Miksi pidätte lapsia päivähoidossa pidempään kuin olisi tarpeellista?
Ihmettelen ihan jatkuvasti perheitä, joiden lapset ovat jokapäivä hoidossa viiteen vaikka äiti pääsee töistä kahden-kolmen maissa tai on töissä vaan parina päivänä viikossa. Miksi???
Kyllä lapsi sen huomaa ja ihmettelee miksi vanhemmat eivät halua pitää häntä kotona. Tänään viimeksi yksi lapsi kysyi, että moneen ekaluokanopettajat on töissä kun äiti ei ollut vielä puoli viideltäkään hakemassa... Harmitta lasten puolesta!
t:lto
Kommentit (61)
se päiväkoti on lapsellekin työpaikka. Siellä ollaan isossa ryhmässä ja se voi olla kovinkin stressaavaa 50 tuntia viikossa. Eikö lapselleen halua parasta? Sekö sitä on, että äiti pääsee spinningiin ja kaupoille jne. Lapsi haluaisi kotiin, jos voisi valita.
Mutta kun vanhemmat ovat minä, minä, minä. Ja sitten vasta se lapsi.
Meillä olen aina hakenut lapsen heti, kun pystyn. Vapaapäiviä on vuorotyön takia viikollakin ja lapsi ilman muuta kotona. Hoitopäivät on onneksi pystytty pitämään lyhyinä.
olen ihan samaa mieltä tästä nykymenosta , että jotenkin vääristynyt käsitys monilla vanhemmilla siitä , että elämä ei saisi muuttua juuri ollenkaan lapsen synnyttyä . . minulle on kolmen lapsen vanhempana ja myöskin lto : na ollut alusta asti selvää , että tässä eletään nyt elämää lasten ehdoilla . . oma valinta on ollut sekin , että lapset ovat syntyneet isohkoilla ikäeroilla , jolloin se " itsekäs" eläminen alkaa sitten vasta tuossa viisikymppisenä . tosin olen huomannut , että lapsen täyttäessä 4-5 vuotta äidin tarpeellisuus alkaa vähentyä niin , että voin jo puuhailla (kotona) omia mieluisia juttuja paljon enemmän. Ylenpalttisen " ulkona" harrastamisen jätän suosiolla hamaan tulevaisuuteen , tässä riittää iltakulkemisia ihan vain lasten harrastusten kuskaamisessankin
Vierailija:
Onpas tosi reilua lasta kohtaan :(
totuutta siitä, että äidinkin on nukuttava yövuoron jälkeen?
Kyllä meillä lapset ymmärtävät ja ovat ymmärtäneet varsin hyvin, että yötyötä tekevän äidin täytyy nukkua päivisin, että jaksaa. Hoitajiakin toisinaan naurattaa kun lähtiessäni toiset lapset toivottavat äideilleen hyvää työpäivää ja minun lapseni toivottaa minulle hyvää yötä ja kauniita unia.
Toki jostain löytyy aina superäiti, joka jaksaa tehdä 5 yövuoroa peräkkäin ja ei vie lasta lainkaan hoitoon ja valvoo päivät siihen samaan. Mutta itse en ainakaan haluaisi sellaisen yöhoitajan hoidettavaksi lapsiani (olen lasten osastolla töissä), joka ei saa nukkua yövuorojen jälkeen lainkaan.
Eivät lapset tyhmiä ole. Kun ovat kasvaneet vuorotyöperheessä, he ymmärtävät nämä asiat. Nähtävästi paremmin kuin jotkut av:mammat tai päivätyötä tekevät perhepäivähoitajat.
odotetaanko minua tosiaan päiväkotiin hakemaan lapsiani joskus yhden kahden maissa, kun olen ammatiltani opettaja. Tunnit loppuu yleensä tosiaan kahden maissa, joten ehtisin kolmeksi päiväkotiin, jos oikein ryntäisin. Mutta on mun pakko ne tunnitkin joskus seuraavaksi päiväksi valmistella, ja varmaan parempi lapsellekin, että teen ne työpaikallani enkä iltaisin kotona.
Mutta sitten piti iltapäivän ulkoilu hoitaa kotipihalla (=lapsilla ei kavereita) ja minun työpäiväni jatkui sitten aina klo 21->. Pääsin nukkumaan aina aivan liian myöhään ja työasiat pyörivät päässä yölläkin ja olin tosi väsynyt.
