Miksi pidätte lapsia päivähoidossa pidempään kuin olisi tarpeellista?
Ihmettelen ihan jatkuvasti perheitä, joiden lapset ovat jokapäivä hoidossa viiteen vaikka äiti pääsee töistä kahden-kolmen maissa tai on töissä vaan parina päivänä viikossa. Miksi???
Kyllä lapsi sen huomaa ja ihmettelee miksi vanhemmat eivät halua pitää häntä kotona. Tänään viimeksi yksi lapsi kysyi, että moneen ekaluokanopettajat on töissä kun äiti ei ollut vielä puoli viideltäkään hakemassa... Harmitta lasten puolesta!
t:lto
Kommentit (61)
enhoitajat voisivat mennä itseensä jos oikeasti postailevat tänne tämmöisiä syyllistyksiä.
Ette te voi tietää, millaista perheen arki on. Meillä esim. ei ole mitään muuta tukiverkkoa kuin päiväkoti. Kun mä nyt saan itselleni tän päivän, on mahtavaa pitää lapsia koko pääsiäinen kotona.
meillä ei ole tukiverkostoa, isovanhempia yms ja molemmat tehdään vähintään 50h töitä per viikko ja silti haetaan lapset aina heti, kun on mahdollista. käytämme myös etätyömahdollisuuksia molemmat hyväksi, että säästyy edes välillä työmatka-aika ja saadaan haettua lapset aiemmin. tosin meillä on vasta 3lasta alle 5v. ylityöt tehdään lasten uniaikoina, joten molemmat ollaan kotona lähes aina klo 17. omaa aikaa muka pitäisi olla monta tuntia viikossa. kuntoilkaa kotona, kun lapset nukkuu. siivoamisen sijaan kannattaa hommata siivooja, niin jää sekin aika lapsille.
8 h päivässä. Ei edes maksa mitään.
Tosiaan ei mulla sitten olekkaan omaa aikaa ja mummoja ei ole,mutta kait tää on joku omantunnonkysymys...
Itsekö ne vanhemmat kertovat?
Mä en koskaan selittele mitään lastenhoitajille hakutilanteissa, siis omasta päivästäni. En kerro monelta olen päässyt ja mitä olen tehnyt. Haen lapsen ja vaihdetaan lapsesta kuulumiset, se on siinä se.
mutta työkeikka peruuntuikin.
Minä hain eskaristakin lapsen jo klo 12 pois, ettei tarvinnut olla siellä helvetin esikartanossa tänään kuin 3 tuntia.
Puh, onneksi lapseni pelastui hoitopäivältä. Harmi vain, että lapsi ei olis halunnut vielä lähteä kun oli leikit kesken kavereiden kanssa.
olen opettaja ja en koskaan hae lapsia päiväkodista ainakaan ennen neljää. Kuvittelevatkohan he tosiaan, että lorvin tuntien päätyttyä jossakin kahvittelemassa. Aikalailla saa juosta pää kolmantena jalkana hakemaan lapsia, että ehtisi neljäksi ja usein menee viiteen saakka. Tunnit loppuu usein kahdelta ja vähintään tunti menee pakollisiin muihin töihin sen jälkeen, usein kaksikin.
ähän päiväkodissa. Ei niillä siellä mikään hätä ole.
Vierailija:
meillä ei ole tukiverkostoa, isovanhempia yms ja molemmat tehdään vähintään 50h töitä per viikko ja silti haetaan lapset aina heti, kun on mahdollista. käytämme myös etätyömahdollisuuksia molemmat hyväksi, että säästyy edes välillä työmatka-aika ja saadaan haettua lapset aiemmin. tosin meillä on vasta 3lasta alle 5v. ylityöt tehdään lasten uniaikoina, joten molemmat ollaan kotona lähes aina klo 17. omaa aikaa muka pitäisi olla monta tuntia viikossa. kuntoilkaa kotona, kun lapset nukkuu. siivoamisen sijaan kannattaa hommata siivooja, niin jää sekin aika lapsille.
