10v tytölle kirja joululahjaksi, mutta mikä?
Kommentit (12)
mä luulen että ella-sarja ja heinähatut on vähän sillä rajalla että onko jo nuoremmille. RIippuu, miten paljon tämä tyttö lukee (mulla itsellä 11v poika, jolla lukihäiriö ja noin on sen luettavia nyt) Monet tuon ikäiset on jo lukeneet potterit jne.
Mä ehkä itse antaisin jotain Narniaa tai Anna- ja runotyttösarjaa tai muita klassikoita. Turvallisella linjalla. Tai sitten sitä TImo Parviaisen Sammon takojat- sarjaa.
Ohjeita esim. näyttelemiseen tai lauluesiintymisiin.
"Staraksi seitsemässä päivässä." Ohjeita esim. näyttelemiseen tai lauluesiintymisiin.
Olin ujo ja huonolla itsetunnolla varustettu koulukiusattu ja olisin varmaan luulllut, että tämäkin lahjanantaja piti minua niin surkeana, että tarviin ohjeita "esiintymiseen":
tietokirja esim. "hakukone"/ otava on meidän 8 v tytön suosikki
Tosin taitaa löytyä vain divareista. Richard Adamsin kirja, luin juuri omalle 10-v:lle.
Silkkipääsky, kiinalaisen kymmenvuotiaan kohtalosta oli kans tykätty.
kirjat esim. Pikku pappilassa, Iiris-rukka,Kaarinan kesäloma, Merri Vikin Lotta-kirjat,
Johanna Spyrin Heidi-kirjat, Enid Blytonin Viisikot,Merja Jalon hevoskirjat, Anni Polvan Tiina-kirjat, Astrid Lindgrenin Saariston lapset, Marikit , Tove Janssonilta Muumilaakson marraskuu, Vaarallinen juhannus ym.
Riippuu ihan hirveästi lapsesta, mutta ensimmäiset kirjat on aika varmoja kaikille.
Myyjä suositteli.
Itse luin tuon ikäisenä esim. Tuija Lehtisen Mirkka-sarjaa ja Catherine Cooksonia =D
uppoo heppakirjat esim. Merja jalon uusin. Koirakirjat esim koulutus, agility...
Ellat ja Risto Räppääjät jo liian lapsellisia
kirjat esim. Pikku pappilassa, Iiris-rukka,Kaarinan kesäloma, Merri Vikin Lotta-kirjat,
Johanna Spyrin Heidi-kirjat, Enid Blytonin Viisikot,Merja Jalon hevoskirjat, Anni Polvan Tiina-kirjat, Astrid Lindgrenin Saariston lapset, Marikit , Tove Janssonilta Muumilaakson marraskuu, Vaarallinen juhannus ym.Riippuu ihan hirveästi lapsesta, mutta ensimmäiset kirjat on aika varmoja kaikille.
Esim. nuo Iris-rukat on pientä tekstiä ja tiheessä, varmaa vaikee lukee noin nuoren. Pitää varmaa olla aika selkeetä tekstii että pysyy mielenkiinto. Jos hevosista tykkää noi Merja Jalon kirjat on kyllä varmasti kivoja, tai sitten Marvi Jalolla on vähä vastaavia. Helena Meripaasi on tehny kivoja koirakirjoja, Päivi Romppasen Vilma-kirjat myös. Ite luin aikoinaan kaikki Lotat ja Vilmat ja myös runotytöt ja melkee koko kirjaston tarjonnan :)
tai ella ja äf yksi... tai risto räppääjä top secrit