äidin pituus vaikuttaa yllättävän paljon lasten pituuteen.
Isäni on 185cm pitkä. Isän ex-vaimo on vain 160cm. Meidän äiti on 173cm pitkä. Isoveljemme, joka on isän entisestä avioliitosta, on vain 170cm pitkä. Minä ja pikkuveljeni taas olemme pitkiä. Minä 180cm ja molemmat pikkuveljet reilusti yli 190cm.
Muistakaa lyhyet naiset, kun väitätte, että miehen pituus on vähintään 185cm, että omista pojistanne tulee aika varmasti lyhyenläntiä.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:06"]
Mun isä on jotenkin kummasti päälle 190cm, vaikka äitinsä on 163cm ja isänsä himpun päälle 170cm. Isän siskot on taas kaikki alle 170cm. Mummon isä oli parimetrinen, liekö sieltä periytynyt tuo isän pituus. Oli muuten isänisälle paha pala, että poika oli niin paljon pidempi kuin hän. Paheni vielä vanhuutta kohti kun pituusero senkun kasvoi. Tosin isä oli niin isänsä näköinen, että ei syrjähyppyäkään voinut epäillä.
Sattumaa se taitaa loppupeleissä olla. Geenit menee miten menee. Voivat hypätä kaukaakin ja sitten taas uinua seuraavan sukupolven yli ilmaantuakseen taas näkyviin.
[/quote]
Kuulostaa siltä, että talonmies Pikkarainen on käynyt hieman...
[/quote]
Kuten sanoin, ei käynyt Pikkarainen. Isä oli ihan isänsä näköinen, isyystestiä ei tarvittu :) Ja kuten sanottu, mummon isä oli parimetrinen. Geenit periyty siltä puolelta, eli sillä kertaa oli äidin "ansiota" että pojasta tuli pitkä. Isän puolelta jos olis perinyt niin olis ollut se vähän päälle 170cm. Isänisän suku ei sen korkeampiin pituuksiin päässyt.
Ja tällä hetkellä näyttäs siltä, että mun kaksi poikaa menee reilusti päälle 180cm, katsotaan meneekö 190cm rikki. Isänsä on 184 ja minä 168cm. Ehkä se isäni pituus edes hiukan periytyy noille mun pojillekin, vaikka itse en sitä saanut vaan jäin suunnilleen äitini pituiseksi. Taitaa meillä pituus hyppiä aina yhden sukupolven yli :)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:50"]
Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms.
Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat.
[/quote]
Mielenkiintoista. Minulla alkoivat kuukautiset ollessani 11-vuotias. Olen 171cm pitkä.
[/quote]
Minulla sama juttu, 171 cm (ihan terkkarin kasvuennusteen mukaisesti) ja kuukautiset alkoivat viimeistään 11-vuotiaana. Oman otokseni (eli oman luokkani tyttöjen) perusteella ne, joiden kuukautiset alkoivat vasta teinivuosina, olivat pieniä ja "alikehittyneitä" myös silloin ja ovat pieniä edelleen. Meillä pitkillä kuukautiset alkoivat aikaisemmin ja pitempiä olemme silti edelleen.
Juujuu. Mummollani 155cm tosin on 192cm pitkä poika.
Lastenlääkäri sanoi minulle että usein pitkien naisten pojista tulee pitkiä.
Itse olen lyhyt ja lapseni isä 185 cm. Lapsi on kasvanut aina +2 käyrän tuntumassa.
Ravinnollakin on muuten paljon merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:39"]Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää. [/quote] teil on käyny säkä ja muksut periny pituuden isältään.
[/quote]
Hohhoijaa, vaikka äiti itse on 154 cm, voi hänen suvussaan olla vaikka kaksimetrisiä, joiden geenit ovat voineet periytyä lapsille. Lapset eivät todellakaan peri vain vanhempiensa geenejä, vaan vanhempien sukujen geenejä, ja ne menevät ihan sikin sokin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:34"]
Lastenlääkäri sanoi minulle että usein pitkien naisten pojista tulee pitkiä.
