Miksi ette opiskele kunnon tutkintoa itsellenne?
En käsitä porukkaa, jotka eivät tee lukion jälkeen elettäkään opiskellakseen mitään. Pahmipia tietysti ovat suoraan peruskoulusta työttömiksi jättäytyvät, mutta niitä ei kai ole enää paljoa. Eipä taida nykypäivänä pelkästä perusmerkonomin paperistakaan paljoa hyötyä olla tuolla työmarkkinoilla.
Miten kestätte itseänne ja elämäänne kouluttamattomana?
Kommentit (35)
Jos kaikki kouluttautuisivat, niin kuka sitten siivoaisi minun kotini ja metroasemat?
t. laitoshuoltaja
Vierailija:
Jos kaikki kouluttautuisivat, niin kuka sitten siivoaisi minun kotini ja metroasemat?
Lähes kaikille tuntuu olevan se ainoa motiivi opiskelulle hyväpalkkainen työ. Tai jos ei ole opiskellut niin on sitten onnellinen pienemmilläkin tuloilla.
Mulla on humanistinen koulutus, jota ei nyt ihan hirveästi arvosteta työmarkkinoilla, mutta se ei ole mulle tärkeintä. Vaan se että kaikki se mitä olen opiskellut on laajentanut aika lailla mun maailmankuvaani.
Tiedän, että tutkintoni ei ole häävi, mutta olen yrittänyt yliopistoon opiskelemaan nyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla jäänyt varasijalle. Yritän silti jatkossakin vaikka ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Neljän lapsen äitinä,vaimona ja ystävänä saan henkistä hommaa ihan tarpeeksi!
kaikki alat mitä haluaisin tehdä työkseni,ovat sellasia joissa menestyy ehkä parhaiten yksityisyrittäjänä. Ei ole rahaa.
Ja miksi mun pitäis olla korkeastikoulutettu jos kaikki alat on sellaisia mitä en tykkää tehdä?
Olen käsityö/käytännön ihminen. En ikinä haluis olla toimisto-,johto- tms hommissa. Vaikka sais 10 000¿ kuussa.
Ja ihan olen tyytyväinen elämääni. Palkka vois tietysti olla parempi, mutta nykyiselläkin pärjää. Mä en rupea opiskelemaan sen takia, että miellyttäisin muita.
Kouluttautua ja sitten jäädä vuosikausiksi hoitamaan lapsia kotiin miehen maksaessa kaiken. On se sitten hieno kun on paperit joilla brassailla mutta alan töitä ei olla tehty päivääkään, eikä työkokemusta ole. Mitä luulette katsooko työnantajat teidän hienoja papereitanne vai sitä mitä oikeasti osaatte tehdä?:)
Kyllä minusta aikuinen ihminen saa rutista, jos on työssä, josta tykkää, mutta josta maksetaan niin vähän että sillä palkalla ei meinaa pärjätä. Onko tässä maassa tarkoitus mennä siihen, että kaikkien " rupuammattien" kuten siistijöiden, koulun keittäjien ja perhepäivähoitajien pitää tehdä kahta työtä pärjätäkseen? Kyllä nekin ovat tärkeitä töitä, ja niihin tarvitaan työntekijöitä.
Oikein kivasta työstäni huolimatta olen alkanut opiskella työn ohessa, vain sen tähden että saisin edes parisataa euroa enemmän palkkaa kuukaudessa. Sitten palkallani jo pärjäisi.
Ja minulla on 2 pientä lasta. En voi kouluttautua, koska jokainen euro tarvitaan perheen elättämiseen. Tulotasoa ei voi laskea.
Saan tehdä työtä mitä haluan. Toki kannustan minäkin ihmisiä kouluttautumaan, mutta ei suinkaan kaikkien tarvitse olla korkeasti koulutettuja? Jos joku haluaa mennä suoraan yläasteelta kaupan kassalle niin tervemenoa oikeesti, hyvä että löysi paikkansa.
Jokainen kai sitä etsii, toisilla vaan usko loppuu matkalla. Ja se usko itseen voi hiipua tuollaisten yksioikoisten totuudentoitottajienkin ansiosta joskus.
Minusta ei ole tärkeää, että jokainen kouluttautuu hyvin. Eihän aapeenkaan koulutus näyttäisi sitten enää miltään, jos kaikilla olisi samanlainen : ) Mutta on tärkeää, että jokaiselle löytyisi se oma työ, oma paikka ja reitti sinne.
Ja mitä vikaa on perusmerkonomin tutkinnossa?
masentava ketju.......no tarvitaan kai niitä kaupankin kassoja...T:eräs sellainen....
mun elämässä työ on vaan rahan tulolähde....tärkemimmät asiat muualla..perhe harrastukset jne
Yhtä outoa on, että joku väkisin kouluttautuu tradenomiksi, medianomiksi tms. joista on selvää ylitarjontaa.
Sitäpaitsi siinä on sentään jatkokouluttautumismahdollisuuksia vaikka kuinka ja paljon.
määrittelettekö ihmisen arvon sillä kuinka korkeasti koulutettu hän on...huh huh mitä pellejä..te olette sit varmaa lapsettomia ja yksinäisä ihmisiä. mun kaveripiiriin en tollasia hienostelijoita huolis
on haukkua toisten ammatinvalintoja. Onkohan siinäkään mitään järkeä, että kouluttautuu vain siksi, ettei kenenkään tarvitsisi kommentoida koulutuksen puutteesta.
Onkohan sellaista ammattia olemassakaan, joista joku ei keksisi jotain negatiivista sanottavaa. Aina on kateellisia. Lääkärit ei osaa mitään, lakimiehet ovat ahneita, tradenomeja on liikaa yms. typerää sönkötystä joka ei tule ikinä loppumaan.
oli käytännössä täysin turha nykyisessä työssäni, josta kylläkin pidän ja jonka palkkakin on aivan tyydyttävä. Olen humanisti, joka on hankkinut kielitaidon virallisen koulutussysteemin ulkopuolella, ja kielitöitä teen. Eli ainakin omalla kohdallani yhteiskunnan valtava sijoitus on mennyt enimmäkseen hukkaan.