Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lokakuun päivänsäteet vko 12

17.03.2008 |

Uusi viikko ja uudet kujeet, joten laitetaan uusi pino alkuun, kun edellinen jo paisuu pituuttaan!

Hauskaa alkavaa viikko kaikille!

Saneline

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa aika nuutuneissa merkeissä tämä viikko. Joku kirjoitteli päänsärystä tuossa edellisellä viikolla, nyt se on minulla eikä mikään tunnu auttavan. Selkäkin on ihan jumissa, vaikka yritin eilen tehdä selkälihaksia ja venytyksiä. Nukkuminenkin on ihan toivotonta! Ehkä tämä on alkavaa flunssaa, miehellä on ollut kamala räkätauti jo viikon eli ei olisi ihme jos tarttuisi. Toisaalta toivon, että raskaus antaisi jotain ihme suojaa pöpöjen varalle...

Kerroin sitten viime viikolla töissä, tai itse asiassa sitä on jo kyseltykin. Ja kerroin pomollekin ja tuli aika kylmää kommenttia! Että miten kalliiksi se tulee jne. Naispomo vielä! Vähän jäi mieleen viikonlopuksi kaivelemaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Iästä vielä, olen " jo" 35v ja odotan ensimmäistä lasta, vähän jännittää tietysti jaksaminen ja synnytys ja siitä palautuminen. Mutta toisin ei olisi voinut mennä, parikymppisenä en olisi pystynyt äidiksi eikä hyvää isäehdokastakaan ollut. Nyt on ihana mies, jolle lapsi myös ensimmäinen ja lapsi tuntuu luonnolliselta asialta juuri nyt.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Saneline 10+3

Vierailija
2/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maanantai alkaa epävarmoissa fiiliksissä. Onkohan siellä masussa kaikki hyvin..? Jotenkin vaan arveluttaa, kun ei vielä tunne kasvavaa masua kunnolla. Tai jossain vaiheessa se mielestäni tuntui jo, mutta nyt ei... Kyllä tuo maha jo pömpöttää, mutta josko se on vaan lihomista tms... Ylihuomenna on np-ultra, niin sittenhän se selviää, missä mennään. Hui ku ihan pelottaa.

Minä olen myös kertonut jo töissä tästä raskaudesta. Vastaanotto on ollut enimmäkseen positiivista. Ihmettelen kyllä sinun saamaa kommenttia Saneline - voiko esimiehesi olla tosiaan noin tyly, että heittää niskoillesi syyllisyyttä? Älä välitä sellaisesta! Jokaisella on todellakin oikeus olla raskaana työnantajan mielipiteistä huolimatta.

Onneks tämä maaliskuu on mennyt suht nopeasti. Pian se kesä saapuu ja odotettu loma! Sen jälkeen voikin olla, ettei enää paljoo tartte työtuolia kuluttaa. :)

Iloista ja virkeää viikkoa kaikille lokakuisille!

Sunset ja masuasukki rv 11+6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tylyä. Itseäni myös jännittää tuo pomolle kertominen. Olen vielä koeajalla ja sen aikana pitäisi kertoakkin. Toisaalta perusteita irtisanomiselle ei pitäisi olla kun ollaan jo " ylennyksestäkin" puhuttu. Joten olisi hyvin outoa jos yhtäkkiä tulisikin potkut.

RV 12 täynnä ja 13 viikko pärähti käyntiin :) Kohtu tuntuu jo selvästi selällä maatessa ja maha alkaa pömpöttämään. Hyvä olo kunhan väsymys väistyisi.

