Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

maksa-arvot koholla, hepatoosia?

21.03.2008 |

Onko täällä muita odottajia, joilla on ollut maksa-arvot koholla ja millaisia koholla olevia arvoja teillä on ollut? Itselläni ALAT viime viikolla 167 (viite 10-45) ja AFOS 175 (35-100). Nyt RV 35. Neuvolassa sanoivat, että raskaus vaikuttaa noihin maksa-arvoihin ja ne ovat lähellä normaalia (?), mutta sain kuitenkin sappihappokokeeseen ensi viikolla labra-ajan ja äitipolikin on puolentoista viikon päästä. Ilmeisesti tuo sappihappo kertoo enemmän tilanteesta. Nyt on alkanut hieman kutista, edellisessä raskaudessa ei ollut hepatoosia, mutta raskausmyrkytys kyllä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapa muutenkin kokemuksia, kannattaako olla huolissaan?

Vierailija
2/3 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen näkemys neuvolalla, ainakin mun mielestä.

Mulla on ollut raskaushepatoosi kahdessa edellisessä raskaudessa ja nyt tässä neljännessä raskaudessa olen ollut seurannassa rv20-> ALAT on nyt lievästi kohollaan rv31 (49) mutta äitipolille ei ole vielä tarvinnut mennä.

Kakkosta odottaessa ALAT oli yli 400 rv38 ja komennus käynnistykseen tuli heti. Kolmosesta jouduin ä-poliseurantaan kun ALAT oli 70 (rv32) eikä silloinkaan puhuttu mitään " lähellä normaalia" -höpinää. Sain silloin rajaksi ALAT 200, eli sen yli jos olisi noussut niin osastolle olisin joutunut. Sun 167 on aika lähellä sitä, siksi vähän ihmettelen sitä " normaalia" ... Lääkäri en toki ole! Kolmosen synnytys käynnistettiin rv38 (se päätettiin jo silloin kun ALAT oli 70) ja käynnistyspäivänä ALAT oli ollut juuri yli sen 200.

Sappihapot mulla ei ole koskaan olleet yli rajan, ei edes kakkosta odottaessa vaikka ALAT huiteli aika korkealla. Äitipolilla mulle on sanottu että sappihapot ei aina nouse vaikka tavallista onkin että menee ALATin kanssa aika samaa tahtia jos on nousemassa.

Onneksi olet menossa äitipolille, asia varmasti selviää siellä. Mutta älä ole huolissasi, hepatoosi ei ole hirveän vakava juttu (tai on, mutta raskausmyrkytys on kuulemma pahempi). Vauva on (yleensä) turvassa rv38 asti, siksi hepatoosisynnytykset käynnistetään silloin. Tsemppiä!

Shelley rv31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Shelley vastauksesta, onneksi tässä ei ole minulla montaa päivää, jotta pääsen uudelleen verikokeisiin. Minustakin tuo neuvolan käsitys asiasta ihmetytti (meni väittelyksi neuvolan tädin kanssa), mutta luulempa, että äitipolin lääkäreillä on asiasta omat mielipiteensä, joten jätän tulkinnan heidän varaan. Tarkistin, että viimeksi raskausmyrkytyksen ollessa päällä ALAT arvoni osastolla oli hieman päälle 90. Jännityksellä odotellaan miten käy, onneksi raskaus alkaa olla jo loppumetreillä :).