Raskaustodistus lennolle?
Hei,
Olemme lähdössä mieheni kanssa Playa de las Américasiin matkalle pitkäperjantaina. Raskausviikko 25 alkaa juuri kun lähdemme reissuun, ja takaisin tullessa olen viikolla 26. Täytyykö minun hankkia lääkärintodistus lentoyhtiölle matkaa varten? Jos täytyy, kuinka aikaisin se tulee toimittaa ja mihin? Lennämme AirFinlandilla, ja kyseessä on suora lento, ja lentoaika noin 6 h.
Kommentit (5)
Hei !
Air Finland hyväksyy raskaana olevan matkustajan lennolle 32 raskausviikkoon asti ilman lääkärin todistusta.
Ystävällisin terveisin,
Finnmatkat Asiakaspalvelu
Hei ! Air Finland hyväksyy raskaana olevan matkustajan lennolle 32 raskausviikkoon asti ilman lääkärin todistusta. Ystävällisin terveisin, Finnmatkat Asiakaspalvelu
Finnmatkat varmasti tietää mistä puhuu, mutta ota huomioon lippujen tsekkaustiskin henkilökunta ja heidän maakohtaiset säännöt. Minulla kävi yhden kerran niin, että vaikka lentoyhtiö ei vaatinut lääkärintodistusta Suomestapäin tiedustellessa, tsekkauksessa Saksan päässä eivät meinanneet päästää minua koneeseen kun minulla ei ollut mitään todistusta raskaudestani. Lensin tuolloin 24 raskausviikolla väliä Hki-Saksa-Hki. Todella pitkän selkkauksen jälkeen, ja useamman ylemmän toimihenkilön kanssa keskusteltuani, päästivät he minut lopulta koneeseen. Helpommalla olisin päässyt kun neuvolasta olisin pyytänyt englanninkielisen vapaamuotoisen lapun, jossa todetaan raskausviikot ja kaiken menneen hyvin.
Toisella matkallani Espanjaan viikoilla 27 ei lentoyhtiö myöskään vaatinut virallisesti todistusta, mutta taas tsekkauksessa tiskillä kotimatkalla pyysivät näyttää todistusta raskaudesta. Onneksi sillä kertaa olin jo edelliskerrasta viisastunut ja minulla oli todistus mukanani neuvolakortin kera. Tosin mitäänhän ne eivät neuvolakortista olisi ymmärtänyt kun suomeksi se on...
Tämä on vain minun oma kokemukseni.
..ja viikkoja minulla oli 26-27
Ei tarvinnut siis raskaustodistusta.
Otin sellaisen kuitenkin varuilta mukaan, kun ajattelin, että JOS tulee kysettä raskauden kestosta ja siitä voinko lentää siellä päässä.
No ei tullut, mutta olisipahan ollut näyttää toteen, että olen vielä "lentokelpoinen"
Itse tulostin todistuksen Finnairin sivuilta ja neuvolalääkäri allekirjoitti esitäytetyn lomakkeen
Olimme finnmatkojen lomalla Dubaissa. Lensimme AirFinlandilla ja minulla raskausviikkoja 25. Suomenpäässä ei kyselty mitään, mutta Dubaista kotiinpäin lähdettäessä tuli ongelmia. Ei minulla mitään raskaustodistusta ollut,kun en sitä kuulemma tarvinut. Mutta milläs todistat niille pässeille siellä, että olen VAIN viikolla 25?!? No onneksi kaikki meni sitten hyvin ja pääsin kuin pääsinkin kotisuomeen. Usean virkailijan kanssa jouduin väitellä, ennekuin päästivät koneeseen........ Ihan tiedoksi vaan,että mukavaa ei ollut :)
Sen kuin lennät vaan.