kertokaa halpoja ruokia pääsiäisen yli? rahaa 5e...
ja ei tarvitse saarnata, kuinka ihminen päästää tilanteen tähän jamaan..
tilanne on paha, 5e rahaa lapsilisiin asti.
pikavippejä ei.
2 lasta ja minä.
en ole vuosikausiin ollut näin kuraisessa tilanteessa, joten nyt kaipaisin neuvoja, kuinka selvityä?
-kiitos
Kommentit (105)
Vierailija:
joskus sitä kaipaa, että olisi vanhemmat tukena...
-ap
Harvoin täällä tarinat näin koskettaa kuin sinun nyt. Toivotan kaikesta huolimatta sinulle ja lapsille hyvää pääsiäistä!
siitä lähtien ovat siellä olleet, ja olen makselllut vain korkoja.
kallista lystiä sekin.
korujen lunastaminen maksaisi n. 750e. vein ne sinne kerran, kun auto hajosi, ja korjausrahat piti saada.
-ap
Perunoita saa kilon reilusti alle eurolla. uuniperunoita yhtenä päivänä (täyte vaikka tomaattipohjainen tonnikala/jauhelihamössö). Sipulikin on halpaa ja antaa hyvin makua ruokiin. Muista juureksista (lanttu, porkkana) saa raasteita ja porkkana on hyvää myös keitettynä.
Uunissa tulaa myös lohkoperunoita, mausteeksi öljyä, suolaa, pippuria ja vaikka paprikajauhetta.
Puurot, sämpylät sun muut tulikin jo.
diakoniatoimistoon ja kerrot tilanteesi. Sieltä saat maksusitoumuksen kauppaan. Itse olen selvinnyt vaikeasta tilanteesta samalla tavalla.
Mulla on täällä kaikkea mitä voisimme teille lahjoittaa meidän vähästä. Meillä on tuossa noita pääsiäismuniakin turha keko joista lahjoittaisin mielellään teidän pääsiäiseen pientä piristystä...
Ehdottomasti menet kysymään apua esim. seurakunnalta. 20 euroakin tuossa tilanteessa on jo hyvä apu.
Voisin tulla sun kanssa ostoksille, jos oot lähellä. tehtäs sulle ja lapsille kunnon Pääsiäinen!
Ilmottele ihmeessä!
huomenna on tuo srk:n " leipäjono" ... kerään itseni, ja menen sinne.
riippuu siitä, jos siellä on huonompiosaisia jonottamassa, en varmaan kehtaa jäädä..
katsellaan, kun yön yli kerään rohkeutta.
Mutta siis jos tilanne tosiaan on se, että rahaa on vain 5 euroa, mikset soita HETI sosiaalitoimistoon. Yhtäkään lapsiperhettä ei jätetä viikoksi viiden euron varaan, vaikka olisi kuinka itse tyssinyt asiansa. Saat sosiaalitoimistosta todennäköisesti harkinnanvaraista, eli jokusen kympin ruokarahaa suoraan tilillesi, tai sitten maksusitoumus-lappuja ruokakauppaan. Tietenkin soitat sinne sossuun, etkä yritä alkaa taiteilemaan viikon ruokia viidellä eurolla kolmelle ihmiselle. Onhan noita halpoja ruokia, ja kannatan säästöliekillä elämistä nyt kaiken kaikkiaan (makaronit, soijarouheet, hernekeitot, itse leivotut leivät ym. vaan kaikki peliin nyt), mutta ihan fakta on, että kahden lapsen yh saa harkinnanvaraista sosiaalitoimistoon soittamalla tuossa tilanteessa; ei tosiaan tarvi lapsia sillä femmalla ruokkia.
Tää on taas tätä kurjuuden maksimointia. Noin kurjasti kun ei suomen maassa kenelläkään asiat ole, ellei ole tyyliin rappioalkoholisti, mielenterveysongelmainen tai muu, joka ei KYKENE hoitamaan asioita tai pyytämään apua. Tai sitten liian ylpeä pyytääkseen apua. Sosiaalitoimisto ja seurakunta auttavat kyllä.
