Olipa " kiva" käydä kaverilla kahvilla eilen...
Olen juuri aloittanut äitiyslomani ja hoitovapaalla oleva kaverini kutsui mut luokseen kahville. Tarkoituksena oli saada juteltua viime aikojen kuulumiset kunnolla. Vaan kuinka kävi! Kaverin ipanat roikkui koko ajan mussa kiinni ja kärttivät leikkimään hippaa, piilosta yms. Kaverini vaan hymyili vieressä eikä sanonut lapsilleen mitään. Minä yritin puhua lapsille, että tulin tänne äitiänne tapaamaan, mutta ei auttanut yhtään. Kamala kitinä ja vinkuminen vieressä... :-/ En mä enää jaksa tämän mahani kanssa riekkua ympäri taloa lapsia viihdyttämässä, enkä edes sitä varten sinne mennyt. Kaverini istui koko mun vierailun ajan perse kii tuolissa ja joi kahviaan rauhassa. Tosi reilua...
Mä en ainakaan omilta lapsiltani tuollaista salli. Jäi ikävä fiilis tuosta käynnistä eikä toiste tee mieli edes mennä.
Kommentit (23)
sitten mukaan, niin olisitte molemmat saaneet juoda kahvia rauhassa?
Kuulostat ällöltä tiukkikselta joka odottaa ekaa lastaan! Opit vielä!
Tottakai ystäväsi lapset olivat innoissaan tulostasi! En minäkään sanoisi lapsilleni, että menkää muualle...lapset ovat osa elämääni ja kuuluvat sinne minne minäkin! Jos se ei jollekin sovi niin etsikööt muualta ystäviä!
Eipä sinullakaan taida niitä ystäviä pian olla....
Onko teistä tosiaan ok, että vieraat lapset vetävät vierasta kädestä ja hyppivät päälle vaatien leikkimään?? Eivätkä usko mitään? Ei mulla moista ole tapahtunut kenenkään toisen kaverin luona. ap
Ei vierasta voi velvoittaa leikkimään ja viihdyttämään lapsia. Jos pyydetään kahville, niin idea on vaihtaa kuulumisia. Toki lapset ovat tervetulleita mukaan kahvipöytään. Ei lasten kuitenkaan tule tottua siihen, että kaikkien tehtävä on viihdyttää HEITÄ. Ajatelkaa nyt, millaisia huomion hakuisia aikuisia heistä kasvaa - kaikki pyörii vain HEIDÄN ympärillään.
Mutta täällähän tunnetusti kommentoivat ne, joiden elämän keskiö on lapset ja niitä ei koskaan saa kieltää.
Jos aikuisvieras tulee, lapset leikkikööt keskenään, näin minunkin mielestäni.
Lapsien tulee oppia, että aikuiset voivat jutella toisessa huoneessa ja silti olla tarvittaessa läsnä, ei viihdyttäjinä.
Olisihan lasten äiti voinut vain käskeä lapset leikkimään keskenään kahvittelun ajan eikä istua vain tuppisuuna. Ei lasten pidä tottua siihen, että saa aina kaiken huomion. Tottakai siis vieraat monesti huomio jollakin tavalla lapsiakin, mutta ei niin, että koko vierailuaika menee siihen ja aikuiset ei juttele keskenään ollenkaan.
Eikai ystäväsi ole mikään ajatustenlukija, joka osaa komentaa lapset pois jos et sano mitään. TOLLO ap!! Onneksi mulla ei ole sun kaltaisia ystäviä....
Vierailija:
Ei vierasta voi velvoittaa leikkimään ja viihdyttämään lapsia. Jos pyydetään kahville, niin idea on vaihtaa kuulumisia. Toki lapset ovat tervetulleita mukaan kahvipöytään. Ei lasten kuitenkaan tule tottua siihen, että kaikkien tehtävä on viihdyttää HEITÄ. Ajatelkaa nyt, millaisia huomion hakuisia aikuisia heistä kasvaa - kaikki pyörii vain HEIDÄN ympärillään.
Toki odotan, että vieraamme jollain tavalla huomioivat myös lapset, mutta kenenkään ei todellakaan tarvitse lähteä leikkimään piilosta tms. Enkä salli kenenkään repimistä, vaatteissa roikkumista tai päälle kiipeilyä. Meidän lapsemme eivät ole mitään apinalaumaa vaan heiltä odotetaan tiettyjä käytöstapoja.
Voi vähän aikaa jutella ja leikkiä aikuisvieraan kanssa, mutta jossain vaiheessa on annettava aikuisten jutella keskenään ilman jatkuvia turhia keskeytyksiä.
Ei siitäkään hyvää seuraa, jos lapset aina saavat olla huomion keskipisteenä.
