Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lastenne kavereille aina syötävää jos he

Vierailija
28.11.2008 |

pyytävät? Poikani on kolmasluokkalainen ja hänen paras kaverinsa on alkanut käymään joka päivä kylässä useita tunteja, jona aikana syö ja juo mehua melkoisesti. Ottaa myös omatoimisesti ruokaa lupaa kysymättä. Olemme melko köyhä perhe mieheni pienipalkkainen ja itse ole minimiäitiyspäivärahalla, joten tuokin tuntuu kukkarosssamme. Onko muuten mielestäne normaalia käytöstä. että ottaa noin vain ruokaa itse kysymättä? Miten reagoisitte? Toki haluan että lapsemme kaverit viihtyvät meillä ja annan mielelllään ruokaa ja mehua, mutta tuntuu ettei rajaa.. Lisäksi tuo röyhkeä käytös hieman ärsyttää..

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kommentoitte, että herkut pois. No asiaan, meillä ei juurikaan tarjoilla lasten kavereille, ellei sitten olla itse pyydetty joku meille käymään, se on ihan eri asia. Meillä ei ole rahaa ruokkia pariakymmentä ylimääräistä ihmistä viikossa. Moni lasten kavereista on sellaisia, että alkavat vinkua heti ruokaa ja välipaloja, varsinkin jos kuulevat, että meillä tulee olemaan jotain ruokaa, josta kovasti pitävät. Saattavat laittaa jopa meidän lapset asialle kysymään, että kai kaveri saa varmaan syödä meillä. Kun sanon, että jos ovat nälkäisiä, pitää mennä kotiin syömään ja sen jälkeen ovat tervetulleita meille takaisin, niin yleensä se nälkä katoaa samantien.

Vierailija
2/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kuuluu alkeellisiin käytöstapoihin ja niitä yritän lapsillenikin opettaa.

Ymmärrän että ootte köyhiä, mutta ettekö te voisi osta jotain halvempia ruokia? Ei meilläkään mitään pitsaa ja sipsejä ole, vaan ihan leipää ja omenaa ja viinimarjamehua tai halpatuoremehua. Ei semmoinen tee köyhäänkään kukkaroon kummoista lovea - tiedän kun ei nyt niin rahoissa kieritä itsekään, mutta silti tämmöiset perusjutut pystytään houlehtimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos meille on esim. luokkakaveri tullu kutsuttuna niin tarjoan valipalaa tai ruokaa riippuen siita miten on sovittu ja onko ruoka-aika jne.

pojalla on yks kaveri joka mm. laittaa muroja taskuihin ja kay jaakaapilta itse hakemassa ruokaa (epailen tasta syysta ettei kotona ehka saa saannollisesti ruokaa, on muutakin kokemusta tan pojan perheoloista) joka kylla vahan rassaa mutta tan pojan lasnaollessa en oikein viitsi sanoa mitaan, sitten jalkeenpain omalle pojalle kylla sanon etta omin luvin ei kayda sitten jaakaapilta hakemassa makkaraa tai mitaan muutakaan. valilla taa poika oli meilla tosi usein syomassa mutta hieman kyllastyin tahan menoon kun poikaa piti meidan sitten kuskaillakin edestakasin autolla jne.

Vierailija
4/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mutta mielestäni ala-asteikäinen lapsi ei saisi enää pyytää ruokaa kyläpaikassa -- sitä joko tarjotaan tai ei). Mutta missään tapauksessa itse ei ruokaa saa toisten kodeissa mennä ottamaan!

Vierailija
5/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten osaat varmasti lapselle sanoa, että ei ota teiltä ilman lupaa mitään!

Vierailija
6/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei meillä kukaan omatoimisesti jääkaapille mene, joten ei ole tarvinnut asiaa sen enempää miettiäkään - ja meillä käy vain tyttöjä eikä mitään murkkupoikia, joten ei tarvi kauhistella määriäkään.

Meillä se välipala on jotain hedelmien, leivän, jukurtin ja murojen tapaista.

Vierailija
7/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka perhe olisi varakaskin. Eihän tuollainen toisten kodin kaapilla käyminen ole minkään tapojen mukaista.

Huomauttaisin ystävällisesti, että ystävä menisi kotiin syömään ja palaisi teidän päivällisen jälkeen takaisin leikkimään.

Ei meilläkään lapset latki mehua, muuten kuin silloin, kun sitä annetaan. Mehua annetaan lasillinen aamiaisen kanssa, mutta ei joka päivä. Vesi on janojuoma ja ruokapöydässä ja välipaloilla juodaan maitoa tai piimää.

