En ikinä päästäisi lastani kesäleirille! OV
Olin nuorena ns. seurakuntanuori ja mukana monilla lastenleireillä. Nyt, kun minulla on itselläni lapsia ja olen jo kolmekymppinen, tajuan, mitä kaikkea vaarallista noihin leiripaikkoihin liittyy. Silloin ei tullut kyllä mieleenkään.
Lapset uivat päivät pitkät joessa, jossa on kova virta. Toki me valvoimme, mutta emme niin kauhean tarkasti. Saunatiloissa oli tosi liukas kaakelilattia, suojaamaton kiuas yms. eikä kukaan varmasti sipsutellut rauhallisesti. Itsekin uimme paljon, lapsiahan me 15v. olimme myös.
Leirikeskuksissa on varmasti miljoonia vaaranpaikkoja, joita nuoret eivät ymmärrä varoa. Yhtä leiriä kohden oli aina 2 aikuista ohjaajaa, jotka eivät tietenkään olleet koko ajan joka paikassa mukana. Kauhulla muistelen tapahtumia nyt, kun ymmärrän, miten monta oikeasti vaarallista tilannetta oli. Luojan kiitos, kukaan ei hukkunut!
T: ex-leiriohjaaja, nykyinen ope
Olen itse ollut partioleirillä valvojana. Näin jälkeenpäin olin itsekin lapsi. Olin varmaan jotain 13-vuotias. 2 muuta ohjaajaa olivat 12-vuotiaita. Siinä ne ohjaajat sitten olivatkin. Ei aikuisia mukana. Tai tämä oli siis semmoinen yöretki, jolla kai oltiin 2 yötä.
Olin myös seurakunnan kautta leirillä, jossa oli aikuiset lapsineen. Lapsille oli oma ohjelma. Sieltä tuli sitten joku ihan pieni lapsi yksin parinsadan metrin päästä. Eivät olleet huomanneet hävinneen tai vaan päästivät. Ranta vieressä.