Miksi vihaat lastensuojelua?
Katselin tuossa muutaman youtube-videon lastenhuostaanottoon liittyvistä asioista ja jäin kyllä pohtimaan näiden videoiden kommentteja.
Kommenteissa esiintyi suoria tappouhkauksia videoissa esiintyneisiin lastensuojeluviranomaisiin kohdistuen. Oli myös huorittelua ja jopa vainoharhaista settiä lapsikaupasta.
Täällä palstalla myös tuntuu olevan trendi, että lastensuojelu on suuri peikko, joka vaan tulee ja vie lapset ilman mitään syytä. Myös jos yksityishenkilö tekee lastensuojeluilmoituksen, on se palstalla tulkittavissa heti "kateelliseksi kiusanteoksi".
Mikä lastensuojelussa herättää näin raivon tunteita? Etenkin nämä tappouhkaukset ovat selkeästi tulleet ihmisiltä, joilla ei ole mielenterveys kunnossa ja toivottavasti heistä on tehty tutkintapyyntö poliisille. Lasu-henkilöstö on kuitenkin ihmisiä siinä missä sinäkin, eli saako sinutkin tappaa tai hakata jos joku ei pidä siitä mitä teet työksesi? Lasu-henkilöstöllä on useimmilla myös oma perhe kotona, ja nämäkin sitten saavat osansa näistä uhkauksista. Mitetipä vaan omalle kohdalle, että perhettäsi uhattaisiin koska ei pidä työstäsi.
Kommentit (45)
Mua vähän pelottaa, millaisia ihmisiä nää lastensuojelutyöntekijät on. Mun yks tuttu opiskelee sosionomiaa ja haluaa lasutädiksi. Hän on yksi empatiakyvyttömimmistä ja ilkeimmistä ihmisistä mitä tiedän. Jatkuvasti hän kehuskelee sillä, että kunhan valmistuu, hän voi viedä ton tai ton lapset pois (viitaten ihan normaaleihin ihmisiin tai ihmisiin joilla ei edes ole vielä lapsia).
Jottei totuus unohtuisi: Jokainen huostaanotettu lapsi maksaa kunnalle 110000-170000 vuodessa. Jo tämä takaa sen, että huostaanoton tarpeellisuus arvioidaan monen ihmisen toimesta ja sitä vältetään viimeiseen saakka. Tarinat julkisuudessa vääristävät usein asioita, koska viranomaisten suut on suljettu salassapitovelvollisuuden vuoksi.
T. 10 vuotta lastensuojelussa työskennellyt
Avaan mun blogin kohta, sitten ehkä ymmärrät. t. huostaanotettu teini
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:23"]Olisi aika helppo selvittää miten nää huostaanotot on onnistunut kysymällä suoraan huostaanotetuilta. Mun tuttavaperheen lapset huostaanotettiin ja laitettiin sijaisperheeseen. He kertoivat, että heille annettiin eri ruokaa kuin muulle perheelle eikä heille ostettu vaatteita. Omaa perhettäänkin pääsi näkemään tosi harvoin.
[/quote]
Tuttua. Meillä huomaa helposti, mitkä on ohjaajien ruokaa ja mitkä meidän... Ja vaaterahat menee ohjaajien taskuun. t. huostaanotettu teini
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:46"]Avaan mun blogin kohta, sitten ehkä ymmärrät. t. huostaanotettu teini
[/quote]
Vinkkaa joku hakusana sun blogiin. Mulla lasista huonot fiilikset..
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:50"]Minulla on kuva, että lastensuojelu usein käyttää diktaattorimaista mielivaltaa, josta ei voi valittaa!
Täälläkin usein joku huolestunut kyselee, että uskaltaako tehdä sitä tai tätä, että lastensuojelu ei vie.
[/quote]
Tämän takia.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:46"]Avaan mun blogin kohta, sitten ehkä ymmärrät. t. huostaanotettu teini
[/quote]
Vinkkaa joku hakusana sun blogiin. Mulla lasista huonot fiilikset..
[/quote]
Siis lasu sta, ei lasista..
Mun yksi lapsuuden parhaista kavereistani on lasu-sossu ja hän on ainoa ko. aikakauden kavereistani, joka potkaisi mut Facebook-kavereistaan ilman mitään erityistä syytä ja ottaessani alunperin ensimmäistä kertaa häneen yhteyttä hän sanoi, että hän ei edes aluksi meinannut muistaa minua. Oltiin kuitenkin useamman vuoden lapsuudessa lähimpiä kavereita ja itse olen ihan fiksu ja kunniallinen kansalainen nykyään, joten mistään häpeämisestä tms. ei voi olla kyse. Hänellä on myös muuten tiettävästi pitkä liuta lapsuudenkin kavereita ja hyvänpäiväntuttuja siellä.
