Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ystäväni jättävät lasten hankkimisen niin myöhään?

Vierailija
17.03.2008 |

Olen vm -77 ja ainut, jolla on (2 v. ) lapsi. Ystäväni vasta suunnittelevat lasten hankkimista ja yksi sentään aikoo tänä vuonna vielä alkaa yrittää. Muut puhuvat, että ' parin vuoden päästä sitten' ... Tajuavatko ollenkaan, että hedelmällisyys laskee koko ajan ja jos monta lasta haluaa, pitäisi kohta todella jo panna toimeksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo kahden pienen äiti. Nyt on pienten lasten aika ja sitten kun olen 40v+ ja vaihdevuodet lähestyvät niin lapseni ovat jo isoja koululaisia.

Mutta jokainen tyylillään :)

Vierailija
22/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et olen 42 kun molemmat lapseni ovat jo 20v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias ja ainoa, jolla on lapsi. Sain muksuni 30-vuotiaana, joten en mitenkään nuorena. Nyt odotan toista. Ystäväni ovat vielä pari vuotta mua vanhempia ja ovat hyvissä töissä sekä parisuhteissa. Eikä puhettakaan lapsista. Paitsi että joskus haluavat. En vaan tajua, että mitä ne oikein odottavat.. Mutta omahan on elämänsä. Mä olen helkatin tyytyväinen omaan tilanteeseeni. :)

Vierailija
24/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen yrityksen 26v. aloittanut ja 30v. tulee täyteen muutaman kuukauden päästä. Lapseton olen edelleen. Eli ei aina niin yksinkertaista, valitettavasti.

Vierailija
25/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja halutaan ehkä lapsia, mutta ei nyt ihan vielä......Luulevatkohan jotkut ihmiset elävänsä ikuisesti tai jotain? Tulevaisuudessa hedellmällisyyshoitoklinikat ovat aika ylikuormittuneita kun ovat täynnä lasta haluavia neli-viisikymppisiä jotka ovat tajunneet vihdoinkin elämän rajallisuuden ja haluavat lapsen.

Vierailija:

Olen 32-vuotias ja ainoa, jolla on lapsi. Sain muksuni 30-vuotiaana, joten en mitenkään nuorena. Nyt odotan toista. Ystäväni ovat vielä pari vuotta mua vanhempia ja ovat hyvissä töissä sekä parisuhteissa. Eikä puhettakaan lapsista. Paitsi että joskus haluavat. En vaan tajua, että mitä ne oikein odottavat.. Mutta omahan on elämänsä. Mä olen helkatin tyytyväinen omaan tilanteeseeni. :)

Vierailija
26/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erona se, että elämätilanne ei oikeasti vielä ole sopiva lapselle. Töhin liittyy matkustelua, työt ovat pieniessä pätkissä, sopivaa kumppania ei vain löydy tai on jotan tervyesongelmaa, mikä estää lapsen saannin. Ei se kaikille ole niin helppoa. Sitä harva miettii lukion jälkeen, että tietyt akateemiset alat ovat todella hidaste perheen perustamiselle.

Vierailija
27/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lähes kaikilla yo-tutkinto, monilla myös jatkotutkinto, lapset hankitaan yleensä vasta 34-40-vuotiaana, yksi tai kaksi

Syynä opiskelu- ja työelämän vaatimukset joihin on vaikea sovittaa lapsiperheellisen elämää.

Jos aikoo väitellä niin monilla laitoksilla aika suoraan annetaan ymmärtää että vain luuserit tekee tässä vaiheessa lapsia. Ja kun on väitellyt, alkaa painostus, että nyt pitää luoda se postdoc-ura ja äkkiä, ettei putoa kelkasta.

Vierailija
28/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös vakituinen työpaikka, kaksi ammattia ja paljon muuta.

jokainen tekee omat valintansa, minulle oli tärkeätä saada lapset nuorena " kun vielä jaksaa" . ymmärrän kyllä jotenkin heitäkin jotka lykkäävät sinne neljänkympin rajamaille, joillekin ei ole luontevaa tulla äidiksi nuorena.

meitä on niin monenlaisia.

Vierailija
29/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä se teille kuuluu milloin muut hankkivat lapsia? Miten se, että joku hankkii niitä myöhemmin kuin te, on teiltä pois???

Olette vain kateellisia kun nuoruus meni paskavaippoja vaihtaessa ja hiekkalaatikon reunalla istuessa.

Itse olen tyytyväinen, että sain elää nuoruusvuoteni täysillä ja ottaa siitä kaiken irti ennen lapsia.

t. 36 v. 2 lapsen äiti (lapset iältään 3- ja 1-vuotiaat)

Vierailija
30/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen oli monta syytä, olisin itse ollut siihen valmis jo 10 v. aikaisemmin, mutta elämä vain kuljetti toisin.

Miksi ihmeessä häpeäisin sitä tai ajattelisin että siinä on jotain väärää? Minulla on ihana terve reipas lapsi. Lahja.

Vierailija
31/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) eivät halua lapsia lainkaan

b) haluavat lapsia " ehkä sitten joskus" , mutta lapsettomuuskaan ei olisi katastrofi

c) eivät ole varmoja siitä haluavatko lasta

d) ovat niin tyhmiä ja oppimattomia etteivät tajua raskautumismahdollisuuksien pienenevän iän myötä.

Kaikille kun se lisääntyminen ei ole elämän tärkein asia. Miksi asia vaivaa sinua niin paljon? Ärsyttää tuollainen, omassa kaveripiirissänikin on 31v lapseton, ja eräät kaveriporukan mammat jaksavat aina kauhistella että eikö se lapsi pitäisi kohta pistää aluilleen ja voivoi, miten se uskalsi miehestäänkin erota kun nyt ei ole siittäjää sitten valmiina kun haluaa sen vauvamasun. Ja kaveri itse on sanonut etteivät lapset toistaiseksi kiinnosta pätkän vertaa, ei ole yhtään sellainen tunne, että haluaisi lasta. Ja lääkärinä varmasti tietää faktat iän ja lisääntymiskyvyn yhteydestä.

Vierailija
32/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä parikin tällaista tapausta. Biologiset seikat ovat biologisia, ei niitäkään rajattomasti " rukata" voi. 35 vuoden jälkeen hedelmällisyys todellakin laskee selvästi.

Itse sain lapset 28- ja 30-vuotiaana, mikä oli minulle ihan ideaali ikä.

Vierailija
33/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun elämässäni ei mikään ole mennyt ideaalien mukaan: on ollut sairastelua, läheisten äkkikuolemia, pettävä puoliso jne jne

Ja tietenkin myös paljon iloisia ja hyviä ' yllätyksiä' .n Mutta en todellakaan ajattele että hallitsen elämääni sillä lailla että vaan suunnittelen ja teen lapset silloin kun on biologisesti paras aika.

Elämä vaan EI OLE sellaista. Jos joku parikymppinen ei sitä tiedä, niin kyllä tulevat vuodet opettaa, takaan sen.

Vierailija
34/34 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tuttavapiirin tapaukset vain ovat sellaisia, että olisivat periaatteessa voineet paljon aiemmin jo ottaa lapsen vastaan. Itse ovat asiaa tilittäneet, että miksi halusivat vain matkustella jne., ja nyt aika käy vähiin (mitä eivät nuorempana tajunneet). Surullinen olen heidän puolestaan.

Itselläni on toki käynyt myös hyvä onni, että olen kaksikin lasta helposti saanut. Ainahan lapset ovat lahjoja, eivät itsestäänselvyyksiä.

37