Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani käy terapeyilla kokemiensa asioiden takia. Käskin häntä salaamaan sen kavereilta.

Vierailija
29.03.2008 |

Jos on pois koulusta terapian takia, valehtelee olleensa lääkärissä. Sanoin että joku voi ymmärtää väärin, siksi salaaminen parempi.

Teenkö tyhmästi, opettaja tietää, luokkakaverit eivät. Onhan terapeuttikin tavallaan lääkäri, mitä ala muille kuuluu?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri niitä uteliaita juoruämmiä jotka korvat höröllään kaikkein mieluimmin kuulisivat juuri niitä ikäviä juttuja naapureiden lapsista jotta sitten pääsisivät niillä asioilla mässäilemään.

Ap, minun mielestäni lapsen on hyvä oppia, että on yksinkertaisesti jotain asioita jotka ovat vain perheen sisäisiä juttuja eivätkä kuulu kenelläkkään toiselle.

Vierailija
22/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole valehtelua sanoa että menee lääkärille kun menee terapiaan. Voit opastaa lastasi vastaamaan että se on yksityisasia jos udellaan enemmän. Kaikkia asioita ei tarvitse kertoa kaikille.

Musta on tärkeää että kumminkin keskustelet asiasta lapsen kanssa. Kaikilla on yksityisiä asioita, joita ei halua yhteiseksi juorun aiheeksi. Jonkun mummo on tehnyt itsemurhan, toisen isä on alkoholisti ja kolmannen veli on ollut vankilassa tai sisko on lesbo. Perheellä on oikeus yksityisyyteen, eikä se ole valehtelua ettei jokaisesta asiasta kerro kylillä.

Pojan pitäisi myös realistisesti ymmärtää että yhdelle kertominen hyvin todennäköisesti johtaa siihen että koko koulu tietää seuraavana päivänä. Ja sitten sit ei voi enää perua.

5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi alkoholiongelma tai mummonne tappaisi jonkun, sanoisitteko silti lapsellenne että totuus julki!!?

Vierailija
24/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että on ollut huolia perheessä, mutta en oikestaan halua niistä puhua.

On muitakin vaihtoehtoja kuin valehtelu ja totuuden toitottaminen.

Tämäkin on hyvä opettaa lapsille.

-16

Vierailija
25/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi on käynyt kasvatus- ja perheneuvolassa koska on ollut pakko-oireita, pelkotiloja ja ahdistuneisuutta.

Lapsi on halunnut pitää tämän salassa ja tuen hänen päätöstään, ikää hänellä yli kymmenen. Ajat saatiin sovituksi kouluajan ulkopuolelle. Opettajallekaan ei ole kerrottu.

Tiedän että lapset ovat joskus erityisen julmia ja siksi kannatan tuota vaitioloa asiasta niin meidän kun aapeenkin tapauksessa.

Psyykkisiä syitä katsotaan karsaasti ja niistä supistaan selän takana toiseen tyyliin kuin jos jalka on kipsissä.

Vierailija
26/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen itse perheestä, jossa on alkoholisteja ja rikollisia. Ei siitä lapsena kellekään puhuttu. Nykyään olen joutunut opettelemaan, ettei se ole minun häpeäni, enkä enää salaile perhetaustaani. Se että joutuu salailemaan asioita lapsena johtaa helposti siihen, ettei osaa muodostaa läheisiä ihmissuhteita myöhemmin elämässä. Ei siis ole rohkeutta olla oma itsensä, heikkouksineen ja vahvuuksineen.

Lapselle voi toki sanoa, ettei hänellä ole velvollisuutta kertoa lääkärikäyntiensä syytä kenellekään. Mutta suoranainen kieltäminen ja valehtelemaan käskeminen kyllä osoittaa juuri sen, että pidät itse asiaa häpeällisenä. Ja tämä häpeä tarttuu lapseenkin.

Yleisesti ottaen olen huomannut, että ihmiset ymmärtävät ja hyväksyvät yllättävän paljon, jos asioista puhuu suoraan. Lapsetkin ymmärtävät, jos niille sanoo, että lapsesi on joutunut kokemaan ikäviä asioita ja käy juttelemassa niistä lääkärin kanssa, etteivät ne jää vaivaamaan mieltä. Yksityiskohtaisesti mitään ei tietenkään tarvitse alkaa selittämään, vaan voi todeta, ettei niistä ole kiva puhua.

Vierailija
27/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, poika ei asiaa salaile kaikilta, sukulaiset jne tietävät, koulussa ainoastaan ei puhuta asiasta.

ap

Vierailija
28/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse puhua salaislusta vaan kaikkea ei kaikkien tarvitse tietää. Saa ja pitää olla yksityisiä asioita. Sen voi pojallekin jo kertoa.

Terapiassa käymisessä ei ole mitään hävettävää, mutta monien ihmisten asenteet ovat nyt mitä ovat. Lapset tuskin ajattelee sitä enempiä, mutta itsekin pieneltä paikkakunnalta olevana olen sitä mieltä että elämä on helpompaa kun ei anna naapureille juorun aiheita turhaan.

Vierailija
29/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutukaan, kiitos juuri tällaisen asenteen.

Ap:lla ei ole oikeutta käskeä lasta valehtelemaan. Voi olla rehellinen ja sanoa, että jos kerrot tästä luokassa, he eivät välttämättä ymmärrä, saattavat kiusata. Mutta on reilua kertoa myös, ettei näin välttämättä käy, ja että nämä asiat ovat vähän hankalia.. Lapsi saa siis itse päättää mitä tekee, EI SAA KÄSKEÄ VALEHTELEMAA ONHAN TUO NYT JUMALAUTA ITSESTÄÄN SELVÄÄ!!!! " Ei tässä mitään hävettävää ole mutta kenellekään et sitten kerro tästä, onko selvä" - onpa oikea naisen logiikka!