Sekö se on ainut vaihtoehto, jos lapsia ei viihdytetä koko vierailuaikaa, niin lapsia sitten ei pidetään yhtään minään? Voi luoja..
saatko esim kieltää heitä ym ym? Olisit itse avannut suusi tai sitten olet herkällä tuulella....
Pitäisikö teistä siis kutsu ystävän luo kahville tulkita: " tervetuloa meille viihdyttämään lapsiani että saan istua rauhassa"
nostakoot se äiti takamuksensa ylös ja viihdyttäkööt omia lapsiansa. ei todellakaan oo vieraitten tehtävä leikittää toisten lapsia.
Vierailija:
saatko esim kieltää heitä ym ym? Olisit itse avannut suusi tai sitten olet herkällä tuulella....
Ja kyllä mä niitä lapsia huomioin heti kun sinne menin. Vein heille pienet viemisetkin. Ihastelin uudet lelut jne. ap
Meillä lapsille ollaan mahdollisimman paljon läsnä aina, kun olemme paikalla heidän hereilläollessaan. Jos meille esim. tulee joku perhe kahville, touhuaa silti yleensä ainakin toinen meistä tarvittaessa myös lasten kanssa. Ja onpa me jopa pelattu lautapelejä koko porukalla, hui! Ei me tietenkään lasten omiin leikkeihin sentään ängetä, mutta jos joku lapsistamme haluaa kaipaa huomiota meiltä, hän sitä kyllä myös saa. Ja nimenomaan hyvällä ennemmin kuin pahalla... Iltaisin lapset sitten menevätkin tyytyväisinä ajoissa nukkumaan, jolloin meille jää kahdenkeskistä ja omaa aikaa ihan riittämiin (ja aikaa myös istua iltaa esim. yökylävieraiden/isäntäperheen kanssa rauhassa ihan aikuisten kesken).
Yksi tuttavaperheemme toimii juuri toisinpäin. He eivät pistä tikkua ristiin lastensa eteen, ellei kyse ole jostain tosi pahasta riitatilanteesta tai esim. onnettomuudesta. Heidän puolestaan lapset saavat tehdä ihan mitä lystäävät hereillä ollessaan. Vanhemmat haluavat olla rauhassa ja jutella vieraiden kanssa " aikuisten juttuja" ennemmin kuin käyttää esim. vartin jonkun leikin alullelaittamiseen. Ainoa raja, minkä he lapsilleen asettavat on, että heidän on pysyttävä lastenhuoneessa ja osattava ratkoa riitansa itse. Muuten seuraa kamalaa ärjymistä ja tukistuksiakin :-/ Ja auta armias, kun ilta tulee... Yllättäen pojat kaipaavat extrahuomiota vanhemmiltaan ja tuppaavat vuorotellen aikuisten luo valittamaan milloin kylmää, kuumaa, janoa, nälkää tai " en-saa-unta" -fraasiaan. Sitä nukutusrumbaa vanhemmat sietävät helposti kolmekin tuntia! :O Hyvästi aikuisten oma ilta.
Mikä sopii yhdelle perheelle, on toisille kauhistus. Silti itse olen sitä mieltä, että kylässä pelataan isäntien säännöillä, jos ne nyt on edes jokseenkin hyväksyttävissä (tyyliin ei satuteta eikä pelotella lapsia). Mekin on nyt asennoiduttu niin, että leikimme heillä ollessamme vähän vähemmän lasten kanssa ja yritämme kestää iltashown. Ja käymme heillä aika harvoin enää ;) Näen ennemmin heitä muissa merkeissä joko kokonaan ilman molempien lapsia tai esim. Lintsillä, jossa saa olla ihan " luvan kanssa" lapsen riemussa mukana.
PS. Ja ap: totta, eiköhän enemmistö vihjaisi, että " koittakaas lapset keksiä jotain kivaa tekemistä, kun meillä on nyt vähän jutut kesken" tms. Etenkin jos näkisi kaverinsa otsasuonen pullistuvan ;) Ehkä tuo kaverisi vain ei hoksannut, esim. väsymys voi vaikuttaa?
Vierailija:
Ihan lasten kanssa olisi pitänyt leikkiä ja antaa niille ressukoille vähän huomiota, on se hurjaa kyllä! Ja ajatteles - sulla on omakin tulossa, kukas sitä sitten viihdyttää? HUOH! Typerä nainen.
Ei ole vieraiden tehtävä viihdyttää lapsia, ei varsinkaan jos siihen ei tunne minkäänlaista intoa.
lapsetkin tietävät tämän, eivätkä vaadi erityishuomiota silloin kun vieraita on.
Ihan lasten kanssa olisi pitänyt leikkiä ja antaa niille ressukoille vähän huomiota, on se hurjaa kyllä! Ja ajatteles - sulla on omakin tulossa, kukas sitä sitten viihdyttää? HUOH! Typerä nainen.