äidin pituus vaikuttaa yllättävän paljon lasten pituuteen.
Isäni on 185cm pitkä. Isän ex-vaimo on vain 160cm. Meidän äiti on 173cm pitkä. Isoveljemme, joka on isän entisestä avioliitosta, on vain 170cm pitkä. Minä ja pikkuveljeni taas olemme pitkiä. Minä 180cm ja molemmat pikkuveljet reilusti yli 190cm.
Muistakaa lyhyet naiset, kun väitätte, että miehen pituus on vähintään 185cm, että omista pojistanne tulee aika varmasti lyhyenläntiä.
Kommentit (88)
Tapauksissa joissa vanhemmilla on paljon pituuseroa, voi tosiaan toisinaan käydä niin että joku lapsi tai kaikki lapset tulee jompaankumpaan paljon pituuden suhteen, eikä mene sinne vanhempien välimaastoon, mutta ei se aina nimenomaan äitiin tule, vaan voi olla että tulevat isäänkin.
Meillä on niin että isän suvussa useimmat, sekä miehet että naiset, on noin 160-165-senttisiä. Isäni on kyllä sellainen aika keskimittainen, jotain 176 cm. Äitini on myös melko pitkä naiseksi, 174 cm. Me lapset ollaan molemmat tulleet isän sukuun, sekä ulkonäöltämme että pituudeltamme, minä 160 cm ja veli 164 cm, semmoisia tummia vantteria karjalaistyyppejä ollaan...
Eh. Oletko ap sitten kuvitellut että isän pituus vaikuttaisi enemmän kuin äidin pituus? Ymmärrätkö mitään genetiikasta?
Minä epäilen että meillä toinen lapsi jää molempia vanhempia lyhyemmäksi. Toinen jotenkin näyttää siltä että voisi ohittaa molemmat.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:31"]Eh. Oletko ap sitten kuvitellut että isän pituus vaikuttaisi enemmän kuin äidin pituus? Ymmärrätkö mitään genetiikasta?
[/quote]
en. Mutta moni ei tunnu ymmärtävän, että omista pojista voi tulla lyhyitä, kun itse on lyhyt. Ja sitten itketään kun oma poika jäi lyhyeksi.
Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:39"]Minä olen 154cm ja lasteni isä 184cm. Poika 185cm ja tytär 171cm...Jokin ei nyt täsmää.
[/quote]
teil on käyny säkä ja muksut periny pituuden isältään.
Mulla on vanhemmat keskimittaa vähän lyhempiä molemmat. Lyhin lapsista on äitiäkin monta senttiä lyhempi ja pisin reippaasti isää pidempi. Lyhimmän ja pisimmän pituusero melkein 30 cm.
Tottakai, jos on lyhyet vanhemmat on todennäköisyys suurempi olla lyhyt, mutta sattuma sekoittaa geenejä niin paljon, ettei ole mitenkään varmaa tuleeko yksittäisestä lapsesta lyhyt vai pitkä. Ei ole mitenkään taattua, että pituus tulee juuri äidin mukaan. Voi tulla isän, tai sitten geeniarpajaisissa saada juuri ne geenit, ettei tule suoraan kumpaankaan.
Ei taida meidän tytöistä tulla kuin keskipitusia, kun isä on 170 ja äiti 172
Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms.
Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:50"]
Pituuteen vaikuttaa hyvin monet eri geenit, ei pelkästään esim. ne jotka määrittää vaikkapa raajojen ja selän pituuttaa vaan myös ne jotka vaikuttaa murrosiän ajankohtaan, kasvuhormonin erittymisen yms.
Esim. tytöillä kuukautisten alkaminen tyrehdyttää useimmiten pituuskasvun. Jos kuukautiset alkaa 10-vuotiaana, ei lapsi yleensä "ehdi kasvaa" kovin pitkäksi verrattuna häneen jolla alkaa vasta 15-vuotiaana vaikka muuten ruumiinrakennetta määrittävät geenit olisi samat.
[/quote]
Mielenkiintoista. Minulla alkoivat kuukautiset ollessani 11-vuotias. Olen 171cm pitkä.
Mun äiti oli 160cm pitkä ja isä 170cm ja musta tuli 181cm pitkä (nainen) ja perin enemmän isäni piirteitä kun äidin.
Minà olen 150 cm, lapsen isä 190 cm, poika on nyt nelivuotiaana kaksivuotiaan kokoinen. On tullut enemmän minuun... Vähän harmi, mutta ei voi mitään. Hä n on ollut aina kovin pieni ja siro.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:01"]
Minà olen 150 cm, lapsen isä 190 cm, poika on nyt nelivuotiaana kaksivuotiaan kokoinen. On tullut enemmän minuun... Vähän harmi, mutta ei voi mitään. Hä n on ollut aina kovin pieni ja siro.
[/quote]
Voi kyllä myös ottaa kasvuspurttia vähän vanhempana. Esimerkiksi mun veljeni oli toooosi pieni aina ylä- asteelle saakka. Nyt on 187 cm.
Mun isä on jotenkin kummasti päälle 190cm, vaikka äitinsä on 163cm ja isänsä himpun päälle 170cm. Isän siskot on taas kaikki alle 170cm. Mummon isä oli parimetrinen, liekö sieltä periytynyt tuo isän pituus. Oli muuten isänisälle paha pala, että poika oli niin paljon pidempi kuin hän. Paheni vielä vanhuutta kohti kun pituusero senkun kasvoi. Tosin isä oli niin isänsä näköinen, että ei syrjähyppyäkään voinut epäillä.
Sattumaa se taitaa loppupeleissä olla. Geenit menee miten menee. Voivat hypätä kaukaakin ja sitten taas uinua seuraavan sukupolven yli ilmaantuakseen taas näkyviin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:31"]Eh. Oletko ap sitten kuvitellut että isän pituus vaikuttaisi enemmän kuin äidin pituus? Ymmärrätkö mitään genetiikasta? [/quote] en. Mutta moni ei tunnu ymmärtävän, että omista pojista voi tulla lyhyitä, kun itse on lyhyt. Ja sitten itketään kun oma poika jäi lyhyeksi.
[/quote]
Eiköhän sen suurin osa ymmärrä.
Eeeh, siis oikeesti voiko äiteen puoleltakin periä geenejä. LOL
Juu, on tosi yllättävää että äidin pituus voi vaikuttaa lapsen pituuteen. Tosi yllättävää.
Meillä isä 180cm, äiti 170cm ja tytär 159cm.. :D
sääli että jaksatte jauhaa vain pituudesta... aivoja ei taida olla kenelläkään, ja tuskin sitten lapsillakaan
Wau, mikä otos!