[/quote]
Pitkillä naisilla on harvoin lyhyt mies, joten loogista, että pitkien naisten pojista tulee pitkiä. Mutta ei pelkkien äidin geenien ansiosta, vaan myös isällä on yleensä "pitkät geenit".
Sinä joka väitit että kuukautiset tyrehdyttää pituuskasvun, puppua puhut.
Minä 158cm ja mies 190cm. Aikuiset lapset ovat poika 188cm ja tyttö 174cm. 17v poika on 198cm. t: perheen ainut pätkä
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:50"] Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms. Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat. [/quote] Mielenkiintoista. Minulla alkoivat kuukautiset ollessani 11-vuotias. Olen 171cm pitkä. [/quote] Minulla sama juttu, 171 cm (ihan terkkarin kasvuennusteen mukaisesti) ja kuukautiset alkoivat viimeistään 11-vuotiaana. Oman otokseni (eli oman luokkani tyttöjen) perusteella ne, joiden kuukautiset alkoivat vasta teinivuosina, olivat pieniä ja "alikehittyneitä" myös silloin ja ovat pieniä edelleen. Meillä pitkillä kuukautiset alkoivat aikaisemmin ja pitempiä olemme silti edelleen.
[/quote]Minulla alkoi kuukautiset jo 10-vuotiaana, ja olen 170 cm pitkänä sukumme lyhin elävä nainen. Isoäitinikin oli saman mittainen, toinen isoäiti hippusen lyhyempi. Sen sijaan siskoni, jotka saivat odottaa kuukautisiaan 1-2 vuotta pidempään, ovat 178 cm ja 180 cm pitkiä.
Kun ajatellaan ihmisiä ihan yleisesti, niin sukupolvi sukupolvelta lapset ovat isompia/pidempiä. Näin se kehitys menee että jälkeläisistä tulee vahvempia ja isokokoisempia kuin vanhemmistaan. Se että joukossa on poikkeuksia ei automaattisesti tarkoita että lyhyiden naisten lapset jäävät lyhyiksi. Ja todellakin, enemmän on merkitystä molempien vanhempien pituuksilla ja ennenkaikkea heidän kasvukehityksellään. Hormonaaliset syyt joku mainitsikin ja se todellakin "jättää" monet lyhyiksi.
Olen itse lyhyt ja lapsen isä on mieheksi lyhyt. En odota että lapsesta kasvaisi mikään hujoppi. Meitä ihmisiä on lyhyitä ja pitkiä, laihoja ja lihavia. Jos poikamme joskus lyhyydestään kärsii ja ehtii sitä murehtia, niin sanoisin että pienet on murheet.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:50"] Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms. Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat. [/quote] Mielenkiintoista. Minulla alkoivat kuukautiset ollessani 11-vuotias. Olen 171cm pitkä. [/quote] Minulla sama juttu, 171 cm (ihan terkkarin kasvuennusteen mukaisesti) ja kuukautiset alkoivat viimeistään 11-vuotiaana. Oman otokseni (eli oman luokkani tyttöjen) perusteella ne, joiden kuukautiset alkoivat vasta teinivuosina, olivat pieniä ja "alikehittyneitä" myös silloin ja ovat pieniä edelleen. Meillä pitkillä kuukautiset alkoivat aikaisemmin ja pitempiä olemme silti edelleen.
[/quote]
Onko tuo 171 cm teistä paljonkin? Minä olen 179 cm, kuukautiset alkoi 16-vuotiaana, kasvoin pituutta 18-vuotiaaksi asti.
Tuo, että kuukautisten aikaisin alkaminen lopettaa pituuskasvun pitää kyllä paikkaansa. Ja otos ei ole yhden luokan tytöt vaan vähän isompi. Se, että tilastollisesti näin käy ei tarkoita sitä että kaikille käy niin.
On todennäköisempää jäädä lyhyeksi jos menkat alkaa aikaisin. Se ei tarkoita, että 100 varmasti jää lyhyeksi. Kuten edellä todettu pituuteen vaikuttaa monet eri tekijät. Tämä on yksi niistä.
