Voiko olla ihmisellä näin helpottunut olotila?!!
Tänään sain varmistuksen lääkäriltä, että pääsen sektioon!!
Kommentit (22)
kuin alatiesynnytys. Lisäksi on jotenkin hämmentävää, että äiti ei ole valmis synnyttämään lastaan. Se on siis ihan täysin absurdia mun mielestä. Siis ymmärrän kyllä pelon, tottakai meistä jokainen pelkää synnytystä, kuuluukin pelätä, mutta ei niin paljoa, että olisi valmis luovuttamaan vastuun oman lapsensa synnyttämisestä muille... En tiedä näkeekö kukaan asiaa samalla tavalla, mutta jotenkin mä koen synnytyksen tosi isona henkisenä tapahtumana (vaikka arvostan terveydenhuoltoa valtavasti, enkä halua yhtään alentaa sairaalan arvoa synnytyksessä muuten) ja musta tuntuisi todella hirveälle, jos joutuisin luovuttamaan odottamani lapsen syntymisen jollekin ulkopuoliselle...
Tuntuu myös hassulle, että pelkää alatiesynnytystä, mutta ei sektiota. Se on vähän, kuin pelkäisi hampaiden harjausta, mutta ei juurihoitoa... :D
synnytystä enemmän kuin sektiota pelkäisin. Alakautta on vain kokemusta, mutta silti..
Vierailija:
kuin alatiesynnytys. Lisäksi on jotenkin hämmentävää, että äiti ei ole valmis synnyttämään lastaan. Se on siis ihan täysin absurdia mun mielestä. Siis ymmärrän kyllä pelon, tottakai meistä jokainen pelkää synnytystä, kuuluukin pelätä, mutta ei niin paljoa, että olisi valmis luovuttamaan vastuun oman lapsensa synnyttämisestä muille... En tiedä näkeekö kukaan asiaa samalla tavalla, mutta jotenkin mä koen synnytyksen tosi isona henkisenä tapahtumana (vaikka arvostan terveydenhuoltoa valtavasti, enkä halua yhtään alentaa sairaalan arvoa synnytyksessä muuten) ja musta tuntuisi todella hirveälle, jos joutuisin luovuttamaan odottamani lapsen syntymisen jollekin ulkopuoliselle...Tuntuu myös hassulle, että pelkää alatiesynnytystä, mutta ei sektiota. Se on vähän, kuin pelkäisi hampaiden harjausta, mutta ei juurihoitoa... :D
Sektiossa et joudu kärsimään kivuista (vasta jälkeenpäin ja silloin saat tujuja lääkkeitä), synnytyksessä kyllä. Sektiossa kukaan ei tule naureskelemaan, vähättelemään, tiuskimaan että on sitä muutkin kärsineet ja selvinneet - synnytyksessä pahimmassa tapauksessa kyllä. Sektion sujuvuuteen ja oikeuksiesi toteutumiseen ei vaikuta synnytyspaikka, kohdalle osuva henkilökunta ja henkilökemiat, synnytyksessä kyllä, mitä suurimmassa määrin. Tässäpä joitakin syitä, miksi monet pelkäävät synnytystä mutteivat sektiota, ainakaan läheskään niin paljon.
kohdallesi osuvalla hlökunnalla on todellakin merkitystä. voit saada operatööriksi kokeneen erikoislääkärin tai ensimmäistä itsenäistä sektiota tekevän aloittelijan. Joskun sekä nukutuslääkäriksi että operoivaksi sattuu aloittelija ja voi itku kun käy sääliksi niitä äitejä.. Ja eroa on lopputuloksessakin, on selvää, ettei aloittelija kykene saamaan lasta ulos yhtä pienestä reiästä tai ompelemaan yhtä hyvin. Puhumattakaan siitä, kun aloitteleva anestesialääkäri tökkii kerta toisensa jälkeen nikamavälejä eikä ylpeys anna periksi hakea toista apuun ihan heti.
Vierailija:
Sektiossa et joudu kärsimään kivuista (vasta jälkeenpäin ja silloin saat tujuja lääkkeitä), synnytyksessä kyllä. Sektiossa kukaan ei tule naureskelemaan, vähättelemään, tiuskimaan että on sitä muutkin kärsineet ja selvinneet - synnytyksessä pahimmassa tapauksessa kyllä. Sektion sujuvuuteen ja oikeuksiesi toteutumiseen ei vaikuta synnytyspaikka, kohdalle osuva henkilökunta ja henkilökemiat, synnytyksessä kyllä, mitä suurimmassa määrin. Tässäpä joitakin syitä, miksi monet pelkäävät synnytystä mutteivat sektiota, ainakaan läheskään niin paljon.