Vierailija:

Ei tarvitse puhua salaislusta vaan kaikkea ei kaikkien tarvitse tietää. Saa ja pitää olla yksityisiä asioita. Sen voi pojallekin jo kertoa.

Terapiassa käymisessä ei ole mitään hävettävää, mutta monien ihmisten asenteet ovat nyt mitä ovat. Lapset tuskin ajattelee sitä enempiä, mutta itsekin pieneltä paikkakunnalta olevana olen sitä mieltä että elämä on helpompaa kun ei anna naapureille juorun aiheita turhaan.

Vierailija
30/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on aikamoista riskipeliä käskeä lasta vaikenemaan ja valehtelemaan asiasta, samalla näet viestität lapselle hyvin vahvasti, että asiassa on hävettävää - siinä ei edes auta se, että lapselle vakuuttelet ettei ole hävettävää jos samaan aikaan toimit päinvastaisesti. Lapsi kun on vielä aika suoraviivainen olento ja näkee asiat aika eri näkökulmasta kuin aikuinen.

Ymmärrän toki, että haluat asian salata muilta lapsilta ja kyläläisiltä, mutta viisainta olisi ollut puhua asiasta lasta hoitavan psykologin /psykiatrin sekä opettajan kanssa ja kysyä heidän mielipidettään ja ehdotusta, miten asiassa kannattaisi parhaiten toimia.

Mutta hienoa on tietenkin se, että lapsesi saa apua =)

Haluaisin kommentoida jonkun toisen vastausta, jossa kirjoittaja kertoi lapsensa käyneen juttelemassa psykologin / psykiatrin kanssa pelkotiloista, pakko-oireista jne. Miksi ihmeessä et asiasta kertonut opettajalle? Se olisi nimittäin lapsesi etu ja auttaisi lastasi! Opettajan olisi tärkeä tietää noista asioista, näin hän pystyisi ottamaan asian huomioon paremmin luokkatilanteissa jne.

Miksi ihmeessä salata tuollaisia asioita jos se opettajan informoiminen auttaisi lasta? Eikö tärkeintä kuitenkin olisi se, että lapsi saisi parhaan mahdollisen avun?

Vierailija
31/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan jos on ollut rehellinen alusta asti, ei sitä kiusaamista niin helposti tule.

Vierailija:

välillä tutkimuksissa. Äitinsä yrittää valehdella, että on muuten vain lääkärissä. Kun juoru levisi koululaisten keskuuteen niin poikaa on kiusattu aivan älyttömästi.

Vierailija
32/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n hävetä. Siksi noista asioista kannattaa olla avoin, että nää tabut katoaisi. Ei tosiaan tarvitse kaikkea kertoa kaikille, ei mitään jos ei huvita, mutta valehtelemaan ryhtyminen on todella tyhmää.

Vierailija:

ovat juuri niitä uteliaita juoruämmiä jotka korvat höröllään kaikkein mieluimmin kuulisivat juuri niitä ikäviä juttuja naapureiden lapsista jotta sitten pääsisivät niillä asioilla mässäilemään.

Ap, minun mielestäni lapsen on hyvä oppia, että on yksinkertaisesti jotain asioita jotka ovat vain perheen sisäisiä juttuja eivätkä kuulu kenelläkkään toiselle.

Vierailija
33/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan ole käskenyt ryhtyä mitään julistamaan ja tiedottamaan perheen asioista, mutta kyllä lapsi omalla tavallaan saa myös asioista puhua muille.

Vierailija:

tulisi alkoholiongelma tai mummonne tappaisi jonkun, sanoisitteko silti lapsellenne että totuus julki!!?

Vierailija
34/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoin myös opettajalle, että käyn lääkärissä. Ei kuulunut vanhempieni eikä omasta mielestäni kenellekään muulle. Haluaisitteko itse, että kaikki ihmiset tietävät, että käyt esim. pahoinpideltyjen vaimojen tukitapaamisissa tai AA:ssa tai missä tahansa? Tai gynekologilla? Joku yksityisyys on lapsellakin oltava. Jokainen päättäköön itse, kuinka paljon haluaa muiden tietävän.

Vierailija
35/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi alapäässä kukkakaalia muistuttva kondylooma taikka isällä samanlaista kukkakaalia pippelin varressa. Mitään ei saa salata ettei vain tule lapselle traumoja.

Vierailija
36/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää ensin itse omalle kohdallenne, mitä kaikkea olette valmiit kuuluttamaan koko maailmalle. Miksi lapsen oikeus olisi tässäkin asiassa taas heikompi?

Vierailija
37/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä koulussa. Minusta hänellä on siihen oikeus.

Vierailija
38/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei kuulunut kenellekään. Ei edes opettajille. Oli oma ja perheeni asia.

Vierailija
39/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä kukakin on. jos mun lapsesta olis kyse, niin en tiedä haluaisinko että kaikki tietäis asiasta, se voi olla kiusaamisen aihe. lapset on niin julmia. jos lapseni itse haluaa kertoa niin en varmaan voisi sitä estää, mutta itse kertoisin opettajalle, en muille.

Vierailija
40/69 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali vanhempi tajuaa, ettei lapsen kuulu tietää kaikkea. Lapselle ei tarvitse kertoa kaikkea. Lapsen ei tarvitse tietää äidin gynekäynneistä, terapioista jne. Lapselle riittää selitys " äiti kävi lääkärissä" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän