Miksi kotiäidille ei makseta palkkaa?
Lapseni on yli 3-vuotias ja ainoa raha minkä saa siitä, että hoitaa lapsensa itse on lapsilisä, jonka saa joka tapauksessa. Hoitopaikkaa ei ole vielä saatu, joten ei voi mennä edes töihin.
Miksi tämä yhteiskunta olettaa, että vanhemmat hoitavat lapsensa ilmaiseksi?
Kommentit (60)
Lapseni ovat 6-, 5- ja 2-vuotiaita ja helpommalla pääsen nyt kun olen kotona kuin jos olisin töissä. Aamulla saa nukkua kaksi tuntia pitempään, kuin jos olisin töissä, ruokatauot saa pitää milloin huvittaa ja miten pitkät haluaa. Olen oma pomoni. Tässä vaan netissä roikun kesken " työpäivän" . Isommat lapset on ulkona ja pienin nukkuu päiväunia. Kahvituntini on kestänyt jo reilun tunnin. Jee, palkkaa vaan tästä ja paljon!
Joo, ei se yhteiskunta niin vaan toimi. Entä jos kotipuutarhurit rupeisivat vaatimaan yhteiskunnalta palkkaa oman nurmikkonsa leikkaamisesta. Kokit vaatisivat yhteiskunnalta palkkaa kun tekevät kotona ruokaa jne. Mene töihin, yhteiskunnalla on vastuu hoitaa lapsesi, ei maksaa palkkaa sinulle siitä, että hoidat omat lapsesi.
En ymmärrä yhtään, miksi kotona tehtävää työtä pidetään ei-tuottavana, kun sama työ ulkoistettuna on taas tuottavaa.
Vierailija:
Tekisin töitä, jos voisin (minulla on oma yritys), mutta en pysty, koska hoidan lasta.
Hoidan lasta, eikä kukaan maksa minulle siitä mitään. Olen ihan tyhjän päällä. Jos kerran käytän työaikaani lapsen hoitamiseen, niin miksi siitä ei makseta mitään sen takia, että lapseni on yli 3 v.
Miksi kotiäidin oletetaan hoitavan lapsensa ilmaiseksi. Tottakai hoidan mielelläni lastani, mutta vähän paha on maksaa laskuja, kun siitä ei makseta mitään.
Vai olisikohan asia kuitenkin niin että mieluummin valitat täällä kuin oikeasti ajat asiaa, jonka ihan varmasti saat kuntoon kun nostat äläkän. Tämä siis edellyttäen että ihan oikeasta yritystoiminnasta/ työstä on kyse.
Siinä tapauksessa kun kokit ja kotipuutarhurit saisivat suurimman osan palkastaan yhteiskunnalta eikä asiakkaalta, tämä vertaus voisi toimia. Yhteiskunnalle tulee huomattavasti kalliimmaksi järjestää lapselle päivähoito, kuin maksaa kotona olevalle vanhemmalle kotihoidontukea.
Vierailija:
Joo, ei se yhteiskunta niin vaan toimi. Entä jos kotipuutarhurit rupeisivat vaatimaan yhteiskunnalta palkkaa oman nurmikkonsa leikkaamisesta. Kokit vaatisivat yhteiskunnalta palkkaa kun tekevät kotona ruokaa jne. Mene töihin, yhteiskunnalla on vastuu hoitaa lapsesi, ei maksaa palkkaa sinulle siitä, että hoidat omat lapsesi.
Ja kyllä minä olen tehnyt iltaisin ja viikonloppuisin, kun mies on kotona, mutta olisi joskus kivaa tehdä töitä ihan normaaliin päiväsaikaankin, eikä aina illalla väsyneenä tai viikonloppuisin, jolloin jaksaa tehdä vain sen välttämättömimmän. Kotihoidontuki + kuntalisä oli ihan ok ja siksi lapsi olikin kotihoidossa tähän asti.