Vierailija
8/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmiä. Niitä on aina ja paljon ja jos loppuvat niin haetaan kaupasta lisää. Kannustan hedelmien ja vihannesten syöntiä ja ne ovat oivia välipaloja. 9-vuotiaat kasvavat aika lailla eivätkä varmaan pärjää ilman välipaloja kaverin luona. Ei tuon ikäiset lapset muista mitään eväitä kotoaan ottaa. Oikeastaan hyvä seurata tätä palstaa, tietää sitten kun oma poika tulee tuohon ikään, että laittaa sille kylään mukaan hedelmiä vietäväksi....Meillä on myös aina halpistuoremehua, vaikka meillä juodaankin janoon vettä ja ruoan kanssa maitoa. Mehu on lähinnä aamiaisella jos on maitopuuroa....Minä en kuitenkaan tykkää, että kukaan vieras menee jääkaapille omatoimisesti, en tykkää että muillekaan kaapeille....siinä menee kohteliaisuuden raja ja siitä sanoisin varmaan.

Vierailija
9/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kavereita olisikin meillä ruoka-aikana, täälläpäin sellainen ei ole tapana. Jotain juotavaa ja esim pullaa saatan tarjota tai kesällä jäätelöä.

Vierailija
10/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä huomauttaisin kovasti, jos lapsi menisi omatoimisesti jääkapillemme. Meillä ei omatkaan lapset syö koska vaan mitä vaan - vaan pyytävät ja saavat luvan, jos ruoka-aika ei ole juuri käsillä.

En edes aina pyydä kaveria syömään, jos on meillä ruoka-aikana. Eikä kyse ole edes köyhyydestä vaan periaatteesta.

Ruokaa tuo lapsi siis tosiaan kaipaa eli nälkä on. Mutta ekaksi teksisin selväksi että ei oteta omin luvin vaan pyydetään. Sitten en antaisi mehua juotavaksi vaan toteaisin että vesi on janojuoma (meillä mehu on aina erikoisjuttu ja lapset juo tosi mielellään vettä, kun ovat siihen tottuneet vauvasta asti). Sit toteaisin, että kun sinulla on noin nälkä, pitää varmaan lähteä kotiin syömään. Ja tarvittaessa tietysti asiasta voi jututtaa kauniisti lapsen vanhempia. Mutta kyllä lapselle voi antaa viestin ettei käytös ole ok, ja samalla tarkkailla sitä,mistä nälkä johtuu... Mutta tuollainen kasvava poika tosiaan kuluttaa paljon, hänen vanhempansa eivät sitä ehkä edes huomaa kun poika syö suurimman nälkänsä teillä pois. Eli eivät kotona näin edes tajua isomman välipalan merkitystä.

Vierailija
11/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokin kaverit jos ovat ruoka-aikaan paikalla, mutta ylimääräisiä välipaloja eivät saa, kuten eivät omat lapsetkaan.

Vierailija
12/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 lasia mehua eli lähes litran purkin päivässä. Lisäksi ottaa 6 mandariinia, banaaneja, jugurttia jne. Pitänee kai alkaa vain sanomaan, ettei nyt ei oteta välipaloja tai saa ottaa vettä muttei mehua. ap

Vierailija
13/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset 2v ja 5v ja syövät tuon määrän yhteensä viikossa :) (no ehkei ihan mut melkein). Kyllä sä voit ystävällisesti sanoa pojalle, että meillä on omat säännöt talossa ja niihin kuuluu tuo ruuan ottaminen. Voit sanoa pojille, että menevät tuon toisen pojan luokse leikkinään jos kaverilla on nälkä. mä annan esikoisen kaverille joskus lämpimän ruuan jos sattuu olemaan iso setti ruokaa , mut muuten en kyl ruoki. mehuu saatan antaa joskus..

Vierailija
14/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomaksi vettä tai korkeintaan kannumehua. Nälkään voit tarjota vaikka kaurapuuron, luulen, että se kovin nälkä kaikkoaa jo sillä puheella. Poika on tottunut jo käymään teillä syömässä herkut päältä, laitat vaan päättäväisesti stopin tuolle.

Jos sinulle sopii, tarjoa toki ruoka pojalle silloin, kun teillä on ruoka-aika, mutta herkut pois jatkuvasta tarjonnasta.

Vierailija
15/30 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hieman varovainen tarjoamaan ruokia ja "herkkuja" lasten kavereille. Nykyään on niin paljon allergioita (tosin tuonikäinen kyllä osaa sanoa, jos ei saa jotain syödä) ja muutenkaan kaikki vanhemmat eivät välttämättä tykkää, jos odottavat kotona ruoan kanssa ja lapsi onkin naapurissa jo syönyt 6 mandariinia ja 5 lasillista mehua :) Joten rajoita vaan sitä vierastakin lasta. Siellähän VOI olla kotonakin samat säännöt, mutta on huomannut, että tällä tavalla saa herkutella mitä haluaa, kun osaa olla tarpeeksi röyhkeä. Jos oma lapseni käyttäytyisi joskus vieraissa noin, nin toivoisin todellakin, että häntä ojennettaisiin. Sillä enhän itse välttämättä edes osaisi keskustella kyseisestä asiasta lapseni kanssa, koska en ole näkemässä, että hän käyttäytyy noin rumasti .

