Nainen, jolla 340 000e velkaa vastaa kysymyksiin.
Kommentit (27)
sillä, kenen nimissä laina on, ei ole mitään merkitystä varainsiirtoveron kannalta. Ainoastaan saat vähentää yhden prosentin enemmän maksetuista koroista verostuksessasi ensiasunnon omistajana. Sinun tapauksessasi (jos olet " tuloton" kotiäiti), tuolla prosentilla ei ole mitään merkitystä. Jotkut ostaa niitä asuntoja ihan ilman lainaakin! Ainoastaan omistusuhde merkkaa, joten jos omistatte puoliksi, ei ensiostajan veroetu koske sinua.
Mites jos miehesi haluaa erota? Hänelle kuuluu puolet asunnosta (340 000:2) eli annat miehellesi 170 000 ja joudut myymään asuntosi ja jäät silti velkaa pankille 170 000! Luulen, että sinua on sumutettu pahasti linssiin.
Ihme mies sulla kun haluaa maksaa lainaa joka ei ole hänen nimissään. Miehellä ei vissiin ole myöskään työtuloja, joista voisi vähentää oman osansa asuntolainan koroista (niitähän saa vähentää myös muun kuin ensiasunnon ostaja). Vai onko sulla itsellä niin paljon pääomatuloja, että saat vähennettyä korot yksi kokonaisuudessaan?
Edelleen et ole vastannut, mitä te säästätte sillä, että _laina_ on yksin sun nimissä. Tiedätköhän itsekään?
asunnoista on huima ylitarjonta, varsinkin isoista omakotitaloista ja samalla niiden hinnat romahtaa. Sorry, mutta näin käy. Eikä siihen tarvita mitään näkijänlahjoja, vähän tietoa väestötieteestä ja matematiikasta...
katselin noita papereita ja kyllä se tosiaan niin on, että talo on kokonaan minun nimissäni! :) Aikas hauskaa, en tuota tosiaan itse tiennyt. Noh, ei haittaa.:)
ap
... että sinuna kysyisin nöyränä juristilta että mitä mahdollisessa ero- tai kuolematilanteessa tapahtuu omaisuudelle. En ymmärrä logiikkaa että laina ja talo on nimissäsi mutta miehesi maksaa sen. Mahdollisessa riitaisessa erossa miehesi voi helposti todistaa että hän on ollut omaisuuden tosiasiallinen omistaja. Tosin kun teillä ei ole avioehtoa niin omaisuus menee puoliksi mikäli puolitusta ei katsota miehellesi kohtuuttomaksi (!) jos hän tosiaan kustantaa talon. Eli ennen kuin rehentelet muuallekin omistusjärjestelyittesi neroutta niin tarkistuta se ensin ammattilaiselta. Ihmettelen pankkia joka on antanut lainan ja talon nimiisi, ilmeisesti miehesi omaisuus on takavarikossa tai hän on luottokelvoton. By the way, meillä talo on nimissäni kuten lainakin mutta maksan sen itse ja tämä näkyy meidän papereista.
miksi ihmeessä laina pitäisi olla puoliksi?
ap