Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, etta esim. aikanopeilla ei lainkaan vapaa-aikaa vaan kaikki aika menee aineiden korjailuun yms? Nain on ainakin mulle annettu ymmartaa... Onko opettajan ammatti

Vierailija
20.03.2008 |

todellakin niin kamala? Työn hyviä puolia? Pakkohan niitäkin on olla...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä opet ovat hiljaa duunareiden parissa, koska duunarit usein kärsivät " herravihasta" ja suhtautuvat aggressiivisesti kaikkiin akateemisiin ihmsiin.

Vierailija:

muut ammattiryhmät ne jutustelee omista työasioistaan illanistujaisissa, ihan putkiasentajista lähtien. Milloin olette olleet bileissä, joissa joku tuo esiin, että on opettaja? Opettajat eivät koskaan kerro olevansa opettajia, koska kukaan ei arvosta työtä ja opettajia.

Vierailija
2/34 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä ne niin ettei vapaa-aikaa jää. Mutta järkevämpää olisi pistää työlle ja vapaalle rajat, päättää ajankohdat jolloin tekee hommat ilman muuta haahuilua ja sitten saa pitää sen vapaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niillä 16 tuntia opetusta/vko. Siihen päälle aineet yms. Tietty jos lukeeeee o i k e i n h i t a a s t i.

Vierailija
4/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen aloitteleva ussanope ja minulta kyllä kuluu kaikki aika uusien juttujen suunnitteluun ja vanhojen korjaamiseen. Mutta varmaan helpottaa muutaman vuoden päästä...

Vierailija
5/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aika hyvin itse määritellä, miten paljon ottaa korjattavaa. Olen itse lukion äikänope, enkä työskentele iltaisin enkä viikonloppuisin (paitsi ylppäreiden aikaan). Minulla on perhe, enkä koe mielekkäänä paiskiä " näillä liksoilla" iltoja ja viikonloppuja. Mutta tiedän kyllä ns. perfektionisti-opeja, jotka kirjoituttavat liikaa tekstejä ja korjaavat kaiken mahdollisen itse. Osa heistä on ollut tai on burn out -lomalla.

Minä toteutan aika paljon vaihtoehtoisia menetelmiä perinteisen " ope korjaa punakynällä jokaisen pilkkuvirheen" kirjoitelmien palautteenannossa, esim. niin, että tekstejä käsitellään pienryhmissä ja oppilaat antavat palautetta toisilleen yms..

Työni ei ole erityisen raskasta, mutta monipuolista, haastavaa ja useimmiten mukavaa.

Vierailija
6/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi osa tunneista on hiljaista työtä (oppilaat lukee kirjaa tai kirjoittaa ainetta) jolloin voi samalla itse korjata toisten aineita.

Vähemmän niillä työtä on kuin vaikkapa reaaliaineiden opettajilla!

Vierailija
7/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan yläkoulussa tai lukiossa.

Vierailija
8/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että hyvin suurella osalla ainakin minun täällä tuntemistani opettajista työ vie todella paljon aikaa; se ei tosiaan ole pelkkiä tunteja ja tuntien valmistelua, vaan hirveästi on yleistä byrokratiaa, viesteihin vastaamista ym. Ja sitten tietysti ne kokeet ja aineiden korjaamiset. Paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki täällä ovat sinkkuja, enkä ihmettele yhtään.

Vierailija
9/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittain kotitöitä on vähemmän mutta välillä voi olla hyvinkin paljon luettavaa. Kun on koeaika ja kotiesseiden kirjoituksia, viikko pari voi kulua lukuhommissa iltaa myöten. Samoin on ylioppilaskirjoitusten aikaan, mikä on hyvinkin kiireistä aikaa kaikille niille opettajille, joiden oppilaita kirjoituksiin osallistuu. Samoin lukukauden lopussa menee viikkoja niin että iltatekeminen on määritelty valmiiksi, sillä arvioinnit vievät aikaa.

