Haluaisitko mieluummin downin vai mielisairaan lapsen?
Jos olisi pakko jompi kumpi valita? itse varmaan ottaisi downin, koska luultavasti hän on onnellisempi kuin skitsofrenikko
Kommentit (17)
Downin oireyhtymää sairastavista noin 10 %:lla esiintyy autistisia piirteitä ja depressiota 2¿3 kertaa yleisemmin kuin muilla kehitysvammaisilla
Vierailija:
Jos olisi pakko jompi kumpi valita? itse varmaan ottaisi downin, koska luultavasti hän on onnellisempi kuin skitsofrenikko
Kuinka pystyt määrittelemään kumpi nyt näistä mainitsemistasi vaihtoehdoista on sit onnellisempia? Eivät ole ainoastaan tietynlaisia tai tietyllä tapaa käyttäytyviä. Olet ilmeisesti asioista tietämätön..
ja kuten kaikki tiedämme - niitä ei voi valita.
Kun puhutaan ihan oikeista mielisairauksista (psykoosit, skitsofrenia, vaikea kaksisuuntainen) hoidot ovat oireita kurissa pitäviä ja lievittäviä. Harva ihan oikeasti parantuu ja uusiutumisriksi on valtava. Moni paljon lievempikin mielenterveyden ongelma (masennus, ahdistus, persoonallisuushäiriöt) ovat pitkäaikaisia, eikä oikeaa hoitoa ole aina saatavissa edes rahalla, ja hoitojen vaikuttavuudenkin kanssa on vähän niin ja näin.
Harva skitsofreniaa sairastava kuntoutuu työelämään.
masentuneempia kuin muut kehitysvammaiset. Luulin että downit on just niitä antero aurinkoisia.
vaan mielisairaus kehittyy, kun ihmisen minä saa säröjä kehittyessään. Jos oma lapsi on mielisairas, niin vanhemman on syytä katsoa peiliin, että minkälaisen huolenpidon sitä lapselleen on antanut.
Vierailija:
masentuneempia kuin muut kehitysvammaiset. Luulin että downit on just niitä antero aurinkoisia.
koska he pystyvät vertaamaan itseään normaaliälyisiin.
ja sitä, millainen hän itse tuntee olevansa.
t. persoonallisuushäiriöinen
Vierailija:
vaan mielisairaus kehittyy, kun ihmisen minä saa säröjä kehittyessään. Jos oma lapsi on mielisairas, niin vanhemman on syytä katsoa peiliin, että minkälaisen huolenpidon sitä lapselleen on antanut.
Vierailija:
Skitsofreniaan on useita altistavia tekijöitä, kuten perimä, vanhempien oma mielenterveyden häiriö (jota he eivät itse ole valinneet ja halunneet, vaan sen kanssa heidän on elettävä), tietyt raskausajan tilanteet (jotkut infektiot mahdollisesti, puutostilat) sekä lapsuudenperheen vuorovaikutusmalli.
Varmasti jokainen, jonka lapsi menee psykoosiin, syyllistää itseään.
Vierailija:
Kun puhutaan ihan oikeista mielisairauksista (psykoosit, skitsofrenia, vaikea kaksisuuntainen) hoidot ovat oireita kurissa pitäviä ja lievittäviä. Harva ihan oikeasti parantuu ja uusiutumisriksi on valtava. Moni paljon lievempikin mielenterveyden ongelma (masennus, ahdistus, persoonallisuushäiriöt) ovat pitkäaikaisia, eikä oikeaa hoitoa ole aina saatavissa edes rahalla, ja hoitojen vaikuttavuudenkin kanssa on vähän niin ja näin.Harva skitsofreniaa sairastava kuntoutuu työelämään.
Sanoisin mielummin niin, että moni näistä " ihan oikeista mielisairauksista" saadaan kuriin hyvällä lääkityksellä ja muulla kuntoutuksella. Niin, että ihminen voi elää ihan täysipainoista onnellista elämää ihan parisuhteessakin esimerkiksi vaikkei takaisin työelämään kuntoutuisikaan.
En mä ole useinkaan aamuisin herätyskellon soidessa klo.5.30 vakuuttunut siitä, että se työelämässä oleminen olisi se ainoa oikea tapa tulla onnelliseksi...
Muutenkin aivan tarpeeksi vaikeaa elämä niillä, joita otsikko oikeasti koskettaa :(
ja mielestäni ihan työkuntoinen olen. Estolääkitys kyllä päällä. Lapsenikin on ihan normaali, toistaiseksi
Työ nyt kuitenkin on yksi mittari elämän täysipainoisuutta mitattaessa. On olemassa ihan tutkimuksiakin siitä (ks esim. Puusti 2000), että mielenterveysongelmaiset pitävät työntekoa ja paluuta työelämään hyvän, onnellisen ja täysipainoisen elämän eräänä osatekijänä.
Jostain syystä 19 sinäkin kuitenkin heräät aamuisin klo 5.30 kun kello soi. Onko syy raha tai muu sisältö elämään, ei niin väliä, samat motiivit voivat liikuttaa skitsofreenikkoa tai downiakin.
hyvällä hoidolla.