Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marlin sima

29.03.2008 |

Olen 38 viikolla raskaana ja lipittänyt Marlin simaa näin kevään korvalla useamman kerran viikossa parina viime viikkona. Siman ystävä kun olen! Vilkaisin ihan mielenkiinnosta pullon kylkeä ja tuoteselostetta ja huomasin kauhukseni, että tässä simassa alkoholipitoisuus on 0,8 tilavuusprosenttia! Myös esikoululaisemme on juonut simaa useamman kerran viikossa. Mulle iski nyt ihan kamala paniikki, että eihän tämä vaan ole ollut vahingoksi vauvalle kun olen tietämättäni juonut alkoholipitoista! Tai onko siman alkoholipitoisuudesta aiheutunut jotain esikoululaisellemme.

Olen ollut siinä käsityksessä, että ns. kaupan siiderissä on alle 1 tilavuusprosentti alkoholia. Nyt kun rupean asiaa miettimään, niin kuinkahan on kotikaljan laita, onko siinäkin alkoholia?

Suhtaudun kielteisesti alkoholinkäyttöön raskaus- ja imetysaikana. Itse olen pitänyt nollalinjan ensimmäisessä raskaudessa ja imetysajassa ja nyt toista odottaessani. Harmittaa ihan kamalasti nyt, kun en ole syynännyt pullon kylkeä aikaisemmin. Mutta tosiaan kun luulin kaupan simaa täysin alkoholittomaksi. Ymmärrän, että kotitekoisessa voi olla potkuja, jos käy liian kauan, mutta että kaupassa olevassa, koko perheelle tarkoitetussa tuotteessa.

Kävi jo mielessä, että pitää laittaa Marlille hieman palautetta tuosta asiasta ja siitä, että säikähdin oikein kunnolla.

Kommentteja kaipaisin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tolla 0,8%:lla on mitään vaikutusta.

Itse jätän kyllä kotikaljan juomatta, ne mitä olen katsonut alkoholipitoisuus on 2,2%.

Vierailija
2/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäki ostin tuota simaa viime vapuksi...silloin olin viimeisillään...jäi juomatta ja meni viemäristä alas kun kotona huomasin olevan prosentteja.Ärsytti oikeen olan takaa...kun tavallista luulin ostaneeni.

Huh...maaria!!! toivottavasti et ole tollaista harrastanut aina silloin tällöin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo 0,8% ole yhtikäs mitään, ellet nyt litrakaupalla sitä kaupan simaa kittaa...

Olen ottanut pari kertaa yhden pienen suullisen punaviiniä, enkä todellakaan pode siitä huonoa omaatuntoa. Muuten onkin ollut sitten nollatoleranssi.

Ja itsetehtyä simaa meinaan ottaa Vappuna aivan takuulla, sen prosenteistahan ei voi kukaan mennä takuuseen.

Eihän tässä voi kohta edes hengittää, kun ei ole takeita siitä mitä haittoja saasteista tai muuten epäpuhtaasta hengitysilmasta on sikiölle. Jos siis liian syvällisesti asiaa ajattelee...

Kanelisokeri 30+2

Vierailija
4/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marlin Sima valmistetaan perinteisesti käymisteitse, josta tuo 0,8% alkoholipitoisuus syntyy tuotteeseen. Kun kotisimaa valmistetaan ja se on valmista kun rusinat kelluvat - pullossa tapahtuu käymistä. Mitä vanhempaa kotisimaa juot sen enemmän siinä on prosentteja. Huomiopa tämä. Tuossa Marlin Simassa tuo % sentään on standardi ja se on tosi vähän alkoholia. Ja kotikaljassa esim. Perhekalja, on alkoholia 2,2%. 1-oluessa on muistaakseni 2,4-2,8% tuotteesta riippuen. Kaikissa näissä tuotteissa merkinnät löytyvät etiketistä.

Suomessa elintarvikkeiden pakkausmerkinnät ovat hyvin merkittyjä ja on jokaisen omalla vastuulla tarkistaa niin alkoholi% kuin ainesosatkin, jos esim. allergiaa perheestä löytyy. Käymisteitse kun valmistetaan tuotteita, alkoholia syntyy aina. Ja huomioikaa tosiaan kotisiman prosentit, jos alkoholimittaria löytyy kotoota niin tarkistakaapa, varsinkin muutamia päiviä vanha sima kuplii avattaessa ja on aikamoista sahtia!

Vierailija
5/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siitä että pullon etiketissä ei lue isolla promillemäärä (joka siis on aivan mitätön) ja varoitus " ei suositella raskaana oleville" ? Ei voi kyllä syyttää kuin omaa ajattelemattomuuttaan tai huonoa yleistietämystä. Sori vaan, mutta kaikesta ei kyllä voi syyttää muita.

