onko 1,5-vuotias vielä liian nuori virikehoitoon, jos äiti on päivät kuitenkin vauvan kanssa kotona
MItein että milloinkahan tuo esikoinen tarvitsee muutakin virikettä kuin minut. Ei osaa vielä kyllä kovin hyvin puhua, mutta pitää lauluista ja leikkimisestä.
Kommentit (37)
Se 1,5-vuotias tuntuu nyt susta kauhean isolle lapselle, mutta odotapa pari vuotta niin huomaat että sehän olikin ihan vauva vielä. Sulta puuttuu vielä perspektiiviä, koska vauvaan verrattuna isosiskot ja -veljet tuntuvat aina niin isoilta.
1,5-vuotias ei tarvitse päiväkotia eikä edes kavereita siinä mitassa kuin ajattelet. Satunnaiset leikkikaverit vaikkapa puistossa riittävät vielä ihan hyvin.
Vierailija:
12, joo, läjä-äitien lapset olisi parempi sijoittaa laitoksiin pysyvästi.
kun taas sinun lapsesi selvästi saavat nauttia älyltään ylivertaisen äidin " kasvatuksesta" .. voi toista. toivottavasti piposi joskus löysääntyy ja elämäsi valoistuu kaikesta tuosta mustavalkoisuudesta :)
12.
Aika köyhä perhe-elämä sellanen on.
Kyllä kai jokainen äiti osaa lapselle virikkeitä järjestää, ellei mamma oo ihan uusavuton joka on myynyt maalaisjärkensä ja huumorintajunsa kirppiksellä.
Btw 1,5v on älyttömän pieni lapsi. Lapset kasvaa hurjaa vauhtia ja minkalainen äiti ei halua nauttia pienen lapsen elämästä, kehityksestä ja kasvamisesta.
Vierailija:
12: Kantsisko tehdä ne lapset vähän suuremmalla ikäerolla jos jo etukäteen tietää, ettei pärjää kahden kanssa? 6h päivässä on LIIKAA 2-vuotiaalle, jolla olisi mahdollisuus olla rauhassa kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa.
ei kantsis. pärjäisin toki kahden kanssa jos kokisin hyväksi ratkaisuksi vanhemman lapsen JA itseni kannalta pitää hänet kotona kokopäiväisesti vauvan tultua kärsimässä synnytyksen jälkeisestä, unenpuutteisesta minusta. vaan kun en koe. esikoisen hoitopäivät itseasiassa lyhenevät kahdeksasta tunnista kuuteen tuntiin, kun pääsen tästä äikkärille, mistä olen iloinen :) kahdeksan tuntia on minusta liikaa vajaa kaksivuotiaalle (vaikka onkin onnellinen, selvästi tilanteessa pärjäävä lapsi), varsinkin nykyisellä pph:lla, jossa lisäksi vain kaksi viisivuotiasta eikä ollenkaan omanikäistä leikkiseuraa. kuusi tuntia taas ei ole meidän lapselle hoidossa ollenkaan liikaa. kahden tunnin unien jälkeen siitä jää neljä tuntia vrk:ssa muiden kuin perheen kanssa vietettyä hereilläoloaikaa. meille mahtava ratkaisu, ja olen oikein onnellinen, että mulla on mahdollisuus asiamme näin ihanteellisesti järjestää :)
tietty kaikki riippuu päivähoitopaikan tasosta. mihin tahansa päiväkotiin en lastani laittaisi silloin kun itse olen äikkärillä, enkä edes silloin kun itse olen töissä. kriteerit on korkeat, ja mun on oltava sataprosenttisen tyytyväinen paikkaan sekä nähtävä omin silmin, miten lapsi päivällä viihtyy ja käyttäytyy. onneksi nykyinen päiväkotimme harrastaa mm. videodokumentointia päivistä, joten voin omin silmin nähdä onko lapsellani hauskaa vai kärsiikö hoidossa, niinkuin monen pelko on. haluaisin, että täälläkin yleistyisi jenkkilän käytöntä, jossa monet yksityiset pk:t tarjoavat esim. webikamerat, että vanhemmat voivat seurata itse koska vain mitä se meininki on, ja tehdä päätelmät lastensa viihtymisestä hoidossa omiin havaintoihin perustuen.
12.
S80:
Mä en ymmärrä virikehoitoa, enkä sitä miks pitää toista lasta tarhassa kun mamma on vauvan kans himassa.
Aika köyhä perhe-elämä sellanen on.Kyllä kai jokainen äiti osaa lapselle virikkeitä järjestää, ellei mamma oo ihan uusavuton joka on myynyt maalaisjärkensä ja huumorintajunsa kirppiksellä.
Btw 1,5v on älyttömän pieni lapsi. Lapset kasvaa hurjaa vauhtia ja minkalainen äiti ei halua nauttia pienen lapsen elämästä, kehityksestä ja kasvamisesta.
tottakai jokainen osaa järjestää lapselleen virikkeitä. mutta ei minun parivuotiaallani ole mitään tarvetta olla minun seurassani 24/7. viihtyy mitä mainioimmin muutaman tunnin päivässä myös jonkun muun rakastamansa ihmisen hoidossa. ei pidä ajatella, että on NIIN ÄLYTTÖMÄN korvaamaton lapselleen ettei hän suurinpiirtein selviä hengissä, jos joku toinen kuin äiti häneltä vaikka nyt nenän niistää (vaikka se tietysti joidenkin omanarvontunnetta tyydyttääkin)!
siitä olen kyllä ehkä vähän samaa mieltä, että 1,5-vuotias on hiukka pieni. mutta riippuu niin paljon lapsesta.
ja mitenkä se, että lapsi viettää päivästä muutaman tunnin jonkun muun kuin äidin kanssa, tarkoittaa että ei halua nauttia pienen lapsen elämästä, kehityksestä ja kasvamisesta.. *syvä huokaus* vähän joustavuutta nyt siihen ajatteluun ja suhteellisuudentajua!
edelleen painotan, että hoitopaikan laatu, päivän pituus ja lapsen ikä ovat avainasemassa kun keskustellaan siitä, onko lapsen hyvä hoidossa vai ei.
12.
laps sysätään TARHAAN virikehoitoon, se on mielestäni sairasta. Ainakin, kun itse olen ollut monessa tarhassa päiväkotiapulaisena tai työharjoittelussa niin ei se elämä ole pienelle lapselle sopivaa... ainakin mun mielestä!!
Vierailija:
S80:
Mä en ymmärrä virikehoitoa, enkä sitä miks pitää toista lasta tarhassa kun mamma on vauvan kans himassa.
Aika köyhä perhe-elämä sellanen on.Kyllä kai jokainen äiti osaa lapselle virikkeitä järjestää, ellei mamma oo ihan uusavuton joka on myynyt maalaisjärkensä ja huumorintajunsa kirppiksellä.
tottakai jokainen osaa järjestää lapselleen virikkeitä. mutta ei minun parivuotiaallani ole mitään tarvetta olla minun seurassani 24/7. viihtyy mitä mainioimmin muutaman tunnin päivässä myös jonkun muun rakastamansa ihmisen hoidossa. ei pidä ajatella, että on NIIN ÄLYTTÖMÄN korvaamaton lapselleen ettei hän suurinpiirtein selviä hengissä, jos joku toinen kuin äiti häneltä vaikka nyt nenän niistää (vaikka se tietysti joidenkin omanarvontunnetta tyydyttääkin)!
siitä olen kyllä ehkä vähän samaa mieltä, että 1,5-vuotias on hiukka pieni. mutta riippuu niin paljon lapsesta.
ja mitenkä se, että lapsi viettää päivästä muutaman tunnin jonkun muun kuin äidin kanssa, tarkoittaa että ei halua nauttia pienen lapsen elämästä, kehityksestä ja kasvamisesta.. *syvä huokaus* vähän joustavuutta nyt siihen ajatteluun ja suhteellisuudentajua!
edelleen painotan, että hoitopaikan laatu, päivän pituus ja lapsen ikä ovat avainasemassa kun keskustellaan siitä, onko lapsen hyvä hoidossa vai ei.
12.
Ellei kotona ole jotain pahasti vialla.
Me ainakaan käydään paljon leikkipuistoissa, missä lapsilla on leikkikavereita. Meillä on paljon lapsiperhe tuttavia joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin ja tehdään treffejä korkeasaareen, leikkipuistoon, uimarannalle jne..
On olemassa myös perhekerhoja, avoimia päiväkoteja (vai mikä se nimitys nyt onkaan) ja muita mammakerhoja. Esim irc-gallerian kautta voi tutustua oman paikkakunnan mammoihin ja järjestää tapaamisia jne..
Hulluksiahan sitä todellakin tulisi jos olisi 24/7 himassa neljän seinän sisällä omien lasten kanssa.
Vierailija:
Ellei kotona ole jotain pahasti vialla.
ylläpidetään minunkin veroeuroillani.
Perkele teiltä pitäis katkaista munanjohtimet, ettei ainakaan enää kolmatta yhteiskunnan kasvatusvastuulle tulisi.
Toisaalta, mun mutsi joka on pk:n johtaja luki näitä tän tyyppisiä viestejä eilen ja totes, että monella näistä lapsista on parempi olla päiväkodissa kuin kotonaan - vanhemmat huomioon ottaen. Epäilemättä näin myös teillä.
vähänkö tuntee olonsa ulkopuoliseksi jos viet vauvan tultua päiväkotiin.. Älä vie! liian pieni!!!
Tuon ikäinen nauttii kun saa osallistua arkiaskareisiin ja olla äitinsä luona.
Vierailija:
En tiedä mitä virikettä ja kehitystä tukevaa taaperoille ja isommillekaan lapsille olisi tarjottava? Riittääkö pelkkä vapaa leikki ja kotiaskareissa auttaminen, kirjojen lukeminen, lastenlaulujen laulaminen, muovailuvahat?t:ap
Odottaa kuravaatteet päällä 20min että muut on puettu? istuu pöydän ääressä toiset 20min odottamassa että ruoka tarjoillaan?
ei pienten ryhmissä usein edes askarrella tms. leikkivät vapaasti, ja opet juoruaa...
ei voi ymmärtää miksi pieniä pitää viedä päiväkotiin jos äiti on kotona
Mä ymmärrän päivähoidon, jos vanhemmat käy töissä, mutta en todellakaan virikehoitoa ja en TODELLAKAAN jos on kyse alle 3v lapsesta. Parin tunnin kerho tms on ihan eri juttu kuin x tuntia päiväkodissa.
Vauvan hoitaminen, vauvan kanssa oleminen ym selitykset on mun mielestä suoraan sieltä, jos isompi sisarus täytyy vain saada pois jaloista häiritsemästä äidin ja vauvan laatuaikaa. Siis haloo, kuka niitä lapsia käskee tekemään niin tiuhaan tahtiin ettei niitä ehdi sitten itse hoitaa?!?
ja ei olisi ollut mitään järkeä eikä sydäntä eikä muutakaan pointtia laittaa niin pientä muiden hoidettavaksi siksi kun olin vauvan kanssa. Alussa toki apu oli tervetullutta vanhemman ulkoilemisen ja kauppa-asioiden kannalta, mut muuten olin kahden kanssa. Joskun soli rankkaa, mutta kyllä se siitä. Ei mihinkään päiväkoteihin noin pieniä, ihan todella, ei.
Voitte yhdessä lapsen kanssa lorutella ja laulella, ota lapsi mukaan hoitamaan vauvaa ja kotiaskareita.
Käykää perhekerhoissa ja ulkoilkaa lapsentahtisesti.
Lepää itse aina kun voit ja ota päiväunet lasten kanssa samaan aikaan.
Kodin ei tarvitse olla " nuoltu" puhtaaksi, pääasia on, että teillä on lasten kanssa sujuva, mukava arki.
samalla kun näitä " virikkeitä" on. Ei se ole mikään " joko - tai"