Muistan, kuinka hän lapsena oli mulle mielestäni tosi hyvä kaveri, mutta teki joitain kummallisia selkäänpuukotusjuonitteluja toisinaan mua vastaan. Myös vanhempani huomasivat, että ko. kaveri yritti vedättää mua välillä, varasti joitain tavaroitani ja osasi kirkkain silmin valehdella. Olin itse kiltti ja "nössö", joten olin niistäkin huolimatta uskollisesti hänen kaverinsa. On hänellä paljon kovempi luonne kuin itselläni. Mutta hän on siis ainoa "tuntemani" lasu-sossu.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 07:35"]
Mua vähän pelottaa, millaisia ihmisiä nää lastensuojelutyöntekijät on. Mun yks tuttu opiskelee sosionomiaa ja haluaa lasutädiksi. Hän on yksi empatiakyvyttömimmistä ja ilkeimmistä ihmisistä mitä tiedän. Jatkuvasti hän kehuskelee sillä, että kunhan valmistuu, hän voi viedä ton tai ton lapset pois (viitaten ihan normaaleihin ihmisiin tai ihmisiin joilla ei edes ole vielä lapsia).
[/quote]
No onneksi sosionomi ei voi päästä "lasu-tädiks" ...
Kuopiossa valheellisia kirjauksia ja laiton huostaanotto.
Teen kostoksi lasuja kaikista,tosin aiheesta kun esim somessa teinit angstaa. Lähetän kopiot lastensuojeluun.
Ei se ole mitään vainoharhaa. Lapsikaupan ja lapsenryöstöjen vastuu jaetaan "viranomaisille" ja sitä rahoitetaan verovaroin. Retoriikka, selitykset ja vastuun pallottelu ei poista sitä, mistä ilmiössä on konkreettisella tasolla kyse. Lapset viedään vanhemmiltaan jollekin toiselle
Mielestäni tappohalu on ainoa terve reaktio, jos joku vie lapsesi
Olen itse nähnyt sivusta lasu-työntekijän sekä sijaisperheen toimintaa, ja molemmat ympäristöt ovat olleet todella häiriintyneitä, sairaita ja väkivaltaisia. Lisäksi ihmettelen alavalintaa ylipäätään - terve yksilö ei koe minkäänlaista vetoa tai himoa toisten lapsia kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Näillä ladutädeillä ei ole aivoja. Meidänkin luona käytiin katsomassa tilannetta että tarttisko tehä jotain toimenpiteitä. Tätien mielestä oli tosi huolestuttavaa että jääkaapoi oli vain puolillaan ruokaa eikä täynnä. Joo kauppahan ei ollut kuin sadan metrin päässä ja me lapset oliin jo teinejä, eli osattiin kyllä itekin sinne kauppaan tarvittaessa mennä.
Kyllä. Se huoli ja negatiivisen energian kanavointi, kiusaamisenakin tunnettu, alkaa jo kauan ennen, kuin henkilöstä tiedetään mitään. Parasta suojelua lapsille no pysyä niin kaukana lasusta, kuin mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi lapsuuden parhaista kavereistani on lasu-sossu ja hän on ainoa ko. aikakauden kavereistani, joka potkaisi mut Facebook-kavereistaan ilman mitään erityistä syytä ja ottaessani alunperin ensimmäistä kertaa häneen yhteyttä hän sanoi, että hän ei edes aluksi meinannut muistaa minua. Oltiin kuitenkin useamman vuoden lapsuudessa lähimpiä kavereita ja itse olen ihan fiksu ja kunniallinen kansalainen nykyään, joten mistään häpeämisestä tms. ei voi olla kyse. Hänellä on myös muuten tiettävästi pitkä liuta lapsuudenkin kavereita ja hyvänpäiväntuttuja siellä.