Sekin on jännä, että saa sellaisen kuvan tästä sektioiden ihannoimisesta, että sektiossa ei voi käydä lapselle mitään. Olen kuullut tapauksista joissa mm. lapsen päähän vedettiin viilto ja lapsi kuoli, lapsen niskat katkesivat ja lapsi kuoli, aloitteleva lääkäri ei saanut lasta tarpeeksi vikkelästi ulos ja lapsi kuoli hapenpuutteeseen. Ja sitten vielä lukuisa määrä erilaisia pienempiä komplikaatioita. Ja tietenkin vielä puhumattakaan äidin kohtukiinnikkeistä, revenneistä kohduista, tulehtuneista kohduista, tulehtuneista haavoista, arpikudoksista...
Leikkaus on aina leikkaus! Vaikka synnytyksessä repeäisi pahastikin, ei se silti vedä ikinä vertoja huonolle leikkaustulokselle, ei ikinä!
Vierailija:
kohdallesi osuvalla hlökunnalla on todellakin merkitystä. voit saada operatööriksi kokeneen erikoislääkärin tai ensimmäistä itsenäistä sektiota tekevän aloittelijan. Joskun sekä nukutuslääkäriksi että operoivaksi sattuu aloittelija ja voi itku kun käy sääliksi niitä äitejä.. Ja eroa on lopputuloksessakin, on selvää, ettei aloittelija kykene saamaan lasta ulos yhtä pienestä reiästä tai ompelemaan yhtä hyvin. Puhumattakaan siitä, kun aloitteleva anestesialääkäri tökkii kerta toisensa jälkeen nikamavälejä eikä ylpeys anna periksi hakea toista apuun ihan heti.Vierailija:
Ette tiedä ap:n tilanteesta yhtään mitään. Ap ei saa olla helpottunut sektiosta siksi, että te ette halua itsellenne sektiota???!!!
Tyypillisia omaan napaan tuijottavia av-mammoja!
antaa sektioiden tehdä sitä. Liian monta kaveria lähipiirissä, joilla lastenteko jäänyt kahteen, koska kohtu ei ole kestänyt enempää.
Vierailija:
antaa sektioiden tehdä sitä. Liian monta kaveria lähipiirissä, joilla lastenteko jäänyt kahteen, koska kohtu ei ole kestänyt enempää.
perusteluistasi ja syistäsi haluta sektio...
Miksi pelkäät alatiesynnytystä, ja etkö pelkää sektiota?! Jos jaksat vielä vastailla, niin kiva. Ja koita olla välittämättä noista vähemmän rakentavista kommenteista! :)
Hienoa, että saat sektion! Itsekin olin suunnitellussa sektiossa vuosi sitten ja kaikki meni erinomaisen hyvin. Minulla ei ollut mitään komplikaatioita, leikkaus onnistui täydellisesti, paranin nopeasti enkä ollut edes kipeä sektion jälkeen.
halusi pelkosektion yleisanestesiassa ja yritti vielä vaatia, että katetrointikin suoritettaisiin vasta nukutuksen jälkeen (mihin ei suostuttu), että mitä tuollainen äiti tekee, jos lapsella on todellinen hätä??
Siis että pitäisi vaikka pelastaa lapsi jostain oman terveytensä uhalla. Jättää varmaan pelastamatta, kun voi vaikka käydä kipeää..
Jotenkin toivois, että noita lapsia " jaettais" vähän oikeudenmukaisemmin.
Mä toivottavasti saan synnyttää tämän toisen alateitse. Mulla takana sektio ja toista en halua. Haava parani hyvin mutta jokainen liike tuntui kipuna ainakin kuukauden verran, koska olen laiheliini eikä mulla ollut vatsassa yhtään ylimääräistä nahkaa. Varmaan vähän pulleammat paraneekin nopeasti, mutta laihalle en suosittele.
Kiitos teille, ketkä olette kirjoittaneet asiallisesti!
Ja kyllä, kyseessä on pelkosektio.
ap
onko yhtään synnytystä takana? Jos on vaikea synnytys takana + repeämät jne.. niin ymmärrän todella hyvin!
Mutta jos et ole vielä synnyttänyt niin.. miksi? Et voi tietää miten se menisi.. Voi mennä ihan hyvin! Niinkuin suurimmalla osalla. Synnytys ei ole tuosta vain - juttu.. mutta se on ainutlaatuista ja jälkeenpäin paljon tunnepitoisempaa muistella synnytystä kuin sektiota!! Ja sektiohaava on todella pitkään kipeä verrattuna synnytyksen tuskiin!!
T. kolmen äiti, 2 alateitse synnyttänyt, 1 sektiolla tullut..
ps. jos olisin saanut päättää, olisi kolmaskin tullut alateitse..
muu komplikaatio? Enemmän mua sellainen pelottaisi...
Vierailija:
muu komplikaatio? Enemmän mua sellainen pelottaisi...
nyt pitäsi kaikki rahat suunnata tutkimukseen, jonka päämääränä olis lapsen kasvattaminen kokonaan laboratorio-olosuhteissa. Pääsis sitten jokainen äiti vähällä, sehän se tärkeintä on.
Vierailija: