Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kuukausirahaa saa 13-vuotias?

Vierailija
21.03.2008 |

Meillä saa 30 euroa kuussa. Rahalla saa ostaa, mitä haluaa. Jos lapsi käy leffassa, prilaisella tms, annamme siihen rahan erikseen. Karkkipäivän karkit ja luettavat (Aku Ankan taskukirjat lähinnä) ostamme hänelle erikseen, samoin tietysti vaatteet. Mieheni mielestä poika saa vähän liikaa, minusta sopivasti. Mitä muut ajattelette? Poika täytti juuri 13v.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 30e/kk on aivan käsittämättömän vähän, eihän sillä saa tänä päivänä yhtään mitään!sääliksi käy lapsianne

Vierailija
22/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 13-vuotiaasta alkaen kuukausirahaa 250 mk, ja siitä rahasta maksoin itse kaikki leffaliput, vaatteet (paitsi esim. talvitakit, kengät jne. isommat hankinnat maksoivat vanhempani) yms. ei-välttämättömät menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus olisi tuplata kuukausiraha kun kohta täyttää 14 ja siirtää muutamia muitakin asioita pojan omalle kustannukselle (elokuvat, urheilutapahtumien sisäänpääsymaksuja, jos itsekseen tai kavereiden kanssa haluaa mennä ja muut vastaavat.) Tällä hetkellä vielä annamme ylimääräistä rahaa elokuviin ja vastaaviin pyydettäessä. Varsinaisia ehtoja rahan saamiselle ei ole, mutta toki se voidaan rangaistukseksi pidättää. Normaalit kotityöt kuuluvat hänelle joka tapauksessa, kuten muillekin perheenjäsenille. Koulun suhteen olemme tietyissä asioissa palkinneet rahalla tai tavaroilla. Lisäansioita voi saada tekemällä isompia juttuja kotona tai tuttaville. On rahoistaan tarkka ja ahkera poika, joten säästössä on jo paljon.

Minusta olennaista on miettiä, mitä asioita lapsi on jo valmis kustantamaan oman harkintansa mukaan ja mitä ei ja kuinka paljoon näistä asioista haluaa lapsellaan olevan varaa. On ihan turha alkaa muutella summia markoiksi ja miettiä, minkä verran itse sai 20 vuotta sitten samassa iässä taskurahaa. Nykyteinit eivät viikkorahoillaan ostele tavaraa 20 vuoden (tai edes 7 vuoden) takaisilla hinnoilla, vaan nykyisillä. Leffalippu maksaa nykyisin noin 10 euroa paikkakunnasta hieman riippuen, kahvimukillinen n. 2-4 euroa, hampurilaisateria sen 7-8 euroa. Jos tarkoitus on, että teini voi kerran kuukaudessa käydä joko elokuvissa tai hampurilaisella tai juoda kolme kuppia kahvia kahvilassa, niin silloin toki 10 euroa on juuri oikea kuukausiraha. Jos taas tuntuisi, että hieman enempikin olisi kohtuullista, niin silloin kuukausirahaa pitää antaa enemmän. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka rahaa eikä ehkä opi hyvin käyttämään, jos sitä on tolkuttomasti, niin ei sitä opi silloinkaan, jos sitä ei ole ollenkaan.

Meillä poika ei vielä ole kovin kiinnostunut vaatteistaan, joten siksi vaatehankinnat kustannamme me. Jo nyt on tarpeeksi vaikeaa pitää ipana siisteissä vaatteissa. Vuoden päästä varmaankin yritämme lykätä enemmän vastuuta vaateostoksista pojalle itselleen, josko silloin olisi jo valjennut, että tytöt tykkää, kun on siistit vaatteet. Silloinkin varmaankin haluamme maksaa suoraan kalliimmat vaatteet (juuri ne talvitakit ja -kengät yms.)

Vierailija
24/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat tuntuvat saavan järkyttäviä summia viikkorahaa, tämän olen pannut merkille. Jos sinulla olisi tyttö, antaisitko edes 20¿? Jos antaisit, antaisitko samat etuudet kuin pojalle?

Vierailija
25/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran jo kaiken maksatte muutenkin erikseen. Minusta tuosta rahasta voisi itse hyvin maksaa omat purilaisensa ja elokuvansa, nythän hän ei oikeastaan edes tarvitse kuukausirahaa mihinkään kun kerran kaiken maksatte

Vierailija
26/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas selkeästi säästää johonkin isoon hankintaan (vaikka pelikoneeseen tms.) ja on tehty selväksi, ettette ole lähdössä maksumiehiksi, on summa ok, joutuuhan säästämään vuoden päivät. Jos taas menee ihan tuhluuseen, niin ehdottomasti liikaa. Meillä on 12- ja 14-vuotiaat nuo vanhimmat ja nuorempi saa 20 euroa, säästää siitä joka kuukausi kympin verran ratsastusleiriin (on sovittu että kun tietty summa on koossa, maksamme loput). Isompi saa itse asiassa saman, mutta hoitaa jo naapurin lasta kolmen euron tuntipalkalla yhtenä tai kahtena päivänä viikossa, ja saa siis lisäeuroja siitä. Maksetaan herkut, jos ovat kaupassa mukana valitsemassa, muuten ei. Isompi makselee kyllä itse omista rahoistaan hampparimenonsa, joskus pyytää toki vaaterahoja eikä halua enää meitä mukaan ostoksille :)

Vierailija
27/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolet vempeleestä. Poika kyllä mm. pesi ikkunoita ja vessaa, että sai lisärahaa. Hänellä oli jo ennestään säästöjä mm. lomarahoista (saa loman alkaessa 20-30 euroa), joten siksi sai noin nopeasti säästettyä. Mutta todellakin, joutui itse säästämään ja tekemään vähän töitäkin rahan eteen.

