Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kuukausirahaa saa 13-vuotias?

Vierailija
21.03.2008 |

Meillä saa 30 euroa kuussa. Rahalla saa ostaa, mitä haluaa. Jos lapsi käy leffassa, prilaisella tms, annamme siihen rahan erikseen. Karkkipäivän karkit ja luettavat (Aku Ankan taskukirjat lähinnä) ostamme hänelle erikseen, samoin tietysti vaatteet. Mieheni mielestä poika saa vähän liikaa, minusta sopivasti. Mitä muut ajattelette? Poika täytti juuri 13v.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on mahdollista saada kuukaudessa kun tekee paljon hommia kotona. Oman huoneen kunnossapidosta ja koulunkäynnistä ei meillä makseta.

Vierailija
2/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut paljon paskaakaan kuukausirahaa. Vaikka vanhemmat olivat keskituloisia.

Onpa naurettavaa kuulla miten joku saa 10e kuukausirahaa. Yksi kohtuuhyvä ripsivärikin voi maksaa sen verran. Ja sitten odotetaan taas kuukausi, jotta voi ostaa puuterin. 4kk jotta saa edullisen takin.

Ei mikään ihme jos teinit myyvät persettä aikuisille miehille. 90% tapauksista voi syyttää vanhempia kun eivät anna tarpeeksi rahaa menoihin.

Aiheen vierestä hieman,mutta nykyään hienot vaatteet/puhelin/kengät/laukut ym materia on paljon tärkeämpää nuorille kuin 20v sitten. Nuori voi jäädä osittain kaveripiirin ulkopuolelle, jos hänellä ei ole mahdollista saada uusia vatteita ym. säännöllisesti.

PS: luin muuten 13-vuotiaan kirjoittamaa muotiblogia, jossa hän kertoi ostaneensa mm. Burberryn aidon takin (melkein 700e)ja muita merkkikuteita. Kaikista vaatteeista oli kuva, joten ei ole feikki.

Tässä miettimistä kulahtaneille av-mammoille, jotka käyvät hyvällä tuurilla kerran viidessä vuodessa kampaajalla ja ostavat yhtä usein uusia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiusvärit, harvat kampaamokäynnit ym.

Melkein kaiken mitä ostaa. Saa aina rahaa kun kertoo mihin tarvitsee, ja joskus muutenkin. Tyttö on tosi säästäväinen ja hänellä on reilusti rahaa, jota on kerännyt mm. synttäri- ja joulurahoista.

Tyttö ei usein shoppaile, koska ei löydä vaatteita, jotka istuisivat, ja olisivat kivoja, mutta joskus kun löytää, saattaa ostaa todella paljon kerralla, samaa paitaa montaa väriä ym. mikä on mielestäni hyvä, sittene i tarvi taas pitkään aikaan mitään ostaa.

Tiedän tyttöni juovan ja polttavan sillontällöin, ja siihen en rahaa anna suoranaisesti (tietysti melkein kaikki raha mikä hänellä on, on minulta, mutta käyttää siis näihin huveihin säästöjänsä)

Koulumenestyksestä saatan antaa rahaa, jos on poikkeuksellisen hyvää, esim. kymppi jostain aineesta, niin saattaa saada 10 euroa, mutta ei sen enempää

Vierailija
4/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en yhtään ihmettele, maksat varmaan typeränä riistohinnat kun rahaahan sinulla taitaa riittää...

Fletch:

On ihan turha alkaa muutella summia markoiksi ja miettiä, minkä verran itse sai 20 vuotta sitten samassa iässä taskurahaa. Nykyteinit eivät viikkorahoillaan ostele tavaraa 20 vuoden (tai edes 7 vuoden) takaisilla hinnoilla, vaan nykyisillä. Leffalippu maksaa nykyisin noin 10 euroa paikkakunnasta hieman riippuen, kahvimukillinen n. 2-4 euroa, hampurilaisateria sen 7-8 euroa. Jos tarkoitus on, että teini voi kerran kuukaudessa käydä joko elokuvissa tai hampurilaisella tai juoda kolme kuppia kahvia kahvilassa, niin silloin toki 10 euroa on juuri oikea kuukausiraha.

Vierailija
5/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole se kirjoittaja jolle tekstisi osoitit, mutta ainakin täälläpäin nuo ovat realistisia hintoja. leffalippu maksaa sen tasan 10 kello 17 jälkeen, sitä ennen muistaakseni 8,50. (+yleensä leffassa on kiva olla juotavaa, karkkia, popcornia tai jotain) Hesburgerissa esim. Mega-ateria maksaa yli 8 euroa, mäkissä taitaa olla vähän halvempaa, oisko se bigmäkki ollu 6-7 euroa. Ei teinit enää syö niitä neljän euron lastenaterioita, ja tuollainen normaali ateria maksaa 6-9 euroa. Kahvi maksaa useemmiten 2-3, en kyllä neljän euron kahvia ole nähnyt, mutta useesti kahviloissa maksaa juuri sen 2,50. Ja otappa tuohon vielä huomioon, että yleensä ne teinit eivät sitä kahvia ota, vaan esimerkiksi jääteen, joka maksaa jo 4 euroa, tai smoothien ym. joka maksaa jo lähempänä 5-6 euroa.

Nämä hinnat siis Tampereella niissä tavallisissa paikoissa missä olen käynyt, ja mistä olen kuullut

Vierailija
6/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesburgerin etukupongeilla kerrosateria 4,95 euroa

Big Mac Jr + normaalikokoiset ranskalaiset ja pieni juoma 5 ¿

Vierailija
7/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

2 kk ei ole aika eikä mikään joutua säästämään. Ei meidän aikoina saatu uusia pelejä parin kuukauden välein mitenkään!

Omat tyttäreni ovat selkeästi nuorempia ja tahtoessaan jonkun lelun, heillä voi kestää vuosikin säästää viikkorahoistaan.

Samaa minäkin ajattelin: vain ihan kokonaista kaksi kuukautta säästi

Vierailija
8/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina olen maksanut palkkaa, jos on hoitanut 4 v pikkuveljeä.

Isoja summia te lapsellenne maksatte. Pitääkö lapsen oikeasti päästä shoppailemaan ja leffaan kerran kuukaudessa. Tai ostaa karkkia isoja määriä.

Meillä asiaan vaikuttaa vielä se, ettei lapsi ole säästäväinen, vaan kaikki menee (turhuuteen) mitä antaa.

Pikkusisko 9v ei saa myöskään kuukausirahaa, mutta hän toisaalta säästää kaikki sukulaisilta saadut synttärirahat, eikä ostele mitään.

Vierailija
9/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet, ruuat, parturin yms me maksamme

Vierailija
10/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta seuraatteko te ollenkaan minkalaisia nykypäivän 13-vuotiaat ovat? Vai asuvatko kaikkien 13-vuotiaiden av-mammat maalla, jossa 13-vuotiaat ovat vaan himassa surffaamassa netissä?

Tuttavapiiriin kuuluu monia 13-vuotiaita ja ainakin tytöt ovat tässä iässä täällä pääkaupungissa hyvin muotitietoisia ja näyttävätkin usein vanhimmalta kuin minä ikuinen lyhyt babyface.

Kummityttöni täyttää kesällä 13v jonka kanssa minulla on hyvin läheiset välit. Kyllä siinä kuluu rahaa meikkeihin (lähinnä Loreal, Maybelline, ripsat Lancomen), kenkiin (lacoste 90¿) ja vaatteisiin (miss sixtyn farkut 120¿), longchampin laukkuihin missä kuljettaa koulukirjat sillä reppuhan on out (90¿), uuteen kännykkään (350¿) leffoissa käymisiin, muotilehtiin (ellee ei saa seiskan hinnalla) ravintoloissa syömisiin ja lukuisiin muihin mitä NYKYPÄIVÄN teinit ostaa EUROILLA. Ostin hänelle nimipäivälahjaksi 100 euron kaulaliinan, sillä tiesin hänen himonneen sitä jo monen kuukauden ajan ja kyllä oli onnellinen lahjan saaja :)

Kyllähän mä käytin huomattavasti vähemmän 13-vuotiaana rahaa.. vaatteet teki mutsi tai käytin isosiskojen vanhoja.. enkä ollut koskaan kuullutkaan kännyköistä.. MAAILMA MUUTTUU..

Vierailija
11/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä taitaa jo monessa teatterissa perushinta olla 12 euroa. Erikoiskahvit kahvilassa kuin kahvilassa maksavat sen yli 3 euroa, kupin Juhla mokkaa saa sillä kahdella. Jossain syrjäisellä huoltoasemalla on ehkä halvempaa, mutta millä ne teinit sinne pääsisivät? Meillä nuo teinit tuntuvat kansoittavan pääasiassa keskustan Coffee Houseja ja vastaavia kahviloita. Ja täytyy sanoa, että minä olen tyytyväinen, jos teinini hengaa perjantai- ja lauantai-illat kavereidensa kanssa kahvilassa, eikä puistoissa kaljakassien kanssa. Myönnetään, että hampurilaisella käyn niin harvoin, että en hinnastoja tiedä, mutta usein ruokakaupan yhteydessä oleva hampurilaispaikka tuntuu mainostavan niitä tarjousaterioita, joiden hinta on sen 6,90 - tai enemmänkin.

Ja myönnetään, että ikinä en ole mennyt elokuvateatterin lippuluukulle tinkimään hinnoista, vaan kiltisti olen maksanut sen hinnan, joka on ilmoitettu.

Vierailija:

No en yhtään ihmettele, maksat varmaan typeränä riistohinnat kun rahaahan sinulla taitaa riittää...

Fletch:

On ihan turha alkaa muutella summia markoiksi ja miettiä, minkä verran itse sai 20 vuotta sitten samassa iässä taskurahaa. Nykyteinit eivät viikkorahoillaan ostele tavaraa 20 vuoden (tai edes 7 vuoden) takaisilla hinnoilla, vaan nykyisillä. Leffalippu maksaa nykyisin noin 10 euroa paikkakunnasta hieman riippuen, kahvimukillinen n. 2-4 euroa, hampurilaisateria sen 7-8 euroa. Jos tarkoitus on, että teini voi kerran kuukaudessa käydä joko elokuvissa tai hampurilaisella tai juoda kolme kuppia kahvia kahvilassa, niin silloin toki 10 euroa on juuri oikea kuukausiraha.

Vierailija
12/34 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkua.

Vierailija
13/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastukset,bussiliput yms. mielestämme vanhempien maksettavaksi kuuluvat menot maksamme. Koenumeroista emme maksa, koulunkäyntimotivaatiota on ollut aina muutenkin. Kuukausirahan saamiseksi tytön tulee pitää huoneensa siistinä, viedä roskat päivittäin ja tehdä kotitöitä pyydettäessä. Jos hommat eivät hoidu, kuukausirahaa ei saa.

Vierailija
14/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 20

Vierailija
15/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa siitä todellakin kaikki karkkinsa,bussimatkat,leffat,liput matseihin ja muut,vaatteita ei tarvitse ostaa--no kauhistelijoille voin sanoa,ettei vielä kertaakaan ole tienannut tuota--on lähinnä porkkanana tuolle kouluryhdistäytymiselle ja laskettiin miehen kanssa,että tulee aika kalliiksi aina antaa bussirahaa ja salimaksuja kun käyvät pelailemassa,että melkein halvemmaksi tulee näin.

Kotitöitä on paljon koiranulkoilutuksesta--pyykkien viikkaukseen...

Vierailija
16/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiipahan käyttämään säästeliäästi rahaa.

Vierailija
17/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan ja asumisen maksaa vanhemmat + tietenkin tk-maksut ym vakuutukset, muuten maksaa itse harrastukset, vaatteet ym.

Vierailija
18/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 euroa liikaa 13-vuotiaalle, sanon minä!

Vierailija
19/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos

- käy lähellä asuvan mummonsa luona kerran viikossa tekemässä ns pikkusiivouksen (lähinnä imuroimista, asunto on kaksio) ja viettämässä aikaa mummon kanssa.

- hoitaa pikkusisaruksiaan (3v, 6v) tarpeen vaatiessa esim jos minä käyn kaupassa tai menemme miehen kanssa syömään yms lyhyt aikaista hoitoa

- hoitaa koulunsa kunnolla, lukee kokeisiin, tekee läksyt, nukkuu riittävästi ettei ole koulussa väsynyt

- pesee omat pyykkinsä ja pitää huoneensa siistinä

- tekee kotitöitä aina kun käsketään esim viemään roskat ja täyttämään astianpesukone ym

Ehdot olivat hänen ideansa ja ne ovat joka kuukausi (14kk) pitäneet paikkaansa. Alkoi siis saamaan 12v tämän rahan.

Me maksamme hänen puhelinlaskunsa, isommat ja normaalit vaateostokset mitä tuon ikäinen tarvitsee jne perusmenot.

Hänen rahansa kuluvat leffoissa lojumiseen, kahvilla käymiseen, shoppailuun ja säästöön. Ens kuussa säästössä on sen verran rahaa, että sillä saa uuden kannettavan tietokoneen. Satunnaisesti hän myös hemmottelee meitä muuta perhettä, ostaa itse pizza-aineet ja tekee pizzaa koko perheelle, hankkii liput johonkin konserttiin tai teatteriesitykseen yms.

Monen mielestä rahaa on käytettävissä ihan liikaa tuon ikäiselle, mutta meillä tämä on hyvä ratkaisu, jotta murkun kanssa tulee koko perhe toimeen.

Vierailija
20/34 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän säästää senkin ja osti talvella säästöillään uuden kännykän. Me ostetaan kerran viikossa karkit ja maksetaan puhelinlaskut. Joskus tyttö säästää joihinkin erityisiin vaatteisiinkin itse, mutta perusvaattet me vanhemmat maksetaan.