Vierailija
16/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 lasia mehua eli lähes litran purkin päivässä. Lisäksi ottaa 6 mandariinia, banaaneja, jugurttia jne. Pitänee kai alkaa vain sanomaan, ettei nyt ei oteta välipaloja tai saa ottaa vettä muttei mehua. ap

et varmaan antaisi lapsesikaan syödä 6 mandariiniä?joo ja ehdottomasti vettä juomaksi, eriasia välipalalla lasi mehua. jos ei usko niin piilota kaikki ja sano ettei nyt oo mitään. itse sanon lasten kavereille että kotiin syömään jos on nälkä, tarjoan kyllä joskus välipalaa.

Aluksi minä juttua uskoin, mutta nyt menee yli. ei voi olla totta, että joku antaa vieraan lapsen hotkia noin määrättömästi.

Ei niitä piilottaa tarvitse, vaan ilmoitat suoraan,että nämä me syömme vasta huomenna. Ei silti välttämättä kannata suorastaan tyrkyllä olla, sillä monissa paikoissa on tapana se, että mitä on laitettu näkyviin, on tarjolla vapaasti syötäväksi.

Miksi sinä et itse annostele niin mehua kuin muutakin herkkua? Isosta tiivistekanisterista tulee litratolkulla mehua. Tarjoa yksi lasillinen mehua, yksi leipä tai jos sinulla on jotain muuta sopivaa, ja sen jälkeen sitten tarjoilu loppuu. Vettä saa juoda, ja ehkä jotain näkkileipää ilman päällysteitä, jos todella kiljuva nälkä tulee.

Todellakin välillä kotiin syömään, jos matka ei ole liian pitkä.

Vierailija
17/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viikko-viikko yh 6 ja 4 v lapset ja poika 6 v käy kylässä ja meillä käy kylässä koko ajan. 4 v tytöllä on bestis, joka asuu ihan lähes naapurissa ja ovat paljon yhdessä kun lapset ovat mun luona.

Aina tarjotaan lapsille välipalaa. Ruuaksi kaikki menevät kotiin, ellei ole toisin sovittu. Pojan yks ystävä on välillä, n 1 krt kuussa meillä ihan lähes nukkumaan menoon asti kun vanhemmat tekevät tosi paljon duunia ja ei mua haittaa. Pojat yhdessä leikkii ja silloin olen tyttöni kanssa, vietetään äiti-tytär aikaa.

Meillä tarjotaan tosi halpoja tarjoiluja. Kun tulen töistä on leipäkone pyöräyttänyt leivän, leikkaan sen ja päälle on vaan voita ja kesällä laitan pihalta salaattia. Maitoa ja sekamehua juodaan tai vettä ja jogurttia marjojen kera. Jogurtin tekee jogurttikone, 5 purkkia maksaa saman verran kun litra maitoa ja marjat ovat äitini poimimat.

Iltapala on meillä aina puuroa ja sekaan marjoja, eli halvalla meillä päästään.

Tämä pojan kaveri joka on kylässä iltamyöhään harvoin, äiti on töissä työpaikalla josta voi ottaa mukaan aina kaikkia kivoja näytteitä. Joka kerta kun äiti hakee lapsensa pois antaa vaivanpalkaksi pussillisen kaikkea kivaa, eli hei, tervetuloa tollasten tuliaisten kanssa vaikka joka pv.

Vierailija
18/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako teidän lasta ruokkia.

Ihan vaan sillä että lapsella saattaa olla harkat ja syödä pitäisi niin ettei haittaa harkkoja tai jos lapsella on jotain syömishäiriöitä niin ei voi sanoa "Söin jo Vertillä" eikä sitten syö mitään ehkä koko päivänä. :(

Itse voisin tarjota ruokaa toisten lapsille mutta meillä on ruoka-ajat eikä omat natiaiset mielellään syö miten sattuu: siis jos käy vaikka koulun jälkeen kaverilla, ei syö siellä, tulee kotiin ja pitää lähteä harkkoihin niin ei enää voi syödä ennen lähtöä.

Kun useampi lapsi aikanaan tästä alkaa kavereilla ja harkoissa liikkua niin ruoka-ajoista tarttisi pitää kiinni..

Tottakai itse tarttee sitten soitella lapselle että tulee syömään välillä mutta parempi tämä kuin lapsi jää ilman ruokaa vaikka klo 11-17 väliseksi ajaksi. Se on kuitenkin 6 h tauko jo, tämän jälkeen sitten liikuntaa niin avot!

Vierailija
19/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et varmaan antaisi lapsesikaan syödä 6 mandariiniä?joo ja ehdottomasti vettä juomaksi, eriasia välipalalla lasi mehua. jos ei usko niin piilota kaikki ja sano ettei nyt oo mitään. itse sanon lasten kavereille että kotiin syömään jos on nälkä, tarjoan kyllä joskus välipalaa.

Vierailija
20/30 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä anna mennä jääkaapille ilman lupaa -huomauta siitä ja sano, että pyytää! Lisäksi pidä kalliimmat ruuat kaapissa piilossa ja pelkkä leipä ja voi saatavilla.

Meilläkin aikonaan paljon lasten kavereita kotona mutta en kylläkään syöttänyt pihvejä sun muuta. Yleensä tein aina keiton kun tiesin että syövät meillä. Leikkeleetkään eivät kuuluneet vierasvaroihin!!