Mitä tulee alkoholipitoisuuteen, niin eiköhän haittana tuon siman litkimisessä ole ennemminkin sen sisältämä suuri määrä sokeria, mistä syystä meillä ei sitä juoda muutenkaan kuin ehkä vappuna se lasillinen tai pari.

Vierailija
6/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan silloin tällöin Pommacia sauna- tai nautiskelujuomaksi, hyvä alkoholiton vaihtoehto ja maku on siman ja siiderin tapainen, ei niin makea kuin limsassa. :)

Vierailija
7/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin alkoholin määrä on ihan mitättömän pieni, ja toisekseen, luulisi jokaisen tietävän että tehdään mitä tahansa käymistä käyttäen niin alkoholia muodostuu pakosti.

Itse olen raskauden aikaan nollalinjalla eli en ota sitä yhtäkään kaljaa tai siideriä, mutta varmasti lasin simaa nautin vappuna ihan hyvin mielin.

Vierailija
8/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi sietää kaupansimoja!

Lapsesta asti simaa meillä on, kotitekoista juotu, eipä olla humalaan koskaan tultu :D Ja samaa on oma lapseni myös juonut.

Ja meinaan itse myös nyt raskaana ollessa juoda.

Ei simaa tarvitse monia litroja juoda :D Itse vapun tienoilla yleensä 2-5 lasillista juonut ( en siis yhtenä päivänä)

Mutta onhan esim kaupassa myytävässä siiderijuomassa, ns alkoholittomassakin 0.7%....

Colden capilla on täysin alkoholiton siideri jota ihan kaupoista saa.

Vierailija
9/12 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä simaa pitäisi kerralla vetäistä 5L, jotta se vastaisi esim. yhtä III olutta :) tuskin kukaan nyt pullo tolkulla KERRALLA sitä juo??

itse teen kotikaljat ja simat ja hyvillä mielin juon, koska määrä kerralla on niin vähäinen ettei siitä ole haittaa vauvalle :)

vähän maalaisjärkeä peliin pliis..

cec, kakkonen rv17+1

Vierailija
10/12 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Alkoholi

Äidin on hyvä välttää alkoholin käyttöä raskauden aikana. Täysin turvallista

käyttömäärää ei tiedetä, mutta 1-2 annoksen viikossa ei ole osoitettu haittaavan

äitiä tai sikiötä.

Runsas alkoholinkäyttö haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Alkoholi läpäisee

helposti istukan ja kulkeutuu sikiöön. Päivittäinen juominen on selvästi vaarallisempaa

kuin viikonloppuisin tapahtuva 4-5 kerta-annoksen nauttiminen.

Jo muutama päivittäinen alkoholiannos kaksinkertaistaa keskenmenoriskin.

Yli 10 alkoholiannosta viikossa lisää selvästi kehityshäiriöiden sekä fetaalialkoholisyndrooman

(FAE, FAS) vaaraa. Satunnainenkin humalakäyttö ensimmäisten

raskauskuukausien aikana voi aiheuttaa sikiövaurioita."

Ja toi 1-2 annosta tarkoittaa ravintola-annoksia eli ei simasta saa tollasia ellei sitä käytä pääasiallisena ravintona :). Ole huoletta vaan!

Ehkä kaikki kauhistelijatkin voisivat rauhoittua.

Huomio kaikille oluen ystäville, sitä saa täysin alkoholittomanakin.

Vierailija
11/12 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutaman kerran raskauden aikana ottaa puolikkaan saunaoluen tai pienen tilkan viiniä, siitä ei todellakaan ole haittaa.

Puhumattakaan jostain simasta.

Maalaisjärkeä pitäisi kyllä aikuisten osata käyttää.

Eihän sitä uskaltaisi nyt edes ulkona liikkua, kun katupölyjä putsataan, ja ne pölyt kulkeutuvat äidin kautta myös vauvaan....

Vierailija
12/12 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin myös kotikalja, joten niissä on aina alkoholia on ne sitten kaupan tai itse tehtyjä. Muuten niitä ei voikaan tehdä :)

Varmaan tiedätkin faktat alkoholista raskauden ja imetyksen suhteen, joten niitä en tähän kirjoittele, mutta eihän tuollaisista prosenteista mitään haittaa ole.

Mutta on ihan varmaa että valittamisesta ei mitään hyötyä ole, sille ei voi mitään että sinä et asiaa tiennyt. Mun mielestä ainakin päivänselvä juttu :) Kyllä se alkoholipitoisuus siinä kotikaljassakin mainitaan.

Maaria 41+2 (ja saunan jälkeen puoli pulloa kolmosolutta nautittu :)