Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Onko yleissivistyksessäsi aukko? Mitä et tiedä, vaikka kuuluisi tietää?

Vierailija
26.03.2008 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti huomaan niitä aukkoja varmaan viikottain

Vierailija
2/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä olo on kuin emmental juustolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyyliin, et tiedä/muista koska Suomi itsenäistyi-> vaikka ehkä kuuluisi tietää...

Vierailija
4/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun yleissivistyksessäni ON kyllä aukkoja viihteen puolella. En tätä nykyää tiedä kovin monia nuorisobändejä enkä tv-sarjojen juonenkäänteitä tai edes henkilöitä. Ja aukko ON siis sillä tasilla, että se on aukko yleissivistyksessä.

Vierailija
5/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuullisessa tehtävässä. Mutta minkäs teet, olin tosi huono äidinkielessä.

Vierailija
6/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolle missille, ja sitten kävin miettimään että kuka oli Suomen eka pressa.

En tiedä!

Ja olen lukenut yliopistossa kulttuurihistoriaa... Voi apua!

Ståhlberg?

Vierailija
7/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opiskeltu monet kerrat...

Vierailija
8/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voi muistaa kaikkea koulussa opetettua, varsinkaan niitä asioita, jotka eivät olleet mielenkiintoisia, kuten historia. Ja sitten on vielä paljon muutakin (siis muuta kuin koulussa opetettu), jota varmasti kuuluisi tietää, mutten tiedä.

Vierailija
9/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliin milloin oli mikäkin sota, tai itsenäistymisvuosi. Historiantietämys ja maantieto on mulla aika heikkoja. En esimerkiksi osaa sijoittaa useimpia Suomen kaupunkeja kartalle. Julkkikset, näyttelijät ja laulajat muistan kuin vettä vaan :-) Luen lehtiä ja katson uutisia, että sellainen yleistieto on muuten hallussa.

Vierailija
10/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kyllä lehtiä ja katson uutiset päivittäin, mutta kiinnostus on niin heikkoa ettei mitään jää mieleen. Käyn kuitenkin äänestämässä.

Vierailija
11/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä parilla vuodella väärin ja silti olla sivistynyt, jos TIETÄÄ, mitä kaikkea Suomen itsenäistymiseen liittyi. Ja jos tätä ei tiedä, niin on kyllä tosi vaikea pitää ihmistä sivistyneenä.

Sama asia toisin päin, on olemassa tietty ihmisityyppi sellaisia " tali-ihantala-mielisiä" , jotka osaavat ulkoa kaikki talvi- ja jatkosodan käänteet, kaatuneiden määrät, aselajit, kenraalien jokaisen aterian ja rakasttaren jne. Se EI ole yleissivistystä, vaan kilahtamista sotahistorian yhteen siivuun. Yleissivistystä on ymmärtää laajemmin, mistä toinen maailmansota jotui, mitä tahoja siinä oli mukana, mitkä olivat merkittävimpiä käänteitä ja nyt tulee avainkohta: MITEN NÄMÄ ASIAT OVAT VAIKUTTANEET MAAILMAAN, niin että siitä tuli sellainen, kun se nyt ympärillämme on.

Historia ei ole vuosilukuja eikä presidenttien nimiä. Jos sellaisena se on koulussa esitetty, vika ei ole teidän.

Vierailija
12/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään politiikasta, ei hajuakaan mikä on oikeistolainen, vasemmistolainen, porvari jne.

En ymmärrä historiasta mitään, en tiedä milloin mikäkin sota on ollut, kuka on ollut presidenttinä jne.

En ymmärrä mitään mika waltareita ja schindlerin listoja (?) ja muita mitkä " kaikkien kuuluu tietää"

En tiedä urheilijoista mitään. Kimi Räikkönen on ainut minkä tiedän ja sekin vain siksi, kun siitä jatkuvasti puhutaan. Mutta hiihdot ym. ei hajuakaan mitä ovat.

Valtiopäivät, parlamentti, oppositio jne. ihan hepreaa mulle.

Syy näihin moniin asoihin on kiinnostuksen puute. Ei vaan kiinnosta pätkän vertaa, kun on muutakin elämää!

Vierailija
13/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin v1918 tapahtumat pitäisi lukea vähän tarkemmin... onhan noita. paikallistuntemuksessa on paljon aukkoja.

Vierailija
14/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, etten lukenut pitkää fysiikkaa, harmittaa hiukan.

Vierailija
15/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään hajua mitä ne tarkoittaa, esim. nihilisti. ????

nro16:

Prosenttilaskuista osaan laskea vain: paljonko on 75% 132:sta. En osaa laskea jos tulee tehtävä tyylin: 55 on 32% jostakin luvusta. Mikä tämä luku on? Voisiko joku opettaa???

Vierailija
16/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan, missään, ikinä lukion jälkeen tavannut ainuttakaan ihmistä, joka puhuisi noista asioista. Ainut innokas oli lukion hissan maikka ja häntä ei onneksi enää tarvitse katella.

Olen enemmän kiinnostunut ihmisistä ja heidän välisistä suhteistaan. Luen paljon psykologiaa. Olen kiinnostunut ihmisten käyttäytymisestä. Myös runot ja kaikki lapsiin liittyvä on kiinnostavaa. Sekä liikunnalliset jutut.

Kuka sen määrittää, että asiat, joita minä en tiedä, ovat yleissivistystä? Mielestäni olen tavallista älykkäämpi ja tiedän monestakin asiasta paljon. Voi olla, että pitäisin sinua todella tyhmänä, jos livenä tavattaisiin!

T: 15

Vierailija
17/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivistyssanoja... ja politiikasta ihan pihalla... Historiasta puhumattakaan... ja yksi ilta yritettiin miehen kanssa muistella raamatun juttuja (katottiin sitä jeesuksen kärsimytarinaa) ja opetuslapsia ym. mitä koulussa on opetettu, joo voin kertoa, ei muistettu mitään..

Vierailija
18/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 55 on 32% jostain luvusta A, niin:

0,32 x A = 55

100% on niinku 1 jolloin 32% on 0,32. Tällä prosenttiosuudella kerrottuna tämä vielä tuntematon luku on siis 55.

Ratkaistaan A:

A= 55/0,32=171,875

Tarkistetaan asia:

0,32x171,875=55

Auttoiko yhtään..?

Vierailija
19/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svinhufvud

Vierailija
20/27 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on tällainen ihan perusjuttu: en tiedä mitä eroa on virus- ja bakteeritaudilla.