G rv 13

Vierailija
4/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä on muutkin hereillä! :)

Pomolle kertominen jännitti muakin tosi paljon ja ton kommentin jälkeen (tai ihan ensimmäinen oli että " mitä se tarkoittaa?" ) oli aika hämmentynyt olo. Tää raskaus on mulle kuitenkin tärkein juttu tällä hetkellä, ihan ehdottomasti, enkä halua antaa minkään varjostaa mun iloa tästä. Muut työkaverit ovat olleet tosi positiivisia ja onnitelleet kyllä ja pomon kanssa on mullakin ollut oman työn tulevaisuudesta positiivisia keskusteluja, joten olisi todella outoa, jos ne suunnitelmat eivät toteutuisikaan siksi että olen vuoden äitiyslomalla. Samassa duunissa olen ollut jo 7 vuotta ja ikää on se 35v eli ei kai tämä nyt mikään ihan hirveä yllätys ole ja työvuosista on jo sen verran näyttöä, että pitäisi kyllä riittää... Enpä olisi koskaan uskonut joutuvani kuulemaan tuollaisia kommentteja, mutta niin sitä vaan ihmiset yllättävät! Toivon teille muille kanssasisarille parempaa vastaanottoa töissä, turhaa stressiä tulee tällaisista jutuista helposti, muutenkin kun jännittää tämä raskaus.

Mullakin on välillä sellainen olo, että onkohan tuolla ketään ja näin viime yönä untakin, että synnytin marsun... Maha kyllä kasvaa ja tunnustan käyneeni ostamassa jo äitiysfarkut, kun en kestä että mikään kiristää tai puristaa! Ootteko muut käyneet jo shoppailemassa?

Tein vkl sellaisen kaapin siivouksen, siivosin kaikki pienet paidat ja kireät vaatteet ja farkut mitä en nyt kuitenkaan voi pitää, pois varastoon, kummasti tuli kaappiin tilaa... Vaikka np- ultraan on vielä 9 päivää. Olen jotenkin yrittänyt ajatella että sen jälkeen voi rentoutua ja lkaa toden teolla valmistautua, mutta joku pesänrakennus/ siivous/ järjestelyvimma on jo päällä, eikä sitä voi enää vaimentaa!

Saneline

Vierailija
5/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo koko kustannuskommentti pomoltasi. itse olen työnantaja ja voin kyllä sanoa että eihän se nyt työnantajalle juuri mitään maksa! Jos saat palkkaa ekoilta kuukausilta niin työnantajahan saa kelalta nykyään niin hyvän korvauksen että ei paljon pitäisi olla napinan sijaa. Oman kokemukseni mukaan naset ovat monella muulla tavoin niin hyviä työntekijöitä että äitiysloma nyt on aika pieni järjestelykysymys.

Mulla onkin vähän erilainen " stressi" keromisen suhteen kun on yli 20 työkaveria/työntekijää, joille pitäisi kertoa että taas mä jään äippikselle.. Se vähän jännittää kyllä. Tosin omassa firmassa ei se ätiyslomakaan ihan niin kokonaisvaltaista ole.

Rouvaii 10+6

Vierailija
6/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on töiden suhteen vähän jännä " kertomistilanne" . Mä kun olen vielä kotona hoitamassa esikoista ja olen ilmoittanut meneväni töihin elokuussa. Ja siellä on jo kaikki järkätty sen mukaan, että olen tulossa. Ehtisin siis muutamaksi viikoksi töihin ennen äippistä, joten enpä tiedä onko siinä mitään järkeä.. No, mä en ole vielä pomolle soittanut. Ajattelin soittaa ens tiistaisen np-ultran jälkeen. Vähän kyllä jänskättää, että miten pomo suhtautuu... Mulla kun tämä töihin paluu tuntuu vaan siirtyvän ja siirtyvän..

Muuten täällä olo just tällä hetkellä ihan ok. Viime yönä sain nukuttua melkein 10 tuntia, joten väsymyskin vähän helpotti! Toissa yön valvoin. Mä en tajua, että mikä ihmeen levottomuus mulla oli, uni ei vain tullut ja podin huonoa omaa tuntoa siitä, että olin herkutellut IHAN HIRVEESTI ja syönyt ravintolassa pihviä, joka ei ollut ihan kypsää pyynnöstäni huolimatta. :(

Mä olen jo siirtynyt edellisen raskauden jälkeen ostamiini kokoa suurempiin farkkuihin. Omat normaalikokoiset puristaa jo niin, että ahdistaa pitää niitä, kääks! :)

Mukavaa maanantaita kaikille!