Vierailija
10/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pienempi opetusvelvollisuus juuri siksi, että aineiden (ja tekstitaidon vastausten, tutkielmien ym. kirjoitusten ) korjaus on hitaampaa kuin kokeiden. Toki reaaliaineiden vastaustenkin lukeminen on hidasta, mutta aineissa pitää kuitenkin oikeinkirjoituksen lisäksi arvioida sisältö, rakennetta ja antaa palautetta oppilaalle, mitä hän voisi parantaa kirjoituksessaan. On oikeastikin aika hidasta puuhaa, jos sen tekee kunnolla. Toki laiska ope voi vain korjata pilkut ja lykätä arvosanan perään, mutta niinhän reaaliaineidenkin ope voi pitää vain rasti ruutuun -kokeita. Enkä kyllä ole kuullut, että kovin monella lukion tai yläkoulun äikäntunnilla luettaisiin kirjaa. Ei ole aikaa - kyllä kirjan luku tehdään omalla ajalla.

Vierailija
11/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnteko haittaa aina vapaa-aikaa.

Vierailija
12/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enkä kyllä ole kuullut, että kovin monella lukion tai yläkoulun äikäntunnilla luettaisiin kirjaa. Ei ole aikaa - kyllä kirjan luku tehdään omalla ajalla.

Monella äikänope tutullani (yläkoulussa) on ihan vakiokäytäntö, että yksi viikon neljästä tunnista on ns. hiljainen tunti, jolloin oppilaat lukee! Eli 25% pidettävistä tunneista! Ja vielä ylpeänä kertoo tästä " kun on niin tärkeää saada oppilaat lukemaan"

No varmaan onkin, mutta ei paljon naurata, kun itse saa paiskia ihan TÖITÄ kaikki 100% tunneista (joita vielä on enemmän...)

T: katkera (ja syystäkin) reaaliaineen ope

Vierailija
13/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se myöhäistä ole vieläkään, senkus vaihdat alaa niin ei tarvi olla katkera.

Vierailija:

T: katkera (ja syystäkin) reaaliaineen ope

Vierailija
14/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luullut, että yläkoulussakin opsissa niin paljon asiaa, ettei moiseen jäisi aikaa. Lukiossa novellitkin kyllä luetaan omalla ajalla ja sitten käsitellään tunnilla. Tietysti usein käy niin, ettei porukka niitä lue. Ehkäpä nämä tuntemasi opet ovat sitten huomanneet, ettei kirjaa lueta, jos ei sitä lueta tunnilla ja löytäneet parhaimmaksi ratkaisuksi sen, että lukevat sitä tunnilla. Voisin kuvitella sellaisen ratkaisun, että kirjaa saa lukea aina, kun on tehnyt tunnin tehtävät - jotkut kun ovat hitaampia, jotkut nopeampia, mutta vaikea kuvitella, että kaikki lukevat koko tunnin...

Vierailija
15/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan yläkoulussa 18 h/viikko eli minimiopetusmäärän. En ole koskaan kuullut, että yläkoulussa luettaisiin kokonaisia tunteja. Kirjat luetaan kotona, minkä jälkeen niistä tehdään koulussa analyysi, aine, arvostelu tms. Samoin aineita kirjoitetaan koulussa 2 h, loput kotona, ja oppilaiden kirjoittaessa opettaja ei korjaa edellisiä aineita vaan kiertää neuvomassa, auttamassa ja hiomassa oppilaiden tekstejä.

Tällä minimituntimäärällä (ja siis peruspalkalla) minulla on 130 oppilasta. Kun jokainen kirjoittaa jaksossa kaksi isompaa kirjoitelmaa, joita korjaan keskimäärin puoli tuntia/kirjoitelma, niin minulla on joka jaksossa 130 h pelkkää tekstien korjaamista. Tämän lisäksi tulevat muut pienemmät tekstit, jotka ehkä vain kommentoin (ilman punakynää), suunnittelu, kokeiden korjaaminen, palaverit, kirjallisuuden seuraaminen jne. Pidän aika erikoisena, jos reaaliaineiden opettajat kadehtivat vähempiä opetustuntejani.