Ei kai siitä sopimuksesta paljoa voi poiketa ?? En ymmärrä näitä pohdintoja.
Itse olen yh, mutta sallisin tämän pariskunnallekin : TOKI käyn kaupassa ilman lasta kuin että retuuttaisin hänet tarhasta kaupoille. Nopeammin helpommin ja hermoja säästävämmin sujuu. Tohelletaan sitten porukassa viikonloppuna. Lapsi myös viihtyy ilmeisen hyvin tarhasssa (vaikka toki päivän pituus väsyttää varmasti, kuten aikuistakin). Minusta parempi näin suunniteltu elämä.
Rahatilanteesta johtuen palkkaan mahd vähän ulkopuolista hoitajaa - kallista!!! Siivoojaan ei ole varaa. Omaa aikaa ei tosiaan ole olleskaan - kuin työmatkat ja kaupassakäynti. Jos tätä joku kadehtii, en voi ottaa kantaa.....
Äiti kotona vauvan kanssa ja isä myös kotona lomalla. Alle 3-vuotias esikoinen tuodaan päiväkotiin klo 8-16.
Lasta tullaan hakemaan klo 17 aikaan ja äidillä kädessä Lindexin tai KappAhlin kassi.... Lomaa ei mukamas ole ikinä ja lapsi kertoo minulle, että " Äiti ei mee tänään töihin, äiti jäi nukkumaan...." Kiva kiva... Ei sitten ajatella yhtään, että minullekin voisi suoda sitä vapaa-aikaa joskus. Tänäänkin viimeinen lapsi haettiin 17.15... " normaalitöissä" olevat monesti pystyvät lopettamaan työpäivänsä ajoissa näin pidempien vapaiden edellä :(
Vierailija:
Lasta tullaan hakemaan klo 17 aikaan ja äidillä kädessä Lindexin tai KappAhlin kassi.... Lomaa ei mukamas ole ikinä ja lapsi kertoo minulle, että " Äiti ei mee tänään töihin, äiti jäi nukkumaan...." Kiva kiva... Ei sitten ajatella yhtään, että minullekin voisi suoda sitä vapaa-aikaa joskus. Tänäänkin viimeinen lapsi haettiin 17.15... " normaalitöissä" olevat monesti pystyvät lopettamaan työpäivänsä ajoissa näin pidempien vapaiden edellä :(
Eikö lapsen hakuaika ole etukäteen sovittu ?
Huomauta jos sopimus ei pidä. JOs taas tullaan hakemaan sovittuun aikaa (siis hoitoajasta maksetaan!) niin mitäpä siinä on huomautettavaa ???
Ei siinä mitään minun kannalta, ei mennyt ylitöiksikään. Mutta lapsella oli todella kurjaa, kun kaikki muut oli haettu paljon aikaisemmin. Ja nämäkin vanhemmat olisivat voineet tulla aikaisemmin.
Ja kyllä, käyn juomassa kotona kahvit.
ottaisi virikelapsia hoitoon. En myöskään lasta jolla on 10h/vrk hoitoa vaikka tarve olisi vähemmän.
Vierailija:
Työaikani loppuu aamulla klo 7.15
Onpas tosi reilua lasta kohtaan :(
HOitoajat täsmäävät aika monella, mutta ei kaikilla. Huomauttaa saa, mutta eri asia on se, että meneekö hoitoaikojen ylittämisestä valittaminen perille....Päiväkodeissa tuskin joustettaisiin näin paljon hoitoajoissa, kuin me pph:t teemme.
Mutta kyllä se vähän ärsyttää, jos äiti on " olevinaan töissä" ja palaa hakemaan lastansa klo 17 kauppakassien ja uuden kampauksen kanssa....
jumppaan tai spinnigiin (varmasti väärin kirjoitettu) ja tulee vasta sitten hakemaan lapsen. Lapsen hoitopäivät on 10 tuntisia. Parempi olisi, että isä hakisi noina päivinä lapsen mutta ei hae koska haluaa ottaa päikkärit.