Autotietäjät hoi
Miksi tietyt merkit tekee ja on aina tehneet niin huonoja autoja? Esim. Fiat, Renault ja Mini.
Kommentit (10)
Voisiko joku autoista oikeasti ymmärtävä kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietää?
Olen ihan hemmetin utelias.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku autoista oikeasti ymmärtävä kertoa?
Voisi.
Autoteollisuus on aikanaan ollut isossa roolissa noissa maissa. Tehtaan ei ole tarkoituskaan tehdä liian kestäviä autoja, vaan sellaisia, jotka kestävät jonkin aikaa ja sitten kuluttaja ostaa uuden. Lisäksi ainakin Ranskassa ja Italiassa oli aikoinaan autojen verotus säädetty siten, että suuret, isomoottoriset ja tehokkaat autot käytännössä suljettiin markkinoilta pois ja juuri tällaiset tipparellun tapaiset olivat vastaavasti paljon halvempia. Sellaisiin autoihin ei ollut mieltä laittaa kalliita, laadukkaita osia ja Etelä-Euroopan työkulttuurikin oli aikanaan mitä oli - lakkoja lakkojen perään.
Oon aina ollut sopivasti normisuomalainen
Tällainen verkkarimies
Vienyt lapset kouluun, harrastuksiin
Syötä, juota, painanut niska hies
Ja kun saapuu perus viikonloppu, perjantai
Kolikolla heitän, se on kuulkaas joko tai, joko tai
Kruunalla kotiin ja klaavalla Esson baariin.
Laatu ei ole etelä-Euroopassa mikään kriteeri auton valmistuksessa.
Ennen vanhaan välimeren maissa tehtiin autoja jotka olivat muuten kelvollisia ja tyylikkäitäkin mutta eivät aina kestäneet Suomen talvea. Brittiautot eivät olleet juuri parempia.
Automarkkinoiden kansainvälistyttyä britit luopuivat suurelta osin autoteollisuudesta ja esim mini on nykyään BMW:n sisarmalli - esimerkiksi Mini Coyntryman on sama auto kuin BMW 225E.
Essonbaarissa puhutaan edelleen ranskalaisten rapeudesta. Tosiasiassa ranskikset ovat sekä sähköjen että rusotesjojauksen kannalta sangen hyviä. Stellantis-autot Fiat, Peugeot, Citroen jne ovat ruosteenkestoltaan parempaa keskikastia ja tämän vuosituhannen Renaultit ovat jopa tavallista parempia.
Köytännössä vain japanilaiset tehdään viiden vuoden käyttöä varten (sikäläinen verotus suosii tätä). Muista itäautoista en tiedä, mutta olen pitänyt korealaisia laadukkaampina kuin japanilaisia. Kiina on innpvatiivinen mutta tuore toimija, ei tietoa.
Italialaiset ja ranskikset tekee kauniita autoja mutta edes ne kalliit ei toimi kunnolla.