lastensuojelulla uhkailu
Mitäs tuumitte, mitkä on vanhemman oikeudet. Nykyään tuntuu, että lastensuojelulla uhkaillaan helposti vanhempia ilman mitään perusteita.
Olin yhteydessä kaupungin taloon, kun paikkuntamme pienten lasten lapsiparkki lakkautettiin kaupungin toimesta, eli ei myönnetty enää tukirahaa. Melko kiukkuisena soitin kaupungille, miksi näin tehtiin - en saanut vastausta, mutta kun perustelin miten tärkeää kotiäideille tämä edullinen palvelu on ja että kaikilla ei ole isovanhempia varahoitajina - sain vastaukseksi " Anna yhteystietosi. Jos teidän tilanne on näin huono, ilmoitan teistä lastensuojelun viranomaisille " .
Onko muille sattunut tällaista uhkalua? Mihin kannattaisi olla yhteyksissä vai puolustaako kukaan? Onko tällainen täysin perätön uhkailu sallittua?
Aika ikävä tunne jäi kaupungin toiminnasta.
Kommentit (38)
Lapsiparkki täällä oli järjestön alaista toimintaa, jolta kaupunki lakkautti lapsiparkin tukirahan ja vei toimitilan.
Kysyin vielä kaupungilta (toiselta henkilöltä), josko heillä olisi tarjota jotain tilalle kuten avointa päiväkotia tms. mutta ei heillä ole.
Tiedoksi teille, jotka uskotte että lastensuojelusta saisi jotain helpotusta :
Yksinhuoltaja sukulaiseni on ollut lastensuojelussa " keskustelemassa" ja sieltä sanottiin suoraan ettei heillä ole tarjota MITÄÄN käytännön apua!
Ei mitään muuta kuin huostaanotto. Kaikki muu toiminta on lasten seurantaa, lasten haastattelua, sekä vanhempien kanssa keskustelua ja pistokokeita kotiin. Apua ei ole tarjota, koska sellaiseen ei ole resursseja.
tai siis lapsemme ovat lastensuojelun avohuollon asiakkaita, jotta saamme kaupunginostamaa lastenhoitoapua väestöliitolta. käytännössä meillä käy väestöliiton lastenhoitaja, josta kaupunki maksaa osan. jos emme olisi lastensuojelun asiakkaita, kaupunki ei maksaisi osaa ja meillä ei olisi siihen varaa. neuvolanterkkari hoiti homman, kun uusi vauva valvotti öitä. tämä on ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. ja mä saan nukku, mennä kauppaan yksin tai miehen kans tai lähtä lenkille tai tehdäm kotihommia tai hoitaa vauvaa tai tehdä mitä huvittaa
ottaisin selvää kuka on hänen esimiehensä ja tekisin virkailijasta valituksen.
en todellakaan katsoisi asiaa läpi sormien.
Nyt yli puoli vuotta tuosta tapahtumasta, mutta lastensuojelu seuraa kuin herhiläinen; pitäisi käydä kaikenmaailman typerissä äiti-lapsiryhmissä (en halua!), jopa musiikkiterapiaa ajattelivat. Olen monesti sanonut (ja mieheni vahvistanut) että OLEN JO KUNNOSSA, MEILLÄ ON KAIKKI HYVIN- mutta ei. Tämä yksikkö joka " tukenamme" on, ramppasi pahimmillaan 4 kertaa viikossa kotonamme ja soitteli loppuajan. Nyt käyntejä on harvennettu, koska aloin saamaan painajaisia kys. ihmisistä (kaksi tekopirteää naista). Alusta alkaen olen uskonut että osaan hoitaa vauvaani, mutta nykyään olen aivan sekaisin; he ovat kyseenalaistaneet KAIKEN ja jos sanon esim. vauvan itkiessä että häntä väsyttää, naiset aloittavat " niin mutta jos" -leikin: väsymys onkin sylinpuutetta, ruokahalu väsymystä, itsekseen hetken aikaa leikkiminen eristäytymistä.
AAAAAAARRRRGGGHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!
ei kaikkia lapsia oteta heti huostaan.