Muistan, kuinka hän lapsena oli mulle mielestäni tosi hyvä kaveri, mutta teki joitain kummallisia selkäänpuukotusjuonitteluja toisinaan mua vastaan. Myös vanhempani huomasivat, että ko. kaveri yritti vedättää mua välillä, varasti joitain tavaroitani ja osasi kirkkain silmin valehdella. Olin itse kiltti ja "nössö", joten olin niistäkin huolimatta uskollisesti hänen kaverinsa. O
Minun tuntemallani lasu-sossulla takana uusperheen lasten pahoinpitelyä ja nälkiinnytystä. Lapsia kohtaan. Aikuista kohtaan on mm. viranomaiskiusannut nimenomaan lasu-asioilla. Auttanut rikollis-isää vastasyntyneen lapsen kaappauksessa. On varmasti hyvin kaltoinkohdeltu itsekin, eikä aidosti pysty parempaan, eli ei sinänsä mitään henkilökohtaista vihaa häntä kohtaan. Mutta tosiasia on se, että jos päättävä viranomaistaho muodostuu näin häiriintyneistä yksilöistä, se ei voi tehdä kovin hyvää jälkeä
Mitä sitten fiksumpi voi tehdä? Alistua tai pitää lakimiestä mukana jokaisessa tapaamisessa. Suuri osa tämänkin naisen toiminnasta on ollut puhtaasti vallanhaluista alistamista, eikä ole koskaan ymmärtänyt edes siviilielämässä, jos hänelle sanoo "ei"
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö että lastensuojelu on arvaamaton. Olen ollut nyt 2 kk lastensuojelussa töissä ja voin kertoa, että 0% lastensuojelun toimista on tarpeettomia. AINA aloitetaan lapsen auttaminen sieltä lievemmästä päästä.
Ja tämmöisten ihmisten takia lastensuojelua vihataan.
Mielestäni näissä lasu asioissa ei pidä olla liian sinisilmäinen ja sen ymmärtäminen herättää vihan tunteita. ViljaErikan tapauksessa tämä äitipuoli vei näitä Sossuja kuin pässiä narussa. Biologinen isä oli mukana kuviossa.
Lastensuojelussa pitäisi olla Poliisi, jotta edes joku aikuinen "näkisi" näiden esim. Heroiinikäyttäjien selitysten taakse ja myös muun päihteidenkäytön. Samoin kuin kiusanteko tarkoituksessa tehdyt Lasut loppuisi. Jne. Vakavissa lapsiin kohdituvissa rikoksissa Poliisi pystyisi samaan nopeammin asiantutkintaan jne. Koska Poliisilla on valta tehdä ja toteuttaa asioita lapsen oikeusturvan kannalta. Pelkällä Yliopisto tutkintolla tai sosionomi tutkinnolla ei noissa hommissa pärjää, koska lukeneella ei ole sellaisia sosiaalisia taitoja mitä noissa hommissa tarvitsisi ei pelkkää kirjatietoo.
Lisäksi alalle soveltuvuus testit.
Kiusaavat perheitä ja lapset kärsivät sekä liikaa kuolemia sen takia.
En vihaa. Miksi SINÄ väität minusta perättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö että lastensuojelu on arvaamaton. Olen ollut nyt 2 kk lastensuojelussa töissä ja voin kertoa, että 0% lastensuojelun toimista on tarpeettomia. AINA aloitetaan lapsen auttaminen sieltä lievemmästä päästä. Aina. Ellei sitten ole jouduttu kiireellisesti sijoittamaan lasta kodin ulkopuolelle päihteidenkäytön takia. Aina ensin aloitetaan esim perhetyöllä ja muilla avohuollon tukitoimilla. Sitten siirryttään asteittain suurempaan tukeen jos lasta ei voida näillä auttaa. Laki ohjaa lastensuojelutyötä. Joskus on niin, etteivät vanhemmat ota apua vastaan eivätkä omassa toiminnassaan näe mitään väärää, vaikka viinaa menee pullo aamuin illoin. Tarkoitus on kuitenkin auttaa lasta ja hänen perhettään, tehdä yhteistyötä. Sitä se yleensä onkin, vanhemmat ovat avoimia ja yhteistyökykyisiä. Mutta eivät kaikki..silti lastensuojelu noudattaa tehtäväänsä: suojella lasta. Ei mitään muuta. Jos vanhemmissa ei ole ongelmaa, ei lastensuojelu
Nää on niitä lähtökohtia miten pitäisi toimia ja hienoa että teillä näin toimitaan, kaikki työntekijät kuitenkaan ei näin tee.
Näillä ladutädeillä ei ole aivoja. Meidänkin luona käytiin katsomassa tilannetta että tarttisko tehä jotain toimenpiteitä. Tätien mielestä oli tosi huolestuttavaa että jääkaapoi oli vain puolillaan ruokaa eikä täynnä. Joo kauppahan ei ollut kuin sadan metrin päässä ja me lapset oliin jo teinejä, eli osattiin kyllä itekin sinne kauppaan tarvittaessa mennä.