Itse olen reilu 159 cm, kuukautiset alkoivat ensimmäisenä luokallamme. Lapsella kasvuongelmia ja lääkärit tivaavat juurikin vanhempien/isovanhempien pituuksia ja kuukautisieni alkamisaikaa. Koska se vaikuttaa pituuteen.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:37"]
Sinä joka väitit että kuukautiset tyrehdyttää pituuskasvun, puppua puhut.
[/quote]
Kyllä se pituuskasvu on aika vähäistä enää murrosiän loppupuolella. Toki aina voi olla poikkeuksia. "Kuukautisten alkamisen jälkeen pituuskasvu yleensä hiipuu ja pituutta tulee lisää enää keskimäärin 5 cm."
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:39"]Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää. [/quote] teil on käyny säkä ja muksut periny pituuden isältään.
[/quote]
Lapset eivät todellakaan peri vain vanhempiensa geenejä, vaan vanhempien sukujen geenejä, ja ne menevät ihan sikin sokin.
[/quote]
No kuules ny, ei lapsi voi todellakaan saada muita geenejä kuin vanhempiensa geenejä, ei ne mitenkään "pompi" isovanhemmilta lapsenlapselle jättäen äidin/isän väliin. Se miten ne geenit sitten ilmenee, riippuu geenien yhdistelmästä. Äidillä voi olla vaikka pitkät raajat tuottava geeni, mutta jostain syystä se ei hänellä pääse vaikuttamaan mutta lapsella se taas ilmenee.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:14"]
[/quote]
Lapset eivät todellakaan peri vain vanhempiensa geenejä, vaan vanhempien sukujen geenejä, ja ne menevät ihan sikin sokin.
[/quote]
No kuules ny, ei lapsi voi todellakaan saada muita geenejä kuin vanhempiensa geenejä, ei ne mitenkään "pompi" isovanhemmilta lapsenlapselle jättäen äidin/isän väliin. Se miten ne geenit sitten ilmenee, riippuu geenien yhdistelmästä. Äidillä voi olla vaikka pitkät raajat tuottava geeni, mutta jostain syystä se ei hänellä pääse vaikuttamaan mutta lapsella se taas ilmenee.
[/quote]
No, aivan miten asian haluat ilmaista, ajatus on kuitenkin sama. Ei tietenkään geenit mistään kehenkään hyppele, mutta ovat piilevinä, josta sitten pulpahtelevat pintaan miten kenelläkin.
Kyllä se on muistakin tekijöistä kiinni. Äitini oli yli 170cm ja koko hänen suvunsa pitkää. Isänikin 185cm. Siskostani tuli yli 170cm, mutta itse jäin 165cm:n tumpiksi. Toisaalta olen ruumiinrakenteeltani mummini ja tätini mallinen (isän äiti ja sisko), jotka ovat siis lyhkäsiä. Geenit siis voivat pomppia miten sattuu.
Minä olen 163cm, mies 186cm. Toivottavasti tyttärestämme tulee siro ja pieni kuten minä. Miksi ap olettaa että kaikki ihannoivat pituutta?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:06"]
Mun isä on jotenkin kummasti päälle 190cm, vaikka äitinsä on 163cm ja isänsä himpun päälle 170cm. Isän siskot on taas kaikki alle 170cm. Mummon isä oli parimetrinen, liekö sieltä periytynyt tuo isän pituus. Oli muuten isänisälle paha pala, että poika oli niin paljon pidempi kuin hän. Paheni vielä vanhuutta kohti kun pituusero senkun kasvoi. Tosin isä oli niin isänsä näköinen, että ei syrjähyppyäkään voinut epäillä.
Sattumaa se taitaa loppupeleissä olla. Geenit menee miten menee. Voivat hypätä kaukaakin ja sitten taas uinua seuraavan sukupolven yli ilmaantuakseen taas näkyviin.
[/quote]
Kuulostaa siltä, että talonmies Pikkarainen on käynyt hieman...