Mutta jos muuallakin Euroopassa naisen kotona tekemä työ otetaan huomioon verotuksessa ja muulla tavoin, niin miksi sitä ei sitten Suomessa sitä oteta huomioon ja tämän kotona tehtävän työn merkitystä vähätellään.
tai teetkö oikeasti mitään. Suomessa kaikki saavat lapsensa hoitoon, jos sitä haluavat. Paikkaa pitää hakea se 4kk etukäteen ellei ole kyse äkillisestä tarpeesta. Miksi et hakenut paikkaa ajoissa?
Se että yhteiskunta tukee lasten hoitoa kodin ulkopuolella on itse asiassa aika uusi ajatus, jonka tarkoitus on saada naisetkin tuottavaa työhön ja raha pyörimään. Kun sinä menet töihin, siitä on hyötyä yhteiskunnalla - samoin lastesi hoitajan työllistymisestä on hyötyä yhteiskunnalle. Ihan raa' asti ajatellen lasten kotihoidosta ei pitäisi missään vaiheessa maksaa mitään sen enempää kuin oman kodin siivoamisesta tai ruoanlaitosta omalle perheelle. Kotihoidontuen avulla kuitenkin annetaan perheille jonkin verran mahdollisuutta päättää itse miten pitkään lapsia hoidetaan kotona.
Enkä minä siitä päiväkoteja syytä. Toki olisi voinut laittaa lapsen jo aiemmin hoitoon, mutta toisaalta kotihoidontuki oli hyvä lisä. Ihmetyttää vain, että se pitää lopettaa kun lapsi täyttää 3.
Vierailija:
Kun sinä menet töihin, siitä on hyötyä yhteiskunnalla - samoin lastesi hoitajan työllistymisestä on hyötyä yhteiskunnalle.
kun jonkun ne lapset kuitenkin pitää hoitaa.
Kun on kerran niiiiiin vaikeaa ja ikävää pitää huolta omasta lapsestaan ilman, että siitä sinulle maksetaan.
Anteeksi vain, mutta en oikein mitenkään ymmärrä näiden kotiäitien asennetta, jotka ei arvosta yhtään tekemäänsä työtä vaan heidän mielestään on ihan ok. raataa ilmaiseksi, vaikka jos joku toinen tekisi saman työn, hänelle maksettaisiin siitä.
Minusta kotona tehtävä työ on niin arvokasta, että siitä pitäisi saada myös rahallinen korvaus, mutta miksi se ei sitten ole sitä ilmaiseksi raatavien av-kotiäitien mielestä. Ette taida juuri arvostaa itseänne tai tekemäänne työtä.
Hoitopaikan on järjestyttävä. Kunnalla ei ole muuta vaihtoehtoa. Se ei ehkä ole sieltä, mistä ensisijaisesti haluaisit, mutta paikan varmasti saat.
Yhteiskunta ei myöskään velvoita sinua hoitamaan lapsia kotona vaan tarjoaa päivähoitopalveluita jonne voit piltit kärrätä ja mennä itse töihin. Tästä syystä yhteiskunta ei ole mitenkään velvollinen maksamaan kotiäideille palkkaa!
Muuten ei saada tulevaisuuden veronmaksajia, eikä Suomi pysy suomalaisena.
Tätäkään en ymmärrä miksi suomalainen yhteiskunta ei juurikaan arvosta suomalaisia perheitä ja kannusta lasten tekemiseen, sen sijaan kaiken maailman muslimimaahanmuuttajille lapsilaumoineen kyllä kärrätään rahaa.
Arvot on jotenkin vinoutuneet.
että joka toinen 1,7 lapsen äiti jää loppuelämäkseen, tai vaikkapa n. 20 vuodeksi kotiin ja heille maksetaan palkkaa siitä? Tässä yhteiskunnassa jokaisella terveellä ihmisellä on mahdollisuus elättää itsensä työllä, omien lasten hoitamista ei katsota työksi, josta pitäisi maksaa palkkaa. Kuten ei omien pyykkien pesua, itselle ruuan valmistamista, itse oman tukan leikkaamista ja värjäämistä jne. Ei niitä lapsia ole kenenkään pakko tehdä, ehkäisy on keksitty ja abortinkin saa helposti. Muuten, kotiäitiys EI ole työtä, vaan normaalia perhe-elämää, josta ei makseta ja josta ei ole syytä maksaa kenellekään yhtään mitään. Ei töissä käyvillekään makseta siitä, että hoitavat lapsiaan esim. klo 17-07.
niin mistähän ne rahat otetaan? Ylipäätään byrokratiasta voisi karsia järjettömän määrän rahaa ja kohdentaa rahat mielekkäämmin.
Ja ylipäätään lasten hoitamisessa on kyse satsauksesta tulevaisuuteen, se on työtä, joka jonkun on joka tapauksessa pakko tehdä, joten miksi siitä ei voisi maksaa myös korvausta. Lasten hoitaminen ei tosiaan ole verrattavissa mitenkään siivoukseen tai tiskaamiseen, jonka voi jättää vaikka tekemättä, jos haluaa. Lapset on ihmisiä ja heitä on pakko hoitaa joka päivä.
Kun ap menee töihin hän alkaa ansaita rahaa josta maksaa veroja eli yhteiskunta hyötyy.
Kun ap:n kotiin palkataan lastenhoitaja hän alkaa ansaita rahaa josta maksaa veroja eli yhteiskunta hyötyy.
Sekä ap että lastenhoitaja kuluttavat enemmän rahaa ansiotasonsa noustua. Tavaroista ja palveluista maksetaan veroja eli yhteiskunta hyötyy. Ja kaiken edellä mainitun lisäksi työssäkäymisen ja työllistymisen kerrannais- ja välillisvaikutukset.
Vieläkö jollekin jäi epäselväksi miten yhteiskunnalle on enemmän hyötyä tuottavista yksilöistä kuin kotiäideistä?
No säästyisihän tuolloin yhteiskunnan varoja, jotka menee päivähoidon kustannuksiin.
Kotiäitiys ei ole työtä, mutta lastenhoito on. Eikö se kotiäiti tee sitä siinä kotona ollessaan? Saahan pph:kin palkkaa vaikka ei olisikaan sitä täyttä määrää lapsia hoidettavana.
Vierailija:
Mistä v*tusta ne rahat revitään siihen, että joka toinen 1,7 lapsen äiti jää loppuelämäkseen, tai vaikkapa n. 20 vuodeksi kotiin ja heille maksetaan palkkaa siitä? Tässä yhteiskunnassa jokaisella terveellä ihmisellä on mahdollisuus elättää itsensä työllä, omien lasten hoitamista ei katsota työksi, josta pitäisi maksaa palkkaa. Kuten ei omien pyykkien pesua, itselle ruuan valmistamista, itse oman tukan leikkaamista ja värjäämistä jne. Ei niitä lapsia ole kenenkään pakko tehdä, ehkäisy on keksitty ja abortinkin saa helposti. Muuten, kotiäitiys EI ole työtä, vaan normaalia perhe-elämää, josta ei makseta ja josta ei ole syytä maksaa kenellekään yhtään mitään. Ei töissä käyvillekään makseta siitä, että hoitavat lapsiaan esim. klo 17-07.
Tekisin töitä, jos voisin (minulla on oma yritys), mutta en pysty, koska hoidan lasta.
Hoidan lasta, eikä kukaan maksa minulle siitä mitään. Olen ihan tyhjän päällä. Jos kerran käytän työaikaani lapsen hoitamiseen, niin miksi siitä ei makseta mitään sen takia, että lapseni on yli 3 v.
Miksi kotiäidin oletetaan hoitavan lapsensa ilmaiseksi. Tottakai hoidan mielelläni lastani, mutta vähän paha on maksaa laskuja, kun siitä ei makseta mitään.