Kun sitten tajusin, että lapset voivat ihan hyvin ulkoilla päiväkodilla tunnin, puolitoista kärsimättä asiasta ja saan itse tehtyä valmistelut oppituntien päätteeksi, parani kaikkien elämänlaatu. Lisäksi hommat tulevat tehtyä nopeammin, koska olen iltapäivällä virkeä, toisin kuin lasten iltatoimien jälkeen. Joudun nykyäänkin tekemään töitä silloin tällöin lasten nukkumaanmenon jälkeen, mutta en säännöllisesti yökausia.
Ikävää, jos päiväkodilla ei ymmärretä työtäni. Kurjaa, että vanhempien pitäisi tuntea huonoa omatuntoa töiden tekemisestä ja samaan aikaan ryhmässä on lapsia, jotka on siellä ihan oikeasti huvin vuoksi...
varmaan siellä kiroilevat että kauheat vanhemmat kun eivät päästä meitä viettämään vapaa-aikaa.
no, ei minua oikeastaan kiinnosta, työmatkat ovat mitä ovat, ja sovituista hoitoajoista pidetään kiinni
Vierailija:
siivoamisen sijaan kannattaa hommata siivooja, niin jää sekin aika lapsille.
nytkin vaikka lapsi 7h pk:ssa niin tuntuu että ilta on liian lyhyt yhdessäoloon ennen nukkumaanmenoa.
Teen 6h työpäiviä itse, onneksi meillä lisänä kaikki koulujen loma-ajat lomailua myös lapsella
eikäs kannattaisi vaan pitää omasta elämästä huoli? Minäkin teen kotona ETÄTÖITÄ osan viikkoa ja lapset on hoidossa, vaikka osa luulee että vaan kotona löhöän!
lapsi 10 päivää kuukaudessa hoidossa. Jos olen vapailla, vien eskariin ja saatan varata hoitopäivän jos niitä jää yli. Haen vasta klo 15 (hui kauheaa, on 2 tuntia maksullisella hoitopaikalla) ja keskityn sen kahden tunnin aikana isompien lasten juttuihin esim. autan läksyissä tms.
Ja jopa päiväkodin henkilökunta tietää tämän, että lapsi saattaa olla pari tuntia hoidossa, vaikka olen kotona.
Lisäksi pitäisikö pätkätöiden tekijöiden lasten olla heittopusseja, joita lykätään vaihteleviin hoitopaikkoihin miten sattuu? Sekö olisi lapsille hyväksi?
Tämä on juuri sellainen asia, jonka tajusin vasta kun se tuli omalle kohdalle :-( En minäkään tietysti lapsia pidä viittä päivää viikossa hoidossa tai täysiä päiviä silloin kun töitä ei ole, mutta lapsille tutusta hoitopaikasta en luovu. Ehkä onnistuu jollekin " elämäntapatyötömälle" jolla ei aikeitakaan työllistyä.
Mutta tää nyt on vähä eri asia kun oon opiskelija ja paljon itsenäistä työtä siis myös. Mutta siis, saatan pitää lasta 6 tuntia hoidossa, vaikka kalenteri on tyhjää täynnä siltä päivältä. Kotiin usein suuntaan, ja ihan mun oma asia mitä sen ajan teen. 90 prossaa teen opiskeluhommia, koska sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää, mutta joskus saatan vaikka nukkua päiväunet tai just esim. käydä salilla tai lenkillä.
Ja itse asiassa eihän se millään muotoa kuulu niille hoitajille, mitä teen sen aikaa mun lapsi on hoidossa. Vaikka seisoisin päälläni. No joo, en osaa kommentoida niitä tapauksia, jotka ovat siellä aamusta iltaan...
Mulle ainakin on ollut erittäin tärkeetä hoksata, että mun on pidettävä itsestäni huolta, että mä jaksan, ja jaksan olla äiti. Ja se hoituu helpoiten kun lapsi on hoidossa. Tämä on tässä uhmaiän alkaessa korostunut.
Tietenkin, jos tekisin 8 tuntista päivää, voi olla että joutuisin unohtamaan juoksulenkit ja kuntosalit. Mutta näin opiskelijan aikatauluihin tämä sopii hyvin. Pääsen iltaisin aikasemmin nukkumaan, kun ei tarvii sillon opiskella kuin kaikista kiireisimpinä aikoina.