Cisse rv 10+2

Vierailija
7/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lähti uus viikko käyntiin, viikkoja siis 10+1.

Ärsyttää kun toisaalta jos ei syö niin tulee paha olo,ja KUN syö niin olo on vähintään yhtä huono... Suussa on todella paha maku söi mitä tahansa,ja vaikka jokaisen suupalan jälkeen pesisi hampaat. Janottaa,mut kaikki kiinteä ja neste saa yökkäämään. *puuh*

Maha kasvaa jo ihan selvästi,mut niinhän tuo toisessa raskaudessa useimmiten nopeammin näkyy kuin ekassa.

Käytiin perjantaina isännän ja pojan kanssa ostoksilla,tarkoituksena oli löytää mulle äitiyshousut kun farkut ahdistaa jo ihan liikaa.MUTTA kuinkas kävikään... En löytänyt mitään miellyttävää. Kun en haluis et vyötäröllä oleva kangasosuus tulee liki kainaloihin asti,mikä näyttää olevan trendi useimmissa tällä hetkellä. Ja toisaalta on farkkuja joissa vyötäröllä on vastaava vetokeju ja nappi-systeemi kuin normaaleissa farkuissa,mikä ahdistaa just yhtä paljon kuin normifarkutkin. Oon kai vaikea tapaus,heh.Tuossa Myllyssä ravattiin suurin osa vaatekaupoista läpi.Pakko kai lähteä vielä johonkin etsimään. Pitäis 31.3. aloittaa 3kk:n työrupeama ja tarvis varmaan housut jalassa sinne kuitenkin mennä.. :D

No juu,menipä taas " turhan hössötykseksi" mut saapa purkaa harmitustaan.

Hirmuisesti tsemppiä kaikille ja onnea raskauden jatkoonkin!

Vierailija
8/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yks jännääjä miten pomo suhtautuu kun on ilmoittamisen aika. Luulen kyllä että arvailee, kun olen ollut niin pahoinvoiva, ettei sitä voi olla ulospäin huomaamatta. Nyt vielä viime yönä veristä vuotoa hieman, kävin päivystyksenä ultrassa ja siellä kuitenkin yksi sydän kovasti pompotteli. Huh huh, ainakin vilä on kyytiläinen matkassa. Lääkäri kirjoitti sitten tämän viikon saikkua kun olen niin väsynyt ja pahoinvoivakin... Ja soitin sen äsken työnanatajlle, mutta syystä meillä ei vielä ollut puhetta. Nyt mietinkin, että varmasti siellä töissä arvuuttelevat mikä nuorella, terveellä naisella voi olla...

Onko jollakin tietoa noista lääkärien ICD-koodeista? Laittoi meinaan syyksi N20.9, mikä googlettamalla tarkoittaa jotain virtsatiekivi juttua???? " hämmästelee"

No ihan hyyvähän tuo sairasloma varmaan tekee, että saa levätä. Ja ottaa vähän varovasti kun ei vuodolle selkeää syytä löytynyt.

Tällaisia omanapaisia kuulumisia täältä.

Vierailija
9/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista seurailla työnantajien reaktioita. Itse ajattelin kertoa vasta kun on pakko, eli kun alkaa näkymään selvemmin. Kaikessa kun taitaa joutua vähän alakynteen jos on tiedossa vuoden poissaolo. Turha kinuta palkankorotuksia tms:-)

Vointi hyvä. Yleistä laiskotusta vaan havaittavissa. Nyt on viikko neuvolaan. Alkaa jo tuntua siltä että aika kuluukin, vaikka se välillä olikin juuttunut paikalleen. Töissäkin alkaa taas olla sellainen huiske, ettei ehdi päiviä pitkiä miettimään mahan pömpistymistä.

Salaisuus on väkistekin paljastunut muutamille kavereille. Uskottavasti kun vaan ei voi bileissä selvistellä. Tekisi niin jo mieli kotiväellekin kertoa, mutta olen päättänyt ultraan asti sinnitellä. Sitten kun tietää varmemmin että hommat on niin kuin pitääkin, on kiva kertoa hyviä uutisia.

Viiru 8+0

Vierailija
10/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans vähän jännittää, kun hain kesäksi töihin ja sainkin paikan, enkä haastattelussa kertonut raskaudestani, koska aion siitä huolimatta olla kesän töissä.. Mitähän ne tykkää kun ilmestyn toukokuun lopussa mahan kanssa sinne..

Noista lääkärien " diagnooseista" , itse menin keskenmenon takia päivystykseen, josta sain lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan, koska päivystyksessä ei ollut ultralaitetta. Hän kirjoitti minulle seuraavan päivän sairaslomaa ja sanoi, että kirjoittavat varmasti sairaalassa sitten lisää. Katselin, kun hän avasi netistä jotkut lääkärisivut, kirjoitti siihen hakuun " keskenmeno" , siellä oireissa oli lueteltu mm. jomottava alavatsankipu, jonka hän sitten kopioi sairaslomatodistukseen syyksi :D. Silloin oli kyllä kamalaa, mutta näin jälkeen päin voi naureskella tuollaisille.. Hän oli siis melkosen nuori ja todennäköisesti juuri valmistunut.

Huomenna niskapoimu-ultra heti aamusta, jännittää ja pelottaa ihan hirveästi, että lyökö siellä mikään sydän :/

Lillian, 11+1

Vierailija
11/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi tänään työharjoittelu uudessa paikassa ja oon niin väsynyt, että en jaksa paljoa kirjotella. Pakko kuitenkin kommentoida tohon työasiaan...

lillian33 kertoi, että on saanut kesätöitä, eikä ole ilmoittanut raskaudestaan työhaastattelussa. Mulla täsmälleen sama tilanne ja jännittää kyllä, että mitkä on reaktiot, kun vatsa tosiaan varmaan kesäkuun alussa väistämättä näkyy ulkopuolisillekin. Aiotko lillian olla koko kesän töissä? Tai eihän sitä tiedä, mitä eteen tulee, mutta minkälainen työsopimus sulla on? Mulla on sopimus kesäkuun alusta elokuun loppuun ja laskettu aika 10.10. Jännittää, että miten minä huonon selkäni kanssa koko kesän jaksan, mutta sittenpähän sen näkee.

Hyviä vointeja kaikille masukeille!

Erica 10+6

Vierailija
12/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sopimus on kesäkuun alusta niin, että olen elokuun alusta vielä yhden viikon ja laskettu aika on 8.10. Täytyy vain toivoa, että jaksaa :/ Tähän asti tämä raskaus on ollut jo paljon rankempi kuin edellinen, kaikkine oksenteluineen ja selkäkipuineen, jota ei esikoistani odottaessa ollut ollenkaan. Minullahan äitiysloma alkaisi elokuun lopussa ilmeisesti, viikolla 35, elikkä joutuisin muutenkin olemaan tuohon asti ja ylikin töissä, jolleis hakisi sairaslomaa tai varhennettua äitiyisvapaata. Sinulla alkaisi suunnilleen samoihin aikoihin, elikkäs joudut noin viikon olemaan ylimääräistä.. Onko sinua pahasti vaivannut pahoinvointi ja väsymys? Itseäni pelottaa kaikista eniten yövuorot, kun en ilman raskauttakaan niistä meinaa selvitä...

Vierailija
13/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 5.10. on laskettu aika, olen ihan pihalla näin illalla :D

Vierailija
14/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mitä kommenttia Saneline pomolta, itseäkin alkaa pelottamaan miten kertoa...olen siis luokanope ja tiedän että meidän koululla ajatellaan että minä olen lapseni jo tehnyt, kun ikää siis se 36 v ja jo kolme lasta joista nuorin täyttää kesällä 5v. Miä saan syksyllä uuden luokan jonka kanssa ehdin olla töissä n. kuukauden ennen äippälomaa...No, pakko on kertoa ensi viikolla; miä pääsen Comenius -matkalle Kyprokselle kahden muun open kanssa pääsiäisen jälkeiseksi viikoksi ja heti paluun jälkeen ekana työpäivänä on np-ultra jonka takia joudun kesken päivän olemaan 2 h poissa työmaalta. Matkallekin lähden vähän ristiriitaisin tuntein kun voin niin pahoin, oksentelen yhä lähes kaiken muun paitsi lounaan. Niin kuin joku kommentoikin että on paha maku suussa koko ajan ja paha olo jos söi ja jos ei syönyt...milloinkaan ei oo hyvä. Yököttää ja ihan oksettaakin.

Mutta... työkaverit ei raskaudestani tiedä, siskon ja veljen perheet kyllä ja omat vanhemmat. Pari hyvää ystävää myös tietää mutta esim. miehen äidille kerrotaan varmaan vasta lähempänä kevättä/kesää, ei asu samalla paikkakunnalla ja hänelle asia on varmaan järkytys...

Mutta nyt on pakko mennä vaikka joku hedelmä syömään, että on taas jotain mitä yökkiä...

Tanni 9+3

Vierailija
15/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa karmein pahoinvointi olla ohi. Tai on ollut jo jonkin aikaa, mutta kyllä sitä tosi huono olo tulee, jos ehtii vähääkään tulla nälkä. Väsymys on karua. Vois vaan nukkua ja nukkua. Ennen riitti 6h yöunet, nyt oon nukkunut joka yö parin kuukauden ajan 9h eikä se todellakaan riitä. Nukahdan aina bussiinkin.

Mutta en mä tosta pahoinvoinnista ja väsymyksestä niin huolissaan ole kuin selän kunnosta ja polvieni, jotka muutenkin ihan sökönä ja tarvis säännöllistä tähystysoperaatiota. Millasta työtä oot menossa tekemään kesäksi? Mä menen tekemään sairaanhoitajan töitä, mutta on onneks fyysisesti helppo osasto eikä ole ollenkaan yövuoroja.

Erica

Vierailija
16/59 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on alkanut ilmestymään tota aamupahoinvointia. Ja sit tota huimaus ja hikoilu kohtauksia. Aamu yöstä kun kävin vessassa niin oli pakko rynnätä takasin sänkyyn kun tuntu että kohta pyörryn. Sitten olin ihan yltä päältä hiestä märkä. Ja vatsaan sattui niin kovin. Kerran jopa pyörryinkin. Mulla on ollu nyt aika usein noin. Mistähän nuo johtuu??

Torstaina kun on neuvola niin saas nähä että onko eka ja vika käynti samalla kertaa. Toivottavasti ei. Ja ruoka ei maita kun ei pysty mitään syömään. Tuntuu että ruoan ajatteleminenkin saa voimaan pahoin ja yököttämään.

Tänään en saanut kotona mitään aikaiseksi. Aamulla kun heräsin, kävin keittiössä juomassa ja kun pystyssä oleminen tuntu niin ylivoimaiselta, menin sohvalle makaa pariksi tunniksi kunnes olo helpotti. Ja raskaudesta pitäisi nauttia. Kyllä sitä varmaan kerkee nauttimaan kun pahin aika menee ohitse. Muistin että mulla on myös viime aikoina ollut vähän verta pikkuhousuissa, mitähän tämä merkkaa?

