Ilmeisesti jarrutus on sähköautoissa konstikasta
Katsoin juuri asiaa käsittelevän videon, missä tuli ilmi että sähköautoissa ei välttämättä jarrupoljinta käytetä auton hidastamiseen juuri lainkaan joten jarruvalojen toiminta on täysin auton ohjelmiston logiikasta kiinni. Videon tekijän esimerkissä tämä hidasti sähköautollaan jarrupolkimeen koskematta niin että sähkömoottori hidasti autoa ja jarruvalo syttyi vasta kun auto oli täysin pysähtynyt. Ilmeisesti myös kaasupolkimeen voi olla yhdistettynä jonkinlainen jarrutustoiminto. Menee yksinkertaisetkin asiat näymmä mutkikkaiksi.
Kommentit (37)
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Eihän polttomoottoriautossakaan jarruvalot syty, jos nostat jalan pois kaasulta.
Sähköautoissa on ulisijoiden mielestä pelkkiä vikoja. Tiedetään :D Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
Perässä hiihtäjän luulisi olevan hereillä, pitävän riittävä etäisyys edessä ajavaan ja omia pieniä silmiään käyttäen havaita, jos edellä ajavan vauhti hidastuu vaikka jarruvalo ei palaisikaan.
Vetyrotta siis seuraa sähköautonyt ryhmää ja rientää siellä tänne oksentamaan pahaa oloaan X-D
Ja jos pinnistät aivosi äärimmilleen ehkä ymmärtäisit että ongelma oli jenkkien lainsäädäntö.
EU on määritellyt jarruvaloille kiihtyvyysrajat jolloin ne pitää syttyä, oli hidastamisvoima mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Modernista autosta voisi poistaa kaikki takavalot kokonaan kun harvoin siellä mikään valo palaa muutenkaan.
Siellähän palaa valo vain tarvittaessa, eli jarruttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoissa on ulisijoiden mielestä pelkkiä vikoja. Tiedetään :D Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
Muutos. Universumin ainut pysyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Se, että jarrutus on sähköautossa voimakasta mutta jarruvalot eivät välttämättä pala, eikä takanatulija näin heti tiedä että se edessäoleva sähköauto hidastaa.
Vierailija kirjoitti:
Perässä hiihtäjän luulisi olevan hereillä, pitävän riittävä etäisyys edessä ajavaan ja omia pieniä silmiään käyttäen havaita, jos edellä ajavan vauhti hidastuu vaikka jarruvalo ei palaisikaan.
Eli jarruvalot on mielestäsi täysin turhia?
Kohta on tilanne se että autoissa ei tarvita yhtään mitään kun luulisi ihmisten tajuavan niin ja näin ilmankin. No ei se ihan niin mene kuin ehkä jonkun autistin täydellisessä mielikuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän polttomoottoriautossakaan jarruvalot syty, jos nostat jalan pois kaasulta.
No ei se polttomoottoriauto kyllä kauheasti silloin jarrutakaan, kuten sähköauto ottaessaan jarrutusenergiaa takaisin sähköksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Se, että jarrutus on sähköautossa voimakasta mutta jarruvalot eivät välttämättä pala, eikä takanatulija näin heti tiedä että se edessäoleva sähköauto hidastaa.
Ok. Olenkin pohtinut että näkeekö takana tuleva. Ajan siis itse sähköautolla. Tietysti turvaväli olisi pidettävä. Tietty mua ei lohduta jos joku ajaa perään. Voihan polttomoottoriautollakin tehdä moottorijarrutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Se, että jarrutus on sähköautossa voimakasta mutta jarruvalot eivät välttämättä pala, eikä takanatulija näin heti tiedä että se edessäoleva sähköauto hidastaa.
Ok. Olenkin pohtinut että näkeekö takana tuleva. Ajan siis itse sähköautolla. Tietysti turvaväli olisi pidettävä. Tietty mua ei lohduta jos joku ajaa perään. Voihan polttomoottoriautollakin tehdä moottorijarrutuksen.
Voi toki, mutta monikaan tuskin harrastaa sellaista että 80km/h vauhdissa heittää jonkun kakkosen silmään moottorijarruttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perässä hiihtäjän luulisi olevan hereillä, pitävän riittävä etäisyys edessä ajavaan ja omia pieniä silmiään käyttäen havaita, jos edellä ajavan vauhti hidastuu vaikka jarruvalo ei palaisikaan.
Eli jarruvalot on mielestäsi täysin turhia?
Eivät, mutta edes ne valot eivät auta mitään jos se 10 sentin päässä ajava Lippalakki-Eero ajaa takapuskuristasi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoissa on ulisijoiden mielestä pelkkiä vikoja. Tiedetään :D Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
- ne ovat todella kalliita
- akuston valmistus kuormittaa luontoa rankasti
- renkaista irtoaa merkittävä määrä haitallisia pienhiukkasia
- akkutakuun loppuessa ne kelpaavat vain varaosiksi
- hitaan latauksen takia ne ovat epäkäytännöllisiä
Siinä jotain. Eivät ne sentään pelota ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Se, että jarrutus on sähköautossa voimakasta mutta jarruvalot eivät välttämättä pala, eikä takanatulija näin heti tiedä että se edessäoleva sähköauto hidastaa.
Ok. Olenkin pohtinut että näkeekö takana tuleva. Ajan siis itse sähköautolla. Tietysti turvaväli olisi pidettävä. Tietty mua ei lohduta jos joku ajaa perään. Voihan polttomoottoriautollakin tehdä moottorijarrutuksen.
Voi toki, mutta monikaan tuskin harrastaa sellaista että 80km/h vauhdissa heittää jonkun kakkosen silmään moottorijarruttaakseen.
Ei sähköautokaan huvikseen jarruttele keskellä moottoritietä. Lähestyttäessä risteystä, nopeusrajoituksen muuttuessa tms ainakin oma autoni hiljentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottori jarruttaa. Rekuperaatio tai mikä lie. Toki myös jarrupoljin. Mikä oli outoa mielestäsi?
Se, että jarrutus on sähköautossa voimakasta mutta jarruvalot eivät välttämättä pala, eikä takanatulija näin heti tiedä että se edessäoleva sähköauto hidastaa.
Ok. Olenkin pohtinut että näkeekö takana tuleva. Ajan siis itse sähköautolla. Tietysti turvaväli olisi pidettävä. Tietty mua ei lohduta jos joku ajaa perään. Voihan polttomoottoriautollakin tehdä moottorijarrutuksen.
Voi toki, mutta monikaan tuskin harrastaa sellaista että 80km/h vauhdissa heittää jonkun kakkosen silmään moottorijarruttaakseen.
Ei sähköautokaan huvikseen jarruttele keskellä moottoritietä. Lähestyttäessä risteystä, nopeusrajoituksen muuttuessa tms ainakin oma autoni hiljentää.
Noniin, siinä meillä oikein Ritari-Ässä. Auto hoitaa ajattelun ja sinä vain istut kyydissä ihmettelemässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän polttomoottoriautossakaan jarruvalot syty, jos nostat jalan pois kaasulta.
No ei se polttomoottoriauto kyllä kauheasti silloin jarrutakaan, kuten sähköauto ottaessaan jarrutusenergiaa takaisin sähköksi.
Mutta se voi hidastua nopeasti ylämäessä.
Modernista autosta voisi poistaa kaikki takavalot kokonaan kun harvoin siellä mikään valo palaa muutenkaan.