Tarvitsen aikaa myös itselleni. Eivätkä lapseni hoidossa ollessaan kärsi.
Eli lapsen pitäminen vähän kauemmin päiväkodissa saattaa olla monelle yh:lle ainoa mahdollisuus olla yksin ilman lasta, ilman työtä. Itse asiassa, jos mulla olisi sellainen normaali työaika, niin varmasti voisin esim. yhtenä päivänä viikossa pitää lasta extraa, että saisin käydä vaikka juoksemassa. Riippuu tietty kuinka pitkä päivä lapselle tulis. Tällä budjetilla ei ulkopuolinen hoitaja kotiin ole vaihtoehto.
Mun päiväkodissa on kyllä suhtauduttu tähän ihan hyvin. Mulle johtaja jopa sanoi, että voit tuoda lapsen tänne jos haluut vaikka siivota rauhassa. En oo tehny niin, koska haluan että lapsi oppii että itse ne sotkut siivotaan, eikä ne katoa simsalabim...
Ja oleellista tässä on se, että ainakin mun lapsi viihtyy hoidossa, eikä mulla ole pätkääkään huono omatunto, että se on siellä mun juoksulenkkienkin ajan.
T: Numero seiska, yh ja opiskelija.
olen ala-asteen opettaja. Maanantaina hain lapseni päiväkodista viideltä, koska meillä oli opekokous neljään ja loppuaika menee matkoihin. Eilen hain lapseni samaan aikaan, koska olin koulutuksessa, mikä loppui myös neljältä. Tänään hain lapseni puoli viisi. Tuntini loppuivat kyllä jo yhdeltä, mutta minulla oli vanhempien tapaaminen kolmesta neljään.
OLen hakenut heidät monesti aikaisemmin ja sitten on kiukuteltu että miks tulit jo nyt hakemaan kun olis vielä haluttu leikkiä kavereiden kanssa.
Eli en siis sen takia hae heitä heti kotiin kun pääsen töistä ja toiseksi on kiva käydä kotona siistimässä paikat ja tekemässä ruoka niin jää enemmän aikaa touhuta lasten kanssa illalla
Itselläni on meinaan kamala kiire hakea lapseni hoidosta! Juoksu jalkaa haen rakkaimpani kotiin. Harmittaa muutenkin lapsen pitkät päivät (8-9tuntia).
Tottakai perheiden tilanteet on erilaisia ja varsinkin jos on sairautta, yh tms. ymmärrän hyvin, mutta en ymmärrä perheitä, joiden lapset on ihan jatkuvasti ylipitkiä päiviä hoidossa ilman syytä! En vaan käsitä miksi niitä kotitöitä tms. ei voi tehdä lasten kanssa. Se on normaalia perheen arkea ja sitä eletään lasten kanssa. Ainakin meillä. Lapset tykkää kovasti esim. asianpesukoneen tyhjennyksestä, pyykkien ripustelusta jne. Minustakin on mukavampaa touhuta kun lapset on siinä seurana ja " apuna" .
ap
Tuntui kolahtavan aika moneen.
En tiedä miten vääntäisin rautalangasta sen, että todellakin tarkoitin aloituksella niitä, jotka pitävät lapsia hoidossa yli tarpeen lähesä JOKA PÄIVÄ. Verotoimistossa ym. ei käydä joka päivä.
Mutta ehkä nää on näitä arvojärjestyskysymyksiä. Minä pidän lapsiani hoidossa niin vähän kuin on mahdollista vaikka lapset viihtyvät siellä ihan hyvin. Minusta päivähoidossa ei ole mitään vikaa, mutta minulle on tärkeää olla lasteni kanssa ja varmasti lapsillenikin on tärkeää olla minun kanssani. Jotkut ihmiset arvostavat elämässä eri asioita ja minä en voi sille mitään. Ärsyttää vaan sekin kun ihmiset elävät nykyään vanhemmiksi tultuaankin niin kuin ennen lapsia. Lapsien syntymän ei pitäisi vaikuttaa elämään mitenkään vaan eletään kuin ennenkin. Musta se ei mene ihan niin kuin pitäisi. Tottakai lapset muuttavat vanhempiensa elämää ja niin sen kuuluukin muuttaa. Lapset on niin vähän aikaa pieniä. Kyllä sen lyhyen ajan lapset voisi laittaa etusijalle...
ap