Onko totta, etta esim. aikanopeilla ei lainkaan vapaa-aikaa vaan kaikki aika menee aineiden korjailuun yms? Nain on ainakin mulle annettu ymmartaa... Onko opettajan ammatti
todellakin niin kamala? Työn hyviä puolia? Pakkohan niitäkin on olla...
Kommentit (34)
Työtä se on toisenkin opettajan työ. Opetusvelvollisuudet on määritelty viisaalla taholla sen mukaan, että viikottainen kokonaistyömäärä olisi kaikilla sama. Jos äidinkielenopettaja ahkeroi kotona iltatöitä, niin käsityönopettaja puuhastelee pitemmän päivän koululla oppitunneilla.
Älkää pitäkö minään mittarina sitä, että joku opettaja väittää, ettei iltatöitä ole tai niitä on vain hiukan. Hyvä opettaja, sellainen, jonka jokainen oppilas ansaitsee, tekee ainakin sen 40 tuntia viikossa.
Se, joka kadehtii toisen vähiä oppitunteja, on varmasti uusi opettaja tai epäsuosittu tai levottomassa koulussa töissä. Oppitunnit ovat se mukavin ja palkitsevin osa opettajan työtä. Jos siltä ei tunnu, on väärällä alalla. Kotihommat ovat enemmänkin vain väistämätön velvollisuus.
Sille kateelliselle reaaliaineiden opettajalle tiedoksi: ennen kuin tikahdut myrkkyysi, tiedä, että äidinkieltä ei edes opeteta neljää tuntia viikossa yläkoulussa.
Jos taas joku äidinkielenopettaja kertoo ehtivänsä korjata kirjoitelmat välitunneilla, on se merkki siitä, että oppilaiden oikeusturvaa on rikottu. Välitunnin aikana ei ehdi tarkistaa yhtäkään kirjoitelmaa, jos sen tekee huolella. Arvioinnin pitäisi olla yhteismitallista koko maassa, mutta nämä keventäjäopettajat tekevät siitä mahdotonta.
On totta, että hyvä opettaja tekee paljon iltatöitä, mutta vastapainoksi opettajan työssä on muita etuisuuksia. Joka työssä on ilonsa ja ristinsä. Arvostakaa kaikkia työntekijöitä ja ammatteja - edes omaanne!
arvosteta. Joka helkutin asiaa tarkastelevassa tutkimuksessa/kyselyssä opettaja on aina kärkipäässä. Jopa ihmiset haluavat open puolisokseen (oliko heti lääkärin jälkeen), abien toiveammatti numero 1 joku aika sitten jne... Opettaja on aivan poikkeuksetta arvostettujen ammattien top kolmosessa aina - kysyttiin asiaa miten päin vain. Ja kyllä ainakin luokanopepuolelle niitä hakijoitakin on aina moninkertainen määrä pääsijöihin nähden.
En tarkoita nyt tätä nimenomaista ketjua, vaan lukuisia muita, joissa opettajia haukutaan syystä jos toisestakin.
t. eräs opeksi pätevä, mutta muulla alalla työskentelevä
pidä itseäni huonona opettajana. Minulla on kolme lasta. Miksi uhraisin kallisarvoista perheen yhteistä aikaa tekemällä töitä iltaisin tai viikonloppuisin? Minä pidän työmääräni kohtuullisena ja siihen muuten jokaisella työntekijällä on oikeus.
On ollut paljon puhetta, että lapset ja nuoret voivat pahoin, koska vanhemmat tekevät liikaa töitä. Minä en todellakaan uhraa omaani ja perheeni hyvinvointia siksi täydellisyyden tavoittelun takia.
ryhmiä, joita IRL, kuten hoitajia. Eipä kai lääkäreitäkään - ainakaan jos terveyskeskusten.
On minullakin lapsia ja juuri siksi opettajan työ on loistovalinta. Voin pätkittää työpäiväni niin, että ehdin olla lasteni kanssa riittävästi. Jatkan usein töitä, kun lapset menevät nukkumaan. En uhraudu, en nyherrä turhaa, kunhan teen sitä ansiotyötäni, josta minulle maksetaan. Joskus teen paljon eteenpäin ja vastapainoksi saan kevyempiä päiviä. Yritän olla sellainen opettaja, jonka haluaisin omille lapsillenikin. -27
Kirjoitutan kuitenkin aineet kaikilla luokilla yhtä aikaa. Korjattavaa on sitten kerralla yli 100 ainetta, mutta sitten taas parin-kolmen viikon tauko. Tykkään tällaisesta urakkasysteemistä varsinkin nyt, kun on pieniä lapsia. Oppituntien suunnittelemiseen ei enää kokeneelta opettajalta paljonkaan aikaa mene.
jos opettajalla on 18 viikkotuntia, kertyy yhdelle päivälle 3,6 oppituntia. Eli normaalin työajan puitteissa työskentelevä perheellinen ihminen ehtii tehdä työnsä päiväsaikaan.
Jos taas haluaa pätkittää työpäivänsä kahtia, mikäs siinä. Mutta jos täysien työpäivien lisäksi tekee vielä ilta- ja viikonlopputöitä, on joko aloitteleva opettaja tai prefektionisti.
Kyllä reaaliaineiden opettajillakin on paljon tekstiä luettavana, mistä syystä 24 viikkotuntia (minimi) on aika hurja verrattuna äidinkielen 18 viikkotuntiin..
Olen itsekin opettaja, mutta en äidinkielen enkä reaaliaineiden. Olen vaan seurannut sivusta kolleegoja.
ainakin teen 8-16 töitä lukiossa ja usein viikonloppuna toisen päivän. Lauantaisin en tee töitä paitsi ylppärien aikaan. Riippuu myös lukion koosta, paljonko aikaa menee.
Alkuvuosina tein töitä myös _kaikki_ illat ja viikonloput joulunpyhiä lukuun ottamatta.
Tämä työ on tosi rankka mutta rakas. Rakastan työtäni! Kuitenkin rahan saisi jostain muualta helpommalla.
Äikän ope joutuu lukemaan kirjoja ja lehtiä paljon. Tavallaan on aina töissä. Netin tultua opetusvälineeksi, yllättävän paljon aikaa menee nettitehtäviin jne. Ne teen öisin.
reaaliaineiden opettajat tekevät vähemmän töitä kuin äikän. Meillä isossa koulussa reaalin opet myöntävät tämän. Kukaan ei kadehdi ainepinojani.
muut ammattiryhmät ne jutustelee omista työasioistaan illanistujaisissa, ihan putkiasentajista lähtien. Milloin olette olleet bileissä, joissa joku tuo esiin, että on opettaja? Opettajat eivät koskaan kerro olevansa opettajia, koska kukaan ei arvosta työtä ja opettajia.
Olen siis yliopisto-opintojeni ohessa jo vuosia opettajan sijaisuuksia, pitkiäkin, tekevä, toistaiseksi epäpätevä opettaja.
Kenties humanisteista koostuva " seurapiirini" on kuitenkin lähtökohtaisesti alastani keskimääräistä kiinnostuneempaa. Koskaan en ole vähättelyyn tai arvostuksen puutteeseen törmännyt.
Yläasteella se on paljon pienempi kuin lukiossa? Siis opet, mitä palkkakuitti näyttää ennen veroja, ja paljonko teillä on tunteja? En kaipaa mitään " peruspalkka se ja se" -juttuja, koska monet eivät ole peruspalkalla. :-)