äidin pituus vaikuttaa yllättävän paljon lasten pituuteen.
Isäni on 185cm pitkä. Isän ex-vaimo on vain 160cm. Meidän äiti on 173cm pitkä. Isoveljemme, joka on isän entisestä avioliitosta, on vain 170cm pitkä. Minä ja pikkuveljeni taas olemme pitkiä. Minä 180cm ja molemmat pikkuveljet reilusti yli 190cm.
Muistakaa lyhyet naiset, kun väitätte, että miehen pituus on vähintään 185cm, että omista pojistanne tulee aika varmasti lyhyenläntiä.
Kommentit (88)
Kun näkee anopin ensimmäistä kertaa, niin tietää miltä tämän tytär tulee näyttämään samassa iässä. En olisi uskonut silloin, mutta totta se on. Valitettavasti.
Pakko olla Rydmanin Willen loppiaiskänniketju. Vai onko persuissa muitakin hobitteja
Vierailija kirjoitti:
Eh. Oletko ap sitten kuvitellut että isän pituus vaikuttaisi enemmän kuin äidin pituus? Ymmärrätkö mitään genetiikasta?
Isän pituus nimenomaan vaikuttaa pituuteen enemmän kuin äidin. Äidin geenit taas vaikuttavat voimakkaammin henkisiin ominaisuuksiin.
Isä 185, äiti 172, minä tytär 181, veli 185.
Minä olen 172 cm. Äiti on 159 cm. Isi oli 170 cm. Sisarukset ovat 155 cm ja 160 cm. Ukki oli 162 cm. Mummo oli 158 cm. Toinen ukki oli 168 cm. Toinen mummo oli 159 cm.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää.
Ei tosiaan täsmää. Joku pitkä nainen lienee synnyttänyt lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää.
Ei tosiaan täsmää. Joku pitkä nainen lienee synnyttänyt lapsesi.
Mies todennäköisesti pettänyt..
Juuri luin pari vuotta vanhaa genetiikan perusteosta ja siinä sanottiin löydetyn 154 geeniä, jotka liittyvät siis pituuteen. Eli on todellakin polygeeninen ominaisuus.