Ennenpitkää tuo aiheuttaa sen, että lastensuojelun palveluita aletaan karttaa entistä enemmän, myös ne jotka sieltä apua tarvitsisivat. Eli kun lastensuojelusta tehdään entistä pahempi peikko, ei kukaan enää uskalla hakea apua yhtään mistään. Mitä siitä sitten seuraa...
..kun kotiäidi haluaa virkistäytyä, käydä jumpassa tai kampaajalla,
tai menee hammaslääkäriin.
Mutta jos kuka vaan tekee perättömän ilmiannon, niin joutuu tarkkailtavaksi lasten kanssa pitkäksi aikaa epäitlynä lasten huonosta kohtelusta tms.
Tarkkailu vie taatusti väsyneen kotiäidin voimia entisestään eikä sitä hoitoapua saa edelleenkään - mutta arvostelua sitäkin enemmän.
Sen tarkkailurahan voisi hyödyntää edulliseen (2e/h) lapsiparkkitoimintaan, jotta äiti jaksaa paremmin kotona kun välillä pääsee tuulettumaan.
jos hän tulkitsi, että tarvitsette kipeästi apua.
Työssäkäyvät äiditkin osaavat hoitaa ne asiat työpäivän jälkeen. Ei kai kunnan nyt tarvitse järjestää läskiperseisille kotiäideille jotain vauvaparkkeja siksi aikaa, että arvon mammaraiset pääsevät permanenttiin?
Tässä sen taas näkee millainen materiaali päätyy kotiäidiksi.
Se aika, joka auttaa taas jaksamaan kotona. Ettei sitten tarvitse joutua lastensuojelun asiakkaaksi. Lapsiparkkia voidaan siis pitää ennaltaehkäisevänä toimintana, vähän kuten päivähoitoakin (tosin lapsiparkissa olevat lapset eivät vie päiväkotipaikkoja työssäkäyvien lapsilta).
Vierailija:
Työssäkäyvät äiditkin osaavat hoitaa ne asiat työpäivän jälkeen. Ei kai kunnan nyt tarvitse järjestää läskiperseisille kotiäideille jotain vauvaparkkeja siksi aikaa, että arvon mammaraiset pääsevät permanenttiin?
Mainitsiko ap jossain kohtaa, ettei ole yksinhuoltaja?
ja 41 tilanteessa tekisin valituksen ja vaatisin erilaisia daameja jatkossa kotiini käymään.
Saimme vaikeassa tilanteessa keskusteluapua ja lapsi, joka oli meistä riippumattomasta syystä (juu, on sekin mahdollista, kun nykyään yksi lapsi voi asua kahdessa perheessä) terapian tarpeessa, sai terapiaa. Ei tietenkään sossulassa, mutta sitä kautta se alkoi purkautua. Lapsen toinen koti oli tarkkailussa aika pitkäänkin, eikä yhtään syyttä. Siellä ei oltu valmiita ottamaan vastaan tarjottua apua toisin kuin meillä. Minä koen saaneeni hyvää vastinetta verorahoille.
Ei mihinkään sais enää lastaan viedä, jos siihen tarjoutuu tilaisuus! MINÄ hoidan itse lapseni.. Joopa joo taas!
Minäkin varmaan selvittäisin esimiehen ja pyytäisin selvitystä asialle.
jos kaupungin palkkalistoilla oleva ihminen alkaa moisia uhkailuja puhelimessa esittää niin olisi hänen esimiehensä syytä olla tietoinen alaisensa ammattitaidottomuudesta.
ilmeisesti ammattilaiset ovat vielä toista mieltä. Eivät ne turhaan kyttää ja vahdi, siihen on syy.
Jos ammattilaiset puhuvat eristämisestä ja siitä, ettet ehkä osaa ottaa vauvan tarpeita huomioon ja et osaa lukea vauvaa niin ehkä kannattaisi kuitenkin kuunnella niitä ammattilaisia eikä hokea mantraa " kyllä menee jo hyvin"
Ne ammattilaiset hellittävät otteensa kun huomaavat, että todellisuudessa menee hyvin (eikä vain asiakkaan kuvitelmissa)
Pienet räksyttävät hurjasti isoja enemmän ja niitä ei yleensä edes komenneta ku ne on niin lutusen pieniä. Sitten kun iso haukahtaa ni kyllä kauhistellaan!