tytölle, että nyt olisi hyvä alkaa nukkua omassa sängyssä koko yö (aluksi oli selityksenä isin murtunut solisluu, ettei tyttö vahingossa potki sitä + että tyttö on jo niin iso että pikkuisen ahdasta alkaa olla muutenkin). Miten voikin tuntua niin kurjalta " eristää" tuo ihana tyttö. Tyttö vielä sanoi niin suloisesti ihan odottamatta ruokapöydässä, että " äiti mää yritän totella teitä siinä nukkumisasiassa, mutta ei se aina oo helppoo yrittää" :) No mutta, viikonloppu meni hienosti porkkanan turvin: tytölle luvattiin jokaisesta omassa sängyssä nukutusta yöstä tarra seinällä olevaan kolmen ruudun taulukkoon. Sitten kolme tarraa kerättyään tyttö sai valita kaupasta jonkin uuden lelun itselleen. Muuten ei ollakaan tytölle leluja osteltu (synttäri- ja joululahjoja lukkuun ottamatta), joten tuo oli aika iso juttu. Ajateltiin kuitenkin, että ei mitenkään malta kovin pitkään odottaa, siksi tuollainen lyhyen tähtäimen porkkana :) Maanantaina käytiin sitten ostamassa uusi prinsessabarbie, ja nyt tyttö on nukkunut kaikki yöt kokonaan omassa sängyssään, eli koko viikon ilman uutta porkkanaa! Toki ollaan sanottu, että jos on joku hätä niin äitille ja isille saa tulla sanomaan. Loistavasti on kyllä mennyt, saa nähdä miten jatkossa¿ Mutta sori pitkä sepustus, ainakaan esikoisen odottajia ei varmaan kiinnosta tämmöiset jutut :)
Eipä nyt muuta tällä kertaa. Jatketaan odottelua!
-alma rv 34+4 & esikoinen 3,5v
Terve taasen. Eipä näkyny uutta pinoa, joten laitoin käyntiin. Poristaas aktiivisesti!
Viikkoa lähempänä nyytin kotiutumista, kuin viime maanantaina. Ja viikko vähemmän aikaa saada koti kuntoon, viimeiset tavarat hankittua, opinnäytetyö valmiiksi jne jne, ahdistaaaaaaaa!
Ristiriitasia tunteita, kun ei enää " huvittais" kantaa tätä mahaa ja näitä vaivoja. Samaan aikaan haluais vaavin jo syliinsä ja samaan aikaan kuitenkin tietää, että ihan valmista ei vielä oo, ei vauva eikä nuo edellä jo mainitut ahdistuksen aiheet. Ehkä tää taas tästä. Tämän sepustuksen jälkeen on _pakko_ laittaa netti kiinni ja keskittyä edes muutama tunti noihin kirjallisiin koulujuttuihin ja sitten tarttua tuohon lakanavuoreen (ei meillä muuten silitetä, mut noi pinnasängyn lakanat haluun laittaa sileeks, jotta mahtuu laatikostoon paremmin)
Voikaahan hyvin & ilmoitelkaa niistä lapsimessuista
t. edelleen outoja synnytysunia näkevä JN + masukaveri 35+1 (heh, vuorokautta pidemmällä kuin eilen!)