Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten innostaa lasta lukemaan??

23.03.2008 |

Meil eka luokkalainen tyttö, jolle lukemisen harjoitteleminen on yhtä tervanjuontia, itse luen paljon, ja vanhempi lapseni oppiessaan ekalla lukemaan, alkoi omatoimisesti lukemaan innolla, lapsille on molemmille luettu paljon ja edelleen luetaan, mutta se itse lukeminen ja harjoittelu, jää muutamaan sanaan, keskittyminen herpaantuu totaalisesti, eikä hommasta tule mitään.

On yritetty kaikennäköiset konstit, nyt uhkana on uusiminen. (itse en asiaa pahana pitäisi, mutta tyttö on aika herkkä joten saattaisi mennä vain alamäkeen, ja muut aineet sujuvat erittäin hyvin) Tyttö pääsi pienluokalle (onneksi) on ainakin hyvät resurssit, kun ei ole liikaa virikkeitä joiden takia keskittyminen herpaantuisi (tytöllä tarkkaavaisuus häiriö)

Kertokaa vinkkejä kuinka saan tyttöä innostamaan harjoittelemaan lukemista!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oppi lukemaan ennen koulun alkua, joten sen suhteen ei ole ongelmia. Mutta nautimme molemmat yhteisistä hetkistä, ku poika istuu sylissä ja lukee oman pätkänsä ja minä jatkan siitä mihin poika jäi. Pätkät olivat aluksi lyhyitä lauseen tai kahden mittaisia, nyt kappaleen tai sivun mittaisia. Poika haluaa lukea itse, kun tietää saavansa palkkioksi kuunnella seuraavan pätkän.

Viime aikoina olemme lukeneet Jukka Parkkisen Karhukirjeitä kaukomailta. Ne ovat hauskoja ja sopivan lyhyitä tarinoita, joita äitikin jaksaa lukea ihan hyvin.

Vierailija
2/7 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaavaisuushäiriöstä en tiedä mitään, mutta luulisi että rauhallinen hetki vaikka aikuisen sylissä ja mukava tarina, jota voi lukea vuorotellen vaikka pari lausetta alkuun kerrallaan olisi hyvä. Ei ole lapselle liian rasittavaa ja kuulee/pääsee nauttimaan tarinasta, mutta joutuu itsekin yrittämään. Samalla siitä saa aikuisen läheisyyttä ja huomiota. Aikuisen kehut yrittämisestä voivat olla todella myös tarpeen, erityisesti että aikuinen kiinnittää huomiota asiaan positiivisessa mielessä.

Toinen asia olisi että löytyisi tarpeeksi mielenkiintoista luettavaa. Esim. meillä nyt 2luokkalainen poika innostui lukemaan kokonaisia kirjoja vasta Risto Räppääjien myötä. Perinteiset eläinsadut yms. mitä koulusta tulee ei niinkään kiinnosta. Jotkut lapset innostuvat harrastukseen liittyvästä kirjallisuudesta. Eli mikä kiinnostaisi teidän tyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuntuu että hän ei lue kirjoja ollenkaan :)

Lukuharjoitteluun käy vaikka lelukuvasto! Meillä on Pokemon-mania meneillää ja niitä lehtiä ja pelikortteja poika lukee ihan jatkuvasti. Hänen lukutaitoaan on kehittänyt myös nintendopelit :-o

Tosin meillä luetaan enimmäkseen ranskaksi, mutta motivointi on sama.

Vierailija
4/7 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oveluudella laita tytto lukemaan esim lukekaa jotain helppoa kirjaa tai satua (merenneitoja, kissoja, koiria, keijuja) niin etta sina olet kertoja ja luet paatekstin ja tyttosi lukee mita ihmiset sanovat ja muuttaa aantaan niiden henkiloiden mukaan. Laita tyttosi kirjoittamaan ostoslista kauppaa varten ja luettelemaan sinulle kaupassa mita tarvitte siita listasta. Kysy hanta lukemaan lehdesta mika tv-ohjelma tulee. Kun olette kaupungilla katsokaa aikatauluja, mita mainoksia nakyy, minne ohiajava bussi menee, mita elokuvia elokuvateatterin mainoksessa, han lukee itse menua mita haluaa syoda tai Hesburgerin taululta etta mita vaikka juustopurilainen maksaa ymv.

Lukeminen ei tosiaankaan ole vain kirjoja vaan tarkea selvitymistaito.

Asun Englannissa ja taalla lasta ei jateta luokalle vaikka olisi kuinka jaljessa, vaittavat etta sosiaaliset taidot karsii kun onkin yhtakkia pienempien kanssa eika vanhojen kaverien. Voiko koulu antaa ylimaaraista esim luokka-avustajalta enempaa huomiota?

Entas jos laitat maara-ajan vaikak 15 min paivassa lukee akuankkaa. Entas jos alkaa kirjeenvaihtoon vaikka mummun kanssa niin etta pitaa lukea saamiaan postikortteja?

poikani (just 5v) on eskarilla ja lainaan hanelle kirjastosta ihan taaperoiden kirjoja koska tekstit ovat lyhyita lukea ja kuvia katsomalla

voi arvata mita tapahtuu. Kun luen hanen kanssaan mina luen pitkat sanat tekstista ja han lyhyet. Katsomme kuvia ja puhumme niista, kysyn kysymyksia ja han ennakoi arvuutellen etta mita seuraavaksi tapahtuu.

Entas jos teet paperilappuja tarkeimmista sanoista? (en tieda miten paljon ekaluokkalaisen Suomessa tarvii osata). Onko varmaa ettei hanella ole lukihairiota? Laita viivain rivin alle kun han lukee ettei hukkaa paikkaa.

Vierailija
5/7 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut aineet sujuu mutta lukeminen takkuilee. Yhdessä tytön ja opettajan kanssa mietittiin vaihtoehtoja. Luokallejäämisestä ei puhuttu mutta opettaja sanoi että " ajattele ensi syksynä kun tulee uudet ekaluokkalaiset (tyttö on 1-2luokalla) niin sitten rupeat harjoittelemaan heidän kanssaan lukemista, ja kun pienemmät kysyvät neuvoa niin sanot ettet osaa." Tytölle tuo pienempien auttaminen on kovin tärkeää.

Teimme reissuvihkoon sellaisen ruudukon joka päivälle johon merkitsen sitten kuinka lukemisen harjoittelu on sujunut, tyttö näyttää sen opettajalle koulussa ja saa siihen joko tarran tai leiman. Pienenä pointtina on se ettemme laittaneet ollenkaan vaihtoehtoa en lukenut reippaasti, vaan tyttö lupasi joka päivä ahkerasti lukea, periaatteessa ei ole vaihtoehtoa olla lukematta =D Tämä on nyt viimeiset kaksi viikkoa sujunut ihan hyvin. Tyttö lukee ensin itsekseen annetun lukuläksyn ja sitten minulle ääneen. (sain opettajalta oman aapisen lainaan) Lisäksi aapisesta luetaan muita kivoja juttuja jotka saa itse valita, eikä haittaa jos on lyhyitä...luetaan sitten useampia. Lisäksi olen kehoittanut lukemaan aina sanoja kun näkee niitä, lehtien otsikoita, mainoksia, nimikylttejä ym.... siitä tyttö tykkäää kovasti... automatkalla kouluun rekisterikilvet on kova juttu sekä autoihin teipatut mainokset.

Luovuus kunniaan...ehkä meilläkin lukeminen sujuu viimeistään ennen suvivirttä =)

JB72

Vierailija
6/7 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta tarkeinta on kannustaa yrittamista eika varsinaista onnistumista!

Vierailija
7/7 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itellä lukihäiriö, joka tosin ei näy lukemisessa vaan luen keskimääräistä paljon nopeammin. Mutta kirjoittamisessa mulla on 2 asteen lukihäiriö joka todettiin vasta 18 vuotiaana. Ala-asteen luki opettaja oli epäillyt sitä, mutta ei ollut sitten mitään sanonut kun kuulemma pärjäsin muuten niin hyvin. En sano että teidän lapsella sellainen on, mutta asia kannattaa pitää mielessä jotta lapsi saa tarvitsemansa tuen mahdollisimman aikaisin.

Itse en kuitenkaan lue paljon, en lukenut lapsena enkä nytkään. Jos joku kirja (tai lapsena tarina) ei ollut alusta asti kiinnostava, en sitä loppuun jaksanut lukea. Siksi pangolinin ehdotukset on musta hyviä, lukutaitoa tarvii paljon muuallakin kuin kirjoista lukemiseen. Tuo kauppalista juttu etenkin oli hyvä.