Onko todella ihmisiä, jotka eivät käy paskalla joka päivä???
Se on jo merkki vakavasta ummetuksesta jos ei päivittäin tule tavaraa ulos...
Kommentit (21)
Mulle riittää 1-2 kertaa viikossa, ei mitään ummetusta, ihan normaalia.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2008 klo 11:00"]
Se on jo merkki vakavasta ummetuksesta jos ei päivittäin tule tavaraa ulos...
[/quote]
Minä olen sellainen ihminen, mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja suoli toimii aika hitaalla välillä valitettavasti.
Kaikki eivät ole mitään paskatykkejä. Normaali ulostamistiheys aikuisella on 1-3 vrk:n välein. Keskiarvo varmaan noin joka toinen päivä.
joudumme syömään ulostuslääkkeitä päivittäin, mutta silti kakka ei tule useammin.
Liikaa lihaa, maitotuotteita ja sokeria, liian vähän kasviksia ja muita kuituja.
Ja kyllä, terveellisempiää ruokavaliota noudattavilla ihmisillä (ja ei-länsimaisissa ruokakulttuureissa) suolisto toimii kyllä päivittäin, useampiakin kertoja. Eikä ole ruuansulatuselimistön syöpiäkään niin paljon kuin täällä.
Kuona-aineet hautuvat suolistossa sitä pidempään, mitä harvempi ulostamisväli. Juuri tästä syystä paksusuolensyöpä ym. sairaudet ovat lisääntyneet.
Kyllä ideaali suolen toimimisväli terveydellisestä näkökulmasta on päivittäin. Siihen pitäisi ainakin pyrkiä, esimerkiksi lisäämällä kuidun ja nesteen määrää ruokavaliossa.
Itse kärsin vuosikaudet laiskasta suolesta, tai ainakin kuvittelin niin... Kokeilin aivan varmasti KAIKKI maailman ulostuslääkkeet, apteekin kuituvalmisteet, peräruiskeet jne. Kunnes sitten eräs tuttu lääkäri kehotti kokeilemaan olemaan ilman noita muutaman viikon ajan. Määräsi minut syömään paljon porkkanoita, vadelmia ja kaurapuuroa sekä juomaan luumumehua, ja välttämään vatsaa kovettavia juustoja ja liharuokia.
Uskokaa tai älkää, suoleni alkoi toimia ihan luonnostaan. Samalla pääsin eroon noiden ummetuslääkkeiden aiheuttamista jatkuvista vatsanväänteistä, turvotuksesta jne. ja pikkuhiljaa pääsin pois niiden aiheuttamasta koukusta, jossa olin vuosikaudet ollut.
Kuitenkin mieheni paskoo ihan joka päivä ja 2 - 3 kertaa. Mystistä, eikö!?
Silti kävin aamulla kolme kertaa ja illalla kolme.
juuri yksi niistä syistä miksi naisten pitäisi olla vielä miehiäkin tarkempia pitämään huolta siitä, että ruokavalio on terveellinen eikä liian lihapainotteinen.
Vierailija:
juuri yksi niistä syistä miksi naisten pitäisi olla vielä miehiäkin tarkempia pitämään huolta siitä, että ruokavalio on terveellinen eikä liian lihapainotteinen.
miesten ja naisten erolla tässä suhteessa. On vain eri ruumiinrakenne, eri määrät lihasmassaa, erilainen ravinnontarve ja erilainen hormonitoiminta, ja siitä vaan seuraa tiettyjä juttuja.
Tosin yhdessä taannoin lukemassani artikkelissa spekuloitiin, että voisiko tämä jotenkin olla yhteydessä siihen että miehet ovat olleet niitä metsästäjiä (ja syöneet lihapainoitteisempaa ruokavaliota) kun taas naiset ovat sillä välin kuopsutelleet juureksia maasta. Että elimistö olisi jotenkin sopeutunut erityyppiseen ruokavalioon? Mene tiedä.
En tajua itsekään, mistä johtuu, Kakkani on myös usein tosi kovaa, joten vessakäynti ei houkuttele senkään takia. Mutta sitten kun tavaraa tulee, sitä tulee paljon. :)
Kunnes sitten päätin tehdä asialle jotain, alkoi kyllästyttää tämä ikuinen ummetus, joka oli välillä jopa aika kivuliaskin.
Aloin syödä paljon kuituja ja juomaan enemmän vettä. Lopputulos on että käyn nyt lähes päivittäin paskalla.
MUTTA kyllä se on tavallaan ärsyttävää kun joutuu istua siinä pöntöllä kerran päivässä, ja ei koskaan tiedä milloin se iskee. Välillä se tulee aamulla just kun pitäisi lähteä töihin, ja siinä kun sitten istuu pöntöllä niin bussi ehtii mennä, GRRRRRRR.
Alussa tuli jopa aikamoisia " ylilyöntejä" kun alkoi yhtäkkiä armoton paskahätä, ja ei ollutkaan vessaa lähettyvillä. Noh, sitten sitä juostiin aikamoista juoksujalkaa kotiin, onneks koti oli sen verran lähistöllä....
Että kyllä sen vuoksi olisin mielummin jatkanut tahtia 1x vikko paskamista, vaikka ei olekaan kovin terveellistä.
Ei kerta viikossa voi olla normaalia. Miettikää nyt järjellänne miten ne ulosteet mätänee suolistossa.
Mulle on sanottu joskus että ihanne olisi kerran aamulla ja kerran illalla, siis ihan joka päivä. Näin suolisto tyhjenisi sopivaa tahtia.
Itse käyn 2-3 krt päivässä.
kasviksilla saisi suoliston toimimaan. En syö lihaa ja maitotuotteistakin vain noin 2 siivua juustoa ja jogurtin aamupalalla. Muuten noudatan maidotonta diettiä. Kananmuna korvattu soijalla. Syön myös ruisleipää ja vältän valkoista leipää ja jauhoja. En kärsi ummetuksesta sanan varsinaisessa merkityksessä eli oloni on ihan ok, vaikka ulostan noin 2 kertaa viikossa eli 2-3 päivän välein.
Ainoa keino millä saan suolen toimimaan välittömästi on jos juon jotain alkoholipitoista. Kiva käydä kylässä, jossa tarjotaan lasi punaviiniä ja kykkiä sitten loppuilta paskalla :-D
ja suomalaiset (eriyisesti naiset) syö sitä tosi paljon.
Mulla on kellontarkka suolisto - joka aamu aamupalan jälkeen lähtee pörisemään. Yleensä vielä kerran tai pari myöhemmin päivällä toimii.
6½v lapsi about joka toinen päivä, joskus päivittäin ja joskus menee kolmannelle päivälle ja 5v lapsonen 1-2x/päivässä, joskus harvoin jää päivä väliin.
Ihan normisekaruokaa syömme, päviittäin ruisleipää, lapset aamu-ja iltapuuronkin sekä hedelmiä.
Vierailija:
En tajua itsekään, mistä johtuu, Kakkani on myös usein tosi kovaa, joten vessakäynti ei houkuttele senkään takia. Mutta sitten kun tavaraa tulee, sitä tulee paljon. :)
Minulla alkoi pari vuotta sitten hirveä ummetus ja kokeilin kaikkea mahdollista - omasta mielestäni - eikä mikään auttanut. Sitten valkeni, etten juonut tarpeeksi. Kuidun lisääminen oli vain pahentanut ummetusta! Elimistössäni ei siis ollut tarpeeksi nestettä, jotta sitä olisi riittänyt ulosteisiin.
Terveellinen ruokavalio riippuu kulttuurista