Vierailija
16/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eniten töitä, kun fakta on se, että opettaja voi määritellä varsin hyvin itse, minkäverran töitä tekee. Minä äikänopena teen töitä vähemmän kuin pari perheetöntä kollegaani. Minä yksinkertaisesti otan paljon vähemmän korjattavaa, eikä siitä kukaan voi minua moralisoida. Ei mikään laki sano, paljon opettajan pitää korjata. Ehkä olen huonompi opettaja kuin jotkut kollegani, mutta pidän työstäni, enkä ole ollut yhtä ainutta päivää sairauslomalla, kuten eräskin viikonloput töitä paiskiva äikänopeystäväni, joka oli juuri kaksi kuukautta työuupumuslomalla.

Onhan niitä reaaliaineidenkin opeja, jotka pyörittävät vuodesta toiseen samat kalvot ja jauhavat samat jutut ja pitävät samat kokeet.

Vierailija
17/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä äikänopet innokkaimmin pyytää/vaatii rehtorilta lisätunteja... Tämä käsittääkseni kertoo siitä, että hyvin niitä jaksaa tehdä yli opetusvelvollisuuden? Itse toivon aina vain perustunnit sillä niissä on todellakin tarpeeksi työtä!

Mutta jatketaan :)

Hyvää pääsiäistä :)

Vierailija
18/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa korjaamiseen ja suunnitteluun meni todella paljon. Varmasti helpottaa ajan kanssa, mutta miten ihmeessä joku ope selviää suunnittelematta eli ilman iltatöitä?! Tai tietenkin voi suunnitella seuraavan päivän heti koulupäivän jälkeen.

Minulla oli 19 - 24 opetustuntia, yleensä tuo 24. Olin lukiolla, mutta minulla oli myös yläasteen tunteja.

Palkkani oli lukuvuonna 2001 - 2002 noin 2500 - 2800 euroa kuukaudessa, vaikka olin epäpätevä (opettajan koulutus hankkimatta, asiatiedoiltani olin pätevä). Palkkaan olin todella tyytyväinen. Pätevällä opella palkka taisi nousta yli kolmen tonnin. Kyllä hänkin töitä teki, vaikka hänellä oli jo työtä helpottavia rutiineita. Paitsi kesällä... Minun työni loppuivat lakkiaispäivään, vakiope tuli töihin seuraavana maanantaina ja alkoi nostaa tuota palkkaa. Järjetön systeemi - opettaja voi olla vaikka virkavapaalla kaikki muut ajat paitsi palaa kesälomaksi nostamaan palkkaa. Talven töitä tehnyt jää loma-ajan palkatta. No meni ohi aiheesta, mutta vieläkin potuttaa...

Minua ärsyttävät huonoista palkoista valittavat opettajat. Huonopalkkaisiakin on, mutta minusta esim. edellä mainitsemani palkat eivät todellakaan ole huonoja. Vanhoilla opettajilla on todella hyvät palkat! Ikälisät, joillakin vielä syrjäseutulisät..

Vierailija
19/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten matikanopettajia. Asiat eivät muuta, asia on yksiselitteistä ja kokeet väkisinkin nopeasti korjattavia. Kukaan ei myöskään koskaan kyseenalaista oppiaineen tärkeyttä (pahimmatkin kollit yleensä ovat motivoituneita matikanopiskeluun). Vanhemmat eivät soittele koko ajan perään kysellen, miksi Aleksanteri on saanut kurssista vain 8, kun arvosteluperusteet ovat niin selkeät (toisin kuin vaikka äikässä).

En olekaan koskaan tavannut uupunutta matikanopea.

Vierailija
20/34 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta kertyy. Minulla esim. on kurssien rungot aika hyvin valmiina. Toki keräilen ajankohtaista aineistoa lehdistä yms... Esim. jos aiheena on mielipidekirjoitus, niin nappaan tuoreita mp-kirjoituksia. Äikässä on myös aivan valtavan hyvät oppimateriaalit, joita voi todella hyvällä omalla tunnolla käyttää, koska tehtäväsarjat ovat usein todellakin hyviä. Miksi keksiä pyörää uudestaan? Jos äidinkielen " gurut" ovat istunet persiillään ja satoja tunteja keksiäkseen pedagogisesti parhaimpia mahdollisia materiaaleja, niin miksi niiden käytöstä pitäisi kokea syyllisyyttä. Niitä päivitetäänkin niin usein, että ovat aina varsin ajankohtaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän