Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lastenne kavereille aina syötävää jos he

Vierailija
28.11.2008 |

pyytävät? Poikani on kolmasluokkalainen ja hänen paras kaverinsa on alkanut käymään joka päivä kylässä useita tunteja, jona aikana syö ja juo mehua melkoisesti. Ottaa myös omatoimisesti ruokaa lupaa kysymättä. Olemme melko köyhä perhe mieheni pienipalkkainen ja itse ole minimiäitiyspäivärahalla, joten tuokin tuntuu kukkarosssamme. Onko muuten mielestäne normaalia käytöstä. että ottaa noin vain ruokaa itse kysymättä? Miten reagoisitte? Toki haluan että lapsemme kaverit viihtyvät meillä ja annan mielelllään ruokaa ja mehua, mutta tuntuu ettei rajaa.. Lisäksi tuo röyhkeä käytös hieman ärsyttää..

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäisin korvausta ko. kerhon pitämisestä. Tai sitten sopisin, milloin lapset voivat olla tuon toisen lapsen kotona.

Äitiyslomaasi käytetään nyt härskisti hyväksi!

Vierailija
22/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan samalla kun omallenikin ellei kaveri sitten asu aivan naapurissa jolloin syö kotonaan.

Omatoimisesti meillä ei ota kukaan mitään, ei omat eikä vieraat, ja jos on jano niin vettä aina saa juoda. Mehua saa ehkä välipalalla tai joskus ruualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt toimit kuten aikuinen ja kerrot sille lapselle teidän kotinne pelisäännöt. Kaapeille ei ole vierailla mitään asiaa ja ruokaa tarjotaan jos tarjotaan, sitä ei aleta mankua.

Minä kysyn aina lapsen kavereiltakin, onko heillä nälkä ja annan välipalaa. Mutta yleensä komennan heidät koteihinsa ennen iltaruokaa, koska harvoin olen varannut sitä isommalle poppoolle ja koska tykkään, että iltaruoka on perheen yhteinen ja siitä alkaa perheen oma rauha.

Mutta se on meidän käytäntömme ja on aivan ok, jos teillä on eri.

On kuitenkin täysin turhaa alkaa ketään lasta inhota siksi, ettei aikuinen saa omaa suutaan auki ja kiellä ja aseta rajoja.

Vierailija
24/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä!

Meillä kolme lasta ja periaatteena on, että vettä annan janoon ja vessassa saa käydä, mutta ruoki en.

Ihme nössöilyä, jos ei saa asiallisesti, mutta napakasti sanottu, että jokainen syö kotonaan.

Vierailija
25/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos välipala aikaan on joku kaveri meillä, on päivänselvää, että välipala tarjotaan myös kaverille. Joskus on ihan vanhempien kanssa sovittu, että joku jää lounaalle, jolloin tottakai saa ruokaa. Ja jos muutenkin sattuu joku olemaan ruoka-aikaan meillä ja koko perhe syö, niin tarjotaan vieraallekin. Näin myös aikuisten vieraiden kanssa.

Kukaan ei ole meillä joka päivä ja kukaan ei ole koskaan itsekseen mennyt ottamaan mitään. Pidän sitä kyllä huonona käytöksenä, että vieraat menevät omin päin kaapeille. Koululaisen pitäisi tällaiset asiat jo tietää, mutta jos ei tiedä, niin vanhemmissa se vika on.

Meillä on yleensä aina olkkarissa vadilla hedelmiä, ja en pistäisi pahaksi, jos lapset niitä ottaa siitä omatoimisesti. Syömistä varten ne on tarjolla, ei pelkkinä koristeina.

Jos meillä olisi kylässä lapsi, joka pyytää ruokaa, niin antaisin kyllä. Erityisesti, jos epäilisin, ettei kotona saa tarpeeksi. Jos rahasta on tiukkaa, niin kysyisin, otatko kaurapuuroa tai hernekeittoa, voin keittää. Kyllä se nälkäiselle lapselle maistuu. Tietysti, jos pian olisi tulossa ruoka-aika, sanoisin, että kohta on lounas, odota hetki, niin syödään kaikki yhdessä.

Jos ap:n vieras juo litratolkulla mehua, niin ostaisin ison kannun Mehukatti sekamehua, ei tule kalliiksi. Ymmärrän, että jos litra tolkulla latkii jotain gefilus mehua, niin voi alkaa tuntua kukkarossa.

Vierailija
26/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko omatkin lapsesi latkia litratolkulla (mehukatti)mehua? Tai syödä mitä huvittaa, milloin huvittaa? Onko mitään rajoituksia?

Jos ap:n vieras juo litratolkulla mehua, niin ostaisin ison kannun Mehukatti sekamehua, ei tule kalliiksi. Ymmärrän, että jos litra tolkulla latkii jotain gefilus mehua, niin voi alkaa tuntua kukkarossa.

Vierailija
27/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ruokaa en aina. Oikeastaan vähän riippuu siitä kuka kaveri on paikalla. Tai siis lähinnä siitä, kuinka kaukana tuo kaveri asuu. Meillä käy kavereita monen kilsan päästä ja joutuisivat menemään bussilla, jos kävisivät kotona syömässä ja leikit todennäköisesti loppuisivat siltä päivältä siihen. Heille tarjoan, jos on mistä tarjota. Välipalaa tarjoan, mutta monet ei halua. Selkeästi kotona sanottu, että syömässä käydään omassa kodissa. Mikä on ihan hyvä. Näin olen opastanut omiakin lapsia. Mutta ei se muiden meillä syöminenkään mitenkään häiritse, koska sitä ei tapahdu niin usein.

Vierailija
28/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos välipallalla laittaa sen litran purkin jotain kallista mehua pöytään ja kaikki menee, niin vaihtoehto voisi olla tuo halvempi mehu. Ymmärsin, että raha oli yksi ongelma ap:llä näissä välipaloissa.

Itse en kehtaisi ottaa mehutölkkiä toisen nenän edestä pois, jos se on pöytään laitettu ja toisella on jano. Toki voi tehdä niinkin, että laittaa vähän mehua ja sitten lisäksi vesikannu, jolla voi suurimman janon sammuttaa.

Saavatko omatkin lapsesi latkia litratolkulla (mehukatti)mehua? Tai syödä mitä huvittaa, milloin huvittaa? Onko mitään rajoituksia?

Vierailija
29/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisinaan pyytämättäkin.

Sitä minä en kuitenkaan salli, että ilman lupaa mennään itse ottamaan. Siinä vaiheessa tulisi tiukka kielto: sitä saa syödä, mitä on pöydässä tarjolla, ei mitään muuta.

Pienilläkin tuloilla voi ruokkia vieraita. Usko minua, minä olen kokeillut sitä sellaisessa talossa, jossa oli tapana ruokkia koko suku ynnä taloon poikkeavat kulkumiehet, ja kaikki siltä väliltä.

Keitä kaurapuuroa, ja tarjoa sitä koko porukalle. Jämistä voit tehdä sämpölöitä, ja niiden päälle halvinta tarjousmargariinia, mitä kaupasta löydät. Tiivistemehut eivät ole kovin kalliita, ja ovat riittoisia.

Vierailija
30/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka röyhkeyttä olen ihmetellyt. Olen tehnyt lapselleni ja kaverilleen selväksi, että kun hän asuu sadan metrin päässä, voi hyvin mennä itse kotiin syömään, jos on nälkä. Kerjää mielellään herkkuja meillä.

En anna ja mulla alkaa viimeset hermotkin mennä röyhkeään käytökseen.

Saattaa tulla vaatimaan multa, että teepäs popparia, anna sitä anna tätä... Just. Sitten vielä heitti, että tuossa on meidän palvelija... siis minä. Mietin vaan miten mahtaa käyttäytyä omia vanhempiaan kohtaan vain ollaanko noin vain vierailla. Nyt jotkut heittää, että palvelen liian auliisti, EI todellakaan. Oma lapseni ei kehtaisi käyttäytyä noin, kyse on sen lapsen huonoista tavoista.