5 parasta ystäväpariskuntaanne - heidän amattinsa?
mulla:
n: tradenomi- m: pk
n: sairaanhoitaja - m: pk
n: sairaanhoitaja yamk - m: amis
n: tradenomi - m: lakimies
n: Di - m: Di
Kommentit (127)
erikoisia. Ei siis mitään käsitystä elämän realiteeteista! Jos koko seurapiiri koostuu saman alan ihmisistä kuin itse on, niin erilaisuuden ymmärtäminen saattaa olla aika vaikeaa.
Olen nimittäin vilpittömästä ihmetellyt / kauhistunut sitä asiaa että tuntemani juristit (joilla ei onneksi ole kovin vastuullista työpaikkaa) ovat suvaitsemattomampia, todellisuudentajuttomimpia ja pahansuovimpia ihmisiä joita olen ikinä tavannut.
Mut toivo elää- ehkä kaikki ei oo samanlaisia...
Osaatteko olla vapaalla juttelematta työasioista?
Musta kun tuntuu että kun parin kaveripariskunnan miehet on mieheni opiskelukavereita, keskustelu aina jossain vaiheessa lipsahtaa tekniikkaan :)
Olemme itse ihan eri aloilta, mikä on tehnyt ystäväpoppoostakin aika sekalaisen seurakunnan :)
sairaanhoitaja - insinööri, näitä kolmekin, mutta laitetaan nyt yhteen kertaan
nuorisotyöntekijä - tehtaassa kolmivuorossa (noloa, en tiedä ammattinimikettä), ja tällaisiakin pariskuntia itse asiassa kaksi
toimittaja - insinööri
tehdastyö - putkimies
myyntipäällikkö - insinööri
Ammatti ja koulutus ei taida aina olla ihan sama juttu... tai lähellekään. Mut laitetaan tähän joidenkin ystäviemme koulutuksia.
* n DI + m tradenomia vastaava
* n DI + m tradenomia vastaava
* n FM (humanistinen ala) + m KM
* n KMT + m juristi
* n suurtalousemäntä + m ?
* n tradenomi + m ?
* m tekniikan tohtori
* m FL (sairaalafyysikko)
* n FM (humanistinen ala)
* m FM (humanistinen ala)
* n KM
* n FM (humanistinen ala) + m FM (luonnontieteet)
* n FM (luonnontieteet) + m FM (luonnontieteet)
* n FM humanistinen ala + m yo (keskeyttänyt FM opinnot)
* n KTM + m FM (luonnontieteet)
Sori noi kaikki ei ollut pariskuntia, kun osa on eronnut ja osa ei ole puolisoa itselleen löytänyt/huolinut tms. ja en tainnut ihan lukumäärässäkään pysyä.
en nyt halua yleistää, mutta juuri luin eräästä tutkimuksesta, että minkään muun alan opiskelijoiden taustat eivät ole yhtä homogeenisia kuin juridiikan. Johtuu varmaan osittain siitäkin että heitä on lukumäärällisesti aika vähän (verrattuna vaikka ekonomeihin, joita on moninkertainen määrä). Suurin osa heistä lähtöisin juristiperheistä tai muuten vain varakkaista oloista. Sitten kun kaveripiirikin koostuu samanlaisista tyypeistä, niin mitä muuta voi odottaa kuin todellisuudesta vieraantumista ja sietämätöntä snobismia?
Minäkin tunnen muutaman juristipariskunnan ja todellakin elitistisempiä ihmisiä saa hakea...
1. n taitelija - m taiteilija (molemmat käyneet ammattikorkean)
2. n restonomi - m tradenomi
3. n ylioppilas kaupan kassalla - m ylioppilas tehtaassa
4. n ekonomi - m pienyrittäjä (ammattikorkean käynyt)
5. n tutkija - m tutkija
itse olemme: n opiskelija (FM) - m valtion virkamies (VTM)
YTM+FM
viulunsoitonopettaja+FM
FM+ekonomi
FM
merkonomi+DI
FM+luutnantti
FM:t ovat kyllä opiskelleet aika eri juttuja...
itse FM+FT
(nainen ensin)
lääkäri + psykologi
tutkija + aineenope
yrittäjä + tutkija
yrittäjä + aineenope
(en muista mikä numero)
puutarhuri
laborantti
talouspäällikkö
arkkitehti
insinööri
kirjastonhoitaja
seppä
sosiaalityöntekijä
teatteriohjaaja
jne.
mutta ehkä pysytään nyt niissä ystäväpariskunnissa
Mikä tekee juuri SINUN ystäväpiiristäsi niin erityisen että pitää oikein kaikki ystävät ja heidän ammatit tuoda esille?
Luuletko ettei meillä muilla ole enempää kuin 5 hyvää kaveripariskuntaa joilla on hienot ammatit???
Melkein kaikki ystävämme ovat vielä opiskelijoita, kuten mekin. Sen voin kuitenkin todeta jo nyt, että melko samankaltaisia aloja edustamme, variaatio ei ole valtaisan suuri. Humanisti-toimittaja-opettaja-muusikko -ympyröitä lähinnä. :)
opettaja - autoinsinööri
opettaja - opettaja
opettaja - assistentti
opettaja - DI
opettaja - opettaja
Aika yksipuolista...
siksikö, että itse kerroit vain viisi ja 34 kertoi enemmän ja nyt kaikki luulee, että sulla on vain ne viisi? Mäkin mainitsin vain viisi, mutta ei mua ärsytä, jos joku teki toisin. Vai oletko jotenkin kontrollinhakuinen, kukaan ei saa poiketa annetuista ohjeista eikä soveltaa niitä mitenkään? Ohje on ohje ja sitä on pakko noudattaa. Mikä muuten oli sun ammattisi?
- toimittaja & muusikko
- projektipäällikkö & raksamies
- myyntijohtaja & rakennusliikkeen pomo
- yrittäjä & virkamies valtionhallinnossa
- virkamies valtionhallinnossa & elinkeinojohtaja kunnalla
katsotaas:
mies taistelulajiopettaja, nainen näyttelijä
nainen lastenhoitaja, mies autonasentaja
nainen rakennuspiirtäjä, nainen arkkitehti
nainen lääkäri, mies ohjelmoija
mies ohjelmoija, nainen sosiaalityöntekijä
(mitähän ap ajaa takaa? Jotain sosiaalista jaottelua? itse ollaan kääntäjä ja projektipäällikkö, vilkutukset vaan tutuille :)
n: insinööri m insinööri
n toimittaja m toimittaja
n järjestötyöntekijä m. lakimies-ekonomi
n järjestötyöntekijä m muusikko-mediatyöntekijä
n tradenomi laskutuksessa -m tradenomi autoliikkeessä joku
sen verran pienet piirit että alkaa olla tunnistettava.
Koulutuksen laittaminen olisi parempi systeemi.
Itse luulen, että varsinkin aloilla, joita opiskellaan aika pitkään ja tavallaan suljetuissa oloissa, syntyy juuri tällaisia ystäväpiirejä, joissa kaikki samaa ammattia. Sen sijaan esimerkiksi ammattikoulun käyneet eivät varmaankaan ole hankkineet kaikkia ystäviään ammattikouluaikana samalta linjalta, vaan variaatio on suurempi.
Sen sijaan on aika helppo ymmärtää, miksi lääkäreillä tuppaa niin puolisot kuin suurin osa kavereitakin olemaan lääkäreitä, sen verran tiiviisti pitkän ajan joutuvat olemaan yhdessä. Vähän vähemmässä määrin sama juttu esim. DI:llä, ekonomeilla yms. jotka käyvät usein vielä erillisiä koulujakin (toki molempia aloja voi opiskella yleisyliopistoissakin, mutta suurin osa opiskelee erillisissä kouluissa.)
Vierailija:
(mitähän ap ajaa takaa? Jotain sosiaalista jaottelua? itse ollaan kääntäjä ja projektipäällikkö, vilkutukset vaan tutuille :)
1. n: juristi, m: juristi
2. n: sairaanhoitaja, m: taksiyrittäjä
3. n: kasvatustieteilijä, m: yrittäjä (koulutus pelkkä peruskoulu)
4. n: humanisti (opettaa ruotsia aikuiskoulutus-yrityksessä)
m: vakuutusmyyjä (joku ammattikoulu- ei alaanliittyvä- koulutus)
5. n: kemisti, m: kelloseppä (mutta tekee muita töitä)
tässä muutama. Suurin osa kavereistamme on taiteellisella/graafisella alalla (kuten olemme itsekin), hyvin erilaisilla koulutustaustoilla