Osta 500gr paketti jauhelihaa ja reilusti perunoita. Laita liha puoliksi ja tee toisesta puolikkaasta makaronilaatikko (reilusti makaronia niin riittää pidempään) toisesta puolikkaasta jauhelihakeitto (paljon perunaa ja vähän vaikka porkkanaa, muuta ei välttämättä tarvitse) Ja sitten puurohiutaleita, josta puuroa aamu- ja iltapalaksi.
no, olen kait sitten outo lintu.
kuten sanoin, yksin olen ollut 16vuotiaasta, ja yksin tulen olemaankin. en ole seurapiirihai:))
ei suinkaan ole kysymys siitä, etten kykene apua hakemaan , niinkuin asian ilmaisit.
kysymys on siitä, että ei ole helppoa tunnustaa ventovieraalle olevansa syvällä suossa, että ei itse selviä, ja pyytää ruoka-apua.
pääni puhki mietin, ja siis srk:n leipäjonoon huomenna menen.
sosiaalivirasto ei ole jokaiselle niin " tuttu" paikka, että tuosta vain kehtaisi lampsia ovesta sisään...
tai no, minun ainakin pitää kerätä rohkeutta mennäkseni sinne.
-ap
Vierailija:
Mutta siis jos tilanne tosiaan on se, että rahaa on vain 5 euroa, mikset soita HETI sosiaalitoimistoon. Yhtäkään lapsiperhettä ei jätetä viikoksi viiden euron varaan, vaikka olisi kuinka itse tyssinyt asiansa. Saat sosiaalitoimistosta todennäköisesti harkinnanvaraista, eli jokusen kympin ruokarahaa suoraan tilillesi, tai sitten maksusitoumus-lappuja ruokakauppaan. Tietenkin soitat sinne sossuun, etkä yritä alkaa taiteilemaan viikon ruokia viidellä eurolla kolmelle ihmiselle. Onhan noita halpoja ruokia, ja kannatan säästöliekillä elämistä nyt kaiken kaikkiaan (makaronit, soijarouheet, hernekeitot, itse leivotut leivät ym. vaan kaikki peliin nyt), mutta ihan fakta on, että kahden lapsen yh saa harkinnanvaraista sosiaalitoimistoon soittamalla tuossa tilanteessa; ei tosiaan tarvi lapsia sillä femmalla ruokkia.Tää on taas tätä kurjuuden maksimointia. Noin kurjasti kun ei suomen maassa kenelläkään asiat ole, ellei ole tyyliin rappioalkoholisti, mielenterveysongelmainen tai muu, joka ei KYKENE hoitamaan asioita tai pyytämään apua. Tai sitten liian ylpeä pyytääkseen apua. Sosiaalitoimisto ja seurakunta auttavat kyllä.
apua (siis toimeentulopuolella), ja näihin ihmisiin kuule lukeutuu ketä tahansa. Itse olen akateeminen, samoin mieheni, ja nykyiset kk tulomme ovat yli 4000 euroa netto; vielä pari vuotta sitten opiskelevana yh:na jouduin kääntymään useinkin sossun puoleen. Ja se ei mielestäni ollut mitään epäonnistumisen myöntämistä, vaan ihan normaali käytäntö taloudellisesti vaikeassa tilanteessa. Nyt työelämässä makselen sitten omaa osuuttani velastani yhteiskunnassa. Siis kenen sä luulet sua tuomitsevan? Niiden ihmisten siellä fattassako? Tuskin. Niitä ei itse asiassa paljon sun " suosi" hetkauta, sillä he näkevät päivittäin todellisia soita. lkoholisteja, narkkareita, pahoinpideltyjä lapsia. Sinä olet heille vain tilapäisesti huonossa rahatilanteessa oleva yh; satojen samanlaisten joukossa. Ja sinulla, kuten kaikilla kansalaisilla, joiden tulot jäävät tietyn rajan alle, on OIKEUS tähän yhteiskunnan palveluun. Ei se ole mitään kerjäämistä, vaan asiallisesti soitat palvelunumeroon ja kerrot rauhallisesti, mikä on tilanne. Saisit muuten ne rahat myös kirjallisella hakemuksella, johon vain yksikertaisesti merkitään tulot ja menot ja perhetiedot, joten sinun ei edes tarvitsisi puhua kenenkään kanssa henk. koht. Ikävä kyllä tämä hakemus ei nyt enää ehdi käsittelyyn tähän hätään, eli sinun on pakko soittaa paikan päälle.
Tuota minä juuri tarkoitin; miksi ihmeessä ihmiset ovat noin " ylpeitä" tai ennakkoluuloisia? Ei tilapäisen toimeentulotuen hakeminen ole mikään erikoinen asia tai kerro epäonnistumisesta missään (ainakaan pitkällä aikavälillä). Sosiaalitoimistossa ei saarnata tai ihmetellä, kunhan lasketaan tuloja ja menoja ja sen perusteella päätetään, mikä summa rahaa sinne tilille laitetaan; toki annetaan myös sosiaalineuvontaa, jos tilanne sitä tuntuu vaativan tai itse haluat.
Minusta siinä vaiheessa, kun kaksi lasta uhkaa jäädä ilman ruokaa viikoksi, ei tosiaan ole aihetta häpeillä jonkun sosiaalityöntekijän puhelinaikaa (se työntekijä on siellä luurin päässä juuri sinunkaltaisiasi ihmisä palvelemassa). Ja itse näen ainakin sosiaaliviraston palveluiden käytön paljon vähemmän hävettäväksi, kuin jossain leipäjonossa seisomisen.
Etkö ap todellakaan tiedä, ettei se sosiaalivirasto ole mikään väliinputoajien ja syrjäytyneiden toimipiste, vaan siellä hoidetaan kaikenlaisten kansalaisten kaikkia asioita. Isyyden tunnustamisista elatusmaksuihin ja toimeentulotuesta perheneuvontaan. Asiakkaita on akateemisista hyvätuloisista opiskelijoihin ja kaltaisiisi yksinhuoltajiin.
Nyt se puhelin käteen, ja yksi asiallinen soitto. En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä sä häpeilet. Itse olen aina saanut sosiaalitoimistosta asiantuntevaa ja asiallista palvelua. Eikä kukaan ole koskaan suhtautunut minuun kuin olisin joku luuseri. Enkä olekaan, vaan hyvä äiti, tuolloin ahkera opiskelija ja tänä päivänä ihan mukavasti veroja palkastani maksava yhteiskunnan jäsen.
-38 *been there, done that*
Itse asun Oulussa nimittäin. Joako joku sielläpäin asuva innostus auttamaan? Jos ei rahalla niin just ostokset maksamalla tms. Laitappa sähköpostisoitteesi niin eiköhän täällä jotain keksitä.
T: 36
Puolikkaasta nakkipaketista keitto, jota syötte kahdella-kolmella ruualla (laita vaikka 2 pss keittojuuresta), toisesta puolesta kahden ruuan nakkikastike. Siinä on paripäivää katettu. Sitten vielä sitä risottoa vaikka tai makaronilaatikkoa.
Tsemppiä!
Laske ja mieti, kyllä se onnistuu. Ja rohkeasti vaan sinne seurakuntaan, kun kerran apua tarvitset. Lasten vuoksi on helppo niellä ylpeytensä.
Just kävin nettipankissa katsomassa tilini saldoa ja kirosin, kun siellä oli vain vähän yli 200 euroa. Tuntui, että nyt pitää kitsastella pääsiäisostosten kanssa, ja muutenkin, lapsilisiin ja palkkaan asti.
Sitten tulin tänne ja luin tämän aloituksen. *huoh* :´((((((
wilma1. m at netti. fi
olen sairaslomalla, joten ehdin viestitellä..
kiitos vain sinullekkin, joka kannustat ja tsemppaat sinne sossuun menemään:)
-ap
yritä nyt kuitenkin pärjätä pääsisäisen yli:))
-ap
Ajattele edes lapsias... jos se sais suhun vähän liikettä!
Kun ensin soitat sinne, niin saat enemmän rohkeutta mennä sitten paikan päälle.
Jos on, niin osta sillä ruokaa torstaina. Pankit on kiinni pe-ma, joten sun tiliä veloitetaan vasta tiistaina.
Noin mä tein useasti vielä silloin, kun oli rahat tiukassa.
yksin olen ollut siitä lähtien, kun muutin pois kotoa 16vuotiaana.. nyt olen 34.
isovanhemmat on kaukana, emmekä juuri ole tekemisissä, aika harvakseltaan.
en siis kehtaa soittaa heille vain apua pyytääkseni, kun niin harvoin muutenkaan soittelen--se olisi törkeätä.
omin nokkineni on selvittävä.
löysin jonkun " manna-avun" ? mutta en ymmärrä, koska sinne saa mennä apua pyytämään?
joskus sitä kaipaa, että olisi vanhemmat tukena...
-ap