Mulle tuli mieleen että helmikuun toiseksi viimeinen lauantai oltiin ulkona ja muutama paukku tuli nautittua kun en tiennyt olevani raskaana. Eli viikkoja on ollut silloin melkein 3. Voiko tässä vaiheessa nautittu alkoholi vaikuttaa sikiöön? Eikös siinä mee kuitenki jonku aikaa ennen kun edes istukka kehittyy? Mä en oo ihan peril tosta kehittymisestä. Oon kyllä lukenut, mutta kun ei muista.

mtj08 8+0

Vierailija
17/59 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtj(?) oli huolissaan nauttimastaan viunasta. Mä sanoisin että sulla ei ole mitään huolta, kun odotin ekaa enkä siis tiennyt viellä odottavani, meillä oli aika monta juhlaa, juhannukset ynnä pari muuta rilluttelu pippaloa ja voin sanoa että 5vk aikana join viunaa varmasti enemmän kuin koko tänä aikana ykkösen syntymän jälkeen olen yhteensäkään juonut (esikko nyt 3v) Kaverin kanssa olin baari reissulla 2pv ennen plussaa(plussasin rv 5+jotain) voit uskoa että mielessä kävi useammin kuin kerran että miten paljon pahaa sain aikaiseksi=) Mutta kyllä lekurit sanoi ettei ole minkäänlaista huolta!!! Mä en silloin edes ajatellut että voisin olla paksuna kun menkkojen kierto oli 40-80pv välillä ja vauvaa oli yritetty jo monta vuotta....

Tänään on neuvola lääkäri ja ultra!!!! Pitäis mennä purkkiin pissimään, jostain syystä ei huvittaisi kanniskella sitä purkkia pitkin kyliä, täytyy kaivaa varmaan käsveska jostain kaapin pohjalta esiin kun en ole aikoihin käyttänyt=)

maranta 12 tasan

Vierailija
18/59 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihana täydellinen pieni ihminen siellä uiskenteli! Jokainen sormi ja varvas laskettavissa ja pienen pienet korvanlehdetkin erottuivat. Kaikki hienosti ja kehittynyt niinkuin pitää. Kyllä tulin onnelliseksi :-)

Mitat vaan aika suuret: pää-perämitta vastasi viikkoja 12+2, B-mitta rv 12+5 ja reisiluun pituus rv 12+4... Joka tapauksessa tiedän, että OIKEASTI viikot olivat eilen vasta 11+4 tai 11+5, joten laskettua aikaa ei muutettu. (Kävin gynellä juuri kun munarakkula oli puhkeamassa :)

Omaa iloa kuitenkin pimentää se, että tyttäremme on nyt sairastanut epämääristä kuumeista infektiota 2,5 viikkoa... Vielä ei syytä löytynyt, mutta tyttö on selvästi todella sairas :-( Huomenna sairaalaan taas kunnon tutkimuksiin.

Vierailija
19/59 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvää aurinkoista tiistaita. Mulla kaikki ennallaan, huonovointisuus tuntuu olevan takanapäin ja väsymys kanssa.

Kiva kun on uusia odottajia tullut messiin, tervetuloa!

Sunnuntaina oltiin ristiäisissä ja niin siinä kävi että melkeen kaikki kyllä huomas raskauden! Mulla oli sellanen tunika päällä ja se kyllä kieltämättä korosti vatsaa entisestään.. Esikoisestakin tosiaan kyllä näkyi kanssa jo aikaisin. Onnitteluja tuli valtavasti kaikilta! Jotenkin alkaa tuntumaan josko siellä onkin kaks vaavia yhden sijasta... Molempien suvuissa on kaksosia joten eipä mikään mahdoton ihme oliskaan.

Ultraan on vielä melkeen kaksi viikkoa eikä millään jaksettais odottaa mutta eipä tässä enää mitään yksityistä ultraakaan viitsi ottaa.

Ihanaa kun aurinko paistaa ja olokin on pitkästä aikaa hyvä!

katjaäippä ja masukki 11+0

Vierailija
20/59 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa käyty ja kuten jo aikaisemmin uumoilin niin ei raskaus ole niin pitkällä kuin laskureilla laskettu=) eli aamulla oli viellä tasan rv12 nyt on tasan 10!!!!! Hitti kaksi viikkoa takapakkia, mä olin valmistautunut johonkin 5-6päivään=)

maranta rv10 tasan