Pojan kaverit saavat suunnilleen saman verran kuukausirahaa. Poika ostelee pelejä rahalla.

Tyttö 9v saa kuukausirahaa 20 euroa.

Vierailija
28/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttää pian 14-vuotta.

Tästä rahasta hänen pitää kuitenkin ostaa kaikki " ylimääräinen" . Eli vaatteet, karkit, leffaliput yms... Vanhempamme kustantavat hänelle tietenkin ruoat ja asumisen yms perustarpeet ja hankkivat kyllä ne kalliimmat vaatteet (eli esim. kunnon talvitakin ja talvikengät). Mun mielestä sopiva summa, joskin isompi kuin mitä mä sain samanikäisenä, mutta silloin olikin kaikki halvempaa... leffaan maksoi vissiin 15mk ;)

Mä olisin kanssa vähän sitä mieltä, että tuo ap:n pojan kuukausiraha on vähän iso kyllä, jos kerran kuitekin maksavat vielä leffaliput, vaatteet, karkit yms erikseen... mihin poika tuon rahan käyttää?

Vierailija
29/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk ei ole aika eikä mikään joutua säästämään. Ei meidän aikoina saatu uusia pelejä parin kuukauden välein mitenkään!

Omat tyttäreni ovat selkeästi nuorempia ja tahtoessaan jonkun lelun, heillä voi kestää vuosikin säästää viikkorahoistaan.

Vierailija
30/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen lasten isän naisystävä ja hämilläni tuosta raha-asiasta. Poika siis saa kaiken " ylimääräisen" äitinsä maksamana (leffat, vaatteet, urheiluvälineet, karkit, hampurilaiset, kavereitten lahjat ym ym). Isä ostaa hänelle joka kuukausi taskarit ja lisäksi muita lehtiä, sekä karkkia.

Minusta tuo raha, 30 euroa, plus päälle kaikki ylimääräinen raha (lomilla kummaltakin vanhemmalta 10-30 euroa lomarahaa, jonka saa vaikka säästää, sillä mm. jäätelöt ja muut vanhemmat maksavat automaattisesti), on melko iso. Kaiken lisäksi sitä ei tarvitse " tienata" mitenkään, vaan sen saa automaattisesti. Lisärahaa saa kokeista (kympistä saa kymmenen euroa, ysistä yhdeksän euroa) ja kotitöistä.

Aika hankala tilanne, kun näen, että pojan suhteellisuudentaju rahan kanssa on vähän hämärä mutta en toisaalta voi oikein puuttuakaan asiaan. Välillä tuntuu hölmöltä, että lapsi maksattaa isällään kaiken (ja isä maksaa, koska on aina tehnyt niin), vaikka pojan omassa lompakossa saattaa olla 100 euroa ja meillä välillä melko tiukkaa... Mietityttää myös, miten poika oppii rahan arvon, kun sitä on, ja reilusti. Miten hän pärjää sitten joskus omillaan.. Tuo raha-asia on kuitenkin sellainen, että minusta se on täysin vanhempien päätettävä asia. En oikein voi siihen puuttua.

anteeksi huijaus, ajattelin vain saavani asiallisempia kommetteja esiintymällä äitinä kuin isän naisystävänä.

ap

Vierailija
31/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa rahaa kun tarvitsee, lisäksi voi ylimääräisillä kotitöillä hankkia lisää rahaa.

Vierailija
32/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet eri asia tietty ja jos menee leffaan voi maksaa puolet itse. Mitä hän muuten ostaisi niillä 30e:lla? jos ei edes karkit? Mun isommat ovat 12, 14 ja 16v. Vanhin saa noin 40e kk:ssa ja lisäksi joskus bensarahaa, toiset saavat 20e/lapsi just karkkia varten, ja muuhun pieniin juttuihin. Sit jos menossa jonnekin keskustellaan ja mietitään yhdessä. Jos nyt annat 30e, oletko ajatellut mitä annat sit kun on 16? Ei hän silloin tyydy 50e vaan vaatii satanen.

Vierailija
33/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyllä saa muutenkin helposti kaiken, mitä vähänkin haluaa. Esimerkiksi rummut sai, kun sanoi äidilleen, että ne voisi olla kivat. Eipä ole niillä soittanut. Joululahjat poika haukkui, kun olivat mielestään huonoja. Ainoastaan joku peli oli hyvä. Hankalaa...

ap

Vierailija
34/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..haistattelevat kaikille, ketkä eivät suostu heitä " lahjomaan" rahalla tai tavaralla.