äidin pituus vaikuttaa yllättävän paljon lasten pituuteen.
Isäni on 185cm pitkä. Isän ex-vaimo on vain 160cm. Meidän äiti on 173cm pitkä. Isoveljemme, joka on isän entisestä avioliitosta, on vain 170cm pitkä. Minä ja pikkuveljeni taas olemme pitkiä. Minä 180cm ja molemmat pikkuveljet reilusti yli 190cm.
Muistakaa lyhyet naiset, kun väitätte, että miehen pituus on vähintään 185cm, että omista pojistanne tulee aika varmasti lyhyenläntiä.
Kommentit (88)
Olikohan isäsi sittenkään biologinen isä?
Mun penskat ovat 161cm-190cm, itse 168cm. En väitä yhtään mitään.
Suvun geenit vaikuttavat myös.
Mies 188 ja minä 181. Tytär 170.
Meillä poika saavutti aika lailla sen pituuden, mitä vanhempien pituuden perusteella ennustettiinkin. Ollaan molemmat pitkiä ja pojan pituus on +1,5 SD. Sen sijaan tyttö jäi selvästi alle odotuspituutensa ja on 0 SD-käyrällä, kun piti hänenkin olla siellä yli +1 SD. Mahdollisesti se johtuu siitä, että hän syntyi aika pienenä keskosena ja vietti vauvana sairaalassa monta viikkoa. Mene ja tiedä, mutta näin luulen, koska hän on kummankin suvun selvästi lyhyin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:50"]
Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms.
Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat.
[/quote]
Mielenkiintoista. Minulla alkoivat kuukautiset ollessani 11-vuotias. Olen 171cm pitkä.
Minkä mittainen olit 11-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
On perheitä, joissa lapset ovat omia vanhempiaan lyhyempiä!
- kiinnittänyt huomiota, että varsin usein pitkillä naisilla on lyhyitä tai siis ihan keskipituisia tyttäriä.
Ja kyllä lyhyemmillä ihmsillä voi olla suhteellisen pitkiä ja jopa pitkiä lapsia - ilman että on käyty vieraissa.
Pituuteen vaikuttaa selvästi isovanhemmatkin, geenit - sekä hyvä ravinto ja muut olosuhteetkin.
Olen 175 cm äiti ja kasvuiän ohittaneet lapseni ovat 161 cm (tyttö) ja 173 cm (poika).
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää.
Me uskotaan ap:n laskelmia. Olet pettänyt miestäsi ja lasten biologisen isän täytyy olla 205 cm.
ööö, mun exän isä oli n. 160 cm kuten äitinsäkin. Exä oli 177 cm ja veljensä 190 cm..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:39"]Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää. [/quote] teil on käyny säkä ja muksut periny pituuden isältään.
Lyhyemmällä ihmisellä voi ollla pitkän ihmisen geenejä, jos suku on pidempää.
Minä olen 160cm, lapsen isä 186cm. 12v poika nyt 175cm ja lastenlääkärin pituusennuste lapselle 195cm. Lapsella on pituuteen negatiivisesti vaikuttava lääkitys, ja siksi seurannassa. Eipä vaikuta jäävän lyhyeksi.
Huikea tutkimus, ei voi kuin onnitella ap!
Isäni on minua sentin lyhyempi, äitini oli minua kymmenen senttiä lyhyempi. Olen 173-senttinen nainen ja veljeni on 196 cm. Lisääpä nämä siihen "tutkimukseesi" ja analysoi uudestaan.
Pituuteen vaikuttavat useat geenit. Ruokavalio vaikuttaa geenejä enemmän. Jos on varhain aloittanut tupakoinnin, raskaan voimaharjoittelun tai muuten vain huonot elämäntavat, ei yllä vanhempiensa pituuteen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:31"]Eh. Oletko ap sitten kuvitellut että isän pituus vaikuttaisi enemmän kuin äidin pituus? Ymmärrätkö mitään genetiikasta? [/quote] en. Mutta moni ei tunnu ymmärtävän, että omista pojista voi tulla lyhyitä, kun itse on lyhyt. Ja sitten itketään kun oma poika jäi lyhyeksi.
Sun äitiskö sitä itkee? Mulla ei poikia ole ja olen siitä hyvin onnellinen. Tyttäreni ovat suunnilleen saman mittaisia kuin olen itse (172 ja 173). Heidän isänsäkin oli saman mittainen. Nykyinen mieheni on 180 ja hänen poikansa kumpikin noin 198 cm. Heidän äitinsä oli 160-senttinen.
Miehen genomi on naisen genomia suppeampi, joten poika tosiaan perii äidiltään enemmän genomia kuin isältään. Tyttö perii kummaltakin X-kromosomin eli yhtä paljon perintötekijöitä.
Mutta pituuteen vaikuttaa moni perintötekijä, se ei määräydy yhden ainoan aminohapporyhmän perusteella.
En ole kyllä yhdenkään pojan lyhyyttä itkenyt. Nauranut kyllä.
Ap kirjoittaa höpöhöpöä. Tutun vaimo on 157cm, äidin vanhemmat ja äidin sisarukset miehineen aivan hobitteja. Pariskunnan pojat isoja rotevia 190cm köriläitä, isä keskimittainen n. 180cm.
Isä 185cm,äiti 149cm
Minä,tytär 175cm😊
Mun lapsen isä on 168cm. Aikuinen lapsi on 175cm. Mä olen 164cm.
Geenit vaikuttaa, ei vanhempien pituus pelkästään.
Äiti 165 cm, isä 168 cm
Minä (nainen) 168 cm
Pikkusisko 164 cm
Vanhempien pituuksia kun katsoo, niin harva nainen sitä isänsä mittaiseksi kasvaa.
teil on käyny säkä ja muksut periny pituuden isältään.
Mieheni 185 cm, minä 155 cm, tyttäremme 170 cm